Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس گروه گردشگری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: برنامه‌ها و اقدامات برای توسعه صنعت گردشگری، باید پژوهش‌محور باشد تا چشم‌انداز و اهداف ترسیم شده محقق شود.

به گزارش قدس آنلاین، ناصررضایی درباره اهمیت پژوهش در توسعه صنعت گردشگری گفت: نه فقط صنعت گردشگری، بلکه اهداف و برنامه‌های همه حوزها و بخش‌ها باید پژوهش محور شود، دارای بخش تحقیق و توسعه (R&D) باشند و با نگاه سرمایه‌ای برای این بخش هزینه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر این رویکرد میان سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران و مدیران بخش دولتی و خصوصی نهادینه شود بسیاری از مسائل کشور حل خواهد شد.

رئیس گروه گردشگری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، پژوهش را پایه همه پیشرفت‌ها دانست و افزود: آموزش و پژوهش مهمترین رکن همه شرکت‌های موفق بزرگ و کوچک در جهان است و مدیران ارشد بدون هیچ خساستی به هر میزانی که درخواست شود منابع مالی را با دست باز در اختیار این بخش می‌گذارند.

وی با انتقاد از کم بودن اعتبار و بودجه بخش پژوهش در کشور، افزود: در کشورهای پیشرفته پژوهش بخش‌های قدرتمند سازمان خود هستند و با نگاه سرمایه‌گذاری برای این بخش‌ها اعتبار تصویب و هزینه می‌کنند، به همین دلیل به نتایج و دستاوردهای پژوهشی آنها در همه حوزه‌ها استناد می‌شود.

گردشگری در دانشگاه‌ها رشته جوانی است 

رضایی با بیان اینکه گردشگری در دانشگاه‌ها رشته جوانی است، گفت: فارغ‌التحصیلان دکتری در رشته گردشگری هنوز محدود است، اینها هستند که باید نظریه‌پردازی کنند تا در صنعت گردشگری تحول ایجاد شود. بسیاری از فارغ‌التحصیلان از سایر رشته‌های دانشگاهی غیرتخصصی از مدیریت، جامعه‌شناسی، جغرافیا تا رشته‌های فنی و صنعتی که به گردشگری علاقه‌مند بودند در مقطع دکتری وارد این رشته شدند و در این حوزه رساله دکتری ارائه کردند.

رئیس گروه گردشگری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی بیان کرد: گردشگری رشته و صنعتی چندوجهی است، باید بر مبنای تخصص‌های مختلف و مورد نیاز، رشته‌های مرتبط با گردشگری در دانشگاه توسعه پیدا کند و اجازه داده شود پژوهشگران این حوزه فعالیت علمی کنند.  

رضایی با اشاره به پژوهش‌هایی که در حوزه گردشگری انجام شده است، بیان کرد: در گام اول باید بر اساس نیازسنجی مشخص کنیم از گردشگری چه چیزی می‌خواهیم و قرار است که با توسعه صنعت گردشگری به کجا برسیم، بعد از آن باید امکان‌سنجی شود که اساسا تحقق این اهداف و نیازها امکان‌پذیر است؟ و سپس باید سطح‌بندی و اولویت بندی شود، اگر این روند و فرایند علمی و اصولی طی شود به نتیجه مطلوب می‌رسیم.  

رئیس گروه گردشگری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با اشاره به عوامل درونی و بیرونی موثر بر عدم توسعه صنعت گردشگری در ایران تاکید کرد: بر اساس اقتصاد مقاومتی و مبنای داشته‌های خود، تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کردیم.

پژوهش و تدوین دستورالعمل برای بوم‌گردی‌ها و میراث طبیعی

رضایی به کمبود فعالیت‌های پژوهشی در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: به پژوهش در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری نیاز داریم. هر تحقیق و پژوهشی قابل استناد در این حوزه انجام شود، باعث خوشحالی است. برنامه‌ها و اقدامات برای توسعه صنعت گردشگری، باید پژوهش‌محور باشد تا چشم‌انداز و اهداف ترسیم شده محقق شود.

عضو هیات مدیره انجمن گردشگری ایران با اشاره به ثبت ملی بسیاری از آثار میراث طبیعی افزود: برای دو اثر بیابان لوت و جنگل‌های هیرکانی که در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده‌اند؛ در حال تدوین دستورالعمل هستیم، این آثار اگر چه میراثی هستند، اما جزو جاذبه‌های گردشگری هستند و باید به محصول گردشگری تبدیل شوند.

رضایی با اشاره به اهمیت ثبت آمار برای توسعه گفت: با مطالعه‌ای جامع و با همکاری معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی اکنون جزو محدود و معدود کشورهای دارای حساب‌ اقماری گردشگری (TSA) هستیم. این حساب می‌تواند علاوه بر مشخص کردن سهم مستقیم و غیرمستقیم گردشگری در اشتغال و درآمد، میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خاجی و درآمد ناخالص ملی، به پژوهشگران حوزه گردشگری برای استفاده از آمار دقیق و شفاف و درج در تحقیقات خود کمک کند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: پژوهش توسعه صنعت گردشگری باید پژوهش محور برنامه ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۴۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ جاده گردشگری هونجان اسفرجان به شهرضا؛ پرحادثه و پرتوریست

تین نیوز

جاده هونجان اسفرجان به شهرضا یکی از محورهای مواصلاتی مهم قطب گردشگری جنوب اصفهان به شمار می رود . اگر از شهرضا به سمت جنوب آن بروید، به ییلاق دیدنی هونجان می رسید. روستای هونجان یکی از توابع شهرستان شهرضا در استان اصفهان است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، یکی از جالب ترین ویژگی های روستای هونجان، آب وهوای آن است. هونجان از لحاظ داشتن پاک ترین آب وهوا توجه ستاره شناس ها را جلب کرد، تا جایی که آن ها به این روستا «آسمان پاک ایران» گفتند.

بیشتر بخوانید:

دسترسی اتوبان اصفهان شیراز به تخت جمشید؛ ماموریت ویژه استاندار کلید خورد

اسفرجان نیز روستایی تاریخی در مرز استان اصفهان و شیراز و از توابع شهرضا است که سالانه بویژه در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور می شود.

حال مردم این منطقه که میزبان گردشگران بسیاری از گوشه و کنار ایران هستند و سالانه شاهد تصادفات دلخراشی در محور ارتباطی هونجان، اسفرجان به شهرضا هستند در کارزاری که در پلتفرم مستقل جمع‌آوری امضا اعلام شده درخواست تعریض این جاده گردشگری را دارند.

در این کارزار خطاب به وزیر راه و شهرسازی، استاندار محترم استان اصفهان و نماینده محترم شهرستان شهرضا آمده است:

وزیر محترم راه و شهرسازی

جناب آقای مهندس مهرداد بذرپاش

نماینده محترم شهرستان شهرضا

جناب آقای دکتر حبیب قاسمی

استاندار محترم استان اصفهان

جناب آقای دکتر سید رضا مرتضوی

با سلام و احترام؛

باز هم جاده باز هم تصادف باز هم مرگ باز هم غم...

محور ارتباطی هونجان، اسفرجان به شهرضا، یکی از محورهای مواصلاتی مهم قطب گردشگری جنوب اصفهان است و علاوه بر این که تنها مسیر دسترسی عشایر قشقایی و مردم ساکن در روستاهای هونجان، اسفرجان به شهرضاست و در آینده نزدیک با ادامه جاده درحال احداث بین روستا های هونجان و گرموک اتصال این جاده به شهرستان سمیرم برقرار می شود و به دلیل جاذبه های گردشگری بسیار چشم نواز، یکی از پر تردد ترین مسیر های ارتباطی بین شهرستان های سمیرم و شهرضا خواهد شد؛ کما اینکه درحال حاضر هم این جاده به دلیل تردد فراوان یکی از پر حادثه ترین جاده های مواصلاتی شهرضا محسوب می گردد. (آمار حوادث منجر به جرح و فوت در دوسال گذشته مبین این ادعاست.)

در ادامه عنوان شده: این جاده به علت عرض کم، پیچ های زیاد، آسفالت فرسوده و نداشتن شانه خاکی متناسب از یک طرف و تردد زیاد  سالانه جان افراد زیادی را گرفته یا معلول کرده و خانواده های بسیاری را داغدار و گرفتار می کند؛ اما علیرغم پیگیری های متعدد و در جریان قرار گرفتن مسئولان طی سال های گذشته، اقدام شایسته ای در این خصوص بعمل نیامده است.

اگر مثلث انسان، جاده و خودرو را در نظر بگیریم محور فوق یادآور خاطرات تلخ و غم بار برای کسانی است که عزیزانشان را در این محور از دست داده که کماکان تبعات اجتماعی و روانی آن پابرجاست.

در همین راستا از حضور آن مقام محترم درخواست می گردد با تدابیر عالمانه خود نسبت به این درخواست به حق مردم این منطقه توجه خاص مبذول فرمایید ودستور مساعدت به مسئولین ذی ربط صادر فرمایید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • سفر از سبد خانوارهای ایرانی حذف شده است؟ | توضیح مرکز پژوهش‌ها درباره یک ادعا
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • ◄ جاده گردشگری هونجان اسفرجان به شهرضا؛ پرحادثه و پرتوریست
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی