Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@00:22:31 GMT

غلبه بر کرونا با واکسیناسیون همگانی در زنجان

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۷۴۴۸۹

غلبه بر کرونا با واکسیناسیون همگانی در زنجان

 ماههای منتهی به اواخر سال ۹۸ بود که ورود میهمان ناخوانده ای به نام کرونا زندگی بشریت را در اقصی نقاط جهان که بیشتر شبیه داستانهای خیالی در کتاب ها بود، تحت تاثیر خود قرار داد، در این میان بسیاری مبتلا و تعدادی دیگر که توان مقابله با این ویروس سرکش را نداشتند، تسلیم شدند.

این روند هر روز با گسترش شیوع این ویروس ابعاد تازه تری به خود گرفت و بر همین اساس نیز راهکارهای مقابله ای از سوی کشورها برای رویارویی با این بیماری منحوس به کار بسته شد و این موضوع مهم در کشورمان نیز به دقت توسط متولیان امر، پایش و رصد شد، هر چند انجام این کارها در راستای کاهش شمار مبتلایان بود، اما راهکار اساسی، یافتن درمان کامل این بیماری و کاستن از مرگ‌های کرونایی بود که این مهم پس از مدتی با ورود واکسن های مختلف به حقیقت نزدیکتر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمان حاضر که جهان همچنان در وضعیت کرونایی به سر می‌برد، برخی کشورها موفق شدند با تامین و تزریق به موقع واکسن کرونا، واکسیناسیون همگانی را به شکل مطلوب تری اجرا کنند و این روند در کشورمان هر چند در اوایل با مشکلات متعددی مواجه شد اما اکنون در شیب تند تزریق قرار گرفته بطوری که گروههای سنی مختلف تحت پوشش قرار گرفته اند تا راهی مطمئن  بر غلبه بر این بیماری باشد.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۵۲ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۴۹ نفر دُز اول، ۳۵ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۶۱۷ نفر دُز دوم و ۹۲ هزار و ۸۸۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۸ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۵۵۲ دُز رسید.

 بنا به گفته  سخنگوی هلال احمر، ذخیره واکسن کرونا در کشور بالاست بطوری که حتی اگر ۹۰ میلیون دُز هم تزریق شده باشد، برای ۲ ماه آینده هم ذخیره وجود دارد و می توان گفت مشکلی برای واکسیناسیون در کشور نخواهیم داشت.

با توجه به اهمیت تزریق واکسن در ایمنی جمعی و پیشگیری از وخامت بیماری و جهش ویروس، اما هنوز هم بسیاری افراد به دلایل مختلف و بر مبنای اطلاعات نادرست بر سر دوراهی تزریق یا اجتناب از دریافت واکسن کرونا مانده‌اند که دریافت اطلاعات دقیق و معتبر از کانال های مختلف به ایمنی لازم کمک فراوانی کند.

 از طرفی باید به این نکته نیز اشاره کرد که کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است و بدون شک می توان در صورت بروز این خیز، به سلامت از آن عبور کرد و به عبارتی، مانع از تجربه مرگبار خیزهای قبلی کرونا شد.

آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونایی زنجان چگونه است؟

بنا به گفته، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان، تاکنون یک میلیون و ۲۱۴ هزارو ۴۶۰ دُز واکسن کرونا در این استان تزریق شده که از این میزان ۷۵۲ هزارو ۳۰۳ دُز تزریق نوبت اول و ۴۶۲ هزارو ۱۵۷ دُز نیز نوبت دوم بوده است.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در استان افزود: بر مبنای کل جمعیت یک میلیون و ۹۵ هزار نفری استان می توان گفت تزریق نوبت اول معادل ۶۸.۷۰ درصد و نوبت دوم نیز ۴۲.۲۱ درصد بوده است.

وی با اشاره به واکسیناسیون کرونایی بر اساس جمعیت آزاد نیز اضافه کرد: جمعیت آزاد به افرادی اطلاق می شود که جزو جمعیت استان های دیگر هستند،  در این استان واکسینه شدند که بر این اساس واکسیناسیون کامل جمعیت بالای ۶۰ سال " جمعیت آزاد"  ۸۹.۶۵ درصد و بدون احتساب آن حدود ۹۴ درصد بوده است.

این مسوول با بیان اینکه واکسینه شدن گره سنی بالای ۶۰ سال پُرریسک بوده و به لحاظ مرگ و میرهای کرونایی نیز نسبت به گروه‌های دیگر اهمیت زیادی دارند، ادامه داد: خوشبختانه با کارهای انجام گرفته این گروه سنی به طور قابل توجهی واکسینه شده اند.

قزلباش با اشاره به گروه سنی ۱۸ تا ۴۰ ساله"جمعیت فعال" استان نیز افزود: در این زمینه نیز به میزان ۳۸ درصد با احتساب "جمعیت آزاد" واکسیناسیون کامل انجام گرفته و بدون آن، به میزان بالای ۴۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون گروه سنی بالای ۱۸ سال استان مبتنی بر جمعیت آزاد بالای ۵۶ درصد و بدون آن حدود ۶۰ درصد اعلام شده است، اظهار داشت: واکسیناسیون گروه سنی بالای ۱۲ ساله های استان نیز با در نظر گرفتن جمعیت آزاد ۵۱ درصد و بدون این مولفه، حدود ۵۵ درصد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: این اقدامات خوب واکسیناسیون مختص دانشگاه علوم پزشکی نیست، بلکه به استان تعلق دارد و در این میان همکاری های بین بخشی در تحقق اهداف ترسیم شده نقش بسزایی داشته است.

وی ایجاد مراکز واکسیناسیون لازم و مشارکت اقشار مختلف استان در امر تزریق واکسن را مهم و خوب عنوان کرد و گفت: هر چند میزان واکسیناسیون روند خوبی در استان دارد اما کافی نیست و برای کنترل بیماری باید در شرایط عادی بالای ۷۰ درصد و برای مقابله با ویروس های مختلف، ایمنی لازم به پوشش بالای ۸۵ درصدی برسد.

این مسوول خاطرنشان کرد: میزان بالای واکسیناسیون می تواند در کاهش بستری ها و به ویژه کاهش مرگ و میرهای کرونایی بطور کامل موثر باشد و این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

قزلباش با اشاره به اینکه در رنگ بندی پوشش واکسیناسیون کرونایی بالای ۱۲ سال پوشش خوبی حاکم و این میزان حدود ۶۰ درصد است، خاطرنشان کرد: در این زمینه گروه هدف نوبت اول را دریافت کرده اند که زمان تزریق نوبت دوم بسیاری از آنان نرسیده است که در صورت تزریق دُز دوم این میزان افزایش می یابد.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در خصوص اجرای طرح هوشمندسازی و رفع محدودیت های کرونایی استان نیز یادآور شد: این طرح به صورت آزمایشی در سه استان در حال اجرا بوده و ممکن است طی هفته های آینده در ستاد ملی کرونا به تصویب برسد و قابلیت اجرایی در کل کشور پیدا کند.

 محدودیت‌های کرونایی در زنجان  هوشمندسازی می‌شود

استاندار زنجان، زنجان نیز پیش از این با اشاره به آغاز هوشمندسازی محدودیت‌های کرونایی در استان از آبان سال جاری گفت: بر این اساس با طبقه بندی و پایش مشاغل، افرادی که دارای کارت واکسیناسیون باشند به راحتی از خدمات عمومی بهره‌مند خواهند شد.

محسن افشارچی اظهار داشت : قبل از آغاز پیک ششم کرونا در کشور، تلاش می‌شود در این استان با افزایش سطح واکسیناسیون عمومی و ارتقای ایمنی عمومی، ابتلا و مرگ و میرهای ناشی از کرونا کاهش یابد.

 به گفته این مسوول، بر این اساس با اجرای هوشمندسازی محدودیت های کرونایی در استان افراد واکسینه شده با در دست داشتن کارت واکسن و یا تصویر آن می توانند از خدمات عمومی استفاده کنند.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه استان زنجان یکی از مهمترین مراکز توزیع واکسن شمالغرب کشور محسوب می شود، ادامه داد: در زمان حاضر زنجان در صدر استان های بالای کشور در امر واکسیناسیون قرار دارد، بطوریکه تاکنون بیش از ۸۵ درصد شهروندان دُز اول واکسن را دریافت کرده اند.

افشارچی ابراز امیدواری کرد،  واکسیناسیون کامل جمعیت استان به رقم بیش از ۷۰ درصد برسد تا شاهد دستیابی به سطح ایمنی جمعی در استان باشیم.

وی در خصوص وضعیت مراکز واکسیناسیون در سطح استان نیز اظهار داشت: با افزایش تعداد مراکز واکسیناسیون در قالب خودرویی،  این امر تسهیل و در روند مراجعه و جلوگیری از ازدحام و شلوغی اقدام شده که خوشبختانه روند موفقیت آمیزی را سپری کرده است.

این مسوول یادآوری کرد: تعداد ابتلا و فوتی ها در پیک پنجم کرونا در استان پایین تر از پیک چهارم بود که با استمرار مراقبتها و افزایش واکسیناسیون، تلاش داریم شرایط در پیک ششم احتمالی کنترل شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه بررسی چند روز گذشته استان از کاهش تدریجی بستری های کرونایی حکایت دارد، گفت: تمامی تمهیدات لازم برای مقابله با موج ششم کرونا در استان اتخاذ شده،  اما عمده نگرانی ها افزایش حدودی بیماری در استانهای همجوار است که این موضوع پایش و مورد توجه قرار گرفته است.

عادی انگاری بیماری به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی  در زنجان 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان نیز در این خصوص معتقد  است: متاسفانه رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در استان به سمت عادی انگاری شرایط پیش می‌رود که بر این مبنا از همه شهروندان و صنوف درخواست می‌شود این مهم را همچنان به عنوان یک اولویت تا کنترل لازم بیماری مورد توجه قرار دهند.

خدابخش مرادی نافچی افزود: آمارهای کشوری نیز بیانگر آن است که رنگ کرونایی برخی از شهرهای کشور از زرد به نارنجی و از نارنجی به قرمز تغییر یافته و این موضوع پیام منفی دارد که در صورت رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی این استان نیز پیک ششم را تجربه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه همه مدیران دستگاههای اجرایی استان مکلفند رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را یک اولویت در حوزه ماموریتی مسوولیتی خود توجه داشته باشند، اظهار داشت: انتظار بر این است که سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف با همکاری دانشگاه علوم پزشکی جلساتی را با روسای اتحادیه های در مرکز استان، شهرستانها در خصوص رعایت پروتکلهای بهداشتی به عنوان یک اصل در دستور کار قرار دهند.

 این مسوول با اشاره به اینکه در زمان حاضر زنجان جزو استانهای پیشرو در زمینه واکسیناسیون کرونا است که برای تحقق این امر مهم اقدامات خوبی با همکاری دستگاههای مربوطه انجام گرفته است. ، گفت:تکمیل واکسیناسیون تمام افراد واجد شرایط از جمله این اولویت ها بوده که در این زمینه سه اقدام اساسی باید انجام بگیرد که تسهیلگری در حوزه دسترسی برای این امر در سطح استان مد نظر باشد.

مرادی نافچی، تبیین علمی آثار واکسیناسیون برای بخشی از جامعه که تاکنون به ضرورت پیشگیری نرسیده اند را از دیگر اقدام لازم در این بخش عنوان کرد و گفت: در این خصوص دانشگاه علوم پزشکی، صداو سیما و رسانه های گروهی استان نسبت به آگاهسازی مبادرت کنند.

وی لزوم ایجاد مراکز واکسیناسیون برا ی تسهیلگری دسترسی مردم را از دیگر اقدام مهم در استان بیان  و خاطر نشان کرد: روند رعایت پروتکلهای بهداشتی نشان می دهد که روند بستری های کرونایی استان متوقف شده و شیب به سمت افزایشی شدن است.

شمار فوتی های کرونایی در زنجان به یک هزار و 767 نفر رسید

بر اساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان، هم اکنون ۱۹۹ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان زنجان بستری هستند و از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی در این استان به رقم ۱۳۰ هزارو ۷۲۰ نفر رسیده است.

بر این اساس شمار فوتی‌های کرونایی از زمان شیوع ویروس تاکنون در این استان به یک‌هزارو ۷۶۷ نفر رسیده است و از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری" تمامی موارد مثبت بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی" رقم ۱۴۳ هزارو ۵۳۲ نفر ثبت شده است.

طبق گزارشهای اعلام شده از اسفند سال‌ گذشته تاکنون موارد مثبت بستری نیز بر اساس یافته های آزمایشگاهی به تعداد ۱۲ هزارو ۸۱۲ نفر در استان زنجان ثابت شده که ۱۰ هزارو ۹۳۰ نفر از آنان بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند و آمار تجمیعی بیماران بستری در بیمارستان‌های استان زنجان شامل مبتلای قطعی همچنین مشکوک به عدد ۳۵ هزارو ۱۸۴ نفر رسیده است.

به گزارش ایرنا، طبق آخرین رنگ بندی اعلام شده کرونایی پنج شهر این استان در وضعیت زرد، ۲ شهر آبی و یک شهر نارنجی قرا گرفته‌اند که شهرستان‌های ماهنشان، خدابنده، ابهر، خرمدره و طارم در وضعیت زرد قرار دارند و وضعیت کرونایی شهرستان‌ زنجان همچنان نارنجی است، شهرستان‌های سلطانیه و ایجرود نیز در شرایط رنگ آبی کرونایی هستند.

برچسب‌ها کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان فاصله گذاری اجتماعی زنجان پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان فاصله گذاری اجتماعی کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان فاصله گذاری اجتماعی زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۴۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دام‌ها در خوزستان به طور رایگان واکسینه می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، بهمن جوشن عصر امروز دوشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: انجام فازهای مختلف واکسیناسیون سراسری جمعیت دامی در استان خوزستان به طور کامل رایگان بوده و از دامدار هیچ گونه وجهی دریافت نخواهد شد.

وی افزود: اجرای فازهای مختلف واکسیناسیون با مشارکت اکیپ‌های دولتی دامپزشکی خوزستان و اکیپ‌های بخش غیر دولتی استان و با بهره‌گیری از نیروهای کارآمد و متخصص به صورت رایگان انجام می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خوزستان خبر داد: همزمان با اجرای فازهای مختلف واکسیناسیون در جمعیت دامی استان تیم‌های ویژه‌ای از دامپزشکی استان نظارت میدانی بر این طرح‌ها را به صورت کاملاً سرزده انجام می‌دهند.

وی با اشاره به وجود بیش از چهار میلیون رأس دام سبک و بالغ بر ۳۰۰ هزار رأس دام سنگین در خوزستان گفت: با انجام فازهای مختلف واکسیناسیون در جمعیت دامی استان در طول سال توسط اداره کل دامپزشکی استان توانسته‌ایم ضمن حفظ سرمایه‌های دامی استان نیز نقش کلیدی را در تأمین امنیت غذایی و سلامت جامعه ایجاد کنیم.

کد خبر 6098453

دیگر خبرها

  • شطرنج پلیس امارات| موحد شگفتی‌ساز شد/ طباطبایی نوجوان جویای نام هندی را مغلوب کرد
  • شطرنج پلیس امارات| موحد شگفتی ساز شد/ طباطبایی نوجوان جویای نام هندی را مغلوب کرد
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • دام‌ها در خوزستان به طور رایگان واکسینه می‌شوند
  • واکسیناسیون بیش از ۷۰ هزار راس دام علیه بیماری آبله در هفتکل
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • برگزاری اولین اردوی جهاد دامپزشکی در خرم‌دره