Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@20:39:17 GMT

در حاشیه نخستین دزدی دریایی دولتی

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۷۳۴۷

در حاشیه نخستین دزدی دریایی دولتی

اقدام آمریکایی‌ها در منطقه دریای عمان از چند جهت قابل بررسی است. اولاً آن‌ها وجهه جدیدی به موضوع دزدی دریایی بخشیدند. در ماجرایی که دیروز رسانه‌ای شد، ما برای نخستین بار شاهد دزدی دریایی دولتی هستیم. به این شکل که یک ارتش یعنی در واقع ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اقدام به دزدی محموله نفت یک کشور دیگر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران سال‌هاست با موضوع دزدی دریایی غیرسازمان‌یافته در خلیج عدن مواجه است، اما این اقدام یانکی‌ها به این معناست که ایران باید توان خود را برای مقابله با دزدی دریایی رسمی هم تقویت کند که باب جدیدی در فضای مناسبات منطقه است.

آنچه در این عملیات انجام شد، کاملاً به‌موقع و مقتدرانه بود. می‌توان گفت سپاه پاسداران در نخستین نمونه از این نوع دزدی دریایی چنان با قاطعیت با آمریکایی‌ها برخورد کرد که بعید است باردیگر به این اقدام دست بزنند. در هفته‌ها و ماه‌های اخیر شاهد تحرکاتی از سوی آمریکایی‌ها بودیم. به‌خصوص پرواز بمب‌افکن‌هایشان در منطقه خلیج فارس که بعضاً با همراهی رژیم صهیونیستی بود. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به دنبال ترسیم فضای جدیدی برای ایران بودند که اقدام اخیر در دزدیدن نفتکش ایران تکه‌ای از این پازل بود که با قاطعیت جدی سپاه مواجه شد. در این عملیات دو موضوع دیده شد؛ اولاً سپاه نیروهای خود را به نفتکش دوم هلی‌برن کرد؛ این یعنی بالگردهای سپاه در محدوده‌ای که نیروهای آمریکایی حفاظت از آن را برعهده داشتند به پرواز درآمده که خود این مسئله پیامی قاطع و نفی همه خط قرمزهای آمریکاست. ورود آمریکایی‌ها در این بخش از این عملیات همراه با ناوهای جنگی آن‌ها بوده است که در این بخش هم یگان‌های سطحی سپاه با اقدام قاطع خود، آمریکایی ها را منصرف کردند و پس از آنکه دزدان آمریکایی به خود جسارت دوباره می‌دهند با تیر اخطار نیروهای سپاه مواجه می‌شوند که این مسئله به معنای اوج قاطعیت و آمادگی سپاه است.

اما درس این ماجرا چه بود؟ تنها زبانی که در برابر آمریکایی‌ها به کار می‌آید، قاطعیت است. اگر سپاه می‌خواست در چارچوب شیوه‌نامه‌ها به اقدام آمریکایی‌ها پاسخ بدهد، هیچ‌وقت نتیجه امروز حاصل نمی‌شد. نیروی دریایی آمریکا بزرگ‌ترین نیروی دریایی دنیا از نظر عِده و عُده است، اما دریادلان نیروی دریایی سپاه، گول تجیهزات آن‌ها را نخوردند و هیمنه ظاهری آن‌ها را نابود کردند. این داستان یک نکته دیگر هم دارد و آن جغرافیای محل وقوع حادثه است. دریای عمان محلی بود که آمریکایی‌ها می‌پنداشتند از گزند نیروهای مسلح ایران در امان‌اند اما در همین موقعیت هم از دست پاسداران ایران در امان نبودند. این حادثه برای ما ثمرات امنیتی و سیاسی بسیاری خواهد داشت. دست به نقدترین آن این است که برگ‌های برنده آمریکایی‌ها را در مذاکرات پیش رو از میز آن‌ها خارج کند. ضمن اینکه سیادت دریایی ایران هم به بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه ای و هم ناظران دیگر اثبات شد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دزدی دریایی دریای عمان نیروی دریایی آمریکایی ها دزدی دریایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۷۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | خط و نشان فرمانده نیروی دریایی سپاه برای آمریکا در خلیج فارس

261 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901036

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی تحسین‌برانگیز صداوسیما در انعکاس اقدام حماسی «وعده صادق»
  • آغاز طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در شهرکرد + فیلم
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • ببینید | خط و نشان فرمانده نیروی دریایی سپاه برای آمریکا در خلیج فارس
  • فرمانده ارشد سپاه : اسم خلیج فارس را با کسی قسمت نمی کنیم/ اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد
  • تنگسیری: آمریکایی‌ها دیگر جایی در خلیج فارس ندارند + فیلم
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند