Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   عبداله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت : استان خراسان شمالی با سطح ۴۲۰۰ هکتار و تولید ۲۰ تن رتبه سوم کشت و تولید این محصول با ارزش و صادراتی را به خود اختصاص داده است. میانگین کشوری عملکرد زعفران در واحد سطح ۳.۸ کیلوگرم در هکتار است در حالیکه میانگین عملکرد در واحد سطح استان ۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ کیلو گرم می‌باشد.

بیشتر بخوانید 

طلای سرخ بورسی می شود

او افزود: طی دو دهه سال اخیر توسعه کشت و تولید زعفران سیر صعودی داشته است بطوری که از سطح ۳۴۳ هکتار و تولید ۵۷/۰ تن در سال ۱۳۸۶ به سطح ۴۳۰۰ هکتار رسیده است. ارزش اقتصادی محصول تولیدی استان حدود ۳۴۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌گردد. برداشت زعفران از اواخر مهر آغاز و تا پایان آبان ماه در نقاط مختلف استان ادامه دارد و میزان تولید آن در سال جاری ۱۸ تا ۲۰ تن برآورد می‌گردد.

یوسفی گفت: زعفران در هشت شهرستان استان کشت و کار می‌گردد و شهرستان فاروج با سطح ۲۵۰۰ هکتار و تولید ۱۷ تن بیشترین سطح کشت و تولید را داراست و شهرستان شیروان و اسفراین در رتبه‌های دوم و سوم سطح و تولید قرار دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: کشت و تولید زعفران اشتغال خوبی ایجاد می‌کند بطوری که هر هکتار زعفران در مراحل کاشت، داشت و برداشت و فرآوری یک شغل مستقیم و حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ شغل غیر مستقیم و فصلی ایجاد می‌کند.

او گفت: نظارت و مشاوره و آموزش‌های لازم توسط کارشناسان پهنه در مراحل کاشت، داشت و برداشت و انتقال دانش فنی به بهره برداران، تجربه کشاورزی قراردادی بین زعفرانکاران و شرکت نوین زعفران جهت اجرای طرح توسعه زنجیر ارزش زعفران، تامین ادوات الگویی کشت و توسعه مکانیزاسیون مراحل کاشت و داشت، تامین تسهیلات ادوات کشاورزی ازقبیل تراکتور باغی، تیلر و ...، پیگیری امور خرید حمایتی زعفران، با پیگیری‌های مستمر و تامین تسهیلات بازارچه زعفران شهرستان فاروج توسط سازمان تعاون روستایی استان و شبکه تحت پوشش آن سازمان تکمیل و راه اندازی شده به طوری که روزانه ۵۰ تن گل خرید و فروش می‌گردد، تامین تسهیلات سرمایه در گردش خرید زعفران برای تشکل‌ها، تجار، صادرکنندگان و فرآوری کنندگان زعفران، توسعه برداشت مکانیزه یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های مزارع زعفران است لازم است شرکت‌های دانش بنیان و صاحب ایده وارد عمل شوند که در این راستا دستگاه برداشت زعفران توسط زعفران کاران پیشرو و خلاق استان طراحی و ساخته شده است.

بر اساس آمار نامه وزارت جهادکشاورزی سطح زیر کشت زعفران در کشور ۱۲۰ هزار هکتار با میزان تولید ۴۴۰ تن و با میانگین عملکرد ۳، ۸ کیلو گرم در هکتار است که در ۲۸ استان کشور کشت می‌گردد.

انتهای پیام/ه 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زعفران جهاد کشاورزی خراسان شمالی خراسان شمالی کشت و تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۶۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ در این مراسم سیده مریم محمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: پارسال بیش از ۳۰ تصفیه‌خانه در واحد‌های صنعتی و تولیدی استان ساخته شد و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد که از این شمار ۲۱ تصفیه‌خانه تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.
دیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان هم با اشاره به اینکه این تصفیه‌خانه با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار ساخته شده است، گفت: ملایر قطب تولید انگور و کشمش و دارای واحد‌های فرآوری کشمش متعددی است که برای پیشگیری از آسیب به محیط زیست از سوی این واحد‌ها نیازمند ایجاد تصفیه خانه در آنها هستیم.

دیگر خبرها

  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی
  • توقیف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته بندی غیر استاندارد در استان کرمانشاه
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید