Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور وزیر علوم در امور علمی، تحقیقاتی و فناوری، بودجه معاونت پژوهش‌وفناوری این وزارتخانه را ۱۲۰ میلیارد تومان ذکر کرد که تنها ۱۰ درصد آن محقق شده، با تاکید بر اینکه با این میزان اعتبارات نمی‌توان کاری را در حوزه فناوری انجام داد، گفت: ما هرگز به دنبال تقابل با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیستیم؛ چرا که حمایت و تقویت معاونت علمی موجب تقویت پارک‌های علم و فناوری خواهد شد، ولی باید مسائل روشن و شفاف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا علی خیرالدین امروز در نشست رؤسای پارک های علم و فناوری کشور، ایجاد معاونت فناوری در وزارت علوم را یکی از برنامه‌های وزیر علوم دانست و گفت: راه‌اندازی این معاونت هم به خواسته مسؤولان کشور، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی است و هم در برنامه چهارم و پنجم توسعه بر این وظایف تاکید شده است.

وی ادامه داد: در زمانی معاونت فناوری در وزارت علوم تشکیل شده بود و مجددا این معاونت ادغام شد و فردی به عنوان قائم مقام حوزه معاونت پژوهش‌وفناوری مشغول به فعالیت شد.

خیرالدین خاطر نشان کرد: بر اثر خلأیی که در این زمینه ایجاد شد، حوزه‌های دیگر به حوزه فناوری وارد شدند و بسیاری از وظایفی که بر عهده وزارت علوم واگذار شده بود، آنها بر عهده گرفتند.

مشاور وزیر علوم در امور علمی، تحقیقات و فناوری، با اشاره به راه‌اندازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اظهار کرد: قانونی که برای وزارت علوم تدوین شده است، برداشته نمی‌شود و ما در برابر وظایفی که بر عهده داریم، باید پاسخگو باشیم و باید برای آن فکری شود؛ چرا که برای آنکه نقش اصلی خود را در توسعه علم و فناوری داشته باشیم، لازم است این معاونت شکل بگیرد.

خیرالدین با بیان اینکه درخواست می‌شود که رؤسای پارک‌های علم و فناوری پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهند، افزود: عنوان این معاونت جدید، "معاونت نوآوری، فناوری و کارآفرینی" است و پیرو جلساتی که داشتیم برای این معاونت سه دفتر پیش بینی کردیم.

وی "دفتر امور پارک‌ها، مراکز رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و فناور"، "دفتر برنامه‌ریزی، سیاستگذاری امور نوآوری و فناوری" و "دفتر حمایت و پشتیبانی نوآوری، فناوری و کارآفرینی" را سه دفتر پیش بینی شده برای این معاونت دانست و گفت: دفتر حمایت و پشتیبانی نوآوری، فناور و کارآفرینی فصل مشترک با معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری است و در حوزه‌هایی چون رفع مشکلات اراضی پارک‌ها، مالی و حمایت از پارک‌ها نقش مؤثری خواهد داشت.

مشاور وزیر علوم در امور علمی، تحقیقات و فناوری این سه دفتر را دارای زیر مجموعه‌هایی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر تعداد متقاضیان پذیرش در پارک‌ها و مراکز رشد در حال کاهش است، به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۶ تعداد ۷۸۰۰ واحد متقاضی استقرار در پارک‌ها بودند که این میزان در سال ۹۹ به ۵۷۰۰ واحد متقاضی رسیده است.

وی با بیان اینکه در این مسیر ما پارک‌ها و مراکز رشد را ایجاد کردیم، ولی خلق نوآوری و فناوری نشده است، گفت: این شرایط در وضعیت هشدار است که باید اقدام شود.

خیرالدین با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با مسؤولان معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری، گفت: ما هرگز به دنبال تقابل با این معاونت نیستیم؛ چرا که حمایت و تقویت معاونت علمی موجب تقویت پارک‌های علم و فناوری خواهد شد، ولی باید مسایل روشن و شفاف شود.

وی وزارت علوم و معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری را دو زنجیره در حوزه فناوری دانست که مسؤولیت حمایت از فناوری در سطح TRL ۴ را برعهده وزارت علوم عنوان کرد و یادآور شد: این دو زنجیره باید در یک سطح شود و هر کدام ضعیف شود، فناوری کشور ضربه خواهد خورد؛ از این رو اعتقاد داریم که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید کار بیشتری را انجام دهد.

خیرالدین ادامه داد: بودجه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم ۱۲۰ میلیارد تومان بوده که تنها ۱۰ درصد آن محقق شده است که با این میزان اعتبارات نمی‌توان کاری را در حوزه فناوری انجام داد.

وی میزان اعتبارات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را ۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ما در بخش توسعه فناوری در وزارت علوم مشکل داریم.

پیشنهاد قرار گرفتن پارک‌های دستگاهی زیر نظر وزارت علوم

مشاور وزیر علوم در امور علمی، تحقیقاتی و فناوری با اشاره به ماموریت‌های معاونت فناوری، نوآوری و کارآفرینی وزارت علوم با تاکید بر اینکه این معاونت باید پارک‌ها و مراکز رشد دانشگاهی و استانی و همچنین پارک‌های وابسته به وزارتخانه‌ها را تقویت کند، ادامه داد: وزارت علوم باید متولی پارک‌هایی چون صنعت نفت، ICT  و جهاد کشاورزی باشد.

خیرالدین اضافه کرد: دلیل آنکه ما در گذشته در این زمینه موفق نبودیم، این بوده که این وزارتخانه تشکیل شد و سخت افزار ایجاد کرد، ولی فرهنگ نوآوری و فناوری نه در ستاد و نه در صف شکل گرفته است و لازم است در این زمینه کار زیادی انجام دهیم.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت روابط عمومی‌ها برای بلند کردن صدای فناوری، گفت: در وزارت علوم این کار در دستور کار قرار دارد و باید در همه جا گفتمان فناوری مطرح شود تا فناوری به فراموشی سپرده نشود.

وی ایجاد و تقویت روابط معاونت پژوهشی که بعدها شکل خواهد گرفت و معاونت علمی وزارت علوم را از دیگر اقدامات این وزارتخانه نام برد و اظهار کرد: این دو معاونت باید با یکدیگر خوب و سازگار باشند، در غیر این صورت دچار چالش و مشکلات دیگری خواهیم شد.

خیرالدین با بیان اینکه تامین اعتبارات در این زمینه بسیار مهم است، گفت: من تجربه چنین جداسازی‌ها را دارم و اگر بخشی جدا شود و اگر از نظر زیر ساخت‌ها تقویت نشود، جدا نشدن آنها بهتر است، چون در آینده آسیب‌هایی را وارد خواهد کرد.

آمایش فناوری در کنار آمایش سرزمینی

این مقام مسوول، بر تکمیل اکوسیستم فناوری در استان‌ها تاکید کرد و یادآور شد: نوآوری و کارآفرینی و فناوری باید در استان‌ها تقویت و این زیست بوم باید حفظ شود.

وی از اجرای آمایش فناوری در کشور خبر داد و خاطر نشان کرد: آمایش فناوری مبتنی بر آمایش سرزمینی، شناسایی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های حوزه فناوری و ماموریت گرا کردن پارک‌ها از برنامه‌های وزارت علوم است و درخواست می‌شود که هر پارک ماموریت‌های اصلی خود را ترسیم کند.

خیرالدین مبادلات بین‌المللی در حوزه فناوری را از دیگر برنامه‌ها نام برد و یادآو شد: این مبادلات شامل انتقال فناوری، صادرات فناوری می‌شود. در حال حاضر قرارداد ۲۵ ساله با کشور چین داریم که پیشنهاد شد پارک علم و فناوری با کشور چین راه‌اندازی شود و اینکه کدام یک از پارک های کشور می تواند در این زمینه پیشگام شود، جزو مباحث ماموریت گرا شدن پارک‌ها است.

وی از برگزاری جلسه ای با کاردار کویت خبر داد و گفت: راه اندازی پارک علم و فناوری مشترک با این کشور مطرح شد، ضمن آنکه با سوریه نیز در هفته آینده جلسه ای در این زمینه داریم.

خیرالدین ایجاد قطب های نوآوری و فناوری را از دیگر برنامه ها عنوان کرد و یادآور شد: اخلاق در فناوری از برنامه های ما است. در حال حاضر آیین نامه مقابله با تحلفات علمی داریم و نیاز است آیین نامه‌ای در زمینه تحلفات فناوری تدوین شود.

اراضی؛ چالش اصلی پارک های علم و فناوری

مشاور وزیر علوم، با اشاره به مشکلات اراضی پارک‌های علم و فناوری اظهار کرد: از سوی وزیر علوم در تاریخ اول مهر ماه سال جاری نامه‌ای مبتنی بر توقف واگذاری اراضی پارک‌ها به صورت اجاره بلند مدت به شرکت‌های فناور ابلاغ شده است. در این نامه قید شده که ابهاماتی در مصوبات هیات امنا وجود دارد و پیشنهاد شده که در جلسه هیات امنای پارک ها مجددا این مساله مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه اکثر پارک های علم و فناوری در این زمینه مشکلی ندارند، ولی اگر این موضوع به سرعت حل نشود، پارک‌ها آسیب خواهند دید؛ چرا که بخش خصوصی تمایل به استقرار در پارک‌ها ندارند.

خیرالدین با اشاره به مصوب دیگر هیات امنای پارکها در شهریور ماه سال ۱۳۹۶، گفت: در این مصوبه قید شده که حداکثر زمین واگذاری به واحد فناور ۵ درصد اراضی قابل واگذاری در پارک‌ها است، ولی بعدها الحاقیه‌ای در سال ۹۸ ابلاغ شد که بر اساس آن جمع اراضی واگذار شده با استفاده از این مصوبه از ۱۵ درصد اراضی قابل واگذاری ذکر شده است، به گونه‌ای که در فاز اول توسعه پارک‌ها نباید بیش از ۱۵ درصد از کل اراضی، قابل واگذاری به واحدهای فناور باشد.

خیرالدین اضافه کرد: قرار است نظرات در این زمینه، جمع آوری و همه این موارد طی یک آیین‌نامه مدون شود.

مشاور وزیر علوم، خاطر نشان کرد: اگر کشور قصد دارد از طریق توسعه فناوری به ثروت آفرینی برسد، پیشنهاد می‌شود که نه تنها وزارت علوم بلکه کلیه دستگاه‌ها باید معاونت فناوری و نوآوری داشته باشند.

وی با بیان اینکه در وزارت علوم ۱۵ اتاق فکر ایجاد شده است، گفت: سه مورد از این اتاق ها مرتبط با موضوعات پارک‌ها است که شامل "اقتصاد آموزش عالی"، "کاربردی‌سازی پژوهش" و "سیاستگذاری فناوری" می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پارك علم و فناوري وزارت علوم اعتبارات پژوهشی مشاور وزیر علوم در امور علمی پارک های علم و فناوری فناوری ریاست جمهوری نوآوری و فناوری حوزه فناوری معاونت فناوری وزارت علوم معاونت علمی معاونت پژوهش اراضی پارک راه اندازی پارک ها برنامه ها مراکز رشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۶۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور

 صبح امروز محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وارد فرودگاه یاسوج شد و مورد استقبال استاندار کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت.   وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در یاسوج با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم برای حمایت از نخبگان، گفت: این دولت برنامه های مطلوبی برای نخبگان تدوین کرده است به گونه ای که نگران آینده شغلی خود نبوده و در کشور بمانند.   محمدعلی زلفی‌گل افزود: در دولت مردمی سیزدهم در خصوص جذب نخبگان کارهای متعددی انجام شده است.   وی ادامه اداد: با همکاری بنیاد ملی نخبگان ذیل معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری آئین نامه جذب نخبگان را به عنوان اعضای هیات علمی بازنگری کرده ایم و از این به بعد نخبگانی را که بنیاد ملی نخبگان معرفی می کند نیاز به شرکت در فراخوان های جذب هیات علمی ندارند.   وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این افراد به طور مستقیم به دانشگاه ها معرفی می شوند و با توافق نامه منعقد شده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال گذشته هزار و ۳۸۰ نفر از افراد با رتبه های برتر کنکور بورسیه شدند.   زلفی‌گل عنوان کرد: افرادی که در المپیادها شرکت کرده اند و دارای مدال المپیاد هستند اگر در رشته های مرتبط درس بخوانند در آینده به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه ها استخدام می شوند.   وی تاکید کرد که بورسیه صنعت برای اولین بار در دولت سیزدهم طراحی شده است و از سال گذشته در دفترچه کنکور آمده است، با اتاق بازرگانی هم نشست هایی برگزار کردیم و تلاش می کنیم که از صنایع مختلف برای بورس کردن دانشجویان رتبه های برتر و جذب نخبگان استفاده کنیم تا نگران آینده شغلی شان نباشند و در کشور بمانند.   زلفی‌گل تاکید کرد: تلاش می کنیم دانشگاه فنی و حرفه ای یک ائتلاف و یا کنسرسیوم اشتغال با صنایع مختلف شکل داده و تکنسین برای آن ها تربیت بکند.   وی گفت: دانشگاه علمی کاربردی هم با رایزنی که با صنایع مختلف داشته است چند هزار نفر را با تضمین اشتغال بر اساس نیاز صنایع مختلف آموزش می دهد.   محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز شنبه (هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) به شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است.   حضور در دانشگاه یاسوج و افتتاح سردر دانشگاه، زیارت مقبره شهید گمنام، کلنگ‌زنی دومین خوابگاه متاهلی، بازدید از چندین پروژه فعال و در حال ساخت و مصاحبه با شبکه سراسری به صورت زنده از خبر ۱۴ و نشست با اعضای هیات رئیسه دانشگاه یاسوج از برنامه های این سفر است‌.   همچنین نشست آمایش آموزش عالی با حضور امام جمعه، استاندار، رؤسای دانشگاه ها ، نشست با اعضای هیات علمی در قالب جلسه گرامیداشت هفته معلم (استاد) و تجلیل از برگزیدگان و سرآمدان علمی از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه است.   باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • اعضای شورای فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم منصوب شدند
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • جزییات تعطیلی کلاس‌ های دانشجویان امروز یکشنبه ساعت ۱۲ تا ۱۴
  • انتصاب رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور