Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ سال ۱۳۶۲ را باید سال «والفجرها» نامید، زیرا عملیات‌های مهم «والفجر» عمدتا در این سال آغاز و در اواخرمهرماه آن سال نیز عملیات والفجر ۴ اجرا شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاردبیل، سال 1362 را باید سال «والفجرها» نامید، زیرا عملیات‌های مهم «والفجر» عمدتا در این سال آغاز و در اواخرمهرماه آن سال نیز عملیات والفجر 4 اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عملیات از نظر کلی شامل منطقه مرزی پیشرفتگی دره‌ شیلر عراق در سرزمین ایران و در شمال شهر مریوان بود؛ این منطقه، یک منطقه کوهستانی است که از نظر عملیات نظامی از جمله صعب‌العبورترین مناطق بین ایران و عراق به شمار می‌رود، اما سپاه و ارتش با فرماندهی مشترک و طراحی یک عملیات بزرگ در این منطقه، شکست دیگری به دشمن بعثی تحمیل کردند.

عملیات والفجر 4 در 27 مهرماه 1362 آغاز شد و 33 روز ادامه پیدا کرد تا نتایج مهمی همچون خارج کردن مریوان از دید دشمن و تسلط بر 13 شهر و روستای عراق را به همراه داشته باشد.

با ابلاغ ماموریت جدید از طرف قرارگاه حمزه سید الشهدا(ع) مبنی بر لزوم حضور لشکر 27 محمد رسول الله(ص) در منطقه مذکور برای ادامه عملیات والفجر4 گردان‌ها و واحدهای لشگر باید سریع منطقه دربندیخان را ترک و به محورهای تعیین شده وارد می‌شدند تا دشمن فرصتی برای سازماندهی و مستحکم کردن محورهای پدافندی جدید نداشته باشد.

گردان‌های لشگر، اردوگاه قلاجه را به سمت مریوان ترک کردند و پس از 48 ساعت، در اردوگاه ارتفاع کوفلان در شمال غرب مریوان مستقر شدند و ارتفاعات کانی‌مانگا که از موقعیت حساسی برخوردار بود، به عنوان محدوده عملیات لشکر 27 محمد رسول الله(ص) تایید شد.

همت فرماندهی لشگر 27 محمد رسول الله(ص) را عهده‌دار شد

در زمان انجام این عملیات که حاج محمد ابراهیم همت فرماندهی لشگر 27 محمد رسول الله(ص) را برعهده داشت پس از خاتمه‌ عملیات خونین والفجر4 دستور داد کل رزمندگان عمل کننده لشکر در علمیات جهت یک سخنرانی توجیهی، در اردوگاه قلاجه، تجمع کنند.

عملیات والفجر 4 در سه مرحله و با هدف وصل بلندی‌ها به یکدیگر در خط خودی از روز 27 مهر 62 به مدت 3 روز در منطقه جبهه شمالی سلیمانیه و پنجوین آغاز شد.

این عملیات ساعت 24 و با رمز یا الله...یا الله...یا الله... در منطقه‌ای به وسعت 100 ها کیلومتر مربع شروع و نیروها در دو محور بانه و بلندی‌های لری، گرمک، کنگرک و در محور مریوان به پیشروی پرداختند.

در مرحله دوم بعد از گذشت دو روز از مرحله نخست بلندی‌های سورن و کانی‌مانگا و چندین نقطه دیگر آزاد شد اما براثر پاتک‌های دشمن روی قله‌های کانی‌مانگا برخی از مناطق دست به دست شد و نهایتا در اشغال دشمن باقی ماند.

مرحله سوم عملیات روز دوم آبان ماه 62 به اجرا درآمد و سپاه پاسداران تنها با 25 گردان وارد عمل شد و در مجموع یک هزار کیلومترمربع شامل 300 کیلومتر از اراضی ایران و 700 کیلومتر از اراضی عراق آزاد شد و معابر نفوذی گروهک‌های ضد انقلاب به داخل ایران در دره شیلر مسدود شد.

دشت شیلر با فرورفتگی خاص خود واقع در مرز دو کشور ایران و عراق و در حد فاصل دو شهر مریوان و بانه قرار دارد و از جمله مناطقی است که طی قرارداد 1975  الجزایر به دلیل وجود ارتفاعات جانبی آن به شکل فرورفتگی در خاک ایران تعیین شد.

اهداف عملیات والفجر 4 اتصال ارتفاعات سورن به سورکوه بود که تصرف پیشرفتگی دشت شیلر، مسدود کردن راه تردد ضد انقلاب ، تصرف شهر پنجوین عراق ، تصرف پادگان پنجوین و گرمک عراق و تسلط بر 13 شهر عراق و انهدام نیروهای دشمن و خارج کردن شهر مریوان از دید و تیر دشمن را به دنبال داشت.

با انجام عملیات والفجر 4 در حدود 200 تن از رزمندگان اسلام از اسارت افراد ضد انقلاب بیرون آمدند و ارتش عراق در طول این عملیات 10 فروند هواپیما، یک فروند هلی کوپتر، بیش از 90 دستگاه تانک و نفربر زرهی و 200 دستگاه خودرو و بخش مهمی از مهمات و سلاح‌هایش را از دست داد و 5 دستگاه تانک و ده دستگاه لودر و بولدزر و 200 دستگاه سبک و سنگین ، 20 قبضه سلاح  هوایی به غنیمت نیروهای ایرانی در آمد.

رزمندگانی که در بامداد روز یکشنبه بیست و نهم آبان ماه 1362 به دستور فرماندهی لشکر 27، موظف به عقب‌نشینی از دامنه‌های کانی‌مانگا شده بودند، در حالی راه بازگشت به سمت نقطه رهایی را در پیش گرفتند که با چشم‌هایی اشکبار و تنی خسته، همرزمان زخم‌خورده‌شان را نیز، به همراه خود می‌آوردند.

علت اندوه و آزردگی آنان، ناشی از آن بود که قادر نبودند، پیکرهای غرقه در خون یاران شهیدشان را با خود به عقب حمل کنند. پیکرهایی که اینک در میدان معرکه برجا مانده بودند و بعضاً در معرض جسارت نیروهای سفاک دشمن بعثی قرار داشتند.

نتایج عملیات والفجر 4

با گسترش روند پیروزی‌های رزمندگان اسلام در این عملیات، قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع)، با انتشار اطلاعیه‌هایی از تکمیل پیروزی‌‌ها در این منطقه خبر داد.

در اطلاعیه شماره یک قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) آمده بود: «نیروهای اسلام با اتکال به قدرت لایزال خداوندی، طی 48 ساعت گذشته در یک عملیات گسترده در منطقه مرزی سردشت، موفق به تصرف ارتفاعات استراتژیک و مهم 2250 متری هنیمالا، 2350 متری لک لک، 2006 متری عمل، 2000 متری بلیس، ارتفاعات بیچلی و کوه رستم الان و بلندی‌های دشت باژوال، ارتفاعات دولمیری، کوه بریج و خواراسب گردیدند.»

این اطلاعیه اضافه کرده بود: «رزمندگان اسلام متشکل از دلاوران ارتش جمهوری اسلامی ایران، جان برکفان پاسدار و بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سلحشوران ژاندارمری و پیشمرگان مسلمان کرد طی این عملیات، همچنین هجده روستا از جمله روستاهای اسب میرزا، یوسف گل، گلاس، سید شلماش و دوله گرم را از لوث وجود گروهک‌های مزدور پاک سازی نمودند.»

این قرارگاه در اطلاعیه شماره دو خود نیز تصریح کرد: «...فرزندان غیور و جان بر کف سرزمین انقلاب اسلامی، به منظور پایان بخشیدن به آتش‌افروزی‌های ایادی داخلی کفر جهانی و سرکوب اشرار مسلح وابسته به استکبار جهانی، در پی عملیات پیروزمندانه منطقه‌ سردشت، دو شب گذشته طی یک عملیات هماهنگ و موفقیت‌آمیز تحت فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) مرکز عملیات مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در منطقه مرزی بانه و مریوان به مواضع ضدانقلابیون یورش بردند و به اشرار مسلح و قوای رژیم بعثی- صهیونیستی عراق که به حمایت از ضدانقلابیون با نیروهای اسلام درگیر شده بودند، ضایعات و تلفات سنگینی وارد آوردند.»

مرحله دوم عملیات «بهار پیروزی» در مأرب/ آزادسازی 1100 کیلومتر و هلاکت و زخمی شدن بیش از 750 نفر + نقشهرزمندگان چهارمحال و بختیاری در عملیات‌های کربلای 5 و والفجر 4 ‌تا 10 خط‌شکن بودندفرمانده سپاه استان کرمان: راه نجات کشور عملیاتی کردن تفکر شهید سلیمانی در جامعه است

در ادامه، آزادسازی حدود 1000 کیلومتر مربع از خاک ایران و عراق از جمله ارتفاعات مارو، گرمک، خلوزه، براله و سربراله، کنگرک، لری، سه درختی، تخم مرغی، پادگان گرمک، شهرک هرگنه، تپه شهدا، هفت توانان، پنجوین، کانی مانگا و منطقه وسیع دره شیلر و تحت کنترل قرارگرفتن شهر پنجوین و چندین روستا؛ به اسارت گرفتن 785 نفر از نیروهای دشمن بعثی و به غنیمت گرفتن 315 خودرو، 8 تانک و نفربر و 157 قبضه ادوات تنها بخشی از نتایج این عملیات بود.

انتهای پیام/132/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: 27 محمد رسول الله ص عملیات والفجر 4 قرارگاه حمزه کانی مانگا بلندی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۲۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه عملیات بیت المقدس موفق شد؟

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 10 عملیات الی بیت‌المقدس یا عملیات بیت‌المقدس یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های نیروهای مسلح ایران در خلال جنگ ایران و عراق بود. رزمندگان ایرانی با توان ۱۳۰ هزار سرباز در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ به مصاف هم رفتند و به پیروزی قاطع ایران در ۳ خرداد ۱۳۶۱ انجامید. بازپس‌گیری ۵٬۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران، خارج کردن شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه عراق، تأمین مرز بین‌المللی و آزادسازی جاده اهواز-خرمشهر مهم‌ترین دستاوردهای عملیات بیت المقدس بود. جریان این عملیات تاریخی را در این ویدیو می‌بینید.

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • خط لوله آبنیل ـ اصفهان ایمن سازی شد
  • قطعی آب مکرر در شهرک والفجر رباط کریم
  • چگونه عملیات بیت المقدس موفق شد؟
  • تجلیل از ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها
  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • سودآوری بالای صنعت لنج‌سازی در قشم
  • عملیات دیسپاچینگ جزیره قشم را حذف کنید
  • سلیمانی عملیات‌هایی داشته که هیچ ژنرال آمریکایی نداشته!
  • دشمن دست به خطایی بزند نمونه دیگری از موشک‌ها و پهپادها به سمتشان شلیک خواهد شد