Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر هماهنگی توزیع و فروش شرکت خدمات بازرگانی دولتی ایران، از عرضه ۱۵۰ هزار تن برنج وارداتی برای تنظیم بازار برنج با نرخ مصوب خبر داد.

 حجت براتعلی افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی و با هدف کاهش قیمت برنج وارداتی از سه ماه قبل ۱۵۰ هزار تن برنج با نرخ مصوب آغاز شد که ۱۲۰ هزار تن آن جذب شده و فروش ۳۰ هزار تن دیگر همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: ۳۰ هزار تن برنج خارجی شامل برنج هندی با قیمت هر کیلو ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج پاکستانی با نرخ هر کیلو ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج تایلندی با نرخ هر کیلو ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان از طریق شبکه‌های توزیع سراسری از جمله همه فروشگاه‌های زنجیره ای، تعاونی‌های سراسری شهری و روستایی و همچنین از طریق ستاد تنظیم بازار استان‌ها توزیع می‌شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی توزیع و فروش شرکت خدمات بازرگانی دولتی ایران مصرف سالانه برنج در کشور را حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: پیش بینی اولیه وزارت جهاد کشاورزی از میزان تولید داخل برنج حدود ۲ میلیون تن در سال جاری بود که این میزان با توجه به کاهش بارش‌ها و خشکسالی کاهشی ۱۸ درصدی داشت و تولید داخل به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید و بنابراین نیاز امسال کشور به واردات برنج حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن است.

وی افزود: بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی، شرکت خدمات بازرگانی دولتی ایران وظیفه تامین ۶۰۰ هزار تن برنج را برای ذخایر استراتژیک کشور بر عهده دارد.

براتعلی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت‌ها در ماه‌های قبل، با هدف تنظیم بازار برنج در مرحله اول ۱۰۰ هزار تن برنج وارداتی از ابتدای شهریور در کشور توزیع شد و در مرحله بعدی ۵۰ هزار تن دیگر در نیمه مهر به بازار عرضه شد که در نتیجه و بر اساس گزارش‌های رسمی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان، قیمت برنج در بازار روند کاهشی را در پیش گرفت و در برنج هندی شاهد کاهش ۱۰۰ درصدی قیمت بودیم و برنج تایلندی و پاکستانی هم کاهش قیمت را شاهد بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی توزیع و فروش شرکت خدمات بازرگانی دولتی ایران علت افزایش قیمت برنج وارداتی را در ماه‌های گذشته، کاهش ثبت سفارش واردات این کالا توسط بخش خصوصی و وارد کنندگان این کالا بر اساس اطلاعات سامانه ثبت سفارش‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: بدلیل حذف نرخ ارز ترجیحی برای واردات برنج در یک سال و نیم گذشته و انجام واردات با ارز نیمایی بخش خصوصی ثبت سفارش چندانی برای واردات برنج در سال جاری انجام نداد چراکه با توجه به افزایش قیمت تمام شده برنج خارجی، کشش بازار نسبت به این برنج کمتر شده است و سطح کشش تقاضای بازار داخلی نسبت به برنج خارجی محدودتر شده است.

براتعلی همچنین از حضور دولت در این بازار تا رسیدن به ثبات نسبی نرخ برنج خبر داد و افزود: در صورت نیاز علاوه بر این ۱۵۰ هزار تن، برنج‌های بیشتری روانه بازار مصرف خواهیم کرد.

/خبرگزاری صدا و سیما

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شرکت خدمات بازرگانی دولتی ایران برنج وارداتی هزار تن برنج تنظیم بازار بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۵۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟

امتداد - یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، آلبرت بغزیان به ایسنا افزود: کاری که بانک مرکزی به‌درستی انجام می دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نمی کند؛ این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است.

او درباره تاثیر حراج سکه در کنترل قیمت‌ها بیان کرد: اگر هدف بانک مرکزی کاهش قیمت سکه بوده، باید توجه داشت که این کار یک مسکن موقت است برای تاثیر در قیمت؛ لذا این امر باید به‌طور مرتب انجام شود یا اینکه به تعدادی سکه عرضه شود که دیگر بازار اشباع شده باشد.

البته همه این‌ها منوط به این است که نرخ ارز هم ثابت باشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: قبلا برگزاری حراج‌ سکه برای این بود که طلا به سازندگان عرضه شود و آنها بتوانند زیورآلات تولید کنند، در مقایسه با زمانی که نفت فروخته می‌شد و بانک مرکزی طلا و دلار تحویل می‌گرفت و به بانک کارگشایی می‌داد که به سازندگان و تولیدکنندگان زیورآلات عرضه کند؛ این کار در میان‌مدت نمی‌تواند اثری داشته باشد که قیمت‌ها را بشکند و کسانی که سکه خریدند هم به امید سوداگری هستند یا اینکه دنبال حفظ ارزش پولشان هستند.

اختلاف بین ارز دولتی و غیر رسمی

بغزیان خاطرنشان کرد: تا زمانی که سوداگری است و بین ارز دولتی و غیر رسمی اختلاف وجود دارد، نباید انتظار داشته باشیم که ثبات اقتصادی ایجاد شود و طلا و دلار برای خرید واقعی باشند نه برای استفاده از فرصت‌ها و سوداگری؛ زیرا اختلاف ارز دولتی با بازار غیر رسمی جذاب است و با عرضه محدود هم نمی‌توان نرخ را شکست بلکه می توان در کوتاه مدت بر بازار اثر گذاشت و این امر را بارها آزمون کردیم؛ لذا باید این موضوع ریشه‌ای حل شود.

وی ادامه داد: برای مثال منطقی بود که در آستانه سفرهای نوروزی، میزان دریافت ارز مسافرتی را افزایش دادند که فرد تشویق نشود ارز را از بازار آزاد بخرد، اما تا زمانی‌که محدودیت باشد، هرچه هم سهمیه افزایش پیدا کند، از طرف دیگر صف ایجاد برای خرید ایجاد می شود و چون به اندازه تقاضا عرضه نمی‌شود، در حد همان چند روز التهاب بازار را کنترل می‌کند و این را نباید به‌عنوان یک برد در نظر گرفت.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: کاری که بانک مرکزی به‌درستی انجام می دهد، این است که با افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، نرخ مرکز مبادله تغییر خاصی نکرد.

این نشان می‌دهد که بانک مرکزی بازیچه قرار نگرفته و وارد بازی بازارسازها نشده است.

بازار آزاد می‌خواهد نرخ ارز مرکز مبادله را به سمت خودش بکشاند اما وقتی موفق نمی‌شود، کاهش پیدا می‌کند. سال گذشته نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان رسید اما به ۵۰ هزار تومان برگشت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • تکاپوی کانال‌های تلگرامی برای توقف ریزش ارز/ دلار بازهم ریخت
  • برنج هندی عقب‌نشینی کرد
  • دلار در سراشیبی | نزول دلار تا کجا ادامه دارد؟
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!