Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرام احمدی چهارشنبه شب در دیدار اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با امام جمعه شهرکرد، افزود: افزایش آفات و خشکیدگی جنگل‌های بلوط و مراتع استان، تشکیل کانون‌های داخلی گرد و غبار، تخریب آبخوان‌ها، وابستگی معیشت مردم به محیط‌زیست و فرسایش خاک از دیگر چالش‌ها و مشکلات استان است.

به گفته وی، خشکسالی در یک دهه اخیر باعث افت سطح ایستایی آب در سطح دشت‌های استان و کاهش تولید علوفه در مراتع و افزایش آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها شده است و این استان به عنوان مرکز عمده تولید آب پارسال رتبه دوم خشکسالی ایران را کسب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده در زمینه میزان بارش‌های تجمعی بلند مدت، این استان جزء استان‌های در وضعیت قرمز و کم بارش قرار گرفته است.

احمدی اظهار داشت: براساس پهنه‌بندی خشکسالی هواشناسی این استان در دوره ۱۰ ساله اخیر ۹۶.۵ درصد دچار خشکسالی شدید و خیلی شدید شده است و تنها ۳.۵ درصد مساحت استان در وضعیت نرمال قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در مناطق حفاظت شده نیز ۹۷ چشمه دچار خشکیدگی و  ۱۵۹چشمه با کمبود آب روبرو شده و منابع آبی داخل مناطق حفاظت شده نیز با مشکل مواجه شده که این امر تنوع زیستی را دچار مشکل کرده است.

وی به خشکیدگی مراتع و  جنگل‌های استان و زوال اکوسیستم اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون ۳۵۰ هزار هکتار مراتع استان و ۴۵ هزار هکتار جنگل‌های استان دچار خشکیدگی شده است که تدوین و اجرای طرح ملی نجات اکوسیستم زاگرس در این استان و سایر مناطق زاگرس ضروری است.

احمدی اظهار داشت: هم‌اکنون جنگل‌های بلوط استان به صورت توده‌ای دچار خشکیدکی شده است و کم‌آبی و خشک شدن تالاب‌ها به دلیل خشکسالی اخیر و همچنین تشکیل کانون‌های گرد و غبار در سه دشت استان از مشکلات حوزه محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه پارسال در استان ۱۰ روز گرد و غبار وجود داشت ،گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۵ روز وضعیت هوای استان همراه با گرد و غبار بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: فرونشست در دشت‌های استان و اجرای طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای بدون توجه به نیازهای آبی منطقه از دیگر چالش‌های بخش محیط‌زیست استان است که به دلیل رعایت نشدن حقآبه به اکوسیستم تالاب‌ها خسارت زده شده و تبعات زیست محیطی‌ و اجتماعی را در استان ایجاد کرده است.

وی گفت: چهارمحال و بختیاری به عنوان بهشت طبیعت‌گردان کشور و سرچشمه کارون، زاینده‌رود و دز است که بیش از یک‌هزار و ۴۴۰ گونه گیاهی و ۴۲۱ گونه جانوری در استان شناسایی شده است.

احمدی با اشاره به فعال بودن ۲هزار و ۸۲۴ مرکز صنعتی، یک‌هزار و ۶۳۰ واحد صنایع کشاورزی، ۱۸۶ واحد معدنی گفت: اجرای طرح‌های نظارت و پایش از این واحدها به صورت مستمر به منظور جلوگیری از آلایندگی زیست محیطی در دستور کار قرار دارد.

وی در خصوص وضعیت آبی بهشت‌آباد استان گفت: در سال ۹۱ بیش از ۲۳۳ میلیون مترمکعب آب در این حوضه آب وجود داشت که هم‌اکنون این میزان به ۷۰ میلیون مترمکعب رسیده است که با این میزان آب، امکان توسعه کشاورزی وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه تعدادی از مسوولان حوزه جهادکشاورزی، نیرو، حفاظت محیط‌زیست به مدت ۲ روز به بررسی مسائل بخش آب، کشاورزی و دامپروری استان خواهند پرداخت.

چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری تخریب محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری تخریب محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری تخریب محیط زیست چهارمحال و بختیاری گرد و غبار محیط زیست جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۵۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارمحال و بختیاری از سه‌شنبه تحث تاثیر سامانه بارشی است

معاون توسعه و هواشناسی چهارمحال‌وبختیاری گفت: از شامگاه سه شنبه انتظار ورود سامانه بارشی را از منطقه غرب استان داریم که این بارش‌ها در سه شنبه ضعیف و به صورت رگباری خواهند بود.

معصومه نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: برای امروز شنبه _ ۸ اردیبهشت_ رشد ابر و بارش‌های رگباری و همراه با وزش باد نسبتاً شدید موقتی در بخش‌هایی از استان به خصوص نوار غربی و بخش‌های جنوبی پیش بینی می‌شود.

وی افزود: بر اساس نقشه‌های امروز روز یکشنبه و دوشنبه بارشی خاصی انتظار نمی‌رود و ممکن است در ساعات پایانی روز دوشنبه رگبارهای خفیف و پراکنده در نوار غربی استان شکل گیرد.


معاون توسعه و هواشناسی چهارمحال‌وبختیاری اضافه کرد: از شامگاه سه شنبه انتظار ورود سامانه بارشی را از منطقه غرب استان داریم که این بارش‌ها در سه شنبه ضعیف و به صورت رگباری خواهند بود.

نوروزی ادامه داد: روزهای چهارشنبه تا جمعه هم به تناوب افزایش ابر، رگبار و رعد و برق، احتمال وقع تگرگ و وزش باد شدید تا نسبتاً شدید در غالب مناطق انتظار می‌رود. همچنین شدت بارش‌ها برای روز پنجشنبه و جمعه پیش بینی می‌شود.

کد خبر 748481

دیگر خبرها

  • شهرکرد به عنوان بام ایران معرفی شود
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • چهارمحال و بختیاری از سه‌شنبه تحث تاثیر سامانه بارشی است
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در دیم‌زارهای چهارمحال‌وبختیاری
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است