Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@00:16:09 GMT

فناوری لیزر برش اجسام سخت با قطر بالا را آسان کرد

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۷۶۹۲۹

فناوری لیزر برش اجسام سخت با قطر بالا را آسان کرد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، افزایش استفاده از فناوری‌­های ریزپردازنده­ای، سبب تولید قطعات کوچک در محصولات تولیدی می­شود.طبیعتا هر چه این قطعات کوچکتر باشد، حساسیت و دقت در نوع برش و قالب­ گیری آنها با سختی و مرارت بیشتری همراه است.

این مهم اما با توحه به دستاوردهایی که در حوزه لیزر رقم خورده، کار را برای صنعتگران، ساده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که یکی از کاربردهای فناوری لیزر، برش‌ دقیق و قدرتمند قطعه‌‌ها است.

برش لیزری، فناوری است که به کمک اشعه لیزر، قطعه‌ ها بر اساس شکل و ساختار مورد نظر برش می خورند.این فناوری در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، هواپیماسازی و دیگر صنعت های خرد، کاربردهای فراوانی دارد.

 

نحوه کار اشعه لیزر

اشعه لیزر با یک نقطه متمرکز و بسیار قدرتمند، بر اجسام تابیده و بدین ترتیب محصول به دست آمده، قطعه تراش خورده و بریده شده‌ای است که با ظرافت و دقتی بسیار بالا شکل داده شده است.

دقت بالا، مزایای گسترده، کارآمدی بسیار و زیبایی نهایی محصول، عموما صنایع سبک و سنگین جهان را در استفاده از فناوری برش لیزر، ترغیب کرده است. محصولی که از فناوری لیزر به دست می‌ آید، ظریف‌تر از روشی است که در آن از برش به روش‌های مرسوم بهره برده شده است.

 

فناوری‌های گوناگون لیزر

برای استفاده از تجهیزات مبتنی بر فناوری لیزر، ملزوماتی وجود دارد و ویژگی‌ هایی که تجهیزات برش از آن برخوردار باشند؛ از جمله آن ‌که دستگاه‌ های برش لیزری باید پرتو لیزر را به صورت مداوم و یکنواخت بتابانند تا دقت و کیفیت محصول افزایش پیدا کند.

در برش‌ های لیزری، از فناوری‌های گوناگونی مانند دستگاه برش پلاسما، لیزرهای گازی و لیزرهای متکی به مایعات با فشار بالا همچون واترجت استفاده می‌ شود.لیزر گازی، لیزر شیمیایی، لیزر رادیواکتیو، لیزر جامد و لیزر فیبری از دیگر انواع لیزرها هستند که مورد توجه صنعتگران جهانی است.

 

هزینه‌بر بودن لیزر

فناوری لیزر، سختی‌ های متنوع و قطر بیشتری را برش داده اما به دلیل نوظهور بودن این فناوری، استفاده از آن، همچنان محدود و هزینه ‌بر است.چالشی که با ورود شرکت‌های دانش‌ بنیان و سرمایه‌ گذاری در این حوزه، باید توسعه پیدا کرده و به یاری صنایع بیشتری بیاید.

بومی سازی فناوری و تولید محصولات دانش‌ بنیان ایران ‌ساخت حوزه لیزر به ویژه در حوزه برش لیزری، یکی از مسیرهایی است که شرکت‌های دانش ‌بنیان کشورمان در مسیر آن، گام های بلندی برداشته‌ اند.

این فناوری، توسط صنعتی برش و جوش لیزری، کیفیت محصولات را همگام با فناوری‌ های روز جهان تطبیق داده است.تجربه و دانش فنی دانش‌ بنیان‌ ها در این حوزه توانسته است به ساخت محصولاتی با کیفیت درخور توجه و منطبق با نیازهای صنایع منجر شود.

در این مسیر ستاد توسعه فناوری‌ های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت‌های زیادی از شرکت‌ های دانش ‌بنیان و فناور این حوزه داشته است.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فناوری لیزر علم و فناوری دانش بنیان ایران ساخت فناوری لیزر برش لیزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۶۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش بین المللی فرصت های صادراتی شرکت های فناور و دانش بنیان در کشورهای آسیای میانه به‌ویژه ازبکستان به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و همکاری اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان، امروز در سالن جابرحیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

 امید رضایی‌فر، مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم درباره ظرفیت های نظام دانشگاهی کشور در حوزه فناوری گفت: نظام دانشگاهی ایران به‌عنوان یک حلقه متصل به حوزه صنعت و فناوری، موفق به تربیت نیروی انسانی متخصص بسیاری در جهان فناوری شده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر، حدود بیش از ۳ میلیون دانشجو، در‌حوزه‌های مختلف درحال تحصیل هستند. از این میان حدود ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف جهان در‌ ایران تحصیل می‌کنند.

رضایی‌فر به اهمیت پارک‌های علم و فناوری در کشور اشاره کرد ‌و گفت: حدود ۶۰ پارک علم و فناوری در کشور درحال فعالیت هستند که در این پارک‌ها، ۱۲ هزار شرکت فناور در این فضا مستقر شده شده‌اند.

وی درخصوص گام‌های توسعه‌ای اکوسیستم فناوری در ایران توضیح داد: در حال حاضر به دنبال آن هستیم که بتوانیم تاثیرگذاری دانش در اقتصاد را در فضاهای فناورانه ایران توسعه بدهیم.

وی ادامه داد: منظور از توسعه دانش در حوزه اقتصادی، اتصال هرچه بیشتر شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ایرانی به بازار و اقتصاد داخلی و بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: به‌طور حتم، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در کشورهای مختلف با اهداف مشترک بسیار مثمرثمر خواهد بود.

رضایی‌فر در پایان گفت: درحال حاضر به‌دنبال تشکیل اتاق مشترک بازرگانی و دبیرخانه‌ای برای اتصال هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به بازار کشور های آسیای میانه از جمله کشور ازبکستان هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فروش دانش‌ بنیان‌ها طی سال گذشته به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسید
  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی