Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-27@15:36:50 GMT

کنترل آنفلوآنزا با واکسن آنفلوآنزای ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۹۰۹۵۶

کنترل آنفلوآنزا با واکسن آنفلوآنزای ایرانی

 خوشبختانه اولین واکسن آنفلوآنزای تولید داخل وارد بازار شده است؛ واکسنی که در دسترس بودن آن برای همه افراد جامعه، خطر ابتلا به این بیماری را به‌طور جدی کاهش می‌دهد.
در حالی که تا دیروز بیش از ۹۰میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است، آمار‌ها نشان می‌دهد که تزریق واکسن در کاهش مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری، تاثیر بسزایی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل همین تاثیرگذاری است که انجام واکسیناسیون ازجمله واکسن آنفلوآنزا هم به افراد جامعه توصیه می‌شود؛ مخصوصا گروه‌های آسیب‌پذیر و پرخطر جامعه مانند سالمندان، بیماران خاص و کادر درمان که با بیماران در ارتباط هستند. ضمن این‌که زنان باردار نیز یکی دیگر از گروه‌های هدف برای تزریق واکسن آنفلوآنزا هستند. درواقع این افراد بدون هیچ اجباری و به‌صورت اختیاری، می‌توانند اقدام به تزریق واکسیناسیون کنند، ولی از نظر ما به‌عنوان پزشک و متخصص، باید این کار را انجام بدهند و لزوم جدی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا وجود دارد.
با وجود این، درحال‌حاضر، در شرایطی قرار داریم که عده‌ای از افراد معتقدند، چون از پوشش ماسک استفاده می‌کنیم، دیگر لزومی به تزریق واکسن وجود ندارد، اما نظر متخصصان و کارشناسان این حوزه به انجام حتمی واکسیناسیون است چراکه ابتلای همزمان کووید - ۱۹ و آنفلوآنزا، منجر به این می‌شود که فرد مبتلا، عوارض زیادی را متحمل شود و خدای نکرده احتمال مرگ‌ومیر بالا رود؛ بنابراین درحال‌حاضر و با توجه به تولید انبوه واکسن ایرانی و امکان دسترسی همه افراد به واکسن، توصیه اکید می‌کنیم که هر نوعی از واکسن آنفلوآنزا که در دسترس است تزریق شود؛ مخصوصا در گروه‌های پرخطر که پیش از این از آن‌ها نام بردیم.
طبیعی است که تزریق واکسن آنفلوآنزا، باعث رفع خطرات متعددی می‌شود. درواقع نحوه تاثیرگذاری‌اش به این صورت است که دو هفته بعد از تزریق واکسن، یک ایمنی کامل نسبت به آنفلوآنزای کشنده در بدن ایجاد می‌شود که این ایمنی به مرور به سمت تکامل پیش می‌رود؛ نوعی از ایمنی که شش تا ۱۰ ماه به طول می‌انجامد و لازم است که سال بعد دوباره تکرار شود تا احتمال ابتلا به آنفلوآنزا را کاهش دهد. فراموش نکنیم که ما واکسن نمی‌زنیم که آنفلوآنزا نگیریم، بلکه واکسن می‌زنیم که اگر به این بیماری مبتلا شدیم، نوع خفیف آن را تجربه کنیم.
اما در هنگام تزریق واکسن، لازم است که شرایطی را رعایت کنیم؛ مثلا این‌که بهتر است فردی که واکسن آنفلوآنزا را تزریق می‌کند، علائم سرماخوردگی و شبه‌آنفلوآنزا مانند تب، آبریزش بینی و مشکلات تنفسی نداشته باشد، ضمن این‌که تداخل زمانی تزریق واکسن کووید - ۱۹ و آنفلوآنزا هم منعی ندارد و افراد می‌توانند به‌صورت همزمان، این دو واکسن را در دو بازوی متفاوت تزریق کنند. اما توصیه ما این است که برای ایجاد ایمنی بیشتر، این دو واکسن با فاصله دو هفته از همدیگر، تزریق شوند.   دکتر عالیه پوردست متخصص بیماری‌های عفونی / روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: متخصص بیماری های عفونی روزنامه جام جم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۰۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاج ابهر و خدابنده برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد خرم افزود: امسال یک هزار و ۲۶۰ نفر از استان زنجان به زیارت خانه خدا مشرف خواهند شد.

وی یادآوری کرد: واکسیناسیون مننژیت برای حجاج سایر شهرستان‌های استان انجام شده است.

خرم تاکید کرد: زائران پس از تزریق واکسن، کارت زرد رنگ دریافت و باید آن را به مسئول کاروان تحویل دهند.

نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در استان زنجان گفت: معاینه یکهزار و ۲۶۰ زائر خانه خدا در این استان انجام و به پایان رسیده است.

خرم خاطرنشان کرد: امسال ۱۰ کاروان از زنجان به خانه خدا مشرف خواهند شد که از این تعداد یک کاروان در ابهر با ۱۲۰ نفر، خدابنده نیز یک کاروان ۱۶۵ نفری و مابقی نیز در مرکز استان است.

وی ادامه داد: واکسیناسیون این حجاج در شهرستان‌های خدابنده و ابهر آغاز شد.

نماینده مرکز پزشکی حج و پزشکی جمعیت هلال‌احمر در استان زنجان گفت: حجاج برای تزریق واکسن به هلال احمر شهرستان‌های ابهر و خدابنده در صبح و بعدازظهر مراجعه کنندخرم افزود: یکهزار و ۲۶۰ زائر عازم خانه خواهند شد که برای این تعداد و سایر عوامل یکهزار و ۳۰۰ واکسن مننژیت وارد زنجان شد.

کد خبر 6088916

دیگر خبرها

  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • حجاج ابهر و خدابنده برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد