Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابتدای هفته جاری بود که معاون اجرایی رئیس‌جمهوری از سفر رئیس جمهوری به استان سمنان در اواخر همین هفته خبر داد. به‌ گفته صولت مرتضوی، برنامه‌ریزی سفر و بررسی مشکلات استان طی چند جلسه تخصصی با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزرا نیز تشکیل شده است.

استان سمنان با داشتن آب و هوای خشک و مناطق کویری، همواره با مشکل جدی کم آبی مواجه بوده  و این معضل در حوزه‌های کشاورزی و صنعت و معدن با توجه به موقعیت جغرافیایی و نزدیکی این استان به پایتخت، لزوم توجه بیشتری را می طلبد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌همین دلیل مسئولان استانی انتظار دارند که مشکلات استان در این حوزه‌ها در این سفر بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد تا منجر به تصمیم گیری‌های اساسی و در نهایت خروج از چالش‌های موجود در حوزه‌های کشاورزی و صنعت و معدن شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در این باره به «ایران» می‌گوید: بزرگ‌ترین معضل در بخش کشاورزی استان سمنان، مدیریت بهینه آب در این بخش است. در این زمینه چند رویکرد را مد نظر قرار داده‌ایم که یکی از آنها انجام کارهای زیربنایی بخش کشاورزی نظیر ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری و کانال‌های انتقال آب بخش کشاورزی استان است که متأسفانه 50 درصد آنها هنوز به‌صورت سنتی است.
سیدحسن میرعماد با بیان اینکه مرمت و بازسازی قنوات استان از دیگر اولویت‌های استان در حوزه کشاورزی است، می‌افزاید: 670 قنات در مناطق روستایی و حاشیه کویری استان قرار دارند که اگر احیا شوند هم باعث رونق کشاورزی در روستاها می‌شود و هم از مهاجرت روستاییان از روستاها جلوگیری خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان، تصریح می‌کند: سمنان، استانی کویری است که میزان آب در استان کم و تبخیر هم به‌دلیل نوع آب و هوا در استان بالاست لذا باید تلاش کنیم بخش عمده‌ای از سبزیجات و صیفی جات را در محیط‌های گلخانه‌ای و کنترل شده، کشت کنیم.
میرعماد با بیان اینکه وسعت گلخانه‌های استان حدود 145هکتار است و برنامه‌ای را تدوین کرده‌ایم تا 100 هکتار دیگر به این سطح اضافه کنیم، ادامه می‌دهد: در این خصوص باید تسهیلات ارزان قیمت فراهم شود تا کشاورزان و سرمایه‌گذاران بتوانند توسعه گلخانه‌ها را در دستور کار قرار دهند. وی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه سمنان به بازار تهران نزدیک است و مشکل توزیع ندارد، توسعه کشت گلخانه‌ای می‌تواند هم درآمد خوبی برای استان ایجاد کند و هم در مصرف آب کشاورزی نیز صرفه‌جویی شود. این مسئول، توسعه مجتمع‌های دامپروری در سطح استان را از دیگر اولویت‌های استان عنوان می‌کند و می‌افزاید: با توجه به اینکه برخی از شهرستان‌های استان نظیر شهرستان مهدیشهر قطب دامپروری استان است لذا توسعه این مجتمع‌ها یکی از اولویت‌های ما در استان محسوب می‌شود.
وی با اشاره به «ایل سنگسری» سمنان به‌عنوان بزرگ‌ترین ایل عشایری کشور می‌گوید: با توجه به اینکه ایل سنگسری بزرگ‌ترین کوچ را انجام می‌دهند و دارای سابقه بسیار زیادی در این زمینه هستند لذا خدمات‌رسانی به عشایر استان نظیر تأمین آب عشایری و بازسازی راه‌های عشایری از جمله اولویت‌های بعدی استان در بخش کشاورزی است.
این مسئول اظهار می‌دارد: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی نیز از دیگر اولویت‌های استان در این حوزه است چون 70درصد محصولات تولیدی کشاورزی استان تقریباً، مازاد بر نیاز استان سمنان محسوب می‌شود و می‌طلبد که ما تسهیلات لازم و ارزان قیمت را برای توسعه این صنایع در استان فراهم کنیم. این محصولات تولیدی شامل محصولات پروتئینی نظیر مرغ، تخم مرغ و حتی گوشت قرمز می‌شود. در زمینه محصولات باغی نیز محصولات تولیدی نظیر انگور، پسته و انار مازاد بر نیاز استان است البته در بقیه محصولات باغی و زراعی هم تا حدودی محصولات مازاد وجود دارد.
میرعماد با اشاره به اینکه صادرات محصولات کشاورزی استان بیشتر به کشورهای روسیه و عراق صورت می‌گیرد، تصریح می‌کند: گمرک در استان وجود دارد ولی متأسفانه بخش زیادی از صادرات محصولات از گمرک‌های دیگر کشور صورت می‌گیرد که تلاش می‌کنیم این کار بیشتر از مبدأ استان انجام شود چون صادرات از بخش‌هایی است که می‌تواند به کشاورزان و تولیدکنندگان کمک کند تا درآمد بیشتری حاصل کنند و از هدر رفت محصولات کشاورزی جلوگیری کرده و ضایعات را به حداقل برساند.
علاوه بر بخش کشاورزی استان سمنان، بخش صنعت و معدن این استان نیز با یکهزار و ۷۶۷ واحد صنعتی موجب شده این استان به یکی از قطب‌های صنعتی شرق کشور تبدیل شود اما این بخش نیز با مشکلات و چالش‌هایی همراه است که توجه به آن در این سفر، هدف مسئولان استانی است. این استان در حوزه صنعتی به لحاظ تعداد پروانه‌های موجود صنعتی، رتبه پانزدهم کشوری را دارد که رتبه بسیار خوبی محسوب می‌شود چرا که جمعیت استان کم است یعنی این استان به نسبت جمعیت آن از تنوع بسیار خوبی در زمینه واحدهای صنعتی در کشور برخوردار است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» بیشترین انتظار و برنامه‌ریزی‌ها در بخش صنعت و معدن را در زمینه تأمین زیرساخت‌های توسعه صنعتی، معدنی و تجاری عنوان می‌کند و می‌گوید: استان سمنان به جهت موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به تهران در کریدور شرقی- غربی و نیز شمالی و جنوبی قرار دارد به همین دلیل جذابیت ویژه‌ای در زمینه‌های صنعتی، معدنی و تجاری دارد اما متأسفانه در این حوزه‌ها بخصوص حوزه سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی با چالش‌ها یا حتی بحران‌های بزرگی مواجه است.
علی تشنه دل می‌افزاید: بزرگ‌ترین بحران در استان نیز کمبود آب است. متأسفانه این موضوع باید در جای دیگری بررسی شود چرا که عدم مصرف بهینه آب در بخش‌های دیگر، منجر به این شده که استان سمنان حتی در زمینه برخورداری صنعت از سهم آب استان از میانگین کشوری که معمولاً برای همه استان‌های کشور 5 درصد است، نتواند استفاده کند و فقط از 3درصد آن بهره‌مند شود. وی با تأکید بر اینکه درصددیم که در این سفر، هم رئیس جمهوری محترم و هم هیأت همراه ایشان در زمینه صنعت و معدن استان سمنان با مشکلات واحدهای تولیدی استان بیشتر آشنا شوند تا منجر به تصمیمات مؤثر و راهگشا شود، می‌افزاید: برخی از واحدهای ما نیازمند استفاده از ورق‌های فلزی هستند و مواد اولیه آنها مواد پتروشیمی است که در این زمینه واقعاً با تنگنا مواجه هستند و باید برای آنها تصمیم‌گیری شود یا این که مواد اولیه برخی از صنایع، وارداتی است لذا با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تأمین و تخصیص ارز مواجه هستند.
وی تصریح می‌کند: عمده مشکلات این واحدهای تولیدی به تهیه مواد اولیه، تخصیص ارز و تأمین منابع مالی که شامل سرمایه‌های در گردش و بویژه سرمایه‌های ثابت و نوسازی صنایع است، مربوط می‌شود که در صورت عدم حل آنها، به چالش جدی تبدیل خواهند شد.
این مسئول با تأکید بر اینکه استان سمنان، بار مازاد توسعه صنعتی تهران را به دوش می‌کشد، تصریح می‌کند: به همین میزان هم انتظار و توقع توجه مسئولان کشوری را در زمینه زیرساخت‌ها و... داریم چون بسیاری از صنایعی که نمی‌توانند در تهران مستقر شوند به سمت استان سمنان می‌آیند لذا می‌طلبد که موضوعات زیرساختی، زیست‌محیطی و منابع استانی بیشتر دیده شود.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بخش کشاورزی کشاورزی استان رئیس جمهوری استان سمنان صنعت و معدن بزرگ ترین حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۷۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری صادر شد+ سند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در بخشنامه‌ای موضوع مجاز بودن وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به ثبت سفارش ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از پنج سال و با تخفیف ۵۰ درصدی در سود بازرگانی، به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به مسافران اربعین حسینی را ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه خطاب به وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی آمده است: هیات وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۲/۹ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی صنعت، معدن و تجارت و کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و در اجرای بند (ث) تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور تصویب کرد:

۱- به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به زائرین و مسافرین اربعین حسینی ثبت سفارش واردات (۲ هزار) دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از پنج سال با تایید وزارت راه و شهرسازی و تایید تامین قطعات و وجود شبکه خدمات پس از فروش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و تطابق با استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت خودرو مجاز است.

۲- سود بازرگانی هرگونه واردات اتوبوس که با تفیید وزارت کشور جهت جا به جایی مسافرین اربعین حسینی استفاده می‌شود مشمول پنجاه درصد (۵۰) تخفیف است. دستورالعمل نحوه اجرای این بند توسط وزارت کشور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری صادر شد+ سند
  • صادرات ۱۰۸ هزار تنی کالا به روسیه در فروردین ماه
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم / لیتیوم می‌تواند صنعت استان را به نحو چشمگیری ارتقا دهد
  • ابتلای درختان نارنج شیراز به بیماری نماتد
  • برای تولید اتوبوس و کشنده نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود
  • ایران می‌تواند توانمندی خود در حوزه صنعت دارو را به کشورهای دیگر ارائه دهد
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشورهای آفریقایی
  • تبدیل ۱۸۱۰ مجوز کاغذی به شناسه یکتا در میاندوآب