Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور علمی وزیر علوم درباره نیاز به تدوین آیین نامه‌ای در زمینه تحلفات فناوری و همچنین بودجه تحقق یافته معاونت پژوهشی توضیح داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی خیرالدین مشاور علمی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری کشور که امروز به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: راه اندازی معاونت فناوری به خواسته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و هم در برنامه چهارم و پنجم و توسعه بر وظایف آن تاکید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مشاور وزیر علوم در امور علمی، تحقیقات و فناوری ادامه داد: درخواست می‌شود که روسای پارک‌های علم و فناوری پیشنهادات خود را درباره این معاونت ارائه دهند؛ عنوان این معاونت جدید، معاونت نوآوری، فناوری و کارآفرینی است و برای این معاونت ۳ دفتر پیش بینی کردیم.

خیر الدین افزود: دفتر امور پارک‌ها، مراکز رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و فناور، دفتر برنامه ریزی، سیاستگذاری امور نوآوری و فناوری و دفتر حمایت و پشتیبانی نوآوری، فناوری و کارآفرینی ۳ دفتر پیش بینی شده برای این معاونت است. دفتر حمایت و پشتبانی نوآوری، فناور و کارآفرینی فصل مشترک با معاونت علمی است و در حوزه‌هایی، چون رفع مشکلات اراضی پارک‌ها، مالی و حمایت از پارک‌ها نقش موثری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تعداد واحد‌های متقاضی برای پذیرش در پارک‌ها و مراکز رشد رو به کاهش است، گفت: در سال ۱۳۹۶ تعداد ۷ هزار و ۸۰۰ واحد متقاضی استقرار در پارک‌ها بودند که این میزان در سال ۹۹ به ۵ هزار و ۷۰۰ واحد متقاضی رسیده است.

مشاور وزیر علوم در امور علمی، تحقیقات و فناوری افزود: ما پارک‌ها و مراکز رشد را ایجاد کردیم، ولی خلق نوآوری و فناوری نشده است و این شرایط در وضعیت هشدار است که باید اقدام مناسبی در این خصوص صورت گیرد.

خیرالدین ضمن بیان اینکه وزارت علوم و معاونت علمی دو زنجیره در حوزه فناوری هستند، گفت: مسئولیت حمایت از فناوری در سطح TRL ۴ برعهده وزارت علوم است. اگر هر کدام از این دو زنجیره ضعیف شود، فناوری کشور ضربه خواهد خورد؛ از این رو اعتقاد داریم که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید کار بیشتری را انجام دهد.

وی با اشاره به وضعیت بودجه معاونت پژوهشی وزارت علوم گفت: بودجه معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم ۱۲۰ میلیارد تومان بوده که تنها ۱۰ درصد آن محقق شده است که با این میزان اعتبارات نمی‌توان کاری را در حوزه فناوری انجام داد.

مشاور وزیر علوم با بیان اینکه معاونت فناوری باید پارک‌ها و مراکز رشد دانشگاهی و استانی و همچنین پارک‌های وابسته به وزارتخانه‌ها را تقویت کند، گفت: وزارت علوم باید متولی پارک هایی، چون صنعت نفت، ICT و جهاد کشاورزی باشد. دلیل آنکه ما در گذشته در این زمینه موفق نبودیم این بوده که این وزارتخانه تشکیل و سخت افزار ایجاد کرد، ولی فرهنگ نوآوری و فناوری در ستاد و صف شکل نگرفت.

وی در ادامه بر تقویت روابط معاونت پژوهشی و معاونت فناوری تاکید کرد و افزود: این دو معاونت باید با یکدیگر سازگار باشند در غیر این صورت دچار چالش و مشکلات دیگری خواهیم شد.

خیرالدین از برنامه‌های جدید وزارت علوم در حوزه فناوری خبر داد و گفت: آمایش فناوری مبتنی بر آمایش سرزمینی، شناسایی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های حوزه فناوری و ماموریت گرا کردن پارک‌ها از جمله برنامه‌های وزارت علوم است و از روسای پارک‌ها می‌خواهم که ماموریت‌های اصلی خود را مشخص کنند.

وی با تاکید بر مبادلات بین المللی در حوزه فناوری گفت: در حال حاضر قرار داد ۲۵ ساله با کشور چین داریم که پیشنهاد شده پارک علم و فناوری با کشور چین راه اندازی شود، ولی اینکه کدام یک از پارک‌های کشور می‌تواند در این زمینه پیشگام شود، جزو مباحث ماموریت گرا شدن پارک‌ها است. از سوی دیگر راه اندازی پارک علم و فناوری مشترک با کشور کویت مطرح است و با سوریه نیز در هفته آینده جلسه‌ای در همین رابطه خواهیم داشت.

مشاور وزیر علوم ایجاد قطب‌های نوآوری و فناوری را از دیگر برنامه‌های جدید وزارت علوم عنوان کرد و گفت: ما بر اخلاق در فناوری تاکید داریم و جزو برنامه‌های ما به شمار می‌رود؛ در حال حاضر آیین نامه مقابله با تخلفات علمی داریم و نیاز است آیین نامه‌ای در زمینه تحلفات فناوری تدوین شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در وزارت علوم ۱۵ اتاق فکر ایجاد شده که ۳ مورد از این اتاق‌ها مرتبط با موضوعات پارک‌ها است که شامل اقتصاد آموزش عالی، کاربردی سازی پژوهش و سیاستگذاری فناوری می‌شود.

مشاور وزیر علوم به چالش اراضی پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: وزیر علوم در تاریخ اول مهر ماه سال جاری نامه‌ای مبتنی بر توقف واگذاری اراضی پارک‌ها به صورت اجاره بلند مدت به شرکت‌های فناور ابلاغ کرد؛ در این نامه قید شده که ابهاماتی در مصوبات هیات امنا وجود دارد و پیشنهاد شده که در جلسه هیات امنا پارک‌ها مجددا این مساله مورد بررسی قرار گیرد. خوشبختانه اکثر پارک‌های علم و فناوری در این زمینه مشکلی ندارند، ولی اگر این موضوع به سرعت حل نشود پارک‌ها آسیب خواهند دید؛ چرا که بخش خصوصی تمایل به استقرار در پارک‌ها ندارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: علی خیرالدین وزارت علوم شرکت های دانش بنیان پارک های علم و فناوری تحقیقات و فناوری مشاور وزیر علوم نوآوری و فناوری حوزه فناوری معاونت پژوهشی وزیر علوم وزارت علوم مراکز رشد آیین نامه پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۶۹۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مظهری، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، گفت: نسخه پیچی و فروش دارو همچنان تحت کنترل مسئول فنی داروخانه هاست و فقط حمل دارو با ابلاغ این آیین نامه با استفاده از سکوهای اینترنتی انجام میشود.
وی افزود: این آیین نامه با رعایت اصول حفظ سلامت بیماران، موجب سهولت دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز میشود.
مظهری ادامه داد: توزیع دارو بر بستر اینترنت بزودی به صورت آزمایشی در چند شهر با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز می شود و بعد از ۶ ماه در سراسر کشور پوشش داده می شود.
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در پایان گفت: بیماران با استفاده از سکوهای اینترنتی برای انتخاب نزدیکترین داروخانه به محل سکونت میتوانند داروی خود را سریع تر دریافت کنند .

دیگر خبرها

  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد
  • وزارت علوم برنامه های مطلوبی برای ماندن نخبگان در کشور تدوین کرده است
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • جزییات بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات