Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن زنگنه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگا ایرنا افزود:این روزها حتی شاهد افزایش قیمت زعفران در بازار نسبت به کف تعیین شده هستیم و لذا برخی کشاورزان ترجیح می‌دهند محصول زعفران خود را در بازار عرضه کنند و ما نیز این اقدام را به فال نیک می‌گیریم.
وی ادامه داد: طبق دستورالعمل ابلاغی، مراکز خرید و تعاونی روستایی موظف هستند هر کیلوگرم زعفران نگین را ۲۰۵ میلیون ریال، شبه‌ نگین را ۱۶۰ میلیون ریال، پوشال مرغوب را ۱۵۵ میلیون ریال، پوشال معمولی را ۱۳۵ میلیون ریال و زعفران دسته‌ای را ۱۱۰ میلیون ریال بدون سقف خرید از کشاورزان خریداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت گل زعفران نیز هر من (سه کیلوگرم) بین پنج میلیون و ۵۰۰ تا ۶ میلیون ریال باید معامله شود منتهی در ابتدای فصل برداشت چون زعفران نوبرانه به بازار می‌آید شاهد افزایش قیمت گل و زعفران خشک بودیم و اکنون که محصول بیشتر شده قیمت کاهش یافته است و همین مساله نگرانی‌هایی را ایجاد کرده  که در بازار زعفران امری طبیعی است.
زنگنه افزود: ارایه تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی به زعفرانکاران خرده مالک در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی از دیگر اقدامات حمایتی در حوزه زعفران است و این  تسهیلات توسط ستاداجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره)  از ابتدای آبان امسال با هدف حمایت از زعفرانکاران به کشاورزان خرده مالک تا سه هکتار زیرکشت اهدا می‌شود و سامانه اینترنتی به نشانی satkaz.ir طراحی شده است و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به آن اطلاعات درخواستی را ثبت کنند.

وی ادامه داد:تسهیلات ارائه شده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) به زعفرانکاران، نیاز به ضامن ندارد و کشاورزان همان زعفران تولیدی خود را به صورت سپرده در انبارهای بورسی به امانت می گذارند و پس از دریافت تسهیلات یک سال فرصت بازپرداخت مبلغ تسهیلات را خواهند داشت.
از مجموع بیش از ۱۱۸ هزار هکتار زمین زیرکشت زعفران در ایران، استان خراسان رضوی با بیش از ۹۰ هزار هکتار و ۸۰ درصد تولید و استان خراسان جنوبی با ۱۵ هزار و ۷۰۰ هکتار و حدود پنج درصد تولید به ترتیب بیشترین میزان کشت و تولید این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

از مجموع ۹۰ هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران در  خراسان رضوی، بیش از هشت هزار و ۵۰۰ هکتار و معادل ۱۲ درصد به شهرستان تربت‌حیدریه و از مجموع افزون بر ۵۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شهرستان زاوه، ۱۲ هزار هکتار معادل ۱۷ درصد ظرفیت استان به کشت زعفران اختصاص دارد.
بیش از ۱۲۰ هزار خانوار در خراسان رضوی به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت‌حیدریه هستند و تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی شهرستان زاوه نیز ۱۷ هزار نفر است که افزون بر ۹۰ درصد آنها به کشت زعفران مشغولند.
به ازای هر هکتار زمین زیرکشت زعفران برای حدود ۲۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود که در اراضی زعفران تربت‌حیدریه برای بیش از ۷۰ هزار نفر به طور مستقیم و برای ۲۱۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد شده‌ است.
میانگین تولید زعفران در تربت‌حیدریه چهار کیلوگرم در هکتار و متوسط تولید آن در این شهرستان ۳۵ تن در سال است.
بر اساس اطلاعات اداره جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه،پیش‌بینی می‌شود امسال به دلیل خشکسالی، کاهش بارندگی و گرمای مرداد ماه با کاهش برداشت زعفران به میزان ۴۵ تا ۵۰ درصد سال‌های قبل مواجه شویم.
در منطقه تربت حیدریه برداشت زعفران در سه اقلیم سرد (جلگه رخ تربت‌حیدریه)، معتدل (شهرستان زاوه) و گرم (شهرستان مه‌ولات) از ۱۵ مهر آغاز و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی تربت حیدریه زعفران دولت محسن زنگنه زعفران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی تربت حیدریه زعفران مجلس شورای اسلامی تربت حیدریه زعفران دولت محسن زنگنه زعفران تربت حیدریه میلیون ریال خراسان رضوی هزار هکتار کشت زعفران هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۴۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین؛ یاسر شریفی روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در گفت و گوی رسانه‌ای اظهار کرد: تا کنون بیش از پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از مزارع گندم در این شهرستان برداشت شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۲ هزار تن و ۲۳۳ کیلوگرم گندم توسط ۲ مرکز خرید در این شهرستان از کشاورزان خریداری شده است.

شریفی تصریح کرد: ۳۶ دستگاه کمباین در شهرستان فعال شده است و پیش‌بینی می‌شود ۷۰ کمباین تا پایان برداشت وارد شهرستان شود.

شایان ذکر است در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ ، در سطح ۱۴ هزار هکتار از مزارع شهرستان خرمشهر گندم کشت شد.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان نیز پیش بینی کرد: بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول گندم از سطح مزارع استان برداشت و روانه سیلوها شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900640

دیگر خبرها

  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل خط ریلی چهارمحال‌وبختیاری ضروری است
  • ساخت پایگاه اورژانس روستایی با اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در شهرستان بهار
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان