Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این گزارش به بیان توضیحاتی در خصوص آخرین وضعیت شیوع و واکسیناسیون بیماری آنفلوانزا در کشور پرداخته شده است. خبرگزاری میزان - هر ساله با آغاز فصل پاییز نگرانی‌ها در خصوص بیماری آنفلوانزا افزایش پیدا می‌کند و این در حالی است که طی دو سال گذشته به سبب شیوع کرونا این نگرانی‌ها دو چندان شده است، اما نکته جالب توجه در این خصوص این است که سال گذشته به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشگیرانه از کووید ۱۹ می‌توان گفت که تقریبا با هیچ موردی از ابتلا به آنفلوانزا مواجه نبودیم، اما امسال به موجب انجام واکسیناسیون گسترده کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا حدی کاهش یافته و از این رو با افزایش موارد ابتلا به آنفلوانزا نسبت به سال گذشته مواجه هستیم و بنابر این توصیه می‌شود افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند، به تزریق این واکسن  اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این گزارش به بیان توضیحاتی در خصوص آخرین وضعیت شیوع و واکسیناسیون بیماری آنفلوانزا در کشور پرداخته شده است. بیشتر بخوانید: چند نکته در خصوص واکسن استنشاقی کرونا عاطفه عابدینی در گفت‌وگو با میزان در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون و ابتلا به بیماری آنفلوانزا در کشور اظهار کرد: واکسیناسیون بیماری آنفلوانزا مانند واکسیناسیون کرونا رایگان نیست و تا کنون مواردی از مثبت شدن تست PCR آنفلوانزای نوع A گزارش شده و میزان ابتلا به این بیماری به نسبت سال گذشته که موارد مثبت سیار بسیار کم بود، افزایش یافته است.   استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به اینکه البته نمی‌توان گفت که هم اکنون با اپیدمی این بیماری مواجه هستیم، در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه نوع واکسن‌هایی برای آنفلوانزا در کشور موجود است؟، ادامه داد: در خصوص واکسن ایرانی اطلاعی ندارم، اما مطلع هستم که واکسن‌های هلندی و فرانسوی به صورت ۳ ظرفیتی و ۴ ظرفیتی در بازار موجود هستند.

تعداد زیادی از افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند، هنوز واکسن آنفلوانزا را دریافت نکرده اند

آمیتیس رمضانی در گفت‌وگو با میزان در خصوص آخرین وضعیت شیوع و واکسیناسیون بیماری آنفلوانزا در کشور گفت: تعداد زیادی از افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند، هنوز واکسن آنفلوانزا را دریافت نکرده اند و همچنان توصیه می‌شود که حداقل گروه‌های پرخطر این واکسن را تزریق کنند. می‌توان گفت طی سال گذشته تقریبا موردی از ابتلا به این بیماری را نداشتیم، اما امسال شاهد مواردی از درگیری به آنفلوانزا در نواحی مختلف کشور به ویژه استان مرکزی هستیم.   ویروس آنفلوانزا در گردش است

وی ضمن اشاره به اینکه هنگامی که در کشور با موارد مثبت تایید شده این بیماری مواجه هستیم یعنی ویروس در گردش است، ادامه داد: نکته مهم در این خصوص این است که از آنجایی که در حال حاضر با توجه به شیوع کووید درصورت مشاهده علائم تنفسی اولین تشخیص کرونا است، در خصوص افرادی که نتیجه تست PCR آن‌ها منفی شده باید به آنفلوانزا شک کنیم و این بیماری را برای آن‌ها مورد توجه قرار دهیم تا ببینیم میزان شیوع این بیماری در کشور چه قدر است.   علائم کرونای دلتا بسیار شبیه به آنفلوانزا است

دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور با بیان اینکه علائم کرونای دلتا بسیار شبیه به آنفلوانزا است و در هر دوی آن‌ها شاهد تب، گلو درد، سردرد، بدن درد و.. هستیم، افزود: تنها تفاوتشان این است آنفلوانزا زودتر بهبود پیدا می‌کند و کرونا با شدت کمتر و به صورت آرام‌تر ادامه پیدا می‌کند.
افرادی که با علائم تنفسی مواجه هستند و تست PCR آن‌ها منفی شده است تست آنفلوانزا بدهند   این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه هنوز هم برای دریافت واکسن آنفلوانزا دیر نیست، اظهار کرد: احتمالا امسال ابتلا به آنفلوانزا به نسبت سال گذشته بیشتر است و توصیه می‌شود افرادی که با علائم تنفسی مواجه هستند و تست PCR آن‌ها منفی شده است تست آنفلوانزا بدهند البته پزشک معالج با توجه به نوع و شدت علائم و براساس یکسری از مسائل تا حدی توانایی تشخیص این دو بیماری از هم را دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی توضیح داد: البته نیاز نیست تمام مواردی که جواب تست کرونایشان منفی شده برای انجام آزمایش آنفلوانزا اقدام کنند، اما مواری که احتمال ابتلا به این بیماری برای آن‌‎ها بیشتر مطرح است، بهتر است تست آنفلوانزا بدهند. برای مثال فردی که دچار علائم تنفسی است و در بین اعضای خانواده‌اش یک بیمار مبتلا به کرونا وجود دارد، حتی اگر نتیجه تست PCR او هم منفی شود باز هم برایش ابتلا به کووید را در نظر می‌گیریم، اما در مواردی هیچ شواهدی وجود ندارد و هیچکدام از نزدیکان بیمار به کووید دچار نیستند و بیماری رو به بهبودی است، توصیه می‌شود که برای بررسی وضعیت گردش ویروس آنفلوانزا در کشور تست این بیماری انجام گردد.   تمام افرادی که در گروه خطر قرار دارند، واکسینه شوند

وی ضمن اشاره به اینکه تا زمانی که موارد ابتلا به آنفلوانزا در کشور شناسایی نشوند، ما نمی‌توانیم در خصوص وضعیت این بیماری و اینکه شیوع آن می‌تواند در ماه‌های آینده سبب ایجاد مشکل گردد یا نه اظهار نظر کنیم و با انجام تست‌های آزمایشگاهی می‌توانیم این امر را راحت‌تر مورد بررسی قرار دهیم، عنوان کرد: وضعیت واکسیناسیون آنفلوانزا در کشور تا کنون خوب بوده است، اما انتظار ما بیش از این مقدار است و توصیه می‌کنیم که تمام افرادی که در گروه خطر قرار دارند، واکسینه شوند.   واکسن‌های ۳ ظرفیتی و ۴ ظرفیتی آنفلوانزا چه تفاوتی با هم دارند؟

مسعود مردانی در گفت‌وگو با میزان در خصوص تفاوت واکسن‌های ۳ ظرفیتی و ۴ ظرفیتی آنفلوانزا گفت: عمدتا در فصل شیوع این بیماری که حدودا اوایل پاییز و همین موقع است، توصیه می‌شود افراد در معرض خطر واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به اینکه هیچ تفاوتی بین واکسن‌های ۳ ظرفیتی و ۴ ظرفیتی آنفلوانزا وجود ندارد، ادامه داد: تنها تفاوت آن‌ها این است که واکسن ۴ ظرفیتی یک ویروس اضافه‌تر دارد و افراد را بر علیه ۴ نوع ویروس آنفلوانزا ایمن می‌کند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه همه واکسن‌های آنفلوانزا به طور صد در صد ایمنی ایجاد نمی‌کنند و این واکسن‌ها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد اثربخشی دارند، افزود: توصیه می‌شود هر واکسن آنفلوانزایی که در دسترستان قرار گرفت، را تزریق کنید.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا کرونا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آنفلوآنزا واکسن آنفلوآنزا کرونا خصوص آخرین وضعیت ۳ ظرفیتی و ۴ ظرفیتی ابتلا به آنفلوانزا ضمن اشاره افرادی که در گروه واکسن آنفلوانزا گروه های پرخطر توصیه می شود علائم تنفسی قرار دارند سال گذشته واکسن ها تست PCR آن منفی شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۳۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند

به گزارش خبرآنلاین، مسئول گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: موارد ابتلا به بیماری سالک در این استان سالانه بین ۳ تا ۵ هزار نفر بود که الان به ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

«رضا فدایی» مسئول گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت ابتلا به بیماری سالک در این استان توضیح داد: پیش از تلاش‌هایی که برای کنترل این بیماری انجام شود، ما سالانه تنها در استان اصفهان بین ۳ تا ۵ هزار مورد بیمار سالک داشتیم، در حال حاضر پس از ۱۶ سال کار مستمر، موارد ابتلا بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر کاهش یافته است؛ این موفقیت