Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@03:29:17 GMT

اتحاد دو نگرش نوگرایی در مقابله با دشمن مشترک

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۵۶۲۷۹

اتحاد دو نگرش نوگرایی در مقابله با دشمن مشترک

ایسنا/خراسان رضوی یک پژوهشگر تاریخ با اشاره به تفاوت رویکرد نوگرایی سید جمال‌الدین اسدآبادی با نگرش ملی‌گرایی، گفت: دو رویکرد متفاوت نوگرایی برای مقابله با دشمن مشترک با یکدیگر متحد شدند.

علی باغدار دلگشا در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نگرش اسلام‌محور سید جمال‌الدین اسدآبادی در مسیر تجدد، اظهار کرد: برخی از ملی‌گرایان معتقد بودند که باید با استفاده از ملی‌گرایی و باستان‌گرایی به هویت دست یافت و این هویت نیز زمینه تجدد را فراهم می‌سازد، اما گروه دیگری که سید جمال‌الدین اسدآبادی را می‌توان از جمله افراد این گروه دانست، معتقد بودند برای دستیابی به هویت نیازمند استفاده از هویت ملی‌گرایی نیستیم و باید از هویت و پیشینه دینی خود استفاده کنیم تا به هویت برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محوریت این هویت ایرانی‌بودن نیست، بلکه بر اساس مسلمان بودن شکل می‌گیرد. بر این اساس هویت اسلامی در مسیر تجدد، می‌تواند زمینه شکل‌گیری تمدن اسلامی را ایجاد کند.

وی ادامه داد: این دو جریان فکری بسیار به یکدیگر نزدیک می‌شوند، زیرا دارای یک دشمن مشترک بوده‌اند. از این رو ملی‌گرایان با سید جمال‌الدین اسدآبادی درگیر نشده و او نیز به موضع‌گیری علنی نسبت به ملی‌گرایان ورود پیدا نمی‌کند. به شکلی که حتی شخصیت ملی‌گرای تندرویی مانند میرزا آقاخان کرمانی نیز ارتباطات و نامه‌نگاری‌های بسیاری را با سید جمال‌الدین اسدآبادی برقرار می‌کند. در حالی که ایده این دو شخصیت بسیار متفاوت از یکدیگر است.

این پژوهشگر تاریخ بیان کرد: سید جمال‌الدین اسدآبادی جریان فکری را رهبری می‌کند که معتقد است با استفاده از اتحاد اسلامی می‌توان به تمدن اسلامی دست یافت و به تعبیری اندیشه اتحاد را بیان می‌کند. بنابراین تفاوتی میان ناصرالدین‌شاه در ایران و عبدالحمید در عثمانی قائل نمی‌شود، زیرا هر دو پادشاه را ظالم می‌داند. وی معتقد است که این دو پادشاه باعث فاصله ایجادشده میان ایران اسلامی و عثمانی اسلامی شده‌اند. حتی افغانستان اسلامی و هند اسلامی را مورد توجه قرار می‌دهد.

باغدار دلگشا عنوان کرد: بنابراین سید جمال‌الدین اسدآبادی عباراتی مانند وطن و دین را در ساختار اسلام تعریف می‌کرده و مدتی در مصر، ایران، عثمانی، هند و انگلستان اقامت داشته است. سید جمال‌الدین اسدآبادی بر روی دو گزاره ضد استعمار و ضد استبداد متمرکز بوده است، به شکلی که نگرش ضداستعمار او سبب می‌شود که نسبت به تجدد غربی نیز دیدگاهی منفی داشته باشد، در حالی که روشنفکران پیش از سیدجمال نگاه مثبتی نسبت به روشنفکری و تجدد غرب داشته‌اند.

وی اضافه کرد: رویکرد ضد استبدادی سید جمال‌الدین اسدآبادی باعث می‌شود که تقابل او با دولت به شکلی واضح و مشخص معین نشود. به گونه‌ای که با وجود نگرش ضد استبدادی، اما هیچ‌گاه مانند آخوندزاده و کرمانی روحیاتی انقلابی نداشته است و تنها در دهه پایانی حیاتش به این نگرش نزدیک می‌شود. 

این پژوهشگر تاریخ افزود: آخوندزاده و کرمانی همواره معتقد بوده‌اند که ناصرالدین‌شاه باید ترور شود در حالی که سید جمال‌الدین اسدآبادی در ابتدا اعتقاد داشت که اصلاحات باید از بدنه بالای هرم قدرت آغاز شود و لذا تلاش می‌کرد که ارتباط نزدیکی با ناصرالدین‌شاه و عبدالحمید برقرار کند، اما پس از گذشت مدتی متوجه شد که اصلاحات از بالا نتیجه‌بخش نیست، از این رو برخی معتقدند طرح ترور ناصرالدین‌شاه با ایده و همفکری سید جمال‌الدین اسدآبادی برنامه‌ریزی شده است.

باغدار دلگشا خاطرنشان کرد: سید جمال‌الدین اسدآبادی نمی‌تواند به ناصرالدین‌شاه نزدیک شود و اصولی را از منظر تجدد با وی آغاز کند. به همین دلیل در راستای اهداف خود به عبدالحمید نزدیک می‌شود و تلاش می‌کند تا اصلاحات سیاسی را در قالب استفاده از اصول شریعت اسلامی در عثمانی پیاده کند. بنابراین اصلاحات را در دوره عبدالحمید آغاز می‌کند و برخی از اندیشه‌های تجدد در معنای اسلامی را در منطقه عثمانی ترسیم می‌کند.

وی تصریح کرد: پس از آنکه جریان بابیه در اوایل دوره ناصرالدین‌شاه شکل می‌گیرد و سرکوب می‌شود، شاخه‌ای با عنوان ازلی‌ها در بابیه ایجاد می‌شود که وابسته به یحیی صبح ازل بوده‌ است که پس از آن بهاءالله روی کار آمده و بهائیت را ایجاد می‌کند. به طور کلی سید جمال در ایران بیشترین ارتباط را با بابیان ازلی‌مذهب برقرار کرده است.

این پژوهشگر تاریخ عنوان کرد: در این دوره زمانی ازلی‌ها از پیشگامان اندیشه تجدد و مشروطه‌خواهی در ایران هستند. به شکلی که حتی میرزا آقاخان کرمانی دختر یحیی صبح ازل را به عنوان همسر خود برمی‌گزیند و سید جمال‌الدین اسدآبادی نیز ارتباط نزدیکی با ازلی‌ها برقرار می‌کند، زیرا ازلیان در کنار بهره‌مندی از روحیات انقلابی‌گری، مذهب را مورد استفاده و توجه قرار می‌دهند.

باغدار دلگشا گفت: در حالی که قرائت آن‌ها از مذهب بسیار متفاوت از نگرش سید جمال بوده است، اما به سبب اشتراک در کلیدواژه مذهب، ارتباطاتی با یکدیگر داشته‌اند. یکی از ویژگی‌های هویت و اندیشه فردی سید جمال‌الدین اسدآبادی این است که با توجه به اهمیت اتحاد جهان اسلام در نگرش وی، ایرانی بودن و یا افغانستانی‌الاصل بودن خود و همچنین سنی‌مذهب و یا شیعه‌مذهب بودن خود را مورد تعریف قرار نمی‌دهد.

وی اظهار کرد: از این رو حتی زمانی که جریان فراماسونری در مصر رشد پیدا می‌کند و سید جمال‌الدین اسدآبادی به این کشور می‌رود، عکس‌هایی با لباس‌های ماسیونری از او ثبت می‌شود، علاوه بر اینها هنگام سفر به هند، عثمانی، افغانستان و ایران نیز تنها بر هویت اسلامی خویش تأکید دارد و نه بر ملیت و هویت ملی.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری سیدجمال الدین اسدآبادی تاريخ ملی گرایی سید جمال الدین اسدآبادی پژوهشگر تاریخ ناصرالدین شاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۶۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است

