Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، اسماعیل صالحی ظهر امروز در بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از پروژه پخش سینی برجویی به مشخصات این پروژه اشاره کرد و گفت: مساحت حوزه بالادست ۸۶۴ هکتار و دبی حوضه یا دوره بازگشت ۱۰۰ ساله آن نیز ۱۰ مترمکعب بر ثانیه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری شدت نفوذپذیری را ۱۰۴ میلی‌متر بر دقیقه عنوان کرد و افزود: متوسط حجم ذخیره سالانه این پروژه ۱۹۵ هزار مترمکعب و حجم عملیات خاکی نیز ۲۸ هزار مترمکعب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی کل اعتبار پروژه را 15 میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: پروژه تغذیه مصنوعی پخش سیلاب سینی برجویی۳ در شهرستان خانمیرزا قرار دارد که با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری فرسایش خاک به طور متوسط به میزان ۹ الی ۳ تن در هکتار در سال کنترل می‌شود.

صالحی کاهش ۷۰ درصدی حجم سیلاب را از دیگر نتایج اجرای عملیات آبخیزداری دانست و افزود: همچنین با اجرای این طرح رسوب به طور متوسط 4 مترمکعب در هکتار در سال کنترل و میزان دبی قنات‌ها و چشمه‌ها بین 1.5 تا 3 برابر افزایش می‌یابد.

وی گفت: نسبت سود به هزینه عملیات آبخیزداری به طور متوسط ۵ است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه به طرح پخش سیلاب کلامویی شهرستان خانمیرزا اشاره کرد و افزود: این پروژه با هدف کنترل سیلاب، رسوب و تعذیه سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از کاهش بیشتر منابع آب چاه‌های کشاورزی پایین دست طراحی و اجرا شده است که باعث افزایش تولید، بهره‌وری و رونق اقتصادی می‌شود.

انتهای پیام/68036

منبع: فارس

کلیدواژه: اسماعیل صالحی پروژه تغذیه مصنوعی دبی قنات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۹۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری اصفهان استحصال شد

حسین یاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در پی بارش‌های هفته گذشته و بازدید میدانی که از شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، اردستان، نائین، نطنز، خور و بیابانک و مبارکه انجام شد، شاهد آبگیری اکثر سازه‌های آبخیزداری در این مناطق بودیم.

وی با بیان اینکه هفته گذشته در مناطق شمال و شرق استان بین ۲۰ تا ۶۲ میلیمتر باران باریده بود، افزود: میانگین بارش‌ها در حسین آباد آران و بیدگل به ۶۲ میلیمتر می‌رسید و در مناطقی چون روستاهای ابوزیدآباد، محمدآباد و فخره در این شهرستان بین ۲۰ تا ۳۰ میلیمتر متفاوت بود که در همه این مناطق سازه‌های آبخیزداری عملکرد خوبی داشت و خوشبختانه از خسارت به مزارع کشاورزی، زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی پایین دست جلوگیری کردند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در پی بارش‌های هفته گذشته حجم زیادی از روان‌آب و سیلاب در سازه‌های آبخیزداری استان کنترل و بر اساس برآورد اولیه در مجموع ۳۰ میلیون مترمکعب آب استحصال شد.

یاری با بیان اینکه بارش‌های اخیر هیچ آسیب یا خسارتی به بندهای آبخیزداری استان وارد نکرد، گفت: متأسفانه سیلاب به مزارع کشاورزی زواره و حوضه حسین آباد و خور و بیابانک آسیب زده که البته این مناطق در سال‌های گذشته جزو حوضه‌های مطالعاتی ما برای اجرای سازه‌های آبخیزداری بود اما به دلیل کمبود اعتبارات عملیاتی نشد.

کد خبر 6089549

دیگر خبرها

  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • ۳۰ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری اصفهان استحصال شد
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری