Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، امروز در کنفرانس بین المللی کارشناسان منطقه با عنوان «وضعیت جدید افغانستان؛ بایدها و نبایدها» در شهر بیشکک، «طلعت بیک مصدق اف» کارشناس و معاون شورای امنیت قرقیزستان در مورد وضعیت و چشم اندازهای روابط کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان، با حکومت طالبان سخنرانی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطر نشان کرد: من در مدت طولانی که در افغانستان بودم و با چشم خودم از نزدیک وضعیت افغانستان را مشاهده کردم، می‌توانم بگویم که آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد و آنچه که رسانه‌ها منتشر می‌کنند، فرق دارد. برای مثال درباره آزادی و حجاب زنان، آنطور که من مشاهده کردم کسی زنان افغان را مجبور به پوشیدن نقاب نمی‌کند. زن‌های افغان با حجابی که مایل هستند و بدون همراه می‌توانند در جامعه رفت و آمد کنند و فشار خاصی بر آنها از طرف طالبان نیست.

مصدق اف با اشاره به روابط آینده قرقیزستان با حکومت افغانستان چنین گفت: تا امروز بین مقامات قرقیزستان و طالبان گفت و گوهایی انجام شده و با برخی مقامات منطقه هم در این مورد مشورت کرده‌ایم. فکر می‌کنم که در آینده هم گفت و گوها باید ادامه یابد؛ چرا که در طول تاریخ بسیاری از گفت و گوها جنگ را متوقف کرده است و جامعه بین المللی امروزه نباید حکومت طالبان را با مشکلات خود تنها بگذارد.

به گفته وی، برای این ما قدم خود را برداشتیم و شخصا کمک‌های انسانی را به کابل رساندم و با مقامات طالبان دیدار و گفت و گو کردم. همچنین برای 300 دانشجوی افغان ویزای ورود به قرقیزستان را ارائه دادیم. ما  به جامعه بین المللی اعلام کردیم که از دانشجویان افغان برای تحصیل در دانشگاه‌های خودمان استقبال می‌کنیم.

معاون شورای امنیت قرقیزستان بر این تاکید کرد که امروزه جز گفت و گو و کمک‌های اقتصادی ، راه دیگر برای برقراری روابط با طالبان وجود ندارد.

وی افزود: البته حکومت طالبان هم می‌خواهد با کشورها روابطی برقرار کند، پای میز مذاکره بیاید و البته نمی‌خواهند بر آنها فشار وارد شود و شرط و شروط بیش از حد گذاشته شود. من هم در این فکر هستم که فشار برای حکومت طالبان نتیجه خوبی نخواهد داد و زمینه رشد عناصر افراطی دیگر در خاک افغانستان فراهم می‌کند و مشکلات بیشتری بوجود خواهد آورد.

به گفته کارشناس قرقیزی، برقراری ارتباط با حکومت طالبان یک امر واقعی است که باید آن را پذیرفت و جامعه بین المللی باید دنبال راه حل مشکلات در این کشور باشد تا اینکه جنگ داخلی احتمالی بوجود نیاید.

یاد آوری می‌شود که در این کنفرانس کارشناسان دیگر برجسته بین المللی، دانشمندان علوم سیاسی، تحلیلگران و متخصصان افغانستان و ژئوپلیتیک از قزاقستان، ازبکستان، روسیه، ترکیه، آلمان، فرانسه، ایران، افغانستان و هند به صورت آنلاین حاضر شدند و مطالب خود را ارائه کردند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: قرقیزستان کنفرانس بین المللی کارشناسان شورای امنیت قرقیزستان طالبان حکومت طالبان بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۰۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام افغان: یوناما واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند

والی «لوگر» در شرق افغانستان در دیدار با رئیس هیئت نمایندگی سازمان ملل در کابل از سازمان ملل خواست واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ضیاءالرحمان مدنی»، والی لوگر در دیدار با «رزا اوتنبایوا» رئیس هیئت نمایندگی سازمان ملل در کابل (یوناما) اظهار داشت: این نهاد بین‌المللی باید واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند.

وی افزود: حکومت افغانستان تلاش‌های زیادی را برای آموزش و رفع مشکلات مردم و ارائه خدمات بهتر انجام داده است.

مدنی ادامه داد: جهان با حکومت کنونی افغانستان منصفانه رفتار نمی‌کند.

رئیس یوناما نیز در این دیدار تاکید کرد که در آینده نزدیک، یک میلیون کلاس آموزش‌های اجتماعی در افغانستان ایجاد می‌شود.

طالبان: گزارش‌های حقوق بشری باید واقعیت‌های افغانستان را منعکس کندطالبان: انتظار داریم در نشست تاشکند واقعیت‌های افغانستان درک شود

«شیرمحمد عباس استانکزی»، معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان نیز پیش از این در سفر به ولایت لوگر گفته بود که شرایط خوبی در افغانستان به ویژه برای افراد بازگشته از دیگر کشورها فراهم شده است.

وی تاکید کرده بود که غربی‌ها از واقعیت‌های عینی افغانستان بی خبر هستند.

انتهای پیام/.

 

دیگر خبرها

  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد
  • قدردانی طالبان از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟
  • ماجرای تظاهرات کم‌سابقه علیه حکومت طالبان در افغانستان
  • مقام افغان: یوناما واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است
  • بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان