Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@11:47:27 GMT

سلامت شهری؛ رویکردی همه جانبه است

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۷۷۰۹۵

سلامت شهری؛ رویکردی همه جانبه است

یک دکترای طراحی شهری گفت: امروزه دستیابی به سلامت شهری جامع به عنوان یک رویکرد در شهرسازی تحت عنوان «شهر سالم» مورد توجه مدیران، برنامه‌ریزان، طراحان، صاحب‌نظران و شهرسازان قرار دارد.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: چنانچه بخواهیم سلامت شهری به واقع محقق شود، باید تمامی مؤلفه‌های سلامت در فرآیند برنامه ریزی و طراحی شهری مورد توجه قرار بگیرد و از پرداختن تک بعدی به مسئله پرهیز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از مهمترین ابعاد سلامت که ارتباط تنگاتنگی با نحوه طراحی فضاهای شهری دارد و امروزه بیشتر از همه مورد بی توجهی قرار گرفته است، سلامت روانی است.

این دکترای طراحی شهری با بیان اینکه مؤلفه‌های بسیاری بر سلامت روانی افراد جامعه شهری اثرگذار است، خاطرنشان کرد: توجه به مسائل محیط زیستی، نحوه طراحی فضاهای شهری و یا حتی جانمایی المان‌ها، علاوه بر اینکه بر سلامت جسمی شهروندان تأثیر منفی دارد، اما سلامت روحی آنان را نیز به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: آلودگی هوا، ترافیک شهری، ناخوانا بودن شهر، شلوغی و ازدحام بیش از اندازه، همچنین نبود امنیت فیزیکی و روانی در شهر، همگی روح و روان شهروندان را آزار می‌دهد؛ چنین شهری قطعاً نمی‌تواند در مسیر توسعه پایدار قدم بردارد چرا که شهروندانش به واسطه نداشتن سلامت روحی و جسمی توانایی تفکر سالم و انجام اقدام مؤثر را ندارند.

سجادزاده ادامه داد: امروزه ابعاد مختلفی از سلامت شهری در شهرهای مختلف دنیا، حتی شهرهای کشورهای توسعه یافته مطرح است و مبنای طراحی و توسعه شهری قرار دارد در حالی که توجه به این بعد از سلامت در شهرهای کشورهای در حال توسعه و در مسیر توسعه شهر کمتر مورد توجه است.

وی گفت: سلامت شهری و راهکارهای دستیابی به آن به عنوان یک هدف میان مدت یا بلند مدت باید در طرح‌های شهری لحاظ شود و هر طرح یا برنامه در سطح خرد نیز باید یک پیوست مرتبط با این موضوع داشته باشد تا در صورتی که طرح یا برنامه شهری سلامت شهروندان را تهدید می‌کند مورد بازبینی قرار بگیرد.

این دکترای طراحی شهری ادامه داد: استفاده از راهکارهای نوین و هوشمندانه در شهرهای امروزی به منظور تأمین سلامت شهروندان، اهمیت زیادی دارد چرا که ساختارهای شهرهای امروزی وسیع و پیچیده است.

وی گفت: مسائل زیست محیطی که مورد توجه دنیا قرار گرفته است، عمدتاً منبعی شهری دارد و از آنجا که شهر تبدیل به سکونت‌گاه اصلی بشر شده، بیشتر تبعات آلودگی‌های محیط زیستی متوجه ساکنان شهرها است؛ بنابراین علاوه بر فرایندهای درونی، روندهای بیرونی نیز باید در فرآیند برنامه‌ریزی و طراحی شهری لحاظ شود.

سجادزاده افزود: دستیابی به سلامت شهری جامع و جمیع همه ابعاد است و امروزه به عنوان یک رویکرد در شهرسازی تحت عنوان «شهر سالم» مورد توجه مدیران، برنامه‌ریزان، طراحان، صاحب‌نظران و شهرسازان قرار دارد.

کد خبر 532906

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهر شهر سازی برنامه ریزی شهری طراحی شهری شهر سالم سلامت شهروندان سلامت شهرنشینان مسائل زیست محیطی تغيير رويكرد رويکردهاي نوين شهري طرح شهری فضاهای شهری مدیران شهری ترافیک شهری آلودگی هوا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق طراحی شهری سلامت شهری مورد توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۷۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به‌دنبال تحقق «اصفهان من، شهر زندگی» هستیم

عضو هئیت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان به‌دنبال تحقق چهار مسئله شهری از جمله فاز نخست خط دو متروی اصفهان، افتتاح بخشی از رینگ چهارم و پیشگیری از تولید آلاینده‌های هوا هستیم تا بتوانیم به معنای واقعی شعار « اصفهان من، شهر زندگی» را محقق کنیم.

احمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تبریک فرارسیدن روز شوراها اظهار کرد: در حال حاضر اولویت نخست من در شورا توجه به مسائل مدیریت شهری و تلاش برای رفع مشکلات زیست‌محیطی شهر است.

وی با بیان اینکه به عنوان منتخبان مردم در شورا و خادمان آن‌ها در مدیریت شهری باید پاسخگوی مشکلات شهروندان باشیم، افزود: بی‌شک جاری بودن آب در زاینده‌رود تأثیر بسزایی در طراوت هوای شهر اصفهان دارد، بنابراین از هیچ تلاشی برای جریان دائمی آب در این رود فروگذار نیستیم.

عضو هئیت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان به‌دنبال تحقق چهار مسئله شهری از جمله فاز نخست خط دو متروی اصفهان، افتتاح بخشی از رینگ چهارم و پیشگیری از تولید آلاینده‌های هوا هستیم تا بتوانیم به معنای واقعی شعار «اصفهان من، شهر زندگی» را محقق کنیم.

شریعتی گفت: با توجه فرصت باقی مانده از زمان فعالیت مدیریت شهری ششم، دغدغه ما جمع‌بندی پروژه‌های شاخص در شهر اصفهان است که باید روند تکمیل آن‌ها تسریع شود؛ اولین موضوع در مورد اتمام فاز نخست خط دو متروی اصفهان است تا هرچه سریع‌تر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: توجه به مسائل زیست‌محیطی از جمله حفظ نگهداری فضای سبز شهر اصفهان، همچنین پیشگیری از تولید آلاینده‌های هوا از دیگر اولویت‌های من در شورای اسلامی شهر است.

کد خبر 747942

دیگر خبرها

  • تامین سبد غذایی مردم با رویکردی عقلانی
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم با طراحی و تولید محصولات جدید
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • به‌دنبال تحقق «اصفهان من، شهر زندگی» هستیم
  • ساخت نمونک خودرو آتش نشانی باتلاش دانش آموزان نیشابور
  • آیا برنامه سلامت خانواده بهتر از پزشک خانواده است؟
  • آیا برنامه سلامت خانواده قوی تر از پزشک خانواده است
  • توجه شورای ششم به حل مسائل شهر با رویکردهای خلاقانه
  • مست عشق و حواشی یک پوستر
  • حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا