Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@03:08:30 GMT

ماجرای گزارشگران فساد در شهرداری به کجا رسید؟

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۴۹۴۲

ماجرای گزارشگران فساد در شهرداری به کجا رسید؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، در دوره قبل مدیریت شهری موضوع گزارشگران فساد مطرح شد قرار بود سامانه‌ای در این زمینه راه‌اندازی شود اما کار اجرایی نشد.

قرار است در این دوره مدیریت شهری روندهای اداری اصلاح شده و بسیاری از اقدامات هوشمند شود. یکی از این اقدامات صدور پروانه ساختمانی است و قرار است که فرایند به صورت آنلاین انجام شود و مشکلات احصا شود و بدانند که کار کجا متوقف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در دوره چهارم مدیریت شهری سامانه جامع مصوبات راه‌اندازی شد قرار است که در این دوره این سامانه تقویت شود.

در دوره پنجم مدیریت شهری شعار شفافیت بارها داده شد اما این اقدام به درستی صورت نگرفت. اطلاعات به صورت نصفه و نیمه بارگذاری شد و برخی از موارد هم  مطرح نشد. قرار است که در این دوره اتاق شیشه‌ای راه‌اندازی شود و با هرگونه فساد برخورد شود. 

در خصوص هوشمندسازی، شفافیت، موضوع گزارشگران فساد و ... با پرویز سروری نایب رئیس شورای  اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

ماجرای گزارشگران فساد در شهرداری تهران به کجا رسید. در دوره قبل شورای شهر این موضوع مطرح شد اما به نتیجه‌ای نرسید، چه برنامه‌ای برای اجرای این کار دارید؟

برنامه‌ای برای حمایت از سوت‌زنان داریم/بررسی موضوع گزارشگران فساد در کمیسیون حقوقی/گزارشگران باید از حاشیه امنی برخوردار شوند

در کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر بحث صیانت از گزارشگران فساد در حال بررسی است. به عبارت دیگر برنامه‌ای برای حمایت از سوت‌زنان داریم. البته باید هماهنگی‌هایی صورت بگیرد و زمینه‌های لازم برای ارائه گزارش تخلفات فراهم شود و گزارشگران از حاشیه امنی برخوردار شوند.

تقدیر از گزارشگر فساد در صورت صحت گزارش/ اعضای شورای پنجم شهر تهران در اواخر دوره  طرح را مصوب کردند

در صورت صحت گزارش، فردی که گزارش کرده است مورد تقدیر قرار می‌گیرد. طرح گزارشگران فساد در دوره گذشته شورای شهر بررسی شد ولی به علت برخی موضوعات عملاً کار اجرایی نشد. اعضای شورای پنجم شهر تهران در اواخر دوره این طرح را مصوب کردند البته لازم است که این طرح دوباره بررسی دقیق شود و موضوعات آن مورد بررسی دقیقی قرار گیرد. ما در کمیسیون نظارت و حقوقی شورا به این موضوع پرداخته‌ایم و در قالب یک لایحه با هماهنگی‌های انجام شده به صحن می‌آید البته این موضوع می‌تواند به صورت طرح از سوی شورا ارائه شود و یکی از موضوعات مهم است.

برای جلوگیری از فساد قرار است چه اقداماتی در شهرداری تهران صورت گیرد؟

چشم‌های بینایی در کل تهران داریم که می‌توانند  تخلفات را گزارش دهند/هماهنگی با شهرداری تهران/ اصلاح فرایند اداری و هوشمندسازی می‌تواند جلوی بسیاری از تخلفات را بگیرد 

وقتی تخلفی رخ داده ما چشم‌های بینایی در کل تهران داریم که می‌توانند  تخلفات را گزارش دهند. ما باید بحث نظارتی را قوی‌تر کنیم البته در زمینه گزارشگران فساد هماهنگی‌هایی هم با شهرداری تهران صورت گرفته است. اصلاح فرایند اداری و هوشمندسازی می‌تواند جلوی بسیاری از تخلفات را بگیرد و باعث شود که دیگر تخلفی شکل نگیرد اما نباید آرمانگرایانه هم با موضوعات برخورد کنیم. تأکید می‌کنم که باید نظارت را تقویت کنیم و در کمیسیون حقوقی و نظارت موضوعات در دستور کار است. 

موضوع صدور پروانه ساختمانی به صورت سیستمی به کجا رسید؟

مداحله کم نیروی انسانی با سیستمی شدن صدور پروانه ساختمانی/اهتمام شهرداری به موضوع مبارزه با فساد

ببینید اگر صدور پروانه ساختمان به صورت سیستمی باشد و مداخله انسانی به حداقل برسد بسیاری از تخلفات شکل نمی‌گیرد پس باید فرایند اصلاح شود و البته در شهرداری تهران هم به این موضوع اهتمام وجود دارد و ما هم در شورای اسلامی شهر تهران پیگیر هستیم. 

