Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- معاون قضایی دادستان کشور در پیگیری حقوق عامه کشور از راه اندازی سامانه دریافت گزارش مردمی در دادستانی کل کشور خبر داد. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از  کرج،  رضا خشنودی، در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال و قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری استان البرز با اشاره به اینکه شاه بیت حقوق عامه، علاوه بر انفال و اموال عمومی، حمایت از آزادی‌های مشروع است، اظهار داشت : مقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلف در این خصوص تبیین داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون قضایی دادستان کشور در پیگیری حقوق عامه کشور افزود: بر اساس مبانی دینی و نصوص قانون، مردم در مقابل حاکمیت حقوق و تکالیفی دارند و آنچه حقوق مردم است در حوزه حقوق عامه جای می گیرد. 
خشنودی از ایجاد سامانه دریافت گزارش مردمی در دادستانی کل کشور خبر داد و افزود: با این سامانه مردم به ساده ترین شکل می توانند مطالبات خود را به گوش حاکمیت برسانند، ما وظیفه داریم در صیانت از این حق مردم تلاش کنیم که امروز به عنوان یکی از مطالبات جدی حاکمیت مورد پیگیری است.

تدوین لایحه حقوق عامه در قوه قضائیه
احمد قاسمی، رئیس دبیرخانه عالی شورای حفظ حقوق بیت المال در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال و قرارگاه صیانت از بیت‌المال و مقابله با تغییر کاربری استان البرز نیز در این نشست با بیان اینکه احیای حقوق عامه از وظایف قوه قضائیه است از تدوین لایحه حقوق عامه در این قوه خبر داد.
وی با اشاره به ابلاغ سه دستورالعمل توسط روسای قوه قضائیه با عناوین "دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه"، "دستورالعمل مقابله با ترک فعل مسئولان" و "دستورالعمل شورای حفظ حقوق بیت ‌المال در اراضی ملی و طبیعی" بیان کرد: در سال 1399 دستورالعمل شورای حفظ حقوق بیت‌ المال در اراضی ملی و طبیعی مورد بازنگری قرار گرفت و اعضای جدیدی به آن اضافه شده است.

وی افزود: در سال گذشته در شوراهای استانی 18929 پرونده در دادسراها و 38010 فقره پرونده در دادگاه‌ها تشکیل شده است و بیش از 30105 نفر در موضوعات مرتبط با حقوق عامه محکوم شده‌اند.

قاسمی با ارائه آمار کشوری از پیشتازی استان البرز در حوزه مقابله با تصرف اراضی ملی و تغییر کاربری‌ها خبر داد و بیان کرد: در مقیاس ملی استان البرز در این حوزه پیشتاز بوده  و 896 فقره پرونده در دادسرا و 1099 فقره پرونده در محاکم در حوزه تصرف اراضی ملی تشکیل داده است، همچنین در بحث تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی  3886 در دادسرا و 2437 فقره پرونده در دادگاه های تشکیل شده است.

رئیس کل  دادگستری استان قزوین: سازمان بازرسی ‌در حفظ و احیای حقوق عامه نقش مهمی داردرهاشدن فاضلاب در مناطق حاشیه‌ شیراز در کارگروه حقوق عامه پیگیری می‌شودرئیس کل دادگستری استان مازندران: دادستان‌ها از حقوق عامه صیانت کنند

وی ادامه داد: میزان قلع و قمع مستحدثات در تصرف اراضی ملی در استان البرز بیش از 140 مورد و در مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی 11652 فقره بوده است این در حالی است که در کل کشور 25941 فقره قلع و قمع مستحدثات انجام شده یعنی تقریباً نیمی از قلع و قمع مستحدثات کشور در استان البرز اتفاق افتاده است.

انتهای پیام/ی
 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شورای حفظ حقوق بیت فقره پرونده تغییر کاربری استان البرز بیت المال اراضی ملی حقوق عامه کل کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۷۷۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه رئیس‌ دادگستری زنجان از وضعیت بد نگهداری اموال دولتی

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان با انتقاد از وضعیت بد نگهداری برخی اموال بیت‌المال گفت: مدیران دستگاه‌ها در حفظ حقوق بیت‌المال به وظیفه قانونی خود عمل کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، حجت‌الاسلام علی فرجی‌ برحق در نخستین جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال و صیانت از حقوق عامه استان زنجان در سال جدید ضمن تقدیر از زحمات اعضای این شورا، اظهار داشت: فلسفه جلسات این شورا بر مبنای بررسی عملکرد بیرونی دستگاه‌ها است، به نظر می‌رسد برخی مشکلات در خود دستگاه‌ها در حوزه حفظ حقوق بیت المال وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بنده در بازدید از چند مجموعه مشاهده کردم در حوزه حفظ حقوق بیت‌المال و اموال دولتی تضییع شده بنابراین مدیران بایستی در حفظ اموال دولتی به وظیفه قانونی خود عمل کنند.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه بی توجهی در حفظ اموال دولتی مورد پذیرش نیست، افزود :مدیرانی که در این حوزه به وظیفه قانونی خود عمل نکنند باید پاسخگو باشند.

وی بیان کرد: شورای حفظ حقوق بیت المال در سال 1403 جلسات و اقدامات خود را با ارائه برنامه‌های منسجم همراه با راهکار و اقدامات پیشگیرانه در امور اراضی ملی و رفع تصرف آن‌ها تنظیم کند.

فرجی برحق با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مردم استان در بخش کشاورزی فعالیت دارند، تاکید کرد: در بخش مدیریت آب‌های زیرزمینی بویژه چاه‌های کشاورزی صرفاً اقدامات سلبی موثر نیست، بلکه انجام اقدامات و کارهای کارشناسی در این حوزه می‌تواند ضمن حفظ آب‌های زیرزمینی مشکل تأمین آب کشاورزان را برطرف خواهد کرد.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات موثر در حفظ و مدیریت آب‌های زیر زمینی و چاه‌های کشاورزی نصب کنتور است، بنابراین می‌شود با پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره برای خرید کنتور آب چاه‌ها توسط کشاورزان در این بخش هم موفق عمل کرد.

در ابتدای جلسه اعضای شورا با ارائه گزارش اقدامات حوزه خود به بیان برنامه ها در سال جاری پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مسوولان در قبال بیت‌المال باید پاسخگو باشند
  • گلایه رئیس‌ دادگستری زنجان از وضعیت بد نگهداری اموال دولتی
  • مسئولان در قبال بیت‌المال باید پاسخگو باشند
  • بازگشت ۵۰ هکتار از اراضی ساوجبلاغ به بیت‌المال
  • طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • اجرای ۲۲ فقره رفع تصرف در استان اصفهان
  • قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد
  • بازگشت ۵۰ هکتار از اراضی ملی ساوجبلاغ به بیت‌المال
  • بازگشت ۵۰ هکتار از اراضی ملی ساوجبلاغ به ارزش ۲هزار میلیارد تومان به بیت المال