Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ظهور فضای مجازی باعث پیدایش نوعی جدید از ارتباطات شد که مبتنی بر ارتباط سریع و راحت در میان افراد است. تسهیل ارتباط باعث شده تا خیلی از مشکلات حل شود. یکی از این کارها، راه‌اندازی پویش مردمی برای کاستی‌ها است، به این روش که افراد زیادی برای موضوعات مطرح شده به یک پویش می‌پیوندند تا مسئله بصورت گسترده اطلاع‌رسانی و راه حلی برای آن اخذ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پویش مردمی «برای شهید» کار ارزنده‌ای است که بدون وابستگی به هیچ نهاد دولتی و خصوص فعالیت‌های ستودنی برای شهدا انجام داده است.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌ها و ظرفیت‌های پویش مردمی «برای شهید»، با مهدی آیت ثانی مسئول این پویش به گفت وگو پرداختیم تا ضمن تشریح کوشش آنها، از جزئیات، مشغله‌ها و سختی شکل‌گیری این اقدام ارزنده مطلع شویم.

آیت درباره حمایت‌های دولتی و خصوصی برای شکل‌گیری و بهتر شدن روند کار، اظهار کرد: ما بدون وابستگی به هیچ ارگان، سازمان و نهادی در سه سال گذشته یعنی از ۲ شهریور ۱۳۹۷ تا الان، تعمدا یک ریال از شهرداری، بنیاد شهید و نظایر آن دریافت نکرده‌ایم و کار ما بصورت صد درصد مردمی بوده و در طول این سه سال کُل مزار‌های دهه‌ی شصتی شهدای قطعات ۵۳، ۲۶ و ۴۰ را تجدید رنگ تخصصی کرده ایم.

وی در خصوص دستگاهی بنام ساب که مربوط به صنعت سنگ است و استفاده از آن بیان کرد: رنگ پاکن، محلول‌های متیلن کلراید و تینر لوساید، رنگ، تجهیزات، هزینه خوراک بچه‌ها و سایر ملزومات را بصورت مردمی تامین کرده‌ایم. یکی از کار‌های مهمی که در این مجموعه انجام داده‌ایم، اختراع دستگاه ساب مخصوص سنگ مزار است که در تاریخ صنعت سنگ وجود نداشته است. متاسفانه شمار قابل توجهی با جوهر نمک و محلول‌های اسیدی مزار شهید را با هدف جرم‌گیری، شستشو می‌دهند، اما آن‌ها با این کار، سنگ مزار را به علت اسیدی بودن مواد، خراب می‌کنند. در واقع استفاده از جوهر نمک و نظایر آن برای کاشی و سرامیک است و استفاده آن‌ها برای سنگ مزار درست نیست.

مسئول پویش مردمی «برای شهید» در مورد جرم گرفتگی مزار شهدا بیان کرد: جرم‌گیری این سنگ‌ها باید در چند مرحله با فرم‌های مختلف انجام شود؛ بنابراین دستگاه مورد نیاز خود را ساختیم، اما بدلیل اینکه آب بهشت زهرا تهران آهک زیادی دارد، کار ما مثمرثمر نیست. برای مثال سنگی که در دی ماه ۱۳۹۷ ساب زدیم و آن را احیاء کردیم، الان باز هم جرم گرفته است و تا زمانی که آب بهشت زهرا درست نشود، کار ساب زدن بی‌فایده است.

آیت با اشاره به مخالفت نظر رهبری که با یکسان سازی مزار شهدا در ۱۳۹۷ مخالفت کردند، اظهار کرد: خط تخریب و یکسان سازی مزار شهدا با استناد به همین جرم‌گیری حل خواهد شد اما مسئولان به جای اینکه مشکل را حل کنند، می‌گویند سنگ شهدا باید عوض شود. طبق اعلام رسمی رئیس بنیاد شهید وامور ایثارگران در دوره قبل، ۸۰ درصد مزار‌های شهدای سراسر کشور مورد یکسان سازی و تغییر شکل قرار گرفته است اما به کرات رهبر انقلاب به این موضوع اعتراض کردند و آخربن بار در ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ حضرت آقا مخالفت رسمی خود را با یکسان سازی اعلام کردند.

وی درخصوص فعالیت پویش مردمی  «برای شهید» گفت: جمعیت مردمی ما در این پویش فقط مربوط به تهران است و بصورت سراسری در کل کشور اجرا نمی‌شود. معاون فرهنگی بنیاد در دوره قبل به ما پیشنهاد همکاری با عنوان طرح ۱۰۰۰ مزار داد. به این شکل که مواد مورد نیاز را آن‌ها تامین کنند و ما مجری کار شویم. اما ما نمی‌خواستیم که کار دولتی شود به همین دلیل استقبال نکردیم، ولی تقریبا سه هفته بعد، معاون فرهنگی بنیاد شهید عوض شد و این ماجرا پیگیری نشد.

مسئول پویش مردمی «برای شهید» ادامه داد: ما کار خود را با فقر مطلق شروع کردیم یعنی زمانی که پول نداشتیم رنگ خریداری کنیم یا غذا بخوریم؛ خوشبختانه حدود شش ماه بعد توانستیم بانی پیدا کنیم و از بهمن ۱۳۹۷ تا الان در همه ایامی که کار کردیم، توانستیم غذای ایرانی با کیفیت و مرتب که همه از طریق مردمی تهیه می‌شد، میان نیرو‌های خود توزیع کنیم. جمعیت ما از ۳۰ تا ۱۴۰ نفر در نوسان است. همچنین در فصل‌های مختلف هم این نوسان وجود دارد.

 آیت درباره اینکه برای هر مزار شهید چقدر هزینه و از چه متریالی استفاده می‌شود عنوان کرد: صفر تا صد کار ما مردمی بوده و برای هر مزار به قیمت امروز و الان، فقط ۳۰ هزار تومان هزینه رنگ برداری و رنگ آمیزی می‌شود. رنگ ما از نوع رنگ بدنه ماشین است، چون در این رنگ حداقل تا ۵ سال تغییری ایجاد نمی‌شود. رنگ‌های روغنی ساختمانی بعد از حدود ۶ ماه تغییر رنگ می‌دهند، ولی رنگ مورد استفاده ما به دلیل مرغوبیت، ماندگاری خیلی بیشتری دارد.

وی در مورد زمان فعالیت این پویش بیان کرد: ما از بهمن ۱۳۹۷ بصورت ثابت، سه‌شنبه و جمعه هر هفته از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر فعالیت کرده‌ایم و نزدیک به ۲۲۰ روز فعالیت انجام داده‌ایم همچنین بالغ بر ۱۳ تا ۱۴ هزار نفر در طول این مدت برای رنگ آمیزی ۶ هزار و ۲۰۰ مزار با ما مشارکت داشته‌اند. به این شکل ما برای نیرو به هیچ ارگانی مراجعه نکردیم و همه بصورت خود جوش وارد این کار شدند.

مسئول پویش مردمی «برای شهید» درمورد مراحلی که برای بازسازی مزار شهید باید طی شود مطرح کرد: رنگ آمیزی مزار چند مرحله دارد و روی هر مزار شهید بطور میانگین سه نفر کار می‌کنند. در واقع مرحله اول رنگ برداری، مرحله بعدی رنگ آمیزی و مرحله آخر پرداخت است. اگر هم نیاز به ساب و جرم‌گیری باشد، این کار به سه مرحله قبلی اضافه می‌شود.

آیت در پاسخ به سوالی مینی بر اینکه شما خَیر ثابت از شروع فعالیت داشته‌اید یا خیر، اظهار کرد: ما خَیر ثابت ثروتمند نداشتیم. فقط یک مورد داشته‌ایم که در خرداد ۱۳۹۹، چون به علت کرونا حدود سه ماه کار ما متوقف شد، یک اطلاع رسانی انجام دادیم که ما با این تجهیزات نمی‌توانیم کار کنیم. یک بانی پیدا شد و حدود ۳۵ میلیون تومان برای ما تجهیزات بصورت امانی خرید‌. زمانی که کار ما تمام یا فعالیت ما متوقف شد، به خَیر برگردانیم. ما حدود ۱۶ ماه حتی یک انبار برای تجهیزات اولیه خود نداشتیم.

وی ادامه داد: برای مثال یک محلولی بنام متیلن کلرید Methylene chloride مورد استفاده ما است که در بهمن ۱۳۹۸ قیمت یک بشکه آن سه میلیون تومان بود و الان حدود ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. بشکه تینر لوساید برای رقیق کردن رنگ و پاکسازی‌ها، قیمت ۱ میلیون ۱۸۰ هزار تومان داشت و سال گذشته حدود ۵ میلیون تومان برای آن هزینه کردیم. رنگ کیلویی ۴۰ هزار تومان به ۱۴۰ هزار تومان رسیده است. هر قوطی رنگ پاکن ۲۴ هزار تومان بود و در حال حاضر ۷۵ هزار تومان قیمت دارد.

مسئول پویش مردمی «برای شهید» افزود: در این هفته که کار رنگ آمیزی قطعه ۴۰ تمام شد، برای یک ضرورت خیلی مهمی، رنگ آمیزی را تا فروردین سال آینده متوقف می‌کنیم. در واقع در این ۵ ماه آینده، یک کار آماری مربوط به ثبت مزار‌های شهدا در دستور کار ما خواهد بود تا معلوم شود بهشت زهرای استان تهران چندتا مزار شهید دارد. مثلا ۱۵ سال پیش اعلام می شد که بهشت زهرا حدود ۲۰ و چند هزار شهید دارد و در سنوات اخیر تا فررودین ۱۴۰۰ مدیر عامل بهشت زهرا گفت که ۳۰ هزار شهید داریم و از ۴ فروردین ۱۴۰۰ به بعد اعلام کردند که ۳۶ هزار شهید در بهشت زهرا دفن هستند.

آیت گفت: در واقع با این آمار‌های پراکنده معلوم نیست چند هزار نفر شهید وجود دارد. مورد بعدی اینکه در قطعات قدیمی مانند قطعه ۲۴، کنار مزار یک شهید زنگ میزنیم به اطلاعات بهشت زهرا و با دادن نام شهید از آن‌ها میخواهیم تا مزار شهید را به ما معرفی کند، اطلاعات بهشت زهرا در پاسخ می‌گوید که همچین شهیدی در اینجا ثبت نشده و به خانه شهید مراجعه کنید.

وی ادامه داد: خانه شهید دارای یک سایت است که در این سایت اطلاعات شهید را می‌توان پیدا کرد، اما اطلاعات آن‌ها بر اساس اطلاعات سنگ روی مزار است. مثلا روی مزار شهید منوچهر پلارک، سید احمد پلارک ثبت شده در صورتی که نام شناسنامه شهید منوچهر است و سید هم نیست؛ بنابراین اطلاعات شناسنامه‌ای سایت خانه شهید مغایر با اطلاعات سنگ مزار است.

مسئول پویش مردمی «برای شهید» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه توقع شما از مسئولان و کسانی که در این حوزه تصمیم می‌گیرند چیست، اظهار کرد: ادبیات و رویکرد ما جنجال محور نیست همواره معتقد به کار کارشناسی بوده ایم؛ مشکل اصلی ما این است که در مراجع بالا دستی مثل شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار جهاد و شهادت، که رئیس آن شخص رئیس جمهور و دبیر شورا رئیس بنیاد شهید است، قوانین و مقررات مربوط به گلزار‌های شهدا درست و تخصصی پیگیری نمی‌شود و در این ماجرای یکسان سازی که معروف به ساماندهی گلزار‌های شهدا است، خانواده‌های شهدا، فعالان و نخبه‌های فرهنگی انقلاب اسلامی هیچ جایگاهی نداشتند و ندارند. اصلا نمی‌شود برای جایی تصمیم گرفت و اهالی آنجا در جریان موضوع نباشند.

آیت درمورد انتظارات از رئیس جدید بنیاد شهید وامور ایثارگران بیان کرد: کار ما در بهشت زهرای تهران، رویکرد جنجالی رسانه‌ای نیست و کار تخصصی انجام می‌دهیم، همچنین پیگیری کار‌های حقوقی را هم انجام می‌دهیم. امیدواریم در دوره جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران، گوش شنوا برای این حرف‌ها وجود داشته باشد و ما ب‌توانیم مشاور تخصصی و کارشناسی بر اساس تجربه ۵ ساله پژوهشی و ۳ ساله میدانی خود را ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید

سرانجام صدور کارت جانبازی رزمندگان به کجا رسید؟ اجرای قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران به کجا رسید؟
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مزار شهدا بنیاد شهید مسئول پویش مردمی میلیون تومان بنیاد شهید یکسان سازی هزار تومان بهشت زهرا مزار شهید برای شهید رنگ آمیزی جرم گیری سنگ مزار کار ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۴۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده

سیدمرتضی سقائیان نژاد،شهردار قم  امروز یکشنبه نهم اردیبهشت در جلسه هیئت مدیره سازمان بهسازی، زیباسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر، در خصوص پروژه بهسازی قبرستان نو و احداث باغ مزار مشاهیر اظهار کرد: از ۱۳۲ مغازه اطراف قبرستان نو، بیش از ۹۰ درصد تملک شده و تا یک ماه آینده پروژه تکمیل و مغازه‌ها پاکسازی می‌شود.

وی افزود: دفن در قبرستان‌های داخل شهر ممنوع است و شهرداری منطقه باید این مسئله را کنترل کند.

شهردار قم با اشاره به طرح ایجاد باغ مزار مشاهیر و بازآفرینی محله آبشار قم نو تصریح کرد: پس از تصویب طرح توسط شورای اسلامی شهر قم در حوزه فنی، برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای طرح انجام می‌شود.

سقائیان‌نژاد اضافه کرد: اگر پختگی در طرح اجرای این طرح و نگاه بلندمدت وجود نداشته باشد، مجموعه مدیریت شهری زیر سوال می‌رود.

وی با اشاره به اینکه از مجموعه مدیریت شهری خواسته شده است تا با دقت و تلاش طرح‌های شهری را تکمیل کند، تاکید کرد: برنامه‌ریزی و مطالعات روی طرح‌ها مطابق چشم‌انداز و راهبرد‌ها انجام می‌شود.

شهردار قم در خصوص قبرستان وادی السلام گفت: اراضی‌های بین سازمانی در شهر قم همچون وادی سلام، قبرستان نو، پروژه شهید کاظمی و میدان تره‌بار میدان مطهری باید بررسی و برای آن تصمیم‌گیری شود.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه چندین پروژه در شهر بازآفرینی شده است، گفت: ۱۱ پلاک در حریم ریل راه‌آهن وجود دارد که باید تملک شود و به میدان سپاه برسد و در ادامه به بزرگراه امیر کبیر متصل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • پایان تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • شهید شفیع زاده، مبتکر توپخانه نیروی زمینی سپاه
  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • (تصاویر) حضور حسن روحانی بر مزار والدین خود در سرخه
  • جوانی جمعیت نجات دهنده کشور از آینده هولناک کهنسالی است
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید
  • اعطای بازوبند پهلوانی به فرمانده ناوگروه ۸۶ ارتش
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) رسید / تخلیه آبگرفتگی صحن مزار
  • بازوبند پهلوانی به فرمانده ناوگروه ۸۶ ارتش اعطا شد
  • غیرتی که در خون غلتید