Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@16:21:00 GMT

تاکید مراجع تقلید قم بر حفظ منابع طبیعی و محیط زیست

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۹۲۸۴۹

تاکید مراجع تقلید قم بر حفظ منابع طبیعی و محیط زیست

به گزارش ایرنا، علی سلاجقه معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر روز پنجشنبه خود به قم  با آیات حسین همدانی و علوی گرگانی از مراجع تقلید و حجت الاسلام سیدجواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق در ایران دیدار و گفتگو کرد.

طی این دیدارها مراجع تقلید قم از کم توجهی به مباحث زیست محیطی و نابودی برخی از عرصه های جنگلی و سواحل برای احداث خانه و ویلا انتقاد کردند و بر جمع آوری و دفع اصولی زباله ها و پسماندها برای حفظ سلامتی محیط و زیست گیاهی و جانوری تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون رییس جمهوری نیز در دیدار با مراجع تقلید قم با اشاره به اهمیت روزافزون مباحث زیست محیطی در روابط بین الملل، از کاهش منابع آبی و افزایش پدیده ریزگردها و کم توجهی فعالان صنعتی به مباحث زیست محیطی به عنوان چالش های مهم کشور نام برد و بر تلاش برای احیای تالاب ها و حقابه های محیط زیست تاکید کرد.

سلاجقه همچنین در این سفر از تالاب شکار ممنوع مره این استان بازدید به عمل آورد.

آیت‌الله نوری همدانی: واحدهای صنعتی آلاینده به بیرون از حریم شهرها منتقل شود

آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در نخستین دیدار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست در سفر به قم، گفت: مساله انتقال واحدهای صنعتی آلاینده از حریم شهر به خارج از آن و دفع اصولی زباله ها یک اقدام مهم و اساسی است که باید مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست باشد.

وی با بیان اینکه بزرگی شهرها و توسعه شهرنشینی باعث حساسیت بیشتر مسائل زیست محیطی شده است، اظهار داشت: با بزرگی شهرها بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی در وسط شهر یا حریم زندگی مردم قرار گرفته و لازم است برای حفظ سلامت مردم و جلوگیری از آثار سوء آنها تدبیری شود.

آیت الله نوری همدانی یادآور شد: از بین بردن سواحل و جنگل ها برای احداث خانه و ویلا نیز باعث وارد شدن خسارت به محیط زیست شده است.

وی اهمیت دفع اصولی پسماندها را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: پسماندها و زباله ها باید به نحوی مدیریت شود که هیچ آسیبی به سواحل، دریاها، جنگل ها و غیره وارد نشود و موجودات زنده از تولید این زباله های انسانی لطمه نبینند.

این مرجع تقلید افزود: حفظ محیط زیست وظیفه تمام مردم است و در این بین همه رسالت ها فقط بر عهده سازمان محیط زیست نیست.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست: تغییرات اقلیمی زندگی بشر را با تحول همراه کرده است

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این دیدار گفت: وضعیت محیط زیست جهان وضعیت مناسبی نیست و مساله تغییر اقلیم تمام جنبه های زندگی بشر را با تحول روبه رو کرده است.

وی افزود: در مناسبات بین المللی مسائل زیست محیطی و تغییر اقلیم به تدریج جای برخی مسائل مهم جهانی مانند هسته ای را می گیرد و هرسال اهمیت آن بیشتر می شود.

سلاجقه بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در مباحث مدیریتی کلان کشور و به ویژه محیط زیست، نیاز زیادی به رهنمودهای علمای حوزه علمیه دارد.

معاون رییس جمهوری اظهار داشت: کمبود بارش و کم آبی یکی از معضلات امروز کشور است. موضوع محیط زیست دارای ارزش و امنیت حیاتی است و لازم است تا مردم نسبت به حفظ محیط زندگی خود توجه لازم را داشته باشند.

وی بیان کرد: مردم از دولت سیزدهم با شعارهای انقلابی انتظارات دیگری دارند تا در کنار رونق گرفتن مسائل اقتصادی و کسب و کار، مسائل زیست محیطی نیز به سمت بهبودی و مطلوبیت حرکت کند.

آیت‌الله علوی گرگانی از سفرهای استانی رییس جمهوری قدردانی کرد

آیت‌الله سیدمحمد علوی‌گرگانی از مراجع تقلید نیز در دیدار با سلاجقه با تقدیر از سفرهای استانی هیات دولت گفت که خیلی خوب است که رییس جمهوری در بررسی مشکلات استانهای کشور به صرف گزارش و سخنان اطرافیان بسنده نکند و بصورت مستمر در استانها سفر کند و با مدرم گفت و گو کند.

وی خاطرنشان کرد: محیط زیست یکی از مسائلی است که کمتر در کشور ما به آن توجه می شود، امکانات و ظرفیت های محیط زیست متعلق برای تمام مخلوقات خداوند است و از بین بردن آن فقط جفا به انسان نیست بلکه ظلم به جهان خلقت است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآور شد: مسائل و مباحث زیست محیطی طی سالهای گذشته در کشور ما مورد کم توجهی قرار گرفته است.

این مرجع تقلید تاکید کرد: علاوه بر کم توجهی به محیط زیست فرهنگ اسراف و استفاده از منابع غذایی نیز در کشور ما مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه محیط زیست یک حق همگانی است، اظهار داشت: فرهنگ محیط زیست هنوز در جامعه به درستی جا نیفتاده است.

سلاجقه: منابع آبی در حال کاهش است

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در دیدار با آیت الله علوی گرگانی با اشاره به روند تحلیل منابع آبی، گفت: با وجود کاهش منابع آبی کشور، همچنان فرهنگ مدیریت و مصرف در زمینه آب نادرست است.

وی یادآور شد: ذخایر و منابع آبی، میزان بارش، خاک، پوشش گیاهی و اموری از این دست امروزه ملاک عمل بسیاری از حاکمان کشورهای دنیا در برقراری ارتباط و همکاری با سایر ملت ها شده است.

وی اضافه کرد: گرم شدن زمین و افزایش ریزگردها از چالش های مهم دنیا و به ویژه کشور ما است؛ چالش دیگر ما این است که صنعتگران و صاحبان صنایع نوعا اولویت خود را به تولید و مسائل اقتصادی معطوف می کنند و مباحث زیست محیطی از این رهگذر دچار خسارت و آسیب جدی می شود.

سلاجقه خاطرنشان کرد: قانون اساسی ایران در خصوص مسائل زیست محیطی یکی از مترقی ترین قوانین موجود در جهان است اما با این وجود در اجرا دچار مشکلاتی زیادی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:با توجه به جایگاه ویژه شهر قم انتظار می رود که مسائل مربوط به آلاینده ها، پوشش گیاهی، خاک، فضای سبز، پساب، پسماند و غیره در این شهر الگویی برای سایر شهرها باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست: پیگیر احیای حقابه‌های قم هستیم

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در بازدید از تالاب مره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به مخاطرات روزافزون گرد و غبار در قم گفت: حقابه های محیط زیستی در سراسر کشور و به ویژه استان قم باید احیا شود تا حجم این پدیده خطرناک کمتر شود.

وی با اشاره به ارزش تالاب ها در میان اکوسیستمهای طبیعی  بیان کرد: وجود تالاب مره در قم یکی از ظرفیت های ارزشمند استان و دارای گونه های غنی جانوری و گیاهی کشور است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست حفظ تالاب ها را یک مساله حیاتی در حفظ توازن و پویایی محیط زیست دانست و گفت: ظرفیت های تالابی قم باید به خوبی شناخته و برای حفظ و حراست از آنها برنامه ریزی جدی شود.

وی در پایان تصریح کرد: احیای تالاب های کشور برای مدیریت مخاطرات گرد و غبار و همچنین ارزش اکوسیستمی آن بسیار حیاتی است.

تالاب های استان قم با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس، قم یکی از تالابی ترین استان های کشور و دارای ظرفیت های عظیم زیست محیطی است.

«تالاب مره» یکی از تالاب های ارزشمند استان قم است که در کویر مرکزی کشور و در کیلومتر ۵۰ جاده قم ـ گرمسار واقع شده‌ و بیش از ۳۳ هزار هکتار وسعت دارد. این تالاب ارزشمند که دارای گونه های غنی گیاهی و جانوری است، از سال ۱۳۹۸ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

درحال حاضر استان قم دارای یک منطقه حفاظت شده پلنگ دره با وسعت ۳۲ هزار هکتار و چهار منطقه شکار ممنوع کهک با وسعت ۳۳ هزار هکتار، کهندان با وسعت ۵۴ هزار هکتار، تالاب حوض سلطان با وسعت ۳۷ هزار هکتار و تالاب مره با وسعت ۳۳ هزار هکتار است که به صورت شبانه روزی حفاظت می‌شوند./

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست قم علی سلاجقه دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست قم علی سلاجقه سازمان حفاظت محیط زیست قم علی سلاجقه دولت سیزدهم معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست مباحث زیست محیطی مسائل زیست محیطی مراجع تقلید علوی گرگانی هزار هکتار تالاب مره منابع آبی تالاب ها کم توجهی آیت الله استان قم زباله ها کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۲۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر طاهری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه با بیان اینکه پروژه با هدف به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ناشی از منابع آلاینده اجرا شد، اظهارداشت: این پروژه علاوه بر شناسایی منابع آلاینده زیست محیطی رصد و نظارت منطقه‌ای بر وضعیت منابع آلاینده، ارائه راه کارهای مدیریتی کاهش پیامدهای محیط زیستی، ایجاد بستری مناسب برای تصمیم گیری بهتر و ارتقای آگاهی‌های عمومی در رابطه با مسائل زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

وی مراحل انجام پروژه را شامل فاز مطالعات و بررسی کلیات وضعیت محیط زیستی منطقه، شناسایی منابع آلاینده سطح منطقه، تهیه بانک اطلاعاتی، ارائه راهکارهای کاهش آلاینده‌ها، تهیه اطلس زیست محیطی منطقه و ارائه راه کارهای مدیریت محیط زیست در منطقه عنوان کرد.

طاهری بابیان اینکه در این اطلس منابع آلاینده هوا، خاک، نور، انرژی، امواج و.. شناسایی شده است، افزود: در گام دوم براساس داده‌های احصا شده، برنامه ریزی برای به حداقل رساندن آلودگی ناشی از مراکز آلاینده آغاز خواهد شد.

کد خبر 6089935

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد