Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@09:17:49 GMT

استاد اخلاقی که از حوزه به جبهه رسید

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۵۳۷۴۵

استاد اخلاقی که از حوزه به جبهه رسید

ایسنا/همدان پیامبر اکرم(ص) در حدیثی فرمودند:" مرگ عالم رخنه‌ای در اسلام است که با گذشت شب و روز هرگز پُر نمی‌شود." آیت الله حاج سید رضا فاضلیان از علمای بزرگ استان همدان و از یاران صدیق امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس، نقش بسزایی در بسیج مردم و ترویج روحیه ایثار و ‏شهادت در جامعه داشت و در دوران حیات خویش یکی از شخصیت های برجسته علمی، حوزوی و معنوی استان همدان به شمار می رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامبر اکرم(ص) در حدیثی فرمودند:" مرگ عالم رخنه‌ای در اسلام است که با گذشت شب و روز هرگز پُر نمی‌شود."

آیت الله حاج سید رضا فاضلیان از علمای بزرگ استان همدان و از یاران صدیق امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس، نقش بسزایی در بسیج مردم و ترویج روحیه ایثار و ‏شهادت در جامعه داشت و در دوران حیات خویش یکی از شخصیت های برجسته علمی، حوزوی و معنوی استان همدان به شمار می رفت.

به گزارش ایسنا؛ امروز دوشنبه ۱۰ آبان ماه، بعد از نماز مغرب و عشا، مراسم نخستین سالگرد ارتحال این عارف فاضل، در محل مسجد جامع ملایر با حضور مسئولین، طلاب، حوزویان و اقشار مختلف مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می‌شود.

از فقدان این " بزرگ مرد افتاده و خاشع" یک سال گذشت... و حالا فرصتی دست داده تا به بهانه سالگرد ایشان، شخصیت تأثیرگذار آیت الله فاضلیان را در گفت‌وگو با افراد برجسته به واکاوای بنشینیم.

سال گذشته جوانی محجوب و موقر برای تنظیم مصاحبه‌های انجام شده با مسئولین و شخصیت های معنوی و علمی ملایر در رابطه با جایگاه والای آیت الله حاج سید رضا فاضلیان به سراغ من آمد.

سادگی، وقار، معنویت و محجوبیت این طلبه جویای علم و معرفت و نیت خیر و شوق و ذوق فراوان وی برای شناساندن " استاد اخلاق ملایر" به جوانان و از سوی دیگر تمایل بنده برای ادای دین به شخصیت مانای آیت الله حاج سید رضا فاضلیان، سبب شد تا ویرایش مطالب را متقبل شوم.

"حسین رضائی" محصل علوم دینی در حوزه علمیه قم، متولد ۱۳۷۲ که اکنون در سال دهم حوزه مشغول به تحصیل است در مورد نحوه آشنایی اش با آیت الله فاضلیان برایم توضیح داد و گفت: نخستین بار ایشان را در سن ۱۳- ۱۴ سالگی در نماز جمعه دیدم؛ پیرمردی نورانی با محاسن سفید و عصایی در دست؛ حال و هوای معنوی ایشان مرا جذب شخصیتشان کرد.

رضایی افزود: بعدها در آئین اعتکاف در ماه مبارک رمضان خدمت ایشان رسیدم و حس و حال نماز شب‌های آیت‌الله فاضلیان،مناجات‌ها وگریه‌های شبانه این شخصیت برجسته مرا بیش از پیش جذب این عالم فاضل کرد. 

این طلبه علوم دینی و حوزوی در قم بیان کرد: نخستین ملاقات حضوری ام با مرحوم آیت الله فاضلیان در سال ۱۳۹۱ در منزل شخصی ایشان بود، من در آن زمان سال اول طلبگی را تجربه می‌کردم، بعدها ملاقات‌های خصوصی و حضوری با الله فاضلیان در منزل شخصی شان ادامه پیدا کرد؛ اتاقی ساده و پر از معنویت که از کف تا سقف آن مملو از کتاب‌های قدیمی و خطی و مذهبی بود، همگی حال و هوای خاصی به من می‌داد و اکنون در فقدان این عالم فاضل، انگار گوهری ارزشمند را گم کرده‌ایم.

آنچه در پی می‌آید ماحصل گفت‌وگو، واکاوی و تحقیق این طلبه جوان در رابطه با شخصیت ماندگار عالم جلیل القدر، استاد اخلاق " حضرت آیت الله حاج سید رضا فاضلیان" است:

 مرحوم آیت الله فاضلیان؛ یک مجاهد فی سبیل الله به معنای واقعی

امام جمعه شهرستان ملایر گفت: ما دورادور خدمت حجت الاسلام فاضلیان ارادت داشتیم، یکی از پسر خاله های بنده که در همدان ساکن بودند و برادر بزرگشان شهید " حسن قاسمی" بود، همسایه حاج آقا بوده و در محله " ملاجلیل" زندگی می‌کردند، ما وقتی از شهرستان به همدان می‌آمدیم ایشان ذکر و خیر حاج آقا را داشتند، شهید حسن قاسمی مکبر نماز جماعت حاج آقا بودند، ما زمانی که حاج حسن فاضلیان را می‌دیدیم احوال حاج آقا را می‌پرسیدیم، در واقع شناخت ما از ایشان به ۳۰ سال پیش برمی‌گردد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر برقراری افزود: اما زمانی که سال ۹۵ من به شهرستان ملایر آمدیم با ایشان ارتباط کاری و همسایگی و معنوی حاکم و برقرار شد و از محضر ایشان استفاده کرده و گزارشات حوزه‌های عملیه و مصلی را تقدیم ایشان می‌کردیم، تا قبل از کرونا مراودات ما زیاد بود اما در شرایط کرونا این مراودات کمتر شد، چون به خاطر رعایت مسائل بهداشتی و حفظ سلامتی ایشان زیاد خدمتشان نمی‌رسیدم، اگر میهمانی می‌آمد در شرایط کرونا در معیت میهمان حاج آقا را می‌دیدم.

وی اظهارکرد: ما از اول نگاهمان به بزرگان نگاه مثبت است و حاج آقا فاضلیان سه دهه زحمت این انقلاب را در ملایر کشیده بودند، در خط مقدم مبارزات در ملایر، در دانشگاه، حوزه ها در بین خانوادهای شهدا و ایثارگران منشأ خدمات ماندگار فراوانی بودند.

برقراری ادامه داد: ایشان این همه محبوبیت داشتند و ما هم از آنجاکه در یک خانواده مذهبی بزرگ شده بودیم، به سادات ارادت قلبی داشتیم و اصلا یکی از عللی که من این مسئولیت در ملایر را پذیرفتم، این بود که حضورم بهانه ای باشد که از محضر ایشان فیض ببرم. اصلا در مخیله بنده نمی گنجید که حاج آقا با آمدن من از این مسئولیت بروند،  نماز جمعه برای ما بهانه ای بود که از حضور امام جمعه سابق بهره علمی، معنوی و تجربی کسب کنیم.

امام جمعه ملایر در مورد ویژگی‌های برجسته مرحوم آیت الله فاضلیان گفت: عقد اخوتی بین ایشان و شهدا بود، رو به قبله بودن، دائم وضوبودن ایشان، کلامی غیر از خدا نمی‌گفتند، اخلاص، تواضع و شب زنده داری ایشان و...  بعد و قبل از انقلاب یک مجاهد فی سبیل الله بود ایشان شاگرد " ملاعلی همدان" بود و عطر ایشان را می داد، در حقیقت عصاره همه بزرگان دینی را در ایشان می دیدیم و استشمام می‌کردیم.

برقراری در مورد آخرین ملاقات خود با آن مرحوم افزود: حاج آقا فاضلیان مخلص بودند این در گفتار و اعمالشان مشهود بود، آخرین ملاقاتی که من با ایشان داشتم، مهر ماه و روزی بود که عازم بیمارستان بودند، آخرین کسی که در ملایر از ایشان خداحافظی کرد بنده بودم، داشتم از منزل به طرف دفتر می آمدم، دیدم حاج آقا حسن با آقای لطفی حاج آقا را سوار ماشین کردند و گفتند حاج آقا چند تا آزمایش دارد و باید برود بیمارستان، من با حاج آقا خداحافظی کردم و ایشان گفت " التماس دعا"...

امام جمعه ملایر بیان کرد: حاج آقا با طهارت باطنی که داشتند به مقام " یقین" رسیده و دل ها را جذب خود کرده بودند، حاج آقا یک تکیه گاه و مایه دلگرمی برای همه ما بود، در واقع" آنچه خوبان همه دارند، ایشان همه را یک جا داشت".

استاد اخلاقی که از حوزه به جبهه رسید

امام جمعه موقت شهرستان ملایر با اشاره به اینکه این عالم فقید، تمام کارها و اموراتشان برای خدا بود و اگر نماز جمعه و خطبه می خواند غیر از خدای متعال در نظرشان نبود، افزود: طی این سال های متمادی طلاب ملایر در کلاس درس " خارج ار فقه " ایشان شرکت می کردند و از وجودشان بهره می بردند.

حجت‌ الاسلام مقدسیان با تأکید بر اینکه " آیت الله سید رضا فاضلیان" نعمت بزرگی بودند که از دست ما رفتند، ادامه داد: تواضع و فروتنی این بزرگوار، کم نظیر بود و نسبت به همه لطف و عنایت داشتند.

وی با اشاره به اینکه این عالم ربانی مکرر به منزل بنده می آمدند و احوال پرسی می کردند، خاطرنشان کرد: تا آنجایی که بنده را برای سمت امام جمعه موقت ملایر انتخاب کردند، بنده این مطلب را از حاج آقا ذولنور شنیدم که از آیت الله فاضلیان نقل می کرد:" مقدسیان ۲۱ سال امام جمعه ملایر بوده است، من واقعا نمی توانم محبت ایشان را جبران کنم، جز اینکه شب ها بلند شوم و در حقش دعا کنم."

مقدسیان افزود: ایشان به این مملکت خدمات زیادی کردند، بعد از انقلاب به امر امام راحل(ره) آمدند و امام جمعه ملایر شدند، تمامی حرف ها و اعمالشان برای خدمت به اسلام، انقلاب و دین بود و غیر از خدا چیزی در نظرشان نبود.

امام جمعه موقت ملایر یادآورشد: مرحوم " آیت الله سید رضا فاضلیان" چندین بار در دوران دفاع مقدس در دل حادثه به جبهه ها تشریف بردند، اما خدا ایشان را حفظ کرد و برگشتتند.

مقدسیان با بیان اینکه حاج آقا فاضلیان خدمات بسیاری در ملایر از خود بجا گذاشتند، گفت: این اقدامات مانا بر کسی پوشیده نیست و امیدوارم خداوند ایشان را با جد بزرگوارشان محشور کند.

" عبد خدا " که دائم الذکر بود

امام جمعه موقت شهرستان و مدیر گروه معارف دانشگاه ملایر در مورد شخصیت برجسته معنوی، اخلاقی و علمی مرحوم " آیت الله سید رضا فاضلیان " بیان کرد: در شخصیت حاج آقا فاضلیان نکات ارزشمندی وجود داشت؛ یکی بحث نظم ایشان بود که حتی برای ثانیه ها هم ارزش قائل بودند و دوم اینکه ایشان اهل دخالت کردن در کار دیگران نبودند.

حجت الاسلام احسان ترکاشوند ادامه داد: حاج آقا فاضلیان " عبد خدا " بود، ایشان مرا دعوت می کرد برایشان منبر می رفتم، در ایام فاطمیه یا محرم و صفر، بعد حاج آقا مرا به دفتر می برد و جزئیات منبر را برای من تشریح می کرد، باور کنید خود من اگر بخواهم آن مطالب را دوباره بگویم شاید نتوانم، اما ایشان برای من مطالب را می گفت و برای من عجیب بود یک عالم ۹۰ ساله این مطالب را با جزئیات یکی یکی تشریح می کرد.

وی اظهارکرد: ایشان، خودشان را شاگرد " ملا آخوند" می دانستند و می گفتند هر نفسی که بیرون می آید نباید مفت برود و الله بگوید، ایشان همیشه ذکر الله الله الله را زیاد می گفتند.

ترکاشوند خاطرنشان کرد: در ایام کرونا کمتر خدمت ایشان می رسیدیم در اولین سالگرد هفته نماز جمعه رفتیم خدمت حاج آقا و آخرین بار ایشان را دیدم، همه جمعی از مسئولان و دوستان با فاصله نشسته بودیم، آن جلسه، آخرین دیدار بود.

امام جمعه موقت شهرستان ملایر افزود: مرحوم " آیت الله فاضلیان " انس عجیبی با قرآن داشتند، ایشان خیلی مطالعه می کردند، برای یک درس "خارج فقه" فوق العاده زحمت می کشیدند و خیلی اهل تحقیق بودند، اخیرا به خاطر اینکه کهولت سن داشتند، کمتر بیرون می آمدند به ما می گفتند که این تحقیق ها  را برای من با فونت درشت بگیرید و بیاورید و بعضی اوقات برخی احادیث را که پیدا نمی کردند به من می گفتند " برایم پیدا کنید" و بعد از انجام کار تشکر می کردند.

ترکاشوند یادآورشد: یک بار حدیثی را برای ایشان از منبع موثق بردم، ایشان نام پدر و مادر مرا پرسید، من متوجه نشدم برای چه بود، بعد به یکی از دوستان گفتم ایشان گفت" حاج آقا می خواستند از شما تشکر معنوی داشته باشند و خواستند نام پدر و مادرتان را بدانند تا برای ایشان با نام دعا کنند." این نشان از قدردانی معنوی ایشان بود.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله فاضلیان همیشه می فرمود " من شما را دعا می کنم"، ما واقعا یک دعاگوی مستجاب الدعوه را از دست دادیم، چراکه یکی از دلخوشی های ما این بود که حاج آقا برای ما خالصانه دعا می کردند.

مرحوم " آیت الله فاضلیان" مخلص فی سبیل الله بود

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی و یکی از شاگردان و مریدان مرحوم " آیت الله سید رضا فاضلیان" بیان کرد: ویژگی منحصر به فرد" آیت الله فاضلیان"  اخلاص و تبلور آن در چند مسله قابل رصد بود، همچنین به مسائل دینی متعصب بودن، ایشان در حین قرائت قرآن اصرار داشت متعصبانه با کمال ادب در محضر قرآن باشیم و در فضای جلسات روضه با آداب وارد می شد.

حجت الاسلام احد آزادیخواه افزود: عزم راسخی در حوزه تبلیغ داشتند و تأکید داشتند حتما آیه قرآن خوانده و حدیثی  و روایتی گفته شود، وقت خود را هرگز به بطالبت نمی گذراند، نظم ایشان در ابعاد گوناگون زندگی بی نظیر بود؛ در کتابخانه خودشان اگر با کسی قرار داشت منتظر و آماده بود، برای وقت خود و مخاطبینش احترام و ارزش قائل بود، همچنین دقت ایشان در مسائل علمی بسیار بالا بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بهترین خاطرات من ایشان در مورد" عاقبت به خیری" است؛ زمانی که احساس خوبی از طلبگی داشتم پایه سوم  طلبگی اراک بودم یک اذان مغرب رفتم مسجد فاطمیه و از ایشان سوال کردم مرا یک نصیحت بفرمایید، ایشان گفتند " بیایید دفتر"... رفتم ایشان، آمدند و خوش آمد گفتند و گفتند" بنشین تا من برم و برگردم"...

آزادیخواه  ادامه داد: ایشان کمی فکر کردند و گفتند" برو حالات حنابندان شب های عملیات رزمندگان را بررسی کن"... من آن زمان نوجوان بودم و نمی دانستم یعنی چه، ایشان تشریح کردند" شب های عملیات که رزمندگان جشن می گرفتند با هم وداع می کردند و غسل شهادت می کردند و همدیگر را به آغوش می کشیدند، رزمندگان دست های هم را حنا می گذاشتند و تا صبح عبادت می کردند، حالا شما هم برو درعالم طلبگی این حنابندان را داشته باش."

وی افزود: برای من این تمثیل بسیار شیرین بود و علاقمندی مرا به رزمندگان زیاد کرد، من در برهه های دیگر نصیحتی از ناحیه ایشان خواستم، گفتند" برو عقایدت را تقویت کن"... در کنار یکی از فضلای حوزه علمیه اراک نیز از ایشان نصیحت خواستم و ایشان کتاب " کفایته الموحدین" را توصیه کردند و من با متون اعتقادی این کتاب آشنا شدم.

نماینده مردم ملایر تصریح کرد: بارزترین ویژگی ایشان " اخلاص" بود، در یک جمله ایشان یک " انسان کامل و تکامل یافته" بود؛ مرحوم " آیت الله فاضلیان"  قبل از انقلاب جزو علمای مبارز و بعد از انقلاب در کنار رزمندگان و در خطوط جنگ بودند، هر زمان به بازدید جبهه ها می رفتند دستمالی داشتند که مقداری نان خشک همراه خودشان بود که از آن تناول می کردند و از غذای رزمندگان نمی خوردند و می گفتند" این غذای رزمندگان است"، ایشان برای این انقلاب بارها از ساواک کتک خوردند، اکنون باید این ویژگی های را در وجود خودمان به مقام عمل برسانیم.

عارفی وارسته با کرامات بسیار

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه از مهر ماه سال ۸۵ با حاج آقا فاضلیان آشنا شدم، گفت: ماه رمضان بود که نخستین بار به نماز جمعه ایشان رفتم و دیدم خطبه ها بسیار را کوتاه خواندند، بعد که بیشتر به نماز جمعه آمدم، دیدیم که رویه ایشان اینگونه است، به گونه ای که فقط مسائل  ضروری را می گفتند و اگر ضرورتی نبود، خطبه را طول نمی دادند.

دکتر هادی بیگی نژاد افزود: در دانشگاه که مشغول شدم به دفتر ایشان رفت و آمد بود، اما ارتباط نزدیکی وجود نداشت، در سال ۸۹ درخواست دادم که با ایشان کلاس اخلاق داشته باشم و ایشان پذیرفت و من یک نفره می رفتم و به صورت یک نفره کلاس اخلاق ایشان شرکت می کردم و بعد از آن حاج آقا گفت" من دیگر یک هفته ای نمی توانم وقت بگذارم"، این شد که پس از آن ماهانه به کلاس ایشان می رفتم.

یک خاطره جالب

نماینده مردم ملایر بیان کرد: روزی برای پرسیدن سه سوال خدمت مرحوم آیت الله فاضلیان رسیدم، ایشان داشتند صحبت می کردند، وقتی صحبت ایشان تمام شد، من تصمیم گرفتم سوالاتم را نپرسم، اما در کمال تعجب ایشان سه سوال من را پاسخ دادند، درحالی که من هنوز سوال هایم را نپرسیده بودم!

بیگی نژاد با بیان اینکه سوالات من راجع به زیارت امام رضا(ع) بود و من به پاسخ سوالات رسیدم، یادآورشد: بارها این عمل را از حاج آقا دیده بودیم، ایشان بدون اینکه مواردی را بازگو کنیم، خودشان مطرح می کردند.

التماس دعا داشتند

وی ادامه داد: دائما از دیگران می خواستند در حقشان دعا کنند و همیشه دعا گوی دیگران هم بودند، بعدا پرسیدیم چرا همیشه می فرمایید برایم دعا کنید؟ فرمودند" من به این اعمالی که انجام می دهم، امیدی ندارم و به دعای دیگران نیاز دارم" آنجا بود که فهمیدم انسان های وارسته به آنچه انجام می دهند امیدی ندارند، به خاطر همین می گفتند" دعایم کنید."

نماینده مردم ملایر اظهارکرد: ایشان در مسیر کوتاهی که از مسجد جامع تا دفتر امام جمعه در داخل همان پیکانی که همیشه ایشان را می برد، می نشستند، حتی با زبان روزه در تابستان با چراغ قوه یا مشغول مطالعه کتاب بودند و یا مشغول خواندن قرآن، ایشان از همه لحظات استفاده می کردند.

بیگی نژاد با بیان اینکه مرحوم آیت الله فاضلیان همه عالم را لطف خدا می دانست، افزود: آنچه باید از ایشان بیاموزیم این است که کسانی که عمل صالح دارند، نباید نسبت بدان مغرور شوند.

وی خاطرنشان کرد: من دورادور با ایشان ارتباط داشتم، یک بار این اواخر که با ایشان دیدار کردیم، گفتند " انا الله و انا الیه راجعون"، بعد از اینکه بیرون آمدیم  به دوستان گفتم " چرا حاج آقا این آیه را خواندند؟!"، بعد از چند روز متوجه شدیم ایشان کسالت دارند و این دیدار و ملاقات آخر با ایشان بوده است.

بیگی نژاد بیان کرد: بنده هر زمان از دنیا دلم می گرفت و خسته می شدم، به دیدار دو نفر می رفتم؛ یکی مرحوم حاج آقا فاضلیان و دیگری مرحوم حاج آقا گنبدی، اکنون برایم بسیار سخت است که این پناهگاه های روحی و معنوی را از دست داده ایم.

 پیام فرماندار ملایر به مناسبت اولین سالگرد "آیت الله فاضلیان"

به گزارش ایسنا؛ قدرت الله ولدی فرماندار ملایر به مناسبت اولین سالگرد "آیت الله سیدرضا فاضلیان" عالم ربانی ملایر پیام صادر کرد:

متن پیام بدین شرح است: " إِذا ماتَ العالِم، ثُلِمَ فِی الإِسلام ثُلمَةٌ لا یَسُدُّها شَیء"

هم اکنون که یکسال از رحلت فقیه اندیشمند، عالم پرهیزکار و مجاهد آیت الله سیدرضا فاضلیان(رحمه الله علیه) می‌گذرد، فقدان حضور ایشان ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر و مصیبتی بس سنگین است.

این عالم ربانی و یار دیرین امام(ره) و انقلاب و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) تمام عمر پربرکت خویش را برای خدمت به مردم، تربیت شاگردانی بصیر و متقی و ارائه خدمات معنوی و فرهنگی وقف کرد و بیش از سه دهه در سنگر نماز جمعه به نشر معارف اهل بیت(ع)، مجاهدت و مبارزه با نفس، خدمت به مردم و بیان خطبه‌های عالمانه پرداخت.

حضور مستمر آیت الله فاضلیان در عرصه دفاع از انقلاب و اندیشه‌های ناب اسلامی مبارزه با رژیم ستمشاهی و همچنین نقش موثر ایشان در دوران دفاع مقدس و مقابله با فتنه‌های دشمنان نظام جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بر کسی پوشیده نیست.

بدون شک یاد و خاطره این عالم ▪️بدون شک یاد و خاطره این عالم جلیل‌القدر که فاتح قله‌های دیانت، ربانیت و اخلاق بود و مجموعه اخلاق، فضایل از ایشان گوهری گرانبها ساخته بود، در اذهان متدینین و مردم ولایت‌مدار استان همدان و شهرستان ملایر جاویدان خواهد بود.

اینجانب با گرامیداشت یاد و خاطره عالم وارسته "آیت الله سیدرضا فاضلیان" امام جمعه فقید ملایر، فرا رسیدن اولین سالگرد ارتحال این عالم فرزانه را خدمت بیت مکرم ایشان و مردم شریف شهرستان ملایر تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید مومن و عالم پارسا، رحمت واسعه و علو درجات و برای بازماندگان صبر جزیل مسألت دارم."

گفتنی است؛ آیت الله فاضلیان سال ۱۳۶۱ با حکم امام خمینی(ره) به‌ عنوان امام ‌جمعه ملایر منصوب‌ شد و پس از ۳۴ سال که عهده دار این ‏مسئولیت بود، شهریور ماه سال ۱۳۹۵ از این سمت کناره گیری کرد.‏ ایشان پس از گذارندن یک دوره بیماری، ظهر پنجم آبان ماه ۱۳۹۹، در سن ۹۲ سالگی دارفانی را وداع گفت.‏

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شهر ملایر استانی فرهنگی و هنری آیت الله سید رضا فاضلیان مرحوم آیت الله فاضلیان نماینده مردم ملایر دوران دفاع مقدس حاج آقا فاضلیان امام جمعه ملایر امام جمعه موقت شهرستان ملایر اولین سالگرد استان همدان استاد اخلاق حجت الاسلام حاج آقا بیگی نژاد نماز جمعه برای من

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۳۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش تربیت تسهیل گر جوانی جمعیت برگزار می‌شود

مدیر کانون خدمت رضوی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: همزمان با روز جمعیت، پویش تربیت تسهیل گر جوانی جمعیت در محل دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر واقع در روبروی مصلی نماز جمعه این شهر برگزار خواهد شد.

مهران خورده بین مقدم افزود: این رویداد، ۲۰ اردیبهشت ماه، از ساعت ۸ صبح تا بعد از ظهر با حضور اساتید مجرب کشوری و به صورت کارگاهی برگزار شده و برای شرکت کنندگان در این پویش گواهی مربی تسهیل گر جوانی جمعیت صادر می‌شود.

وی ادامه داد: این دوره به صورت استانی برگزار می‌شود و افرادی که موفق به ثبت نام در پویش نشده‌اند، در صورتی که دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند، می‌توانند در روز فوق با حضور در محل همایش اقدام به نام نویسی کنند.

خورده بین مقدم در پایان، با اشاره به موضوعاتی که در پویش مطرح خواهد شد، گفت: استاد حجت الاسلام دکتر علی گودرزی که از نویسندگان چندین کتاب و فعال حوزه جمعیت کشور هستند، موضوعاتی چون تسهیل گری، اسقاط جنین و تبلیغ چهره به چهره و دکتر حسین مروتی نیز که استاد و فعال حوزه جمعیت کشور هستند، کارگاه جریان شناسی، تاریخچه جمعیت، آسیب شناسی فردی و اجتماعی حوزه جمعیت و فنون تسهیل گری را تدریس خواهند کرد.

کد خبر 6097722

دیگر خبرها

  • پویش تربیت تسهیل گر جوانی جمعیت برگزار می‌شود
  • علی مطهری: حاندان مطهری همه به یک گونه فکر می‌کنند
  • «داستان راستان» نردبانی برای خیزش‌های انقلابی بود
  • فهرست جبهه مردمی ایران قوی در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • فهرست نامزد‌های جبهه مردمی ایران قوی در ۲۲ حوزه اعلام شد
  • رونمایی جبهه «ایران قوی» از لیست انتخابی خود در سراسر کشور
  • چگونه به‌صورت الکترونیکی رأی بدهیم؟
  • داوطلبان مورد حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی در زنجان و خدابنده
  • رونمایی جبهه «ایران قوی» از لیست انتخابی خود در سراسر کشور+ اسامی و حوزه‌های انتخابیه
  • فهرست نامزدهای مورد حمایت جبهه «ایران قوی» منتشر شد