Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: این هفته مردم استان سمنان میزبان رئیس جمهور خواهند بود سفری که در آن مهمترین مطالبات استان از آب و صنعت و اشتغال و… از سوی سئولان مطرح خواهد شد اما در کنار تمام این مسائل مردم نیز خواسته‌هایی از دولت دارند و سفرهای استانی دولت امید پیگیری آنها را در دل‌هایشان روشن ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالبات مردم زیاد است از اقشار و گروه‌های مختلف اما در بین همه اشتراکاتی نیز وجود دارد که معیشت، بیکاری، مسائل اقتصادی مرتبط با خانوار مانند تورم، تقویت صنایع و ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری، موضوعات فرهنگی و… در زمره این موارد هستند. در این گزارش به میان مردم از اقشار مختلف رفتیم تا ببینیم از رئیس دولت سیزدهم در سفر به استان سمنان چه می‌خواهند. این گزارش به دلیل طولانی شدن در دو بخش تقدیم نگاه شما همراهان همیشگی خبرگزاری مهر استان سمنان می‌شود.

خشکسالی مشکل بزرگ مردم

یک شهروند شاهرودی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه مقوله خشکسالی و کمک به طرح‌های آبرسانی به خصوص به روستاها برای تقویت زیرساخت‌هایی مانند کشاورزی و دامداری و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها یکی از مهمترین مطالبات ما از دولت سیزدهم است، می‌گوید: امروز روستاهای بسیاری به خصوص در بخش بیارجمند خالی از سکنه شده‌اند و دلیل آن نیز کم آبی و بیکاری است. باید توجه داشت که امنیت فقط در بستر جمعیت و ماندگاری مردم ماندگار می‌شود و اگر به فرض بخش بیارجمند خالی از سکنه شود معلوم نیست چه شرایط ناایمنی در زمینه قاچاق مواد مخدر و… پدید خواهد آمد.

محمد رضا باقری با بیان اینکه مردم بدون آب در روستاها نمی‌مانند چرا که ارتزاق به آب و دام و زمین بستگی دارد، بیان داشت: امیدواریم در این سفر نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم شود زیرا به هر روی مطالبات در شهرها از صنعت و کارخانه و… توسط مسئولان و رسانه‌ها بیشتر بیان می‌شود اما کسی نیست که درد دل روستایی که مثلاً را به گوش رئیس جمهور برساند.

وی با اشاره به اینکه امروز روستاهایی در همین شاهرود وجود دارند که از خشکی و کم آبی فقط پنج نفر پیرمرد و پیرزن در آن به دشواری زندگی می‌کنند، افزود: این روستاها مانند کلاته مری، تلخاب، اسبکشان و… با تانکر آبرسانی می‌شوند و مردم با دبه‌های آب استحمام می‌کنند و حتی آب نوشیدن را هم با مکافات تهیه می‌کنند شرایطی که شاید مردم در شهر حتی تصور آن را هم نکنند که چنین مکان‌هایی وجود داشته باشد اما متأسفانه عین واقعیت است.

کشاورزی دیگر مشکل مردم استان سمنان است

یک کشاورز ساکن رویان یکی از شهرهای کوچک اما پر استعداد استان سمنان نیز به خبرنگار مهر، می‌گوید: از دولت می‌خواهیم که به مشکل کشاورزان استان سمنان نگاه ویژه داشته باشد کشاورزان در چند سال اخیر با مشکل کم آبی، بی کیفیت شدن آب به دلیل عمق زیاد چاه‌ها، کاهش منابع آبی و همچنین سرمازدگی روبرو هستند و از آنجا که ارتزاق شأن به زمین و باغ بستگی دارد، در سال‌های اخیر خون دل‌های بسیاری خورده‌اند.

ابراهیم عامری با اشاره به اینکه وقتی کشاورزی با خشکسالی و سرمازدگی از بین برود خود به خود دامداری نیز با مشکل روبرو می‌شود زیرا تأمین کننده اصلی غذای انسان و دام و طیور، کشاورزان هستند، بیان داشت: به نظر نمی‌رسد مشکلی جدی‌تر از موضوع خشکسالی و سرمازدگی در استان سمنان که بخش اعظم اقتصاد آن بر محور کشاورزی می‌گردد، وجود داشته باشد چرا که با امنیت غذایی دام و انسان سر و کار دارد در نتیجه دولت کاری برای ما کند.

وی افزود: بیمه کشاورزان یکی از مضحک‌ترین مسائلی است که در این سال‌ها مطرح شده است بیمه‌ای که شما مثلاً سه میلیون تومان برای سرمازدگی باغتان می‌پردازید و همان سال سرما محصول زردآلوی شما که ۲۰ میلیون تومان می‌ارزید را نابود می‌کند بعد که برای دریافت خسارات مراجعه می‌کنیم می‌گویند که اعتبارات نیست! نهایتاً دست به دامان نماینده و مسئولان و جهاد و… می‌شویم مانند کاری که در سال ۹۶ و ۹۷ و حتی ۹۸ هم بر سرمان آمد در نهایت اعلام می‌شود که به جای پول یکسال حق بیمه نپردازید! این برای ما پول نمی‌شود انگار نه انگار که ما زن و بچه داریم و باید ارتزاق کنیم در نتیجه این موضوع را هم به گوش رئیس جمهور برسانید.

اشتغال و حمایت از تولید

یکی دیگر از شهروندان استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه اشتغال جوانان در سایه حمایت از واحدهای تولیدی یکی از مهمترین مطالبات مردم استان است، گفت: امروز صنایع ما نیازمند تقویت و سرمایه گذاری هستند ما ابتدا باید بتوانیم داشته‌هایمان را حفظ و سپس برای ایجاد اشتغال جدید، سرمایه گذار جدید هم بپذیریم اما مشکلات آنقدر زیاد هستند که کارخانه‌ها یکی پس از دیگری یا تملیک می‌شوند و یا تعطیل؛ لذا از دولت می‌خواهیم که به فکر صنعت باشند.

مرتضی بنی‌هاشمی که فرزند خودش یکی از کسانی است که از یک کارخانه صنعتی در سمنان تعدیل شده است، بیان می‌کند: پسرم سال ۹۴ در یک کارخانه مشغول به کار شد اما سال ۹۹ این کارخانه به دلیل بدهی و عدم توانمندی در تأمین نیازهایش ابتدا تعدیل و سپس تعطیل شد و به نظر می‌رسد اکنون در تملک بانک باشد البته مطمئن نیستم اما غرض از بیان این مطلب این است که مانند خانواده ما، بسیار خانواده‌های دیگری در سمنان هستند که مشکلات عدیده برایشان پدید آمده است.

وی با بیان اینکه هنر ما باید حفظ واحدهای صنعتی‌مان باشد نه اینکه به راحتی برای یک وام یک میلیارد تومانی که با دشواری اخذ و حالا به دلیل عدم حمایت از تولید به ۳۰ میلیارد تومان بدهی بدل شده، یک کارخانه بخوابد و ۱۰۰ جوان بیکار شوند، افزود: بانک‌ها واقعاً تردستی می‌کنند و به جای کمک به تولید به ریشه آن تیشه می‌زنند از سوی دیگر باید گفت کم آبی یکی از موانع بزرگ بر سر راه ایجاد کارخانه‌های جدید است.

معضل بی آبی

علی اصغر جمعه‌ای در کنار ریاست اتاق بازرگانی سمنان از جمله افرادی است که سابقه بسیار طولانی در زمینه صنعت دارد وی در گفتگو با خبرنگار مهر، اولویت استان را آب می‌داند و می‌گوید: ما از استاندار سمنان خواسته‌ایم که تا زمان روشن نشدن تکلیف آب اجازه صدور هیچ پروانه واحدهای تولیدی جدید با نیاز آبی فراوان را ندهند چرا که امروز بی آبی یکی از جدی‌ترین موضوعات استان سمنان محسوب می‌شود.

این موضوع نشان می‌دهد که آب تا چه میزان برای استان سمنان اهمیت دارد اما یک کارشناس عمران آب نیز به خبرنگار مهر، می‌گوید: موضوعی که دولت باید چه در سفر رئیس جمهور چه در دیگر اوقات سال به آن توجه داشته باشد این است که ما سه راهکار پیش رویمان برای مقوله آب است نخست نگهداری از داشته‌هایمان که به معنای بهسازی چاه‌ها، لایروبی قنوات، احیای قنات‌ها و منابع آبی، اجرای آبخوان‌داری و… است. رویکرد دوم میان مدت است یعنی حفر چاه‌ها، طرح‌های میان حوزه‌ای آب، مجتمع‌های آبرسانی شهری و روستایی و رویکرد سوم انتقال آب بین حوزه‌ای به خصوص از خزر؛

محمد صادق باقری با بیان اینکه در کنار این سه رویکرد اصلی دولت باید توجه ویژه به طرح‌های حوزه مصرف شامل صرفه‌جویی، اعمال جریمه برای پرمصرف‌ها، نصب کنتور بر روی چاه‌ها، شناسایی و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز حتی محدود کردن چاه‌های ارگان‌ها، توجه به فاضلاب و پساب برای مصرف صنایع اجرای طرح‌های فاضلاب شهری و… داشته باشد، بیان کرد: جلوگیری از دست اندازی به حریم رودخانه‌ها و منابع آبی از دیگر موضوعاتی است که می‌بایست مورد تقویت قرار گیرد.

معیشت موضوع اصلی مردم است

از مسائل مرتبط به آب و صنعت که بگذریم بیشترین فراوانی در بین مطالبات مردمی که تعدادشان بسیار زیاد است و نمی‌توان همه آنها را یکجا گرد آورد، مقوله معیشت است آنطور که شهروند استان سمنان به خبرنگار مهر، می‌گوید: سابقاً اگر میوه‌ای در یک بخش شهر مثلاً دو هزار و ۵۰۰ تومان بود در تمام نقاط شهر آن را نهایتاً با ۵۰۰ تومان گران‌تر می‌توانستیم بخریم امروز یک میوه در بخشی از شهر ۹ هزار تومان همان میوه در خیابان دیگر ۱۲ و در خیابان دیگر ۱۵ هزار تومان است و این تفاوت نرخ‌ها یعنی نظارت بر بازار نیست و مهمترین خواسته ما از دولت، کنترل گرانی است.

محمد موسایی با بیان اینکه خرید میوه، مرغ و گوشت و دیگر اقلام مورد نیاز مردم دشوار شده است، ابراز کرد: پنیر ۴۰۰ گرمی پاستوریزه امروز در حالی ۳۲ تا ۳۶ هزار تومان فروخته می‌شود که یک سال قبل ۱۶ هزار تومان بود و این نشان می‌دهد که تورم لجام‌گسیختگی خاصی پیدا کرده است. از سوی دیگر قیمت عجیب و غریب برنج است که به ۵۰ هزار تومان نزدیک می‌شود و دیگر توان خرید آن را نداریم.

وی با بیان اینکه استان سمنان تولیدکننده بسیاری اقلام مانند میوه، گندم و آرد، مرغ و تخم مرغ، پسته و… است چرا باید در این استان قیمت‌ها بعضاً حتی از تهران هم بیشتر شود، بیان داشت: حقوق بازنشستگی چهار و نیم میلیون تومانی در مقابل خط فقر ۹ میلیون تومانی یعنی هر دو ماه حقوق یک بازنشسته معادل یک ماه حقوق مورد نیاز خانواده‌اش است و این شرمندگی را به خانه‌های بازنشستگانی مانند ما آورده است.

توجه به نظارت بر بازار

در بین صحبت‌های مردم نکته قابل توجه مقابله با گرانی است البته باید گفت ریشه بسیاری از گرانی‌ها به مقوله‌های کشوری مانند ارز، واردات، دلار و طلا، نرخ بنزین، نقدینگی، تورم و… بازمی گردد که رفع آن با عنایت به مسئولیت‌های استانی میسر نیست اما مردم معتقد هستند که دست کم می‌توان جلوی گران فروشی، تخلفات، گران‌تر شدن کالاها و خدمات و موضوعاتی از این است را با تشدید نظارت و بازرسی گرفت.

مطالبه دیگر مردم اما تقویت زیرساخت‌هایی است که بتواند در آن عرضه و تقاضا تناسب بهتری پیدا کند، راه اندازی بازارهای روز و عرضه مستقیم کالا در کنار حذف واسطه‌ها و ایجاد امکان فروش محصولات تولیدی روستاها به صورت مستقیم در شهرها و… از جمله نظراتی است که مردم استان سمنان درباره راهکارهای کاهش قیمت اقلام و عرضه ارزان‌تر محصولات و خدمات بیان می‌کنند و انتظار دارند که دولت برای رفع آنها دستوراتی بدهد.

در بخش دوم گزارش مطالبات مردم استان سمنان از رئیس جمهور در سفر به استان موضوعاتی مانند ساماندهی امور جوانان، توجه به فرهنگ و هنر، پروژه‌های نیمه تمام، شاهوار و مسائل محیط زیستی، گردشگری و توجه به اقتصاد روستاها، مشاغل خرد و کوچک روستایی، حمل و نقل و ایمنی راه‌ها و… می‌پردازیم که از سوی مردم و موثران استان مطرح می‌شود. مردمی که به کاهش مشکلات در سفر حجت‌الاسلام رئیسی بسیار امید دارند.

کد خبر 5341600

منبع: مهر

کلیدواژه: سفر استانی دولت سیزدهم حجت الاسلام رئیسی سمنان خشکسالی سرمازدگی کشاورزی جهاد كشاورزي استان سمنان استانداری سمنان نهاده های دامی ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه خطبه های نماز جمعه آمار کرونا واکسن کرونا عکس استانها لیگ برتر فوتبال ایران گرگان یوم الله 13 آبان ایلام پدافند غیرعامل بنزین جشنواره تئاتر خياباني مريوان مردم استان سمنان مطالبات مردم میلیون تومان خبرنگار مهر رئیس جمهور هزار تومان چاه ها کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۹۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن جدی است

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است، گفت: فرآیند ساخت نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد عبور کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش  در مراسم افتتاح 8 هزار و 404 واحد به اتمام رسیده نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه رشد خوبی در پروژه‌های نهضت ملی مسکن ایجاد شده است که اگر شبکه بانکی کمک کند، سرعت پیشرفت افزایش می‌یابد، اظهار کرد: افتتاح پروژه‌های امروز نهضت‌ ملی مسکن، نتیجه زحمات و تلاش بخش‌های مختلف در کشور است که تامین مالی و زمین را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: امروز عملیات اجرایی 10 هزار و 221 واحد نهصت ملی مسکن در شهرهای سهند، مراغه، میانه، آذرشهر و سراب نیز آغاز می‌شود که امیدواریم هرچه سریعتر تقدیم متقاضیان شود.

وی با اعلام این‌که  فرآیند ساخت نهضت ملی مسکن از 2 میلیون و 540 هزار واحد عبور کرد، افزود: عزم دولت در حل مشکل مسکن جدی است و یکی از کارهای اصلی دولت تامین مسکن برای مردم است. آمارهای مراجع مختلف کشور از رشد بخش مسکن از منفی 3.8 در سال 1399 به مثبت 4.8 در سال گذشته خبر می‌دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مردم از گرانی فوق العاده رنج می‌برند
  • آیت الله مکارم شیرازی: مردم از گرانی، فوق العاده رنج می‌برند
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است
  • سمنان پیشرو در نهضت ملی مسکن/ ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • همه کارهای انجام شده باید پیوست رسانه‌ای داشته باشند
  • عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن جدی است