Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، با وجود این که از یک دهه پیش شرکت‌های نفتی بهره‌بردار خارجی از جمله توتال فرانسه در مناطق فراساحلی ساحل عاج به اکتشاف‌های جدید دست زده‌اند اما ساکنان این مناطق می‌گویند که نه تنها از ثروت ناشی از اکتشاف‌ها سودی نبرده‌اند بلکه کشاورزی که روزگارشان را با آن می‌گذرانند در یک دهه گذشته از رونق افتاده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مناطقی که در آن اکتشاف‌های نفت و گاز بویژه در چند سال اخیر توسعه پیدا کرده، «ژکویل - Jacqueville» است. ساکنان این منطقه نفتی که در عین حال از مزارع نارگیل وسیعی هم برخوردار است، بر این باورند که آنها به حاشیه رانده شده اند . آنها خواستار مزیت‌های بهره‌برداری از نفت - که بسیاری در این کشور آن را نفرین می‌خوانند - هستند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد مردم محلی ساکن در خط ساحلی غنی از نفت ژکویل واقع در حدود ۶۰ مایلی «ابیجان» قطب اقتصادی ساحل عاج می‌گویند که هنوز از ثروت احتمالی ناشی از چند دهه فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز در این منطقه سودی نبرده‌اند. در این ناحیه ۴۴ روستا قرار دارد. به نوشته یورونیوز، روز شنبه گذشته، دهها نفر از اهالی در میدان شهر تجمع و علیه دولت «غیر شفاف» در خصوص بهره برداری از نفت دست به اعتراض زدند.

در حالی که خط سوم لوله انتقال گاز از دکل‌های دریایی به نیروگاه‌ها در این منطقه که از میان مزارع نارگیل و روستاها عبور داده می‌شود در دست ساخت قرار دارد اما اهالی روستای «اده – Addah» واقع در انتهای یک جاده پر از دست‌انداز می‌گویند که قطره‌ای از رونق در منطقه را شاهد نبوده و از رمزآلود بودن این مساله گله‌مندند.

اکتشاف‌های جدید نه تنها کشاورزی که سفره ماهیگیران منطقه را هم خالی از رونق کرده است. شرکت توتال به تنهایی از ۷ سال پیش بهره‌برداری از دو میدان نفتی در مناطق فراساحلی ساحل عاج را آغاز کرده است.

به گفته «ژوستین دگری یسو -  Justin Dagry Yessoh» ماهیگیر، این حرفه تحت تاثیر توسعه نفت و گاز قرار گرفته و از زمانی که خطوط لوله در منطقه احداث شده ماهیگیری سودآور نبوده است.

ساحل عاج که در گذشته به دلیل اختلاف های سیاسی داخلی نتوانسته بود ذخایر نفت خام خود را توسعه دهد با وجود اکتشاف‌های جدید نه تنها نتوانسته بر تولید خود اضافه کند بلکه حتی به گفته مردم، شورای نفت و گاز این کشور در توزیع ثروت ناشی از فعالیت‌های نفت و گاز منفعل عمل کرده است.

ساکنان محلی، شورای نفت و گاز را که در سال ۲۰۰۸ به منظور ایجاد ارتباط بین شرکت‌های نفتی و مردم منطقه و توزیع مجدد درآمدهای طلای سیاه تاسیس شده، متهم به انفعال کرده و این شورا را مورد انتقاد قرار می‌دهند. اما « لئون لوبو» رئیس شورا، این اتهام را رد کرده و گفته تمام عملیات‌ مالی به صورت ایالتی انجام می‌شود.  او ضمن این که از ساخت مسکن، بازارها، مراکز بهداشتی، برج‌های آب و مدارس با هزینه ۸۰۰ میلیون فرانک سی.اف.ای (۱.۲ میلیون یورو) تمجید می‌کند بر این نکته هم تاکید دارد که «ما از شرکت‌های نفتی بهره‌بردار در منطقه پاکتی برای تکمیل پروژه‌های خود نمی‌گیریم.»

«فرانسیس لیزو بومبرو» عضو مجلس سنای منطقه هم می‌گوید هر آنچه که از درآمدها باید به منطقه بازگردانده شود، باید از کانال دولت انجام شود تا جایی که شورای نفت و گاز برای خرید حتی یک سوزن هم باید رضایت دولت را جلب کند.

 در حالی که ساحل عاج به عنوان بزرگترین تامین کننده کاکائو در جهان ۴۰ درصد بازارهای جهانی این محصول را به خود اختصاص داده اما تنها به عنوان یک تولید کننده خُرد نفت باقی مانده است. این کشور از سال ۲۰۱۹ روزانه ۳۶ هزار بشکه نفت از میدانی در نزدیکی ژاکویل که چندین شرکت بزرگ خارجی از آن بهره‌برداری می‌کنند تولید دارد.

زمین های حاصلخیز ساحل عاج موجب شده که این کشور علاوه بر کاکائو  به یکی از تولید کنندگان عمده بادام زمینی و روغن پالم هم تبدیل شود.

کاکائو، قهوه، الوار، پنبه، موز، آناناس، روغن خرما و ماهی از جمله محصولاتی است که از ساحل عاج به کشورهای فرانسه، هلند، آمریکا، نیجریه و آلمان صادر می‌شود. از مجموع جمعیت بیش از ۲۶ میلیون نفری ساحل عاج بیش از ۶۵ درصد به کشاورزی مشغول هستند که در سال‌های اخیر در متاطق فراساحلی آن، این صنعت هم به دلیل توسعه نفتی رو به نابودی می‌رود.

ارزش نفت خام تولیدی در ساحل عاج در سال ۲۰۱۸ بنا به اعلام گروه تبلیغاتی موسوم به ابتکار شفافیت صنایع استخراجی (EITI)، فقط حدود ۵۰۰ میلیارد فرانک سی‌اف‌ای (۸۹۰ میلیون دلار، ۷۶۲ میلیون یورو) بود.

از سوی دیگر، تحلیلگران به سهم اندک دولت ساحل عاج در تقسیم درآمدهای نفتی با شرکت‌های خارجی اشاره دارند.

 به تازگی، ساحل عاج از اکتشاف بزرگ در حوزه نفت و گاز طبیعی در سواحل خود خبر داده اما کارشناسان خواستار استفاده بهتر از بهره برداری از این منابع هستند.

«ژان بیاشون ان درین - Jean Biatchon N'Drin» که ۳۲ سال دارد می‌گوید این که روستایی برخوردار از سکوی نفتی چرا ایستگاه آتش‌نشانی و مدرسه متوسطه ندارد و بیمارستان‌ها تجهیزاتی در اختیار ندارند نمی‌فهمم.

«دوول نوری - Duval Nevry» هم گفته ما هیچ منفعتی از نفت را در زندگی خود نمی‌بینیم. این جوان ۲۷ ساله می‌گوید از زمان تولدم نفت استخراج می‌کنند اما من در فقر زندگی می‌کنم. او که به دکل‌های نفتی که از دامنه‌های شنی قابل مشاهه‌اند خیره شده این احساس را دارد که رها شده‌اند و دولت آنها را فراموش کرده است.

اگر چه آمار دقیقی از میزان بیکاری در ساحل عاج در دست نیست اما بر اساس برخی آمار ۴۰ تا ۵۰ درصد مردم این کشور بیکارند که با توجه به روالی که شرکت‌های بهره‌بردار نفتی در پیش گرفته‌اند با نابودی صنعت کشاورزی بر تعداد بیکاران آن اضافه‌تر هم خواهد شد.

برچسب‌ها قاره آفریقا نفت خام ساحل‌ عاج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره آفریقا نفت خام ساحل عاج قاره آفریقا نفت خام ساحل عاج بهره برداری اکتشاف ها نفت و گاز ساحل عاج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۴۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند

مجید زارع بیدکی رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های یزد و اشکذر و زارچ گفت: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی و با همکاری کلیه بهره برداران ۱۰۰ درصد از چاه‌های کشاورزی و ۹۸ درصد از چاه‌های صنعتی شهرستان‌های یزد، اشکذر و زارچ به کنتور هوشمند مجهز شده اند.

وی افزود: همچنین با تلاش گروه گشت و بازرسی این اداره، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۷ حلقه چاه غیر مجاز شناسایی و ۲۹ حلقه چاه غیر مجاز که تعدادی از آن‌ها مربوط به چاه‌های شناسایی شده سال‌های گذشته بوده است، پر و مسدود شدند که این امر صرفه جویی ۲۹۴ هزار متر مکعب آب را در پی داشت. 

رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های یزد، اشکذر و زارچ با بیان اینکه در سال گذشته ۱۴۸ مورد اقدام حفاظتی از سوی ابن اداره انجام شده است، گفت: ۴ دستگاه حفاری و ادوات غیر مجاز نیز در این مدت توقیف شدند. 

وی با اشاره به همکاری خوب دستگاه قضایی و انتظامی این دو شهرستان برای برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع آب زیر زمینی و سطحی اظهار داشت: این اداره با هرگونه تخلف در زمینه منابع آبی برخورد قانونی و جدی خواهد داشت. 

 رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های یزد، اشکذر و زارچ یزد بیان کرد: ۲۸ کنتور هوشمند چاه‌های کشاورزی و صنعتی در سطح شهرستان نیز با پیگیری این اداره رفع عیب شدند. 

زارع بیدکی در پایان با بیان اینکه در این مدت ۴۵ مورد تمدید پروانه بهره برداری صورت گرفته است، ابراز کرد: ۱۵۱ مورد مجوز مربوط به بهره برداری از منابع آبی نیز صادر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • مسدود شدن ۲۹۰ کارت سوخت در کردستان
  • تجهیز ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند
  • ضربه مهلک قاچاق کالا بر پیکر اقتصاد
  • برچیده شدن بزرگترین مرکز تجمع معتادان در منطقه ۷ تهران
  • کمیته همکاری‌های کشاورزی ایران و آفریقا تشکیل شد
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان