Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@03:45:10 GMT

«عقاب» و «خرس» در تکاپوی‌ گذار از تنش

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۵۸۷۵

«عقاب» و «خرس» در تکاپوی‌ گذار از تنش

«ویلیام برنز»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) که روز سه‌شنبه وارد مسکو شده بود، دیروز به سفر خود به عنوان چهارمین مقام ارشد امریکایی که در 10 ماه ریاست جمهوری «جو بایدن» به روسیه رفته است، این کشور را ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، «برنز» در آغاز سفر خود با «نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت ملی روسیه دیدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دیدار طرفین درباره روابط روسیه و امریکا مذاکره کردند. با این حال این خبرگزاری روسی اطلاعات بیشتری درباره این دیدار و نتایج آن منتشر نکرد. در ویدیوی کوتاهی که از شروع این جلسه در رسانه‌های روسی منتشر شد نیز مخاطبان تنها شاهد خوشامدگویی «پاتروشف» به «برنز» بودند.
با این حال «نیویورک تایمز» که تأکید کرده سفر «برنز» به روسیه به درخواست «جو بایدن» انجام شده، خبر داد، سخنگوی سفارت امریکا در مسکواعلام کرده، دو طرف درباره طیفی از مسائل مهم برای کشور مذاکره کرده‌اند اما بنابراین گزارش به نظر می‌رسد، این دیدار نیز همانند سه دیدار قبلی که بین مقامات ارشد امریکا و روسیه از ماه ژوئن تا کنون انجام شده، نتیجه خاصی در بر نداشته است.
با این حال این مذاکرات حول چند محور اصلی بود که نخستین آنها مسأله امنیت سایبری بود. امریکا پیشتر اسامی و جزئیات مربوط به هویت چند هکر را که واشنگتن مدعی است از روسیه به امریکا و نهادهای آن حمله می‌کنند، به روسیه داده و هنوز منتظر است ببیند آیا این اطلاعات منجر به دستگیری این افراد می‌شود یا خیر. کره شمالی، افغانستان و تغییرات جوی دیگر مسائلی بودند که مورد مذاکره قرار گرفتند. پرونده هسته‌ای ایران و از سر‌گیری مذاکرات با تهران نیز از دیگر مسائلی بود که در نقطه تمرکز مذاکرات «برنز» و «پاتروشف» قرار داشت.
این دیدار در حالی انجام شد که ماه گذشته «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه با تمجید از کاخ سفید و علاقه آن به از سر‌گیری روابط گفته بود: «موضوعاتی که در مورد آنها با هم به توافق رسیده‌ایم، زیاد نیست اما به نظر می‌رسد در مسیر درستی قرار داریم.» همین جمله کوتاه حاکی از آن است که همان‌طور که «بایدن» بارها تأکید کرده: «امریکا و روسیه می‌توانند همزمان با رقابت جهانی، از همکاری با یکدیگر در حوزه‌هایی که منافع متقابل دارند، برخوردار شوند»، «پوتین» نیز خواهان بهبود روابط با امریکا است.
طوری که شماری از مقامات روسیه چندین‌ بار از احتمال دومین دیدار رؤسای جمهوری دو کشور تا پیش از پایان سال 2021 سخن گفته‌اند. البته هنوز کاخ سفید نسبت به وقوع چنین دیداری اظهار نظر نکرده است.
«برنز» که از سال 2005 تا 2008 سفیر امریکا در روسیه بوده، در آغاز بهار 2021 از سوی «بایدن» به عنوان مدیر سیا منصوب شد. او نه فقط با تجربه‌ترین دیپلمات امریکایی در امور روسیه بلکه نخستین دیپلمات حرفه‌ای تاریخ امریکا است که بر کرسی ریاست سیا نشسته است. از همین رو بعد از سفرهای ناموفق سه مقام ارشد امریکایی به روسیه، تصور می‌شد سفر وی به مسکو بتواند نتیجه دلخواه امریکا را به همراه داشته باشد. اما با توجه به دامنه گسترده اختلافات بین دو کشور، «برنز» که طبیعتاً عصای جادویی ندارد، نتوانست به نتیجه دلخواه دست یابد. با این حال همین گام‌های تدریجی طرفین، این امیدواری را برای بسیاری به همراه داشته که امریکا اگر هنوز نتوانسته بر چالش‌ها با چین فایق آید، حداقل به رقابتی سالم با روسیه دست یابد.
به گزارش «سی‌بی‌اس»، در این بین اروپایی‌ها چندان خشنود به نظر نمی‌رسند و احساس می‌کنند، امریکا نسبت به ترس‌ها و نگرانی‌های آنان از روسیه بی‌تفاوت است و در مقابل توان خود را صرف رویارویی با چینی می‌کند که اروپایی‌ها خطر بالفعلی را از سوی آن احساس نمی‌کنند. بویژه که «برنز» در شرایطی به روسیه سفر کرد که چند روز قبل تصاویری ماهواره‌ای از واحدهای زرهی ارتش روسیه شامل سربازان و توپخانه آن منتشر شد که در نزدیکی مرز اوکراین مستقر شده بودند. یعنی درست در نقطه‌ای که اروپا نگرانی بسیاری بابت آن احساس می‌کند./ ایران 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۵۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه شکار جالب ماهی درنده (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: خونسردی عجیب مرد هندی هنگام شکار مار کبرا با بطری (فیلم) صحنه دردناک برای یک عقاب / واکنش عقاب ماده را ببینید شکار موش کور توسط گرگ (فیلم)

دیگر خبرها

  • روسیه: آمریکا در تکاپوی جایگزین‌کردن زلنسکی است
  • رئیس سیا نگران روابط ایران و روسیه شد/ برنز به ایران اتهام زد
  • شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • رئیس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • رییس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • رییس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیاز خطرناکی پیش می‌رود
  • رویترز: رئیس سیا برای یک دیدار اضطراری با نخست وزیر قطر به دوحه سفر می‌کند
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیر گذار
  • لیگ برتر بسکتبال| پرواز عقاب‌ها به فینال/ صعود شهرداری گرگان به دیدار نهایی
  • لحظه شکار جالب ماهی درنده (فیلم)