چطور می خواهید بر روی موضوعات نظارت کنید تا تخلفات به کمترین حد خودبرسید؟

برای گزارشگران فساد تولید امنیت می‌‌شود/نظارت هوشمند خواهیم داشت/ درموضوع فساد به نظارت پیشینی بیشتر از نظارت پسینی نیاز است

نظارت حقوقی در این دوره شورای اسلامی شهر تهران به صورت هوشمند است و قطعاً برای گزارشگران فساد تولید امنیت می‌‌شود. 

ببینید تاکید می کنم که  درموضوع فساد به نظارت پیشینی بیشتر از نظارت پسینی نیاز است و نظارت پیشینی با هوشمندسازی تعریف می شود.

شهرداری تهران در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارد و  بخش‌های و اشتغالات زیادی دارد بر همین اساس بیشترین سطح ارتباطات با شهروندان نیز صورت می‌گیرد. بنابراین باید اقدامات مؤثری برای کنترل فساد صورت گیرد.

تاکید می کنم اولویت مدیریت شهری ششم در مبارزه با فساد، پیشگیری از وقوع فساد و تخلف است اما در صورت وقوع این اتفاق در هر سطحی، به صورت جدی با آن برخورد خواهیم کرد.

شنیده شده که قرار است سامانه جامع مصوبات شهر تهران بروزرسانی و تقویت شود چه برنامه ای در این زمینه دارید؟

سامانه جامع مصوبات شهر تهران در دوره چهارم شورا ایجاد شد/در 4 سال گذشته این سامانه 12 میلیون بازدید داشته است/استفاده کارشناسان از سامانه/بروز رسانی در دستور کار

مورد دیگری که در دستور کار ما قرار دارد و البته در شورای چهارم شهر تهران هم انجام دادیم سامانه جامع مصوبات شهر تهران است که به تصویب رسیده است. در پنج تا شش سال گذشته این سامانه 12 میلیون بازدیدکننده داشته است و نشان می‌دهد که عده زیادی به آن مراجعه می‌کنند و بسیاری از کارشناسان حقوقی از این سامانه استفاده می‌کنند.

دسترسی به مصوبات شورای اسلامی شهر تهران/جلوگیری از مصوبات موازی/می‌خواهیم سامانه جامع‌تری در اختیار مردم قرار گیرد

ما موضوع تقویت و به‌روز رسانی این سامانه را در دستور کار داریم تا بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که هرکسی می‌خواهد به مصوبات شورای شهر تهران دسترسی داشته و از پراکندگی و مصوبات موازی هم با این اقدام جلوگیری می‌شود.

بسیاری از کارشناسان در سطح شهر تهران از این سامانه استفاده می‌کنند و می‌خواهیم سامانه جامع‌تری در اختیار مردم قرار گیرد.

برداشتن گام های مثبت در شهر/ مصوبات هم پالایش می‌شوند

قسمتی از موضوع به شفافیت برمی‌گردد و همچنین جلوگیری از انباشتگی قوانین؛ با این اقدام صورت می گیرد و می‌توانیم گام‌های مثبتی در شهر برداریم و مصوبات هم پالایش می‌شوند.

یکی از شعارهای دوره پنجم شورای شهر موضوع شفافیت بود سامانه شفافیت هم راه‌اندازی شد. شفافیت به صورت نصفه و نیمه بود و حتی این امر صدای اعضای شورای پنجم شهر تهران را هم درآورد و این سامانه منتقدان زیادی داشت. چه برنامه‌ای برای شفافیت در ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران دارید؟

شفافیت موضوع مهمی است/باید اصلاحاتی در سامانه صورت گیرد/داده ها باید فراگیر شود/مردم باید بدانند چه اقداماتی در شهر صورت می گیرد/ مردم ولی‌نعمت مسئولان هستند

شفافیت موضوع بسیار مهمی است و باید ایجاد شود. سامانه‌ای در این زمینه در دوره قبل انجام شد. یک مثال بزنم اگر شما ماشینی داشته باشید و کسی از آن استفاده نکند بودن یا نبودن آن ماشین فرقی نمی‌کند. سامانه شفافیت هم بد نیست باید اصلاحات لازم در آن انجام شود. باید داده‌ها فراگیر شود و به صورت شفاف به مردم بگوییم که چه اقداماتی در سطح شهر انجام شده است. چرا که مردم ولی‌نعمت مسئولان هستند و باید در جریان موضوعات به صورت شفاف قرار گیرند. 

باید یک ساختمان شیشه‌ای داشته باشیم /داده‌های شهرداری به سامانه باید درست باشد/شهرداری تهران در خصوص  هوشمندسازی پیگیری‌های لازم را انجام می دهد

باز هم تأکید  هوشمندسازی جزو برنامه هاست چرا که همین امر باعث شفافیت بیشتری می‌شود. داده‌های شهرداری به سامانه باید درست باشد تا همه کاربران، مجریان و ... بتوانند از آن استفاده کنند. باید یک ساختمان شیشه‌ای داشته باشیم و همه بدانند که ما چه کاری انجام می‌دهیم. با این اقدام جلوی تخلفات گرفته می‌شود و فساد و رانت هم کاهش می‌یابد. در این زمینه شهروندان می‌توانند کمک جدی به مدیریت شهری کنند و تخلفات را گزارش دهند. موضوعات جدی در دستور کار ما است.شهرداری تهران هم در خصوص موضوعات هوشمندسازی پیگیری‌های لازم را می‌کند و امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد. 

چه برنامه ای برای هوشمند سازی دارید؟ در این زمینه توضیح دهید.

در هوشمند سازی مواجه بین کاربر و مجریان را کم می کنیم/هوشمندسازی نقش مهمی در جلوگیری از تخلفات دارد

مهم‌ترین بحث در هوشمندسازی این است که بتوانیم مداخله  نیروی انسانی و مواجه بین کاربر و مجریان را کم کنیم. با این اقدامات می‌توان تخلفات را کاهش داد و دیگر تولید فساد نخواهد شد چرا که سیستم به صورت هوشمند عمل می‌کند فرد به سامانه مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام می‌دهد و امکان اینکه مجریان و کارمندان بتوانند درخواست‌های خودشان را به مخاطب بدهند کاهش می‌یابد و از آنها جلوگیری می‌شود.

 امکان نظارت آنلاین  به ناظران و مدیران داده می شود/هر تخلفی در سامانه صورت گیرد هشدار داده می‌شود / با هوشمند سازی دیگر فسادگران نمی‌توانند به خواسته‌های غیرقانونی خود تحقق دهند

هوشمندسازی نقش مهمی در جلوگیری از تخلفات دارد. وقتی کسی می‌خواهد پروانه ساختمانی دریافت کند  به کسی  مراجعه نمی‌کند بلکه کار سیستمی است، زمان‌بندی مشخص دارد و امکان نظارت آنلاین را به ناظران و مدیران داده و تمامی اقدامات آنلاین می‌شود و هر تخلفی در سامانه صورت گیرد هشدار داده می‌شود و این باعث می‌شود که دیگر فسادگران بدانند نمی‌توانند به خواسته‌های غیرقانونی خود تحقق دهند.

نظارت آنلاین جایگزین نظارت آفلاین می‌شود/افراد بعد از تخلف به کمیسیون ماده 100 می آیند/ نباید اجازه تخلف داده شود و باید جلوی گپ ها گرفته شود/باید رویه ها اصلاح و جلوی مشکلات گرفته شود

هوشمندسازی، اصلاح رویه اداری و خارج کردن کارها از حالت سنتی  است و باعث می شود بسیاری از تخلفات کاهش یابد و نظارت آنلاین جایگزین نظارت آفلاین می‌شود و می‌توان هر زمان وارد سیستم شد و به صورت رندمی موضوعات را پیگیری کرد و اگر اختلالی در روند کار وجود داشته باشد سامانه هشدار می‌دهد و طبیعتاً بسیاری از فسادها دیگر رخ نمی‌دهد. توجه کنید ما باید پیشگیری کنیم در حال حاضر ما کمیسیون ماده 100 را داریم که طرف تخلف کرده و حال به کمیسیون ماده 100 مراجعه کرده است و سایر موارد. وقتی هوشمندسازی صورت گیرد دیگر اجازه تخلف داده نمی‌شود و گپ‌ها گرفته می‌شود و مشخص می‌شود که ضعف کجا است و سریع می‌توانیم رویه‌ها را اصلاح و جلوی وقوع مشکلات را بگیریم. 

چه زمان سامانه سوت‌زنی راه‌اندازی می‌شود؟

برگزاری جلسه با مدیران شهری/قرار است پیشنهادات داده شود/جمع بندی موضوعات و راه اندازی سامانه سوت زنی

اصلاحاتی باید انجام شود. جلساتی هم با مدیران شهرداری داشته‌ایم. این جلسات در کمیسیون نظارت ادامه دارد. قرار است که ایشان در شهرداری پیشنهادات خود را بدهند. موضوع را جمع‌بندی می‌کنیم و سامانه راه‌اندازی شود.

