Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@15:20:02 GMT

یزید چگونه به هلاکت رسید؟

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۶۲۱۲

یزید چگونه به هلاکت رسید؟

خبرگزاری مهر- گروه دین و آئین: زیارت عاشورا با مجموع درس‌های عقیدتی، سیاسی، فکری و انزجار از دشمنان اهل بیت عصمت و طهارت‌، در حکم محک و معیاری است که سَره را از ناسره جدا می‌کند. زیارت عاشورا مجموعه‌ای از درس‌هایی است که هر کدام از آن ارزش‌هایی را ارائه می‌دهد و سر فصل‌های غیر قابل تردیدی را فرا راه انسان می‌گشاید و می‌تواند آدمی را در پیمودن راه راست و رسیدن به حقیقت راسخ و استوار نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیارت عاشورا خود منشوری است که از هر جهت نوری از آن جلوه‌گر است چرا که این صحیفه بهانه‌ای است برای بیان مختصر امّا کامل از اسلام شناسی، معرفت‌شناسی، امام شناسی، جامعه شناسی و انسان شناسی. در این ایام می‌طلبد اندیشمندان به مدد اعتقادات راستین و فضیلت مدار مؤمنان بیایند و با تبیین صحیح اعتقادات اسلامی مردم را با عشق و معرفت بیشتر نسبت به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت (ع) آشنا کنند.

این زیارتنامه توسط امام باقر (ع) به شیعیان تعلیم داده شده است و صرفاً یک زیارتنامه جهت عرض ادب ظاهری به محضر امام حسین (ع) و یاران ایشان نیست و معانی عمیقی در آن نهفته است.

بر همین اساس حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی استاد حوزه علمیه تهران از رهگذر شرح و تفسیر زیارت عاشورا، زوایای پنهانی که در این زیارت نامه قدسی نهفته است را در ایام ماه محرم مطرح و مطالب آن تقدیم مخاطبان می‌شود. قسمت‌های پیشین این تفسیر را می‌توانید در اینجا بخوانید. آنچه در ادامه می‌خوانید قسمت پانزدهم تفسیر زیارت عاشورا است:

سومین نفری که در زیارت عاشورا از آن با لعن و نفرین نام برده شده، یزید بن معاویه است، در نقل‌ها عمر نحس یزید از ۳۳ تا ۶۳ سال آمده است، یزید با مرگ پدرش در سال ۶۰ به حکومت رسید و سه سال حکومت کرد.

در دوران سه ساله حکومت یزید سه جنایت ماندگار رخ داد، یزید در سال اول مهمترین و بزرگترین جنایت یعنی به شهادت رساندن امام حسین (ع) و یارانش را مرتکب شد، جنایتی که تاکنون کسی مثل آن را مرتکب نشده واقعه عاشورا، شهادت سیدالشهدا (ع) و اسارت خاندان نبوت اولین و فجیع‌ترین جنایت یزید بود.

دومین جنایت یزید واقعه حره بود، مردم مدینه علیه یزید قیام کرده و حاکم منصوب یزید در مدینه را از شهر اخراج کردند یزید از اقدام مردم مدینه عصبانی شد و لشکر جراری به فرماندهی مسلم بن عقبه را به مقابله با مردم فرستاد لشکر یزید سه روز بیرون مدینه اردو زدند و روز سوم به شهر حمله کردند مردها و جوانان را کشتند و به نوامیس مسلمانان جسارت کردند مسلم بن عقبه به لشکریانش امر کرد تا سه روز نوامیس مدینه بر شما حلال هستند، در تاریخ آمده است حاصل این فاجعه ناگوار به دنیا آمدن ۹۰۰ فرزند نامشروع بود، در این واقعه ۱۲۰ نفر از صحابه پیامبر اکرم (ص) را کشتند.

یزید بن معاویه فردی پرمدعا، رذل، میمون‌باز، شرابخوار، فاسد و فاجر بود که خود را خلیفه و جانشین پیامبر می‌دانست

یزید ملعون در سال سوم حکومتش جنایت سوم را مرتکب شد، آن هم وقتی بود که عبدالله بن زبیر به کعبه پناهنده شد، یزید حجاج بن یوسف ثقفی را فرستاد و حجاج بعد از تصرف کوه‌های اطراف مکه دستور داد کعبه را به آتش بکشند تا شاید به این وسیله عبدالله بن زبیر از مسجد الحرام خارج شود و بتوانند دستگیرش کنند، امام صادق (ع) فرمودند: از قیمتی‌ترین اشیایی که به کعبه هدیه شده بود و از بین رفت شاخ قوچی بود که از بهشت برای ابراهیم (ع) آمد و ابراهیم (ع) آن را در منا قربانی کرد، در این حادثه تأسف‌بار بعد از به آتش کشیدن کعبه با منجنیق آن را تخریب کردند.

