Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@10:08:02 GMT

بازگشایی‌ها با تأنی و درنگ

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۶۳۳۲۲

بازگشایی‌ها با تأنی و درنگ

دکتر مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه آموزش ایرنا افزود: روش مناسب برای بازگشایی این نیست که تاریخ تقویمی را ملاک قرار دهیم و براساس آن از یک زمان مشخص اقدام به بازگشایی کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: کرونا با تقویم جلو نمی رود تا ما در زمان خاص، کار مشخصی مانند بازگشایی مدارس یا دانشگاه ها را انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقداماتی مانند بازگشایی ها باید به شکل پویا،  علمی و با رصد دقیق و روزانه آمارهای وزارت بهداشت و درمان از کرونا انجام شود.

وی تاکید کرد که روزانه باید وضعیت کشور یا هر منطقه به دقت رصد شود تا در صورت فراهم بودن شرایط، بازگشایی ادامه یابد، اگر شرایط تغییر یافت برنامه ها را باید متوقف کنیم، به عبارت دیگر، قطعیت دادن بازگشایی ها به زمان خاص، قدری نگران کننده و خطرناک است.

یونسیان افزود: اگر مشاهده کردیم که تصمیم اتخاذ شده، مناسب نبوده یا تغییر شرایط باعث نامناسب شدن آن گردید،  در اولین فرصت باید جلوی آن اقدام گرفته و برنامه جایگزین براساس مستندات علمی اخذ و اجرایی شود.

بازگشایی مدارس با صدور دستورالعمل انجام نمی گیرد
وی ادامه داد: نباید فکر و تصور کنیم که فقط با صدور نامه و دستورالعمل می توان به هدف بازگشایی ایمن مدارس رسید و همه دانش آموزان را به مدرسه آورد.

یونسیان، تعامل با خانواده ها را شرط اصلی بازگشایی مدارس اعلام کرد و گفت: با تعامل مناسب و سازنده با اولیای دانش آموزان می توان آنان را قانع کرد که فرزندان خود را به مدرسه بیاورند یا کماکان از روش آموزش مجازی استفاده نمایند.

وی تاکید کرد که مسئولان هم باید دغدغه، نگرانی و مشکلات معلمین، دانش آموزان و اولیا دانش آموزان را به طور کامل بشنوند و برای رفع آنها اقدام سریع و عاجل کنند، اگر این کار انجام نگیرد، شاهد تبعیت کامل و مناسبی از سوی اولیای دانش آموزان نخواهیم بود.

این اپیدمیولوژیست افزود: درصورتی که تعامل مناسب با خانواده ها صورت گرفته باشد و پروتکل های بهداشتی هم به دقت رعایت شود، زمینه بازگشایی مدارس فراهم می شود، در غیر اینصورت احتمال مقاومت مردم در مقابل برخی اقدامات و فعالیت های مسئولان وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه فضای مناسبی باید فراهم شود تا دغدغه های طرفین شنیده شود، گفت: این موارد شامل مسئولان مدارس، معلمان، اولیا دانش آموزان و مسئولان می شود و همه آنها باید گفتمان شفاف چند طرفه داشته باشند.

یونسیان ادامه داد : همه باید در جریان این گفتمان سازنده قرار داشته باشند تا بعد از آن به یک تصمیم معقول و عقلانی برسند و همه آن را اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه گفتمان شفاف،  متعادل و صریح، کمتر مشاهده شده است، افزود: اینکه صرفاً با صدور دستورالعمل، ابلاغیه و نامه بخواهیم موانع را برطرف کنیم، شدنی نیست، انجام این قبیل اقدامات لازمه کار است، اما برای رسیدن به هدف، اصلا کافی نیستند.

از مهمترین بازگشایی ها بازگشایی مدارس و دانشگاه هاست.

رییس‌جمهوری هشتم آبان با تاکید بر اینکه واکسیناسیون دانش‌آموزان و دانشجویان با جدیت دنبال شود، گفت: وزارت بهداشت، با همکاری وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش، طوری برنامه‌ریزی کند تا مدارس و دانشگاه‌ها از اول آذر طبق شیوه‌نامه‌ها بازگشایی شوند.

آیت الله رئیسی با اشاره به پیشنهاد وزارت کشور برای تدوین نقشه راه یک‌ساله به منظور مقابله با کرونا تصریح کرد: در تدوین این نقشه راه، باید از نظرات دستگاه‌های مختلف و تمامی استان‌ها استفاده شود.

به گزارش ایرنا، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش پنجشنبه هفته گذشته گفته بود که با واکسینه شدن حدود ۶۰ درصد از دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله، مدارس از نیمه دوم آبان به صورت حضوری بازگشایی می‌شوند.

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: بازگشایی مدارس بر مبنای الزامات بهداشتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌ریزی شده است تا برای سلامت دانش‌آموزان مشکلی ایجاد نشود. بر این اساس مدارسی بازگشایی می‌شوند که این پروتکل‌ها را به درستی رعایت کرده باشند.

اعظم گودرزی خاطرنشان کرد: رعایت فاصله ۱.۵ متری بین دانش‌آموزان و ۲.۲۵ مترمربع فضا برای هر دانش‌آموز ملاک‌ دیگر برای بازگشایی مدارس در کلاس‌های درس است تا از این طریق از انتقال ویروس به دانش‌آموزان جلوگیری شود و به یاری خداوند شاهد بازگشایی مطلوب مدارس با کمترین مشکل از نظر کرونا باشیم.

برچسب‌ها کرونا بازگشایی دانشگاه ها وزارت کشور بازگشایی مدارس دانشگاه علوم پزشکی تهران وزارت آموزش و پرورش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا بازگشایی دانشگاه ها وزارت کشور کرونا بازگشایی دانشگاه ها وزارت کشور بازگشایی مدارس دانشگاه علوم پزشکی تهران وزارت آموزش و پرورش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بازگشایی مدارس دانش آموزان آموزش و پرورش بازگشایی ها دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۳۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود

وزیر آموزش و پرورش از ساخت یک هزار هنرستان جدید در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، رضا مراد صحرایی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین، نخستین آئین نامه برای اجرای این سند یعنی بخش مهارت آموزی دانش آموزان تصویب شد، این آئین نامه در ۱۰ ماده به تصویب هیئت دولت رسید و بر این اساس تا پنج سال آینده، یک هزار هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد دانش آموزان در رشته‌های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش آموزان کل کشور می‌رسد؛ این عدد الان ۳۹ درصد است.

وی افزود: موضوع تغییر تقویم آموزشی که مصوبه دولت است در قالب یک طرح تصویب شده و در حال بررسی است و هنوز قطعی نشده است؛ ۸۰۰ هنرستان نیز از طریق تغییر فضای آموزشی موجود ایجاد می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس این آئین نامه، ۲۵۰۰ هنرستان به واحدهای تولیدی و کارآفرین تبدیل خواهد شد، معادل دو درصد اعتبارات حساب‌های ملی و استانی پیشرفت و عدالت به عنوان مشوق در اختیار شرکت‌های و صنایعی قرار می‌گیرد که هنرستان تأسیس می‌کنند.

صحرایی ادامه داد: تأسیس هنرستان وابسته به دستگاه‌ها و غیردولتی و تیزهوشان در این آئین نامه دیده شده است و وزارت صمت مکلف به ایجاد هنرستان در جوار شهرک‌های صنعتی شده است و وزارت تعاون، نفت صمت، کشاورزی، فرهنگ، گردشگری، راه، بهداشت، کشور و ورزش حداقل پنج هنرستان وابسته مبتنی بر طرفیت‌های خود برای تقویت مهارت آموزی ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد ظرفیت آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای به آموزش مهارت به سایر دانش آموزان غیر فنی و حرفه‌ای اختصاص می‌یابد، وزارت آموزش و پرورش مکلف شده به دانش آموزان به دوره دوم غیر فنی و حرفه‌ای، ۳۰۰ ساعت آموزش مهارتی بدهد، تغییر کاربری هنرستان‌ها و تصاحب زمین‌های ممنوع است، اگر هنرستانی قابل استفاده نباشد، با اجازه وزارت آموزش و پرورش امکان تغییر بهره برداری از آنها ممکن است؛ آئین نامه توسعه سواد خواندن کشور و برنامه ملی اوقات فراغت به زودی به دولت خواهد آمد.

کد خبر 747528

دیگر خبرها

  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد 
  • مسیر و راه نسل توانمند از مدارس دخترانه می‌گذرد
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود