Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@07:29:48 GMT

اتحادیه‌ اروپا خواستار آتش‌بس فوری در اتیوپی شد

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۹۰۸۳۶

اتحادیه‌ اروپا خواستار آتش‌بس فوری در اتیوپی شد

به گزارش ایرنا، دولت اتیوپی دیروز (چهارشنبه) به دنبال تهدید به عمل آمده از سوی «جبهه آزادیبخش تیگرای» مبنی بر پیشروی به سوی «آدیس آبابا» پایتخت این کشور در سراسر اتیوپی اعلام حالت فوق‌العاده کرد.

روزنامه «الشرق» قطر امروز (پنجشنبه) گزارش کرد: اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری تنش‌ها در اتیوپی شده و طرفین را به گفت وگو فراخونده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین روزنامه «الیوم السابع» اعلام کرد که اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از تشدید درگیری‌ها در اتیوپی پس از بمباران پایگاه‌های نیروی هوایی این کشور در «مکله» در ایالت «تیگرای»، تمامی این اقدام‌ها را تهدیدی برای کشاندن بیشتر کشور به سمت از هم‌گسیختگی و درگیری‌های مسلحانه گسترده عنوان کرد که شرایط جمعیتی این کشور را تشدید می‌کند.

این اتحادیه بار دیگر تاکید کرد که برای رفع درگیری‌ها هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد و در عین حال از تمامی طرف‌های درگیر خواستار اجرای آتش‌بسی معنادار با تاثیر فوری و بدون پیش‌شرط شد.   

اتحادیه اروپا از طرف‌های درگیر در اتیوپی خواستار با بر عهده گرفتن مسوولیت و رهبری سیاسی، در مذاکرات شرکت کنند. 

مقامات اتیوپی دیروز از ساکنان پایتخت خواستند تا برای دفاع مسلحانه از محله‌های مسکونی خود آمادگی داشته باشند. این در حالی است که آمریکا از اتباع خود در اتیوپی خواست تا آماده ترک این کشور باشند.

اعلام حالت فوق‌العاده از سوی هیات دولت اتیوپی پس از آن صورت گرفت که جبهه آزادیبخش تیگرای بر دو شهر اصلی در استان «أمهره» در شمال کشور را به تصرف خود درآورد و هم اکنون همچنان که رسانه‌های گروهی رسمی خاطرنشان کردند، به نظر می‌رسد نیروهای این جبهه در حال پیشروی به سمت پایتخت هستند.

از سوی دیگر اهالی «کومبولشا» در شمال اتیوپی از شدت گرفتن نبرد در حومه این شهر راهبردی میان نیروهای اتیوپی و جبهه آزادیبخش تیگرای سخن به میان آوردند. کومبولشا و دیسی در مجاورت أمهره در جنوب تیگرای دو شهر راهبردی هستند و در فاصله تقریبا ۴۰۰ کیلومتری شمال آدیس آبابا پایتخت اتیوپی قرار دارند.

در واقع به اثبات رسیدن تسلط نیروهای جبهه مزبور بر کومبولشا به عنوان یک مرحله اصلی جدید در نبرد استمرار یافته ظرف یک سال گذشته به شمار می‌رود.

تماس‌ها در بخش عمده‌ای در شمال اتیوپی قطع و رسیدن خبرنگاران به آن منطقه محدود شده است و به همین دلیل حصول اطمینان در مورد اطلاعات به دست آمده از سوی دو طرف درگیر در نبرد تقریبا ناممکن است.

مقامات اتیوپی جبهه آزادیبخش ملت تیگرای را به اعدام بیش از صد نوجوان از اهالی کومبولشا متهم کردند، بدون آنکه توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه دهند. این جبهه به تلاش‌های صورت گرفته از سوی خبرگزاری فرانسه جهت برقراری تماس با آن تاکنون پاسخی نداده است.

«آبی احمد» نخست وزیر اتیوپی دوشنبه گذشته در حضور مقامات در یک اظهارنظر تلویزیونی بر ادامه جنگ تا تحقق یافتن پیروزی در این نبرد تاکید کرد که یک سال است در شمال کشور جریان دارد. او اعلام کرد: ما با تمام قدرت با آنها مقابله خواهیم کرد. چالش‌های بسیاری وجود دارد، اما ما به طور حتم به یک پیروزی فراگیر دست خواهیم یافت. این در حالی است که شورشیان تیگرای مدعی شدند که بر یک شهر راهبردی دیگر نیز مستولی شده‌اند.

خشونت و درگیری در تیگرای نزدیک به سه میلیون نفر را از خانه‌هایشان آواره کرده و افزون بر ۵ میلیون نفر نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند. در منطقه خودگردان «عفر» و امهره در همسایگی تیگرای هم ۱.۵ میلیون نفر به کمک‌های اضطراری نیاز دارند.

برچسب‌ها آدیس آبابا اتحادیه اروپا اتیوپی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آدیس آبابا اتحادیه اروپا اتیوپی آدیس آبابا اتحادیه اروپا اتیوپی جبهه آزادیبخش اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۰۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم

نخست‌وزیر یونان گفت آتن نمی‌تواند سیستم‌های دفاع هوایی مانند پاتریوت‌ یا اس-۳۰۰ را به اوکراین ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، در پاسخ به فشار اتحادیه اروپا و ناتو برای افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف، کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان اعلام کرد این کشور نمی‌تواند سیستم‌های دفاعی پاتریوت یا اس-۳۰۰ به اوکراین بدهد.

به نقل از بیزینس اینسایدر، با تشدید حملات هوایی روسیه به اوکراین، دولت‌های اتحادیه اروپا تحت‌فشار هستند تا سیستم‌های حفاظتی بیشتری برای کی‌یف فراهم کنند، به‌ویژه کشورهایی مانند یونان و اسپانیا که چنین سیستم‌هایی را در اختیار دارند.

میتسوتاکیس در مصاحبه‌ای عنوان کرد: یونان اس-۳۰۰ یا پاتریوت را به اوکراین نخواهد فرستاد. این سؤال از ما پرسیده شد و ما توضیح دادیم که چرا نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وزرای اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کردند در حال بررسی فوری راه‌هایی برای ارائه دفاع هوایی بیشتر به اوکراین هستند، اما قول مشخصی درباره سامانه‌های پاتریوت ندادند.

باتوجه‌به تنش‌ها با ترکیه، دفاع یک موضوع بسیار حساس برای آتن است. یونان درگذشته هزاران راکت، مواد انفجاری قوی، مهمات و راکت‌های ضدتانک به اوکراین ارسال کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود
  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • کمک ۱۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • یک ایرانی از کشتی المپیک کنار گذاشته شد / تنبیه فوری فدراسیون جهانی
  • یک ایرانی از کشتی المپیک کنار گذاشته شد | تنبیه فوری فدراسیون جهانی