‌به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والسلمین " الله‌نور کریمی‌تبار شامگاه دوشنبه شب در یادواره سنگر سازان بی سنگر در شهرستان دهلران با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا، بیان کرد: شهدای جهاد سازندگی جزو شهدایی هستند که در جامعه ما گمنام مانده‌اند، آنان به ندای امام راحل لبیک گفتند و برای ساختن کشور، جهاد سازندگی را تشکیل دادند و در آباد کردن روستاها در عرصه‌های مختلف، نام خود را جاودانه کردند و همین‌ها با آغاز جنگ تحمیلی راهی جبهه شدند و عنوان مقدس سنگرسازان بی‌سنگر را به خود اختصاص دادند.

امام جمعه ایلام یادآور شد: ایجاد، سنگر و خاک‌ریز و جاده‌های مواصلاتی جزو سخت‌ترین کارهای رزمندگان در دوران دفاع مقدس بود، سنگرسازان بی‌سنگر بهترین هدف برای تانک، خمپاره و هواپیماهای دشمن بودند، دنبال راه‌سازی، پل‌سازی و سخت‌تر از آن، ایجاد خاک‌ریز در حین عملیات زیر گلوله‌های گوناگون دشمن بودند، این مردان شجاع برای خاک‌ریز زدن با آن شرایط، یک حائل دفاعی ایجاب می‌کردند که رزمندگان اسلام، بتوانند در سینه‌ی این خاک، جانشان را سالم نگه‌دارند.

وی تصریح کرد: ایثار، از خود گذشتگی، عشق و فداکاری در آن‌جا نمایان می‌شد و سنگرسازان بی سنگر، این گونه در مقابل دشمن ایستادند تا جان‌پناهی برای رزمندگان ایجاد کنند، بیان این شجاعت، ایثار و از خود گذشتگی، فوق‌العاده سخت است.

امام جمعه ایلام اضافه کرد: شهدای جهاد سازندگی، نقش بی بدیلی در دفاع مقدس و سازندگی کشور داشتند، تلفیقی از ایثار، شجاعت، حماسه و دانش به‌هم آمیخت تا نقش سنگرسازان بی‌سنگر در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ماندگار شود و این از فضل خداست که این انسان را در چنین جایگاهی قرار می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار افزود: افتخار امروز جمهوری اسلامی این است که در برابر دنیا می ایستد و عملیات غرورآفرین وعده صادق را انجام می‌دهد و آمریکا، اسرائیل، انگلیس، فرانسه و آلمان به‌رغم رجز خوانی، جرأت نمی کننکوچک‌ترین عکس‌العملی در برابر اقتدار ایران اسلامی داشته باشند، امروز در دانشگاه‌های آمریکا، می‌بینیم دانشجو و اساتید، در برابر نسل کشی مسلمانان غزه تظاهرات می کنند و بی‌رحمانه مورد تهاجم پلیس این کشور قرار می‌گیرند.‌

وی گفت: دشمان، در برابر غرش موشک‌های جمهوری اسلامی دست تسلیم بالا برده‌اند و درخواست رئیس جمهور آمریکا از سران اسرائیل این است که هیچ عکس‌العملی نشان ندهید و این از برکات و ثمره خون شهدا است.

کد خبر 6092660

دیگر خبرها

  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست
  • همه دعوتند؛ مراسم «ستاره‌های دختران کُرد زمین» در سنندج
  • اقدام عجیب فوتبال فرانسه برای مقابله با نمادهای اسلامی
  •  واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان نصیری درباره اتحاد شاهزاده و تاجزاده؛ تکرار یک شوخی بی‌مزه است | ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد | واقعا یک توهم است
  • نقش موثر معلمان در مقابله با جنگ نرم دشمن
  • قطب‌الدین صادقی: تئاترِ اصفهان را احیا کنید
  • لیست حزب باهنر در انتخابات دور دوم مجلس؛ از حسین نجابت و جراره تا پورمحمدی، نظام الدین موسوی و ...
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • آمادگی مشترک پلیس راه، هلال احمر، اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و اورژانس شهرستان تکاب برای مقابله با حوادث غیر مترقبه
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است