Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری- عمادالدین قاسمی پناه: چند روز پیش به یک خودروی برقی یا به‌صورت صحیح‌تر یک کوادسایکل مجوز پلاک‌گذاری داده شد. تولید اولیه این خودرو که درواقع یک موتورسیکلت برقی ۴ چرخ است در سال ۹۴ کلید خورد. اگرچه این موتورسیکلت در سال ۹۸ تولید شده اما تا زمانی که توانست استانداردهای لازم را به‌دست آورد، ماجراهای بسیاری را پشت سر گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه براین، ایران خودرو هم اعلام کرده که در آینده نزدیک مدل برقی تارا را تولید انبوه خواهد کرد.

درحالی‌که دنیا تقریبا استفاده از وسایل نقلیه برقی را به‌طور جدی دنبال می‌کند، اما به‌نظر می‌رسد که وسایل حمل‌ونقل برقی در کشور ما هنوز از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند. این خودروها از انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کنند و آلودگی ندارند. بنابراین می‌توانند جایگزین مناسبی برای خودروهایی باشند که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری که خود را متعهد به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌داند، علاقه‌مند است که تولید این نوع از خودروها بیشتر شود. با این حال مسئله فرهنگسازی در حوزه‌های مختلف مانند مردم، تولیدکنندگان و حاکمیت از اهمیت بسزایی برخوردار است. پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق در گفت‌وگو با همشهری به ضرورت حرکت کشور به سمت انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر اشاره می‌کند.

کرمی یکی از مصادیق این حوزه را برقی شدن خودروها، موتورسیکلت‌ها، قطارها و وسایل دیگر حمل‌ونقل می‌داند و معتقد است که «این کار هم برای مردم به‌عنوان استفاده‌کنندگان، هم برای تولیدکنندگان و هم برای حاکمیت به‌عنوان فراهم‌کننده زیرساخت و تسهیلات، نیاز به فرهنگسازی دارد».

او با اظهار تأسف از این که متولی اصلی سراغ این حوزه نرفته می‌گوید: «معاونت علمی از زمان دولت قبل این کار را شروع کرد و اکنون با جدیت در حال پیگیری آن است. ما یک پروژه طرح کلان ملی در زمینه موتور برقی electric engine داریم. وقتی ما چنین موتوری داشته باشیم در همه وسایل نقلیه ازجمله اتوبوس، مترو، خودرو و وسایل نقلیه دیگر قابل استفاده خواهد بود.»

کرمی همچنین با اشاره به نیاز به باتری برای موتور برقی تأکید می‌کند که «باتری باید به‌طور کامل در ایران تولید شود و اکنون ما تقریبا به مرحله ۸۰ درصد و در بعضی فناوری‌های باتری به مرحله تولید ۱۰۰ درصد رسیده‌ایم».

کرمی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در مورد تولید لیفتراک برقی، اتوبوس، رام لوکوموتیو و رام قطار مترویی به وسیله شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گوید: «ریسک‌های شرکت دانش‌بنیان را معاونت علمی به‌عهده می‌گیرد، تسهیلات لازم را معاونت ارائه می‌دهد و حتی نمونه‌سازی اولیه را معاونت علمی به‌طور کامل تقبل می‌کند.»

جای خالی خودروهای تمام الکتریکی

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق در زمینه خودروهای شخصی هم می‌گوید که «اگر خودروهای بزرگ وارد این حوزه شوند ما از آنها حمایت می‌کنیم و موضوع طرح کلان ملی در مورد آنها هم اجرا می‌شود. نمونه آن هم تارای برقی که در نمایشگاه ایران ساخت نمایش داده شد».

کرمی درباره مشکلات قانونی برای دریافت استاندارد این موتورسیکلت ۴ چرخ برقی و زمان‌بر بودن این فرایند می‌گوید: «وقتی نمونه اولیه این موتورسیکلت ساخته شد، مواجه شدیم با سازمان ملی استاندارد که می‌گفت این وسیله موتور سیکلت نیست، چراکه ۴ چرخ دارد و باید استانداردهای خودرو را بگیرد. اما مسئله این بود که استانداردهای خودرو شامل ۳۰ استاندارد است که برخی از آنها شامل استانداردهای بدنه، ترمز، ایربگ، انسان، ایمنی، آتش‌سوزی و موارد دیگر است. بنابراین، موتورسیکلت نمی‌توانست این استانداردها را کسب کند، چراکه به‌عنوان مثال نمی‌توانست ایربگ داشته باشد.»

در چه مرحله‌ای هستیم؟

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق همچنین معتقد است که «در مقیاس بزرگ، ما ۵۰درصد مسیر راهبردی را طی کرده‌ایم. یعنی اگر سؤال شود که آیا امسال در خیابان‌ها خودروی برقی دیده می‌شود، پاسخ مثبت است».

کرمی قیمت بالای خودروهای برقی ایرانی را تأیید می‌کند، اما در عین حال می‌گوید: «قیمت خودروهای برقی فعلی ایرانی در مقیاس موجود گران است، اما اگر کارخانه‌ای خط تولیدی داشته باشد که به تعداد زیاد تولید کند یا رقابت افزایش یابد، هزینه‌های تولید کاهش و در نتیجه قیمت نهایی هم کاهش می‌یابد.»

او همچنین به موضوع رقابت در این حوزه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «به‌دنبال ایجاد رقابت و گریزان از انحصار هستیم.»

کد خبر 635618 برچسب‌ها خودرو

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خودرو معاونت علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۵۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شتاب فراری برای عرضه مدل‌های جدید

فراری، سازنده خودروهای اسپرت لوکس، از دو مدل جدید ۱۲ سیلندر و فراری ۱۲ سیلندری اسپایدر رونمایی کرده است که برای دوستداران قدرتمندترین موتورهای بنزینی خود جذابیت دارد.

به گزارش ایسنا، این دو خودرو اولین عرضه‌های فراری در سال جاری، پس از پنج مورد در سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهند زیرا فراری با عرضه سریع مدل‌های جدید برای حفظ توجه مشتریان ثروتمند خود، به پیش می‌رود.

شرکت فراری به عنوان بخشی از حرکت الکتریکی گسترده‌تر در این صنعت،  از سال ۲۰۱۹ خودروهای هیبریدی الکتریکی را به محدوده خود اضافه کرده است و وعده اولین خودروی تمام الکتریکی خود را در پایان سال ۲۰۲۵ داده است. با این حال، فراری همچنین متعهد شده است که به فروش خودروهای سنتی با موتور احتراق داخلی ادامه دهد.

بر اساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود اولین تحویل در اروپا در سه ماهه پایانی سال جاری برای ۱۲ سیلندر و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ برای ۱۲ سیلندر اسپایدر باشد. فراری در مجموع ۱۵ مدل جدید بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶، از جمله اولین خودروی برقی خود را برنامه‌ریزی کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چطور باتری های لیتیومی صنعت خودرو را دگرگون کردند
  • تسهیل واردات خودروهای غیر بنزینی راه کار کاهش مصرف بنزین
  • عرضه خودروهای برقی آغاز شد
  • آغاز فروش فوری ۵ خودرو در سامانه یکپارچه + اسامی خودروها و شرایط
  • اولین دور فروش خودروهای برقی وارداتی آغاز شد
  • آغاز فروش اولین خودرو‌های برقی از عصر امروز
  • آغاز فروش خودروهای وارداتی از عصر امروز
  • شتاب فراری برای عرضه مدل‌های جدید
  • چه کسانی خودروهای وارداتی برقی را خواهند خرید؟
  • تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران تامین شده است