Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-03@00:03:38 GMT

نقش سواد رسانه‌ای در شکل‌گیری مطالبات مردمی

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۵۶۴۸۳

نقش سواد رسانه‌ای در شکل‌گیری مطالبات مردمی

 گروه دانشگاه ایسکانیوز، اگر سواد رسانه‌ای را به عنوان مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری در نظر بگیریم که ما را در تجزیه،  تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای هدایت کند، باید بپذیریم در دنیای رسانه‌های مدرن امروز و با در نظر گرفتن تاثیر متقابل رفتار اجتماعی و حکمرانی و تاثیر رسانه بر این دو مقوله، سواد رسانه نقش بسیار مهمی در در شکل گیری مطالبه گری مردم و سامانه پاسخ گویی حاکمیت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبار شناسی رسانه یکی از بخش‌های مهم سواد رسانه ای به شمار می رود. شناخت رسانه ای که پیام در آن منتشر می شود، شناسایی آبشخورهای فکری و پشتوانه های مالی، معنوی، سیاسی و اطلاع از سیستم فکری حاکم بر سیاستگذاران در یک رسانه به درک نحوه احتمالی تنظیم اخبار و شناسایی عوامل درون سازمانی و برون سازمانی بر نحوه تنظیم و انتشار خبر منتهی می شود.  

بدیهی و غیر قابل چشم پوشی است، رسانه‌ای که دارای حامی (اسپانسر) مالی مشخصی باشد به سختی خواهد توانست تن به مطالبه گری در مورد آن حامی داده و در برابر نحوه عملکرد منفی آن حامی مطالبه گر باشد. چرا که در این صورت امکان بهره مندی از این حمایت را از دست خواهد داد.  

این مورد یعنی رابطه حامی و حمایت شونده و بسیاری موارد مشابه دیگر نشان می دهد عوامل مختلف بر شکل گیری فرم و نحوه کنش های مطالبه گرانه یک فرد یا گروه اثر مستقیم دارد. در این بین مخاطب به عنوان کنش پذیری که در اثر مشاهده محتوا و دریافت پیام رسانه ای منتشر شده، این ظرفیت را دارد که خود به یک کنش گر و یا حتی مطالبه گر تبدیل شود، باید در حداقل آگاهی عمومی از جریان سواد رسانه‌ای باشد تا بتواند از جهات مختلف یک پیام را تجزیه، تحلیل و مورد کنکاش قرار دهد تا بتواند در مورد پیوستن به زنجیره مطالبه گری یا تبدیل شدن فعالانه به کنش گر، تصمیم درست را بگیرد و از حالت مصرف کننده صرف محتوای رسانه ای خارج شود.

در عصری که رسانه‌ها دارای ابعاد وسیع و پرشماری شده اند که تخصص در این ابعاد گاهی از عهده افراد بیرون است، باید مجموعه‌هایی هم به وجود بیایند تا با گفتگو در مورد سواد رسانه ای و بررسی رسانه ها، نقش هدایتگری را بر عهده بگیرند که از این رهگذر بتوان حداقل برای ثبت در تاریخ، عملیات های رسانه ای را تحلیل و نسبت به جنگ روانی واکنش مناسب نشان داد و شاید باید گفت حاکمیت ها در عصر رسانه های مدرن باید فکری برای ایجاد فضای مناسب فکری و رسانه ای برای مردم باشند تا در سایه آموزش و درک و مهارت یابی در سواد رسانه، از ایجاد موج های کاذب مطالبه گری ِ کور و یا جهت دار جلوگیری شود چرا که اساسا بدون سواد رسانه ای مطالبه گری اصولی شکل نگرفته و به مرور با سواستفاده های احتمالی از احساس مسئولیت عمومی برای کنش گری کاذب، شوق کنش گری مردم نیز به سردی می گراید.

کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی

حمید انصاری کد خبر: 1116978 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۶۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: «فلسطین را آزاد کنید» یک شعار و مطالبه جهانی است

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به جنبش حمایت از آزادی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا گفت: «فلسطین را آزاد کنید» اکنون یک شعار و یک مطالبه جهانی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ناصر کنعانی در شبکه ایکس نوشت: جنبش حمایت از آزادی فلسطین از دانشگاه‌های آمریکا به دانشگاه‌ها و خیابان‌های اروپا رسیده است.

وی افزود: خون و اشک و آه کودکان و زنان مظلوم غزه طوفان می‌کند، وجدان‌های بیدار را به حرکت درآورده و خواب اشغالگران صهیونیست را آشفته‌تر کرده است….

کنعانی ادامه داد: «فلسطین را آزاد کنید» اکنون یک شعار و یک مطالبه جهانی است.

کد خبر 749836

دیگر خبرها

  • تحقق مطالبه کارگران شرکت کاغذپارس با حذف پیمانکار و افزایش مدت قرارداد کار
  • سرمایه گذاری برای سواد سلامت خبرنگاران، دارایی عظیمی برای جامعه محسوب می‌شود
  • ۹۷ درصد مردم چهارمحال و بختیاری با سواد هستند
  • پاسخ به نیازهای کشاورزی مطالبه‌ای از دانش‌بنیان‌ها
  • کنعانی: «فلسطین را آزاد کنید» یک شعار و مطالبه جهانی است
  • نشست «سواد بصری در مد و لباس» برگزار می‌شود
  • واریز ۳ مطالبه معلمان تا پایان اردیبهشت
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • پرونده معاون امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان شفاف‌سازی شود
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد