Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@15:57:31 GMT

۱۵ تن سماق خشک در استان قزوین تولید شد

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۷۱۲۲

۱۵ تن سماق خشک در استان قزوین تولید شد

به گزارش ایرنا، محمد پیله فروش روز پنجشنبه با اعلام این خبر اظهار داشت: این میزان سماق از حدود ۳۳ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان برداشت شده است.

 وی میانگین متوسط عملکرد این محصول را ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار برآورد کرد و افزود: سماق در استان قزوین در چند منطقه تولید می‌شود و پراکنش این محصول در سطح استان در اراضی کوهستانی و مناطق کوهپایه‌ای است و کوهین به‌عنوان مهد سماق استان شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 پیله فروش گفت: ۲ نوع سماق قهوه‌ای و قرمز در استان موجود بوده که اغلب محصول سماق استان از نوع قرمز است. 

پیله فروش تصریح کرد: ویژگی‌های فیزیولوژیکی گیاه سماق و پایین بودن نیاز آبی آن و همچنین کم بودن آفات و بیماری‌های خسارت زا، درکنار خواص ویژه سماق در مسائل تغذیه‌ای، بازار نسبت مناسب و افزایش قیمت فروش و صرفه اقتصادی، تمایل بهره‌برداران را به‌منظور توسعه کشت این محصول بیشتر کرده است.

 این مسوول با اشاره به اقدامات جهاد کشاورزی به منظور توسعه کشت این گیاه، گفت: در راستای طرح حمایت از گیاهان دارویی و کمک به بهره‌برداران از اعتبارات تبصره‌ای و یارانه‌ای بلاعوض کمک‌هایی برای توسعه این محصول انجام می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، اصلاح خاک و جلوگیری از فرسایش و کنترل سیلاب‌ها را از مهم‌ترین مزایای کشت این محصول برشمرد و یادآور شد: گیاه سماق دارای نیاز آبی بسیار کمی بوده به همین منظور در اراضی کم آب قابل توسعه است.

 سماق، گیاهی درختچه‌ای دارای گلبرگ سفید تا قهوه‌ای و میوه آن ارغوانی است که ارتفاع آن به سه متر هم می‌رسد؛ سماق خشک علاوه بر مصرف به عنوان ادویه غذایی، دارای املاح معدنی همچون کلسیم، مس، آهن، پتاسیم و منیزیم است و ارزش تغذیه‌ای-دارویی بالایی دارد.
 

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها برداشت محصول کشاورزی استان قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها برداشت محصول وزارت جهاد کشاورزی سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها برداشت محصول کشاورزی استان قزوین استان قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۷۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احمد خانی نوذری، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت درباره وضعیت عوارض صادرات سیب زمینی، اعلام کرد: با توجه به لزوم تامین سیب زمینی مورد نیاز بازار، به استناد مفاد بند چهارم تصمیم‌های متخذه جلسه تنظیم بازار کشور در ۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ مبنی بر تفویض اختیار وضع عوارض صادراتی برخی از اقلام کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود صادرات سیب زمینی با کد تعرفه ۰۷۱۰۱۰۰۰ صرفاً با اخذ عوارض معادل ۶۰ درصد ارزش صادراتی آن از پانزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تا اطلاع ثانوی از تمام گمرکات اجرایی میسر خواهد بود.

دیگر خبرها

  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • آغاز توزیع تخم نوغان در شهرستان شفت