یزید بن معاویه فردی پرمدعا، رذل، میمون‌باز، شرابخوار، فاسد و فاجر بود که خود را خلیفه و جانشین پیامبر می‌دانست. در تاریخ آمده روزی یزید به امام حسن مجتبی (ع) گفت من از شما نفرت دارم امام فرمودند آگاه باش که شیطان در نطفه تو با پدرت شریک بوده و تو شریک شیطانی و نفرت تو از من به همین دلیل است.

در نحوه از بین رفتن یزید نیز سخنان متفاوتی گفته شده و مشهورترین آن این است که گفتند در سال ۶۴ هجری قمری روزی یزید با بعضی از اطرافیانش به قصد شکار به صحرا می‌رود، در صحرا آهویی را می‌بیند و بسیار خوشحال می‌شود به دوستانش می‌گوید کسی حق ندارد به این حیوان تیراندازی کند این آهو صید خودم است، یزید با اسب آهو را دنبال می‌کند آهو هم یزید را در صحراها به دنبال خود می‌کشاند تا اینکه در یک بیابان برهوت تشنگی به یزید فشار می‌آورد از دور خیمه‌ای می‌بیند جلو می‌رود و از مرد عرب صاحب خیمه درخواست آب می‌کند.

هنگامی که مرد دلو را درون چاه می‌اندازد یزید برای اینکه به او افتخاری داده باشد می‌گوید ای مرد عرب تو نمی‌دانی به چه کسی آب می‌دهی اگر می‌دانستی از خوشحالی سر از پا نمی‌شناختی، مرد عرب می‌گوید مگر شما که هستی یزید خود را معرفی می‌کند مرد تا نام یزید را می‌شنود شمشیرش را می‌کشد و به سر یزید حواله می‌کند یزید جا خالی می‌دهد و شمشیر به صورت اسب برخورد می‌کند این ضربه باعث می‌شود اسب رم کند یزید که پایش در رکاب اسب گیر کرده با رم کردن اسب به زمین میفتد و آنقدر اسب یزید را در بیابان روی زمین می‌کشاند و می‌کوبد که بدن یزید تکه پاره می‌شود وقتی اسب را پیدا می‌کنند که یک پای یزید در رکابش گیر کرده و چیز دیگری از آن ملعون باقی نمانده بود.

یزید سومین شخصی است که به نام در زیارت عاشورا لعن شده، افراد دیگری مانند عمر سعد، شمر و ابن مرجانه نیز در زیارت عاشورا مورد لعن قرار گرفتند.

کد خبر 5292252

منبع: مهر

کلیدواژه: اینجا حسینیه مهر امام حسین ع مسجدالحرام عاشورا معاویه لعن زیارت عاشورا بنی امیه یزید یزید بن معاویه مدینه منوره کربلا واقعه حره صحابه پیامبر اکرم ص عبدالله بن زبیر کعبه فعالیت های قرآنی قرآن انقلاب اسلامی ایران قرآن کریم امام خمینی مسجد سازمان تبلیغات اسلامی اسرائیل وحدت اسلامی بنیاد هدایت علامه حسن زاده آملی ایران معرفی کتاب انقلاب زیارت عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۶۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برترین موتورکراس سواران تبریز معرفی شدند

به گزارش خبرنگار مهر، هیأت موتورسواری تربیت بدنی سپاه عاشورا مسابقه چهار جانبه موتورسواری کراس با حضور سرهنگ پاسدار حیدرپناه معاون تربیت بدنی سپاه عاشورا و با حضور چهار تیم از شهرهای تبریز، جلفا، مرند، هشترود و جمعی از تماشاگران برگزار کرد.

این مسابقات در ۳ کلاس ۴۵۰ سی سی، ۲۵۰ سی سی و تیرل انجام شد.

در پایان این مسابقات تیم‌های برتر به ترتیب ذیل معرفی شدند؛

موتورسواران باشگاه مقاومت توانستند مقام اول این مسابقات را بدست آورند.

همچنین تیم مرند و تیم جلفا به ترتیب مقام دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

کد خبر 6097577

دیگر خبرها

  • تجدید میثاق مسوولان حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (ره)
  • تجدید میثاق مسئولان حوزه حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (قدس سره)
  • هلاکت و زخمی شدن ۴ نظامی صهیونیست بر اثر حمله پهپادی حزب الله
  • ادعای انبارلوئی درباره ایده «از شاهزاده تا تاجزاده» مهدی نصیری /حرف او نیست، هم لطف الله میثمی گفته بود هم فرخ نگهدار!
  • هلاکت ۳ نظامی صهیونیست در کرم ابوسالم
  • افزایش تلفات عملیات ضدصهیونیستی کرم ابوسالم
  • برترین موتورکراس سواران تبریز معرفی شدند
  • غبارروبی و عطرافشانی ضریح مطهر حضرت معصومه (س) + تصاویر
  • برگزاری یادواره شهدای روستای امند
  • مشهد الرضا سوگوار و عزادار سالروز شهادت صادق آل عبا (ع)