در خصوص آخرین وضعیت کرونا در تهران توضیح دهید؟ وضعیت بهشت زهرا در ایام کرونا چطور بود؟

آمار فوتی های کرونا کاهشی است/رعایت دقیق نکات شرعی وبهداشتی و تکریم خانواده های داغدار و مراجعه کنندگان/خوشبختانه در  بحران کرونا حتی یک مورد فوتی در بین کارکنان بهشت زهرا نداشتیم

آمار فوتی های کرونا کاهشی است. اما پرسنل بهشت زهرا در ایام کرونا روزهای سختی را پشت سر گذاشتند اما با  رعایت دقیق نکات شرعی وبهداشتی و تکریم خانواده های داغدار و مراجعه کنندگان وظایف خود را به خوبی انجام دادند.

از اسفند سال 98 که کرونا آغاز شد پرسنل سازمان بهشت زهرا(س) در شرایط سخت و طاقت فرسایی در حال خدمات رسانی به شهروندان  هستند و می توان گفت جهادی ترین کار در مقابل با بحران بی سابقه کرونا تلاش و خدمات این افراد بود و ما قدردان آنها هستیم و البته بازدیدی هم داشتیم. این را هم بگویم که در  بحران کرونا حتی یک مورد فوتی در بین کارکنان بهشت زهرا نداشتیم و این نشان دهنده برنامه ریزی دقیق و رعایت پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل ها است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای شهر تهران زنان سروری نائب رئیس شورای شهر گزارشگران فساد هوشمند سازی سامانه راه اندازی کمیسیون نظارت تخلفات کمیسیون ماده 100 سامانه جامع مصوبات تقویت شورای اسلامی شهر تهران سامانه جامع مصوبات گزارشگران فساد بسیاری از تخلفات پروانه ساختمانی برنامه ای شهرداری تهران نظارت آنلاین دستور کار چه برنامه ای مدیریت شهری صدور پروانه راه اندازی بهشت زهرا صورت گیرد شورای شهر داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۴۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای گازگرفتگی کودک کرجی چه بود؟

حمله سگ به کودک ۱۲ ساله کرجی در حالی اتفاق افتاد که وی در پارکی واقع در منطقه جغرافیایی کرج نو در حال بازی بود و ناگهان مورد حمله سگ ولگردی قرار گرفت و به شدت آسیب دید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، جمعیت سگ‌های ولگرد در حاشیه شهرها روز به روز بیشتر می‌شود و نبود مدیریت صحیح باعث شده است که این معضل روز به روز پیچیده‌تر شود. حیوان‌گزیدگی روبه‌رشد، حفظ و تداوم چرخه بیشتر عوامل عفونی مهلک مشترک میان انسان و دام و تهدید حیات وحش کشور، سه ضلع مثلث بحران سگ‌های ولگرد را تشکیل می‌دهد.

شمار حیوان گزیدگی‌ها در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱، یک روند صعودی را به خود اختصاص داده است، به نحوی که اطلاعات تخمینی موجود، این شمار را در سال ۱۳۹۷، ۲۰۰ هزار مورد و در سال ۱۴۰۱، بیش از ۳۵۰ هزار مورد عنوان می‌کند. آمار موجود نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در کشور ناشی از حمله سگ‌های گله به افراد است.

همین شرایط موجب شد تا احمد وحیدی وزیر کشور بهمن سال گذشته دستور جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را صادر و تاکید کند که شهرداری‌ها موظف هستند سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری کنند.

ظواهر امر نشان می‌دهد که این تاکید وزیر کشور هنوز به مرحله اجرا نرسید و اخباری مبنی بر حمله سگ به افراد در گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد، سگ گزیدگی کودک کرجی نیز آخرین خبری بود که در فضای مجازی حسابی سر و صدا به پا کرد، گروهی این حادثه را نشات گرفته از آزار و اذیت سگ توسط افراد می دانند، گروهی دیگر نیز انگشت اتهام را به سمت حیوان گرفته‌اند و هزار شنیده و باورهای قدیمی خود را علت حادثه اعلام کرده‌اند.

موضوعی که در این راستا حائز اهمیت است، لزوم رسیدگی به مسئله جمع‌آوری حیوانات موذی است که تحقق آن نیازمند اجرای صحیح قانون توسط شهرداری‌ها است. ماجرای حمله سگ به کودک ۱۲ ساله کرجی در حالی رقم خورد که وی در پارکی واقع در منطقه جغرافیایی کرج نو در حال بازی بود و به ناگهان مورد حمله سگ ولگردی قرار گرفت و به شدت آسیب دید.

در حال بررسی جزئیات این اتفاق هستیم

حمزه صالحی، مسئول محیط شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با اشاره حادثه تلخی که برای پسربچه ۱۲ ساله در پارک بهار محدوده کرج نو اتفاق افتاده است، اظهار کرد: این پسر بچه از ناحیه صورت و دست دچار آسیب شده و برای طی مراحل درمانی در بیمارستان مدنی بستری شده است.

وی با اشاره به اینکه عصر دیروز برای استعلام وضعیت این کودک به بیمارستان مدنی رفتیم، افزود: باید صورتجلسه نیروی انتظامی بررسی شود،چراکه شبهاتی از اینکه این کودک از طریق سگ صاحب‌دار مورد آسیب قرار گرفته است، وجود دارد.

مسئول محیط شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج عنوان کرد: اگر به طور قطع مشخص شود که این آسیب از طریق سگ بلاصاحب به این کودک وارد شده است، امکان پیگیری قضایی و پرداخت قانونی دیه از طریق پیمانکار شهرداری وجود دارد.

صالحی اضافه کرد: احتمال اینکه این سگ صاحب داشته باشد وجود دارد،چراکه طبق رفتارشناسی سگ‌های بلاصاحب، این سگ‌ها در مکان‌های شلوغ و به صورت تکی به کسی حمله نمی‌کنند، در حال بررسی جزئیات این اتفاق هستیم و به زودی نتیجه نهایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با اشاره به معضل حل نشده سگ‌های بلاصاحب در کرج، تاکید کرد: تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهیم، اما این مسئله‌ای نیست که در کوتاه‌مدت نتیجه‌بخش باشد.

مسئول محیط شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج ادامه داد: در بهار و پاییز بیشتر با تراکم زاد و ولد سگ‌های بلاصاحب مواجه هستیم که همین آمار تردد گله‌ای آن‌ها در سطح شهر را افزایش می‌دهد.

صالحی تاکید کرد: زمانی که سگ آماده باروری می‌شود، تعداد زیادی سگ نر را از فواصل دور به خود جذب می‌کند که همین امر باعث افزایش تردد سگ‌های بلاصاحب در ماه‌هایی از سال می‌شود.

وی اضافه کرد: در این شرایط اکیپ‌های جمع‌آوری خود را از دو مورد به چهار اکیپ افزایش داده‌ایم تا سرعت جمع‌آوری و عقیم‌سازی آن‌ها افزایش پیدا کند، اما با توجه به اینکه سگ مدام در حال جابه‌جایی است، هر روزه شاهد ورود سگ‌های جدیدی از شهرهای نزدیک به کرج هستیم.

مسئول محیط شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج تصریح کرد: برای ساماندهی جمعیت سگ‌های بلاصاحب عقیم‌سازی بهترین گزینه است که نتیجه آن در میان مدت مشخص می‌شود، البته تنها تلاش شهرداری کرج در این زمینه کافی نیست و شهرهای اقماری و شهرستان‌های مجاور کرج نیز باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

آسیب رساندن گونه سگ ولگرد در فصل بهار که فصل زادآوری حیات وحش است، دارای اهمیت بالاتری است و تاکنون نیز شاهد حمله سگ‌های ولگرد به بره آهو، بره گوسفند وحشی، بزغاله بز وحشی، خرگوش وحشی، پرندگان و حتی خزندگان بوده‌ایم. سگ‌های ولگرد علاوه بر حمله به انواع گونه‌های حیات وحش و از بین بردن آن‌ها، می‌توانند عامل انتقال انگل به حیات وحش نیز باشند؛ بنابراین لازم است راهکارهایی در این زمینه مدنظر قرار گیرد تا از آسیب به شهروندان در نواحی شهری جلوگیری شود.

کد خبر 749265

دیگر خبرها

  • میزان رضایت مردم نسبت به نظافت تهران
  • شکایت از جرایم اداری به کمک وکیل کیفری
  • زاکانی و مجموعه‌اش هم وارد ماجرای بی‌حجابی شد | فیلم
  • تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص زمینه‌های فساد را ایجاد می‌کند
  • ماجرای گازگرفتگی کودک کرجی چه بود؟
  • ماجرای اعتراض طلافروشان چیست؟
  • اطلاعات املاک واگذار شده شهرداری تهران منتشر شود
  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • برخورد با تخلف ساکن رانندگان هوشمند می‌شود
  • واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند