Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، یدالله موحد روز چهارشنبه در کارگاه نظام عدالت برای اطفال و نوجوانان با تاکید بر کودکان مهاجر و پناهنده در کرمان افزود: با وجود تصویب قوانین حمایتی در حوزه کودکان و نوجوانان ممکن است در نگاه های اجتماعی شاهد تغییراتی باشیم.

وی تصریح کرد: اما ثمره اصلی آن زمانی است که همکاران قضایی ما و صاحب منصبان نهادهای حمایتی توجه لازم به اجرای این قوانین را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که کودکان و نوجوانان بنا به اقتضائات سنی خود برای رشد عقلی، جسمانی و اجتماعی خود نیاز به محیط امن خانوادگی، آموزشی و اجتماعی دارند، تاکید کرد: یقینا رویکرد تعالیم عالیه دین مبین اسلام و نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران با اقتباس از این تعالیم دینی تلاش بی وقفه ای را برای فراهم سازی بستر و محیط امن مورد نیاز کودکان و نوجوانان دارد.

وی ادامه داد: نظام عدالت بویژه عدالت کیفری افتراقی اطفال و نوجوانان با صبغه حمایتی و معطوف به اصلاح و تربیت کودکان و نوجوانان بزهکار مصداقی از این تلاش و موفقیت است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان بیان کرد: قانون حمایت از کودکان و نوجوانان که اخیرا تصویب شده رویکرد تضمین و صیانت از حقوق این قشر آسیب پذیر جامعه را دنبال می‌کند، نمونه‌ای بارز از یک اقدام تقنینی پیشرفته در ایران است.

موحد ادامه داد: به یقین اهتمام قضات و رویه قضایی کشور از جمله کرمان بر این است این ابتکارات قانونی در جامعه تبلور عینی پیدا کند و زیرساخت ها و منابع لازم در مراجع حمایتی، اجرایی و قضایی به قدر لازم ایجاد شده و توسعه یابد تا تصمیمات مقرر در این قوانین برای التزام و پایبندی بزرگسالان به احترام و رعایت حقوق و کرامت کودکان و پرهیز از خشونت تبعیض و سو رفتار نسبت به آنان در جامعه نهادینه شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: اینکه معاونت محترم حقوقی قوه قضاییه و نمایندگی یونیسف در ایران در قالب برنامه های مشترک آموزش های کاربردی تعالیم دین مبین اسلام و قوانین موضوعه داخلی و کنوانسیون حقوق کودک برای قضات رسیدگی کننده به پرونده های مربوط به اطفال و نوجوانان و مسئولان ذیربط برگزار و حقوق کودکان و نوجوانان را تبیین کرده و در ذیل این کارگاه ها تبادل نظر و تجربه صورت می گیرد امری ارزشمند و اثربخش است.

موحد افزود:  نکته مهم این است با وجود دستاوردهای مهمی که از تحولات تقنینی راجع به حقوق کودکان و نوجوانان در دهه اخیر حاصل شده است.

وی ادامه داد: بخصوص با تصویب قوانین مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری جدید و قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، رویکردهای اجتماعی قضایی و اجرایی در حال دگرگونی و بهبود است اما هنوز نظام عدالت در حوزه حقوق کودکان و نوجوانان با خلاءهای قانونی و چالش هایی روبرو است.
وی تصریح کرد: باید به حوزه حقوق کودکان و نوجوانان مسئله محور توجه بشود؛ به عنوان نمونه ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی یکی از چالش هاست.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت:  هرچند که این ماده در راستای تضمین و تثبیت حقوق کودکان و نوجوانان وضع شده است.

وی گفت: اما عبارات تفسیر پذیر مندرج در این ماده از قبیل درک ماهیت جرم انجام شده یا حرمت آن از طرف مرتکب یا شبهه در رشد و کمال عقلی افراد بالغ زیر ۱۸ سال، معیارهای ذهنی است و احراز این موارد شخصی و محمول بر نظر و تشخیص قضایی است و از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است و آثار این تشخیص و احراز از نوع و میزان مجازات فوق العاده سنگین است.

وی اظهار داشت: قانون حمایت از کودکان و نوجوانان قانون پیشرفته ای است که در آن مبانی شرعی و مبانی کنوانسیون حقوق کودک مورد توجه قرار گرفته است اما  وقتی بحث اجرا پیش می آید باید گفت که ضمانت اجراهای این قانون کیفرگرا است و گاهی اوقات این کیفرگرایی مسائلی را ایجاد می کند. 
رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: با وجود آنکه با رشد سریع دنیای دیجیتال و فضای سایبری که نفوذ تاثیر استفاده‌ از فن اوری های ارتباطات‌ و اطلاعات برزندگی انسان ها به ویژه  کودکان بسیار چشمگیر است. 

وی بیان کرد: در این فضا نقض حقوق کودکان نیز به صورت گسترده ای صورت می گیرد و منافع عالیه و سلامت روانی و جسمی و رشد آنها را به طور جدی به خصوص از طریق جرائم سایبری مورد تهدید قرار می‌دهد، اما توجه جدی به این فضا انجام نمی شود.

موحد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که خدمات  نظام مقدس جمهوری اسلانی ایران در حوزه کودکان مهاجر و پناهنده بسیار گسترده بوده است، گفت: استان کرمان شاهراه ورود اتباع کشور افغانستان به شمار می رود و در وضعیت عادی به صورت میانگین بین یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر از مردم این کشور از استان کرمان عبور می کنند و یا در این استان ساکن می شوند و این استان در رتبه اول کشوری از حیث تردد اتباع قرار دارد.

وی با اشاره به این مطلب که کرمان اولین استانی است که اتباع بیگانه می توانند اقامت مجاز در ۱۶ شهرستان را داشته باشند، تاکید کرد: اولین فرصت های شغلی برای اتباع افغانستان در کرمان و در باغ های کشاورزی، کارگاه های ساختمانی، مشاغل مربوط به حوزه ساخت و ساز و ... است.

وی گفت: براساس آمار موجود بالغ بر ۷۰ هزار فرصت شغلی در این استان توسط افاغنه مشغول شده است.

رئیس کل دادگستری کرمان با بیان اینکه قریب به ۳۰۰ هزار تبعه مجاز و غیرمجاز در این استان حضور دارند و معادل ۱۰ درصد جمعیت استان کرمان را شامل می شوند، تصریح کرد: خدمات ارائه شده به به کودکان و نوجوانان مهاجر و پناهنده در استان کرمان قابل توجه است.

موحد افزود: مجموع دانش آموزان استان کرمان بیش از ۶۱۲ هزار نفر است که از این تعداد ۲۹ تا ۳۳ هزار نفر دانش آموزان اتباع مهاجر و پناهنده هستد و بر این اساس بیش از ۵ درصد دانش آموزان مشغول به تحصیل در استان کرمان، کودکان و نوجوانان افغانی هستند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از فرزندان افاغنه بنا به اقتضائات فرهنگی به ویژه ازدواج های زودهنگام ادامه نخصیل نمی دهند، تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰۰ دانشجوی افغان در سطح استان کرمان مشغول به تحصیل هستند.

عالی ترین مقام قضایی در استان کرمان به فعالیت ۴۷ مدرسه اختصاصی برای فرزندان اتباع بیگانه در استان کرمان اشاره کرد.

وی گفت: ۳۹ مدرسه توسط دولت ایران و ۸ مدرسه توسط کمیساریای عالی پناهندگان احداث شده است.

موحد یادآور شد: در ۲۲۲ مدرسه استان کرمان بیش از نصف دانش آموزان اتباع مهاجر و پناهنده هستند و سالانه بالغ بر دو هزار نفر از اتباع افغانی آموزش فنی و حرفه ای را در کرمان دریافت می کنند.

وی بیان کرد: در حوزه خدمات بهداشتی نیز پنج مرکز درمانی اختصاصی برای اتباع افغانی در استان کرمان فعال است و در سال گذشته بالغ بر پنج هزار و ۱۲۹ بسته بهداشتی در بین اتباع افغانی توزیع شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه یک زایشگاه اختصاصی اتباع افغانی نیز در استان کرمان راه اندازی شده است، گفت: کادر بهداشت و درمان استان کرمان همواره تلاش کرده اند که زایمان زنان افغان در منزل را کاهش دهند که این میزان در چند سال قبل ۱۹ درصد بوده و در حال حاضر به ۱۱ درصد رسیده است.

موحد تصریح کرد: در حوزه هویت بخشی و اسناد هویتی یک هزار و ۱۶۸ پرسشنامه تنظیم شده است و تاکنون ۵۳۷ مجوز برای صدور سند سجلی و هویت بخشی صادر شده است. 

وی بیان کرد: تاکنون ۴۴۲ شناسنامه برای فرزندانی که مادرآنها ایرانی و پدر آنها با تابعیت افغانستان بوده صادر شده و به نظر می رسد که دو هزار نفر در استان کرمان در این شرایط هستند که باید برای آنها سند هویتی تشکیل شود.
رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: تلاش ما بر این است که ساختارهای قضایی، اجرایی و حمایتی لازم را برای کودکان مهاجر و پناهنده ایجاد کنیم.

منبع: روزنامه چاینا دیلی برچسب‌ها کرمان لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان دادگستری کل استان کرمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان دادگستری کل استان کرمان کرمان لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان دادگستری کل استان کرمان رئیس کل دادگستری استان کرمان حمایت از کودکان و نوجوانان حقوق کودکان و نوجوانان اطفال و نوجوانان مهاجر و پناهنده استان کرمان اتباع افغانی دانش آموزان هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۲۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با حضور گروه‌های نمایشی چهار شهرستان آغاز به کار کرد و طی روز‌های ۸ و ۹ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

زهرا آبسوران، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان غربی در حاشیه این مراسم به خبرنگار شبستان در ارومیه گفت: نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با هدف نشان دادن عمومی سازی و مردم سازی نمایش در جامعه و فضا سازی و ارتقای ظرفیت نمایش به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی و نشان دادن توانمندی‌های این قشر در حال برگزاری است. 

وی با بیان اینکه رقابت سالم از محور‌های این جشنواره است، افزود: ۲۰ اثر به دبیرخانه جشنواره استانی هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان ارسال شده که پس از پایش، ۱۰ گروه نمایش منتخب که از این تعداد ۷ اثر مربوط به مراکز کانون و ۳ اثر نیز آزاد در روز‌های ۸ و ۹ اردیبهشت در سالن آمفی تئاتر مجتمع شهید فرخی ارومیه به رقابت خواهند پرداخت.

آب سوران با بیان اینکه «این صحنه خانه ماست» شعار این جشنواره است، گفت: توجه به نامداران، امید آفرینی، آئین‌های بومی، سنتی و مذهبی، طنز، محیط زیست و آزاد موضوعاتی هستند که در نمایش‌های جشنواره نوزدهم رعایت شده اند.

مدیر کل کانون پرورش فکری استان از برگزاری نمایشگاه با عروسک‌های نمایشی، پویش عکاسی و نشست آموزشی با هدف انتقال تجربه از برنامه‌های جنبی مرحله استانی این جشنواره خبر داد.

وی افزود: عباس پویان، فاطمه برمال، سمیه حسین نژاد داوران نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان استان هستند. 

گفتنی است؛ عباس پویان بازیگر، نمایشنامه نویس و کارگردان است که دارای لیسانس ادبیات نمایشی و فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی است، وی از سال ۷۰ و در استان فارس فعالیت هنری خود را آغاز کرده و بیش از ۴۰ اثر هنری در حوزه‌ی کودک و نوجوان کار کرده است و در سال‌ها فعالیت مقام‌های متعددی را در جشنواره‌های کشوری و استانی به دست آورده است. 

فاطمه برمال کارگردان، بازیگر و عروسک گردان دیگر داور این جشنواره از استان اردبیل است، فاطمه برمال در طی سال‌ها فعالیت خود عناوین متعددی را در جشنواره‌های مختلف عروسکی و نمایشی به دست آورده، آخرین نمایش وی نمایش «آی تک» بود در تیر ماه ۱۴۰۲ در مرکز تئاتر کانون به روی صحنه رفت.

سمیه حسین نژاد کارشناس سابق کانون استان عروسک ساز، عروسک گردان، کارگردان و طراح صحنه و دکور دارای لیسانس نقاشی با سابقه‌ی بیش از ۲۰ سال فعالیت و مدرس شاخه‌های مختلف هنری است که طی سال‌ها فعالیت موفق به کسب رتبه‌های برتر در هنر‌های نمایشی، چون جشنواره رضوی شده و بار‌ها آثار وی به رویداد‌های کشوری صعود کرده اند.

دیگر خبرها

  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • جان باختن ۶۱ نفر در استان کرمان به دلیل قاچاق سوخت و اتباع غیرمجاز
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • جان باختن ۶۱ نفر در استان کرمان به دلیل قاچاق «سوخت و اتباع غیرمجاز»
  • هفته زمین پاک
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد
  • کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟
  • انگلیس رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان