Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نوآوری یعنی ایجاد تغییر در محصولات یا خدمات و نیز تغییر در روش خلق و عرضه آن‌ها با هدف پاسخگویی به بازار‌های جدید و نیاز‌های متغیر مشتریان. انجام این تغییرات نیازمند دیدن پیوند‌ها کشف فرصت‌ها و استفاده از آن‌هاست و برای تحقق آن بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌ها باید از دانش مهارت‌های فناورانه و تجربه کافی در مدیریت فرایند نوآوری برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوآوری نه تنها در سطح بنگاه بلکه در سطح فرا بنگاهی نیز اهمیت دارد تا به عنصری کلیدی در سیاست گذاری اقتصادی تبدیل شود و می‌توان نوآوری را موتور پیشران اقتصاد مدرن امروز دانست. زیست فناوری امروز می‌تواند بزرگترین فرصت‌های اقتصادی را برای جامعه‌های امروز فراهم کند.

احتمال موفقیت در نوآوری با عبور از ۴ چالش

فرایند نوآوری شامل چهار مرحله کلیدی است که در هر یک چالش‌های خاصی وجود دارند و تنها در شرایطی که بتوان کل این فرایند را مدیریت کرد، نوآوری احتمال موفقیت خواهد داشت. اگر بخواهیم مرحله‌های نوآوری را نام ببریم باید از جستجو شروع کنیم که در مرحله اول است. اگر از یک استعاره زیستی استفاده کنیم در این مرحله باید در استخر ژن‌ها تنوع ایجاد کنیم و این کار را با تزریق ایده‌های نو انجام می‌دهیم.

منشاء ایده‌های نو می‌تواند تحقیق و توسعه، سیگنال‌های بازار، تقلید، قوانین و مقررات یا رفتار رقبا باشد. فهرست منشاء ایده‌ها بلند و طولانی بوده، اما چالش اصلی آن‌ها یکی است.

چگونه می‌توان فرآیند جستجوی اثر بخشی را سامان داد تا جریان پایداری از تنوع ژنتیک یا همان ایده‌های جدید برقرار شود و به ما شانس بیشتری برای بقا و شکوفایی بدهد، اما ایجاد تنوع به تنهایی کفایت نمی‌کند، باید از میان انبوه گزینه ها، گزینه‌هایی انتخاب شوند که احتمال نقش آفرینی آن‌ها در رشد و توسعه ما بیشتر است. بر خلاف انتخاب طبیعی که فرایندی تصادفی است، در اینجا با نوعی انتخاب راهبردی روبرو هستیم.

مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: دو رویکرد نسبت به نوآوری مطرح است؛ رویکرد بسته و رویکرد باز. بنا بر نظر هنری چسبرو، منطق نوآوری بسته به شرح های مختلف است و باید سعی کنیم همیشه بهترین‌ها را استخدام کنیم،  برای عرضه محصولات و خدمات نوین، چاره‌ای جز کشف و توسعه آن‌ها نیست، اگر خودمان کشف کنیم، زودتر از دیگران به بازار می‌رسیم، شرکتی که قبل از همه نوآوری را به بازار برساند، برنده است، اگر بیشترین حجم سرمایه‌گذاری پژوهشی را انجام دهیم، بیشترین و بهترین ایده‌ها را کشف می‌کنیم و درنتیجه پیشتاز بازار خواهیم بود، باید دارایی‌های فکری خود را به شدت کنترل کنیم تا رقبای ما به آن دسترسی نیابند.

او افزود: اما افزایش آموزش دانشگاهی و افزایش دسترسی به کارگران ماهر، کاهش سودآوری از گنجینه دانش درون‌شرکتی، جذب کارکنان پژوهشی شرکت‌های بزرگ در شرکت‌های نوآفرین و تجاری‌سازی ایده‌های روی قفسه‌مانده از مسیرهای بیرونی و با استفاده از سرمایه‌گذاری خطرپذیر باعث فروپاشی رویکرد نوآوری بسته و ظهور نوآوری باز شده است.

فرایند نوآوری باز

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به منطق نوآوری بیان کرد: منطق نوآوری شرح های مختلفی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنم؛ تمام انسان‌های باهوش برای ما کار نمی‌کنند. باید با افراد باهوش درون و بیرون سازمان همکاری کنیم، تحقیق و توسعه برون‌سازمانی می‌تواند بسیار ارزش‌آفرین باشد، سرچشمه پژوهش حتما نباید درون سازمان باشد تا از آن سود ببریم، اگر به بهترین شیوه از ایده‌های درون و برون سازمانی استفاده کنیم، برنده‌ایم، باید از استفاده دیگران از دارایی‌های فکری‌مان سود ببریم. اگر دارایی فکری دیگران به پیشبرد مدل کسب‌وکار ما کمک می‌کند، آن را بخریم.

پر رنگ شدن شرکت‌های بزرگ و کوچک نوآور در سال‌های اخیر

او گفت: بر این اساس موضوع همکاری‌های فناورانه و توسعه تعامل بین شرکت‌های بزرگ و کوچک نوآور در سال‌های اخیر پررنگ شده است. در همین راستا، صندوق نوآوری و شکوفایی با رویکرد نوآوری باز، برگزاری رویدادهای تبادل فناوری را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرده است تا هم به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و هم به صنایع و شرکت‌های بزرگ کمک کند و با استفاده از توانمندی‌های بیرونی (شرکت‌های دانش‌بنیان) نیازهای فناورانه خود را تأمین کنند.

شاوردی در ادامه با اشاره به ارائه خدمت همراه با کمک هزینه اظهار کرد: در ادامه این مسیر نیز ارائه خدمت کمک هزینه تحقیق و توسعه از سال ۱۳۹۹ آغاز شده است تا به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند نیازهای پژوهشی خود را با استفاده از ظرفیت‌های بیرونی (دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، سایر شرکت‌ها) رفع کنند.

نوآوری فعالیتی پرمخاطره 

نوآوری فعالیتی پرمخاطره است. شرط می‌بندیم که می‌توانیم پدیده جدید را محقق کنیم، هر چند تصادفی عمل نمی‌کنیم و مخاطره حساب شده‌ای را می‌پذیریم، اما در واقع خطر می‌کنیم. تنها با مدیریت این پروژه پیچیده و اجرای موفق آن است که می‌توان ارزشی کسب کرد که بیشتر از هزینه‌های صرف شده برای آن باشد یا حداقل با آن برابری کند.

اگر خروجی کار یک محصول یا خدمت جدید باشد مشتریان به ما هجوم خواهند آورد، اگر خروجی یک فرآیند جدید باشد مشتریان داخلی ما این روش جدید انجام کار‌ها را می‌خرند و در نتیجه اثر بخش‌تر از پیش عمل خواهیم کرد. اگر خروجی کار یک نوآوری اجتماعی باشد، آیا می‌توانیم دنیا را به یک جای بهتر تبدیل کنیم به گونه‌ای که سرمایه‌گذاری در آن توجیح پذیر باشد؟

نوآوری در ظاهر ساده به نظر می‌رسد، اما سوال این است که چگونه آن را محقق کنیم. پژوهشگران این سوال را مدت‌ها بررسی کردند، کسانی که عملاً دست به نوآوری زده‌اند نه تنها نوآوری‌ها بلکه بخشی از خرد انباشته خود را به سختی درباره مدیریت این فرآیند آموخته‌اند  و در اختیار ما قرار داده‌اند.

محمد مهدی مقدسیان، عضو ستاد توسعه زیست فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: زیست فناوری صنعتی در اروپا به عنوان زیست‌فناوری سفید است. از زیست فناوری با استفاده از میکروارگانیسم‌ها و یا اجزای سلولی آن‌ها همچون آنزیم‌ها برای تولید محصولات صنعتی مفید و در صنایع مختلف مانند مواد شیمیایی، غذا و تغذیه، مواد شوینده، کاغذ و خمیر کاغذ، منسوجات، سوخت‌های زیستی و مواد پلیمری انجام می‌شود.

او با اشاره به نقش زیست فناوری در دستیابی به اهداف توسعه پایدار ادامه داد: توسعه پایدار و تلفیق اهداف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برای رفاه حداکثری انسان بدون آسیب به توانایی نسل‌های آتی، برای برآوردن نیازهایشان است.

او گفت: سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیر زیست فناوری و استفاده از موجودات زنده برای تولید بسیاری از محصولات صنعتی مسیر را برای جلوگیری از تخریب محیط زیست باز کرده است؛ بر این اساس باید گفت زیست‌فناوری صنعتی تاثیر مستقیم و مثبتی به هر سه بخش توسعه پایدار یعنی جامعه، اقتصاد و محیط زیست دارد. به طور خلاصه می‌توان گفت که زیست‌فناوری صنعتی نقش اساسی در اقتصاد زیستی دانش بنیان داشته و باعث افزایش ارزش مواد حاصل از صنعت و کشاورزی شده و همچنین در تولید مواد جدید نقش داشته است.

نوآوری جدید‌ترین عرصه کار بوده و توسط آن بازار کار خوبی در کشور ایجاد شده

مقدسیان بیان کرد: نوآوری جدید‌ترین عرصه کاری شرکت هاست و پرداختن به نوآوری یک شعار تو خالی نیست، بلکه از نگاه تجاری بسیار کلیدی است و به سازمان‌ها امکان می‌دهد که درهنگام رونق، رشد کنند و در هنگام سختی دوام بیاورند.

او افزود: باهمت شبانه روزی در زمینه پروژه‌های نوآوری تدریجی، بازار کار ایجاد کردیم.

بسیاری از دانشگاهیان نیز تلاش کرده‌اند که به روشی نظام‌مند نه تنها فرایند اصلی نوآوری بلکه شرایطی را که شکست یا موفقیت آن را رقم می‌زنند شناسایی کنند. عواملی که می‌توان بر این فرآیند تاثیر گذار باشند و باعث تقویت آن و یا سد راه آن شوند.

نتیجه نهایی این است که ما مجموعه و البته همگرا از دستورالعمل هارا خواهیم داشت وقتی مدیران با مسئله سازماندهی و مدیریت نوآوری روبرو می‌شوند به آن‌ها کمک می‌کند پاسخ مناسب را پیدا کنند.

بیشتربخوانید

استفاده از باکتری‌ها برای تولید فرآورده‌های زیستی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زیست فناوری فناوری نوین شرکت های بزرگ زیست فناوری دانش بنیان ایده ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۴۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بعد از اعمال دور جدید تحریم های ظالمانه علیه کشورمان در سال 2012 و از بین رفتن معامله ایران و غرب، با مشکلات عدیده ای در زمینه دسترسی به اقلام راهبردی در صنایع بزرگ روبرو شدیم. 

کشورها معمولاً راهکارهای مختلفی را در مقابل تحریم ها امتحان می کنند. ما در ابتدا تلاش کردیم از طریق مذاکره به حل و فصل تحریم ها بپردازیم و آن ها را رفع کنیم. وقتی از حسن نیت طرف مقابل و تأثیرگذاری مذاکرات ناامید شدیم به دور زدن تحریم ها روی آوردیم. این سیاست ها نتیجه نداد. 

در نهایت به دنبال راهکارهایی به منظور خنثی سازی تحریم ها برآمدیم. راهکار این بود که به توان داخلی و دانش بنیان کشور تکیه کنیم. بنابراین، در صدد برآمدیم که با سیاست گذاری هایی مانند اجرای طرح تولیدات بار اول و تصویب قوانینی مانند جهش تولید دانش بنیان به استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور بپردازیم.

تلاش ها نتیجه داد و توانستیم در شرایط تحریم نیازهای صنایع در زمینه اقلام راهبردی را مرتفع کنیم. حالا هدف گذاری کشور این است که جهش تولید را با مشارکت مردم رقم بزنیم. به زعم بسیاری، این هدف مهم تنها از طریق توسعه اقتصاد دانش بنیان و دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور محقق می شود.

نظرات سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور را در ادامه می خوانید. 

میرتاج الدینی در گفتگو با تابناک اقتصادی در ارتباط با توسعه اقتصاد دانش بنیان با هدف افزایش مشارکت مردم در اقتصاد کشور و تحقق شعار سال تصریح کرد: همان طور که مقام معظم رهبری تأکید کرده اند، دانش بنیان ها موفق ترین تجربه ما در حوزه افزایش مشارکت مردم و بخش خصوصی در اقتصاد بوده اند. اگر بخواهیم شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم تحقق پیدا کند، باید توسعه اقتصاد دانش بنیان را در دستور کار داشته باشیم.

وی ادامه داد: افزایش رشد اقتصادی کشور در گروی حمایت از دانش بنیان ها و توسعه اقتصاد دانش بنیان است. هر چقدر در این زمینه کارهای جدی تری انجام دهیم، گام بیشتری در راستای تحقق شعال سال برمی داریم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: تکمیل زنجیره ارزش محصولات به عنوان یکی از ارکان اصلی نقشه راه دانش بنیان شدن صنایع کشور مطرح است. اعمال این سیاست به افزایش درآمدهای کشور به صورت تصاعدی منجر می شود و ارزش افزوده را افزایش می دهد. 

میرتاج الدینی گفت: در بسیاری از حوزه ها نیاز به تکمیل زنجیره ارزش داریم تا بتوانیم از یک طرف نیازهای داخلی را برطرف کنیم و از طرف دیگر به صادرات بپردازیم و درآمدهای ارزی کشور را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: به طور مثال، در زمینه پتروشیمی حلقه های تولید کامل نیستند و دچار خام فروشی هستیم. مواد پتروشیمیایی را در سطوح اولیه صادر می کنیم و از مزیت های توسعه زنجیره ارزش محروم هستیم. حرکت به سمت تولید محصولات نهایی باید با جدیت در دستور کار باشد. 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور توضیح داد: بومی سازی محصولات و تولیدات بار اول نیز از دیگر ارکان کلیدی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور محسوب می شوند. در شرایط فعلی که تحت تحریم قرار داریم، دسترسی کشور به اقلام راهبردی در صنایع بزرگ با مشکل مواجه شده است. به منظور رفع این مشکل، طرح تولیدات بار اول با اتکا به توان دانش بنیانی و داخلی کشور در دستور کار قرار دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

میرتاج الدینی گفت: متاسفانه برخی افراد سودجو بر سر راه طرح های خوبی مانند تولیدات بار اول سنگ اندازی می کنند. زیرا نفع آن ها در این است که کشور به واردات اقلام مورد نظرشان وابسته به خارج از کشور باشد. آن ها مافیای واردات هستند که از آوردن این اقلام از خارج از کشور بسیار سود می برند. دولت باید با جدیت در مقابل این کج اندیشی ها بایستد و طرح تولید اقلام راهبردی در داخل کشور را در چارچوب سیاست تولیدات بار اول پیش ببرد.

وی در پایان تأکید کرد: توسعه صنعتی کشور با مشارکت مردم، تنها از طریق توسعه اقتصاد دانش‌بنیان امکان پذیر است. این امر نیز در گروی دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ به کمک شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان است.

دیگر خبرها

  • ارائه نوآوری‌های صندوق توسعه فناوری‌های نوین در تامین مالی فناوری در اینوتکس ۲۰۲۴
  • سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای جلب مشارکت مردم و تحقق شعار سال
  • حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • اجتماع یکصد هزار نفری فناوران کشور در بزرگترین رویداد نوآوری کشور
  • امکان صرف هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به شرکت‌های دانش بنیان
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان