Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «جامعه شناسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران؛ در چارچوب برنامه و دیپلماسی هسته‌ای» نوشته رضا ذبیحی دانش آموخته دکتری رشته روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی و زیر نظر سید جلال دهقانی فیروز آبادی عضو هیات علمی این دانشگاه با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۵۰۸ صفحه و بهای ۸۵ هزار تومان توسط انتشارات وزارت امور خارجه، مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسندگان در این کتاب به مسائل و مباحث برنامه و دیپلماسی هسته‌ای ایران از منظری جامعه شناسانه پرداخته‌اند. آنها سعی کرده‌اند موضوع و مسائلِ جامعه شناسی سیاست خارجی را به عنوان مبحثی مغفول مانده در زمینه مطالعات سیاسی و بین‌المللی مرتبط با ایران در مرکز توجه قرار دهند.

برای این منظور در این کتاب، مطالعه راهکارهای سیاست خارجی و همچنین دیپلماسی هسته‌ای ایران از آغاز یعنی از زمانی که این برنامه در سال ۱۳۸۱ در کانون توجه بین المللی قرار گرفته تا زمان انعقاد و اجرای برجام در سال ۱۳۹۴ انجام شده است. مطالعه‌ای که حاکی از وجود نوسانات و فراز و فرودهای مختلفی در روند طی شده آن است.

کتاب سه دوره زمانی را مورد مطالعه قرار داده است. دوره نخست مربوط به حد فاصل دو بازه زمانی میان مرداد ۱۳۸۱ تا مرداد ۱۳۸۴ است، یعنی از زمانی که برنامه هسته‌ای ایران توسط منافقین در اراک و نطنز افشا شد تا مرداد ۱۳۸۴ که سید محمد خاتمی دولت را به منتخب جدید مردم یعنی محمود احمدی نژاد تحویل داد. دوره دوم حد فاصل مرداد ۱۳۸۴ تا مرداد ۱۳۹۲ را شامل می‌شود که طی آن احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور ایران حضور داشت.

دوره سوم حد فاصل سال‌های مرداد ۱۳۹۲ تا اسفند ماه سال ۱۳۹۴ را شامل می‌شود. یعنی دوره‌ای که حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد تا زمانی که توافق جامع هسته‌ای (برجام) حاصل و آنگاه اجرایی شد. در پایان نیز به دوره پس از خروج آمریکا از برجام نیز نگاهی گذرا شده است.

هدف اصلی این کتاب تلاش برای پر کردن خلاء تحلیلی و تبیینی در سیاست خارجی ایران است و اهمیت هم‌زمان متغیرهای اجتماعی و بین‌المللی را مورد تاکید قرار می‌دهد. افزون بر این، سعی شده است مدلی نظری برای تحلیل سیاست خارجی ارائه شود که مطالعه همزمان و توامان هر دو دسته از متغیرهای داخلی و بین المللی و برهم کنش آنها بر یکدیگر را ممکن سازد.

اینکه این نیروها هر یک چگونه، به چه صورت و به چه میزانی در شکل‌گیری دیپلماسی هسته‌ای ایران نقش داشته‌اند و مهمتر اینکه برهم کنش و برآیند تمامی این نیروهای سیاسی و اجتماعی در نهایت چه وضعیتی را برای دیپلماسی هسته‌ای کشور ترسیم کرد، دورنماهایی را در زمینه پرسش‌های این پژوهش ترسیم می‌کند. البته برآیند و وضعیت همگرایی و واگرایی میان نیروهای سیاسی و اجتماعی مختلف داخلی طی سال‌های مورد اشاره یکسان نبوده و صورت‌های متفاوتی از میزان همگرایی و اجماع را تجربه کرده و در در محیط بین المللی نیز شرایط یکسان نبوده است. مجموعه این متغیرها امکان‌های مختلفی را برای میزان توفیق و نتیجه بخش بودن دیپلماسی هسته‌ای ایران ایجاد کرده است.

دغدغه اساسی دیگر مورد توجه در کتاب «جامعه شناسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» مطالعه و تحلیل برنامه هسته‌ای ایران به عنوان یکی از اساسی‌ترین و عمده‌ترین مسائل و موضوعات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی است. پیرامون این موضوع نیز اگر چه تاکنون آثار ارزشمند و عالمانه بسیاری منتشر شده، اما مطالعه وجه اجتماعی آن غالباً در حاشیه بوده است. لذا در این کتاب سعی شده علاوه بر توجه به وجوه مختلف سیاست خارجی ایران، از جمله وجه بین المللی، وجه اجتماعی آن نیز از حاشیه به متن آورده شود. ضمن آنکه سعی شده به کلیه فراز و فرودهای برنامه و دیپلماسی هسته‌ای ایران از آغاز تاکنون پرداخته شده و تحلیل شود.

ادعای اصلی در این کتاب این است که در صورت وجود و تلاقی و تقارن اجماعِ بازیگرانِ تعیین کننده در دو سطح داخلی و بین المللی در مورد راهکار دیپلماسی هسته‌ای ایران، امکان تأمین اهداف آن بیشتر و کم هزینه‌تر است. زیرا اصل اولیه در سیاست خارجی این است که دستیابی به اهداف آن متضمن و مستلزم پرداخت هزینه کمتر در مقابل کسب فایده بیشتر است. به گونه‌ای که تصمیم‌ها، کنش‌ها و اقدامات سیاست خارجی همزمان و توأمان در بردارنده هزینه و فایده و فرصت و چالش است. از این رو، تصمیم و اقدامی عقلانی است که منافعش از هزینه‌هایش بیشتر باشد. چنانکه دیپلماسی هسته‌ای ایران نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست.

نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص این کتاب، طرح مدلی جدیدی برای مطالعه سیاست خارجی به منظور تلاش برای گشودن افق‌های تازه برای مطالعه این رشته است. طراحی این مدل به گونه‌ای صورت گرفته است که تا حد امکان از نقیصه‌ها و معایب مدل‌های پیشین بدور باشد و با ارائه آن در صدد ارائه چهارچوبی تحلیلی است که بتوان موضوع‌های خاص را در قالب آن تحلیل کرد و توضیح داد که رفتار سیاست خارجی چگونه شکل گرفته است و این رفتار در چه زمان‌هایی از توفیق و موفقیت بیشتری برخوردار بوده است و اینکه علت این توفیق چه بوده است؟

کد خبر 5342375 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: مذاکرات هسته ای مذاکرات هسته ای ایران تازه های نشر جامعه شناسی وزارت امور خارجه معرفی کتاب ترجمه انتشارات سوره مهر تازه های نشر دفاع مقدس جنگ تحمیلی تجدید چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دفاع مقدس ادبیات دفاع مقدس مرکز فرهنگی شهر کتاب انتشارات راه یار حوزه هنری کتاب و کتابخوانی انتشارات سروش دیپلماسی هسته ای ایران بین المللی سیاست خارجی جامعه شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۶۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است

وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی مطلبی در صفحه شخصی خود در ویراستی، نوشت: گوئی، تمامیت خواهی و مخالفت خوانی‌های مکرر پارلمان اروپا در خصوص ایران نه مبنای قانونی دارد و نه الزامی برای شورا و اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند و نه گوش شنوایی در ایران دارد فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست هاست.

شایان ذکر است؛ پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه با تصویب قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران، حمله پهپادی و موشکی بی‌سابقه به سرزمین‌های اشغالی در واکنش به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی و هدف قرار دادن ساختمان کنسولی کشورمان در دمشق را در اوایل ماه جاری میلادی محکوم کرد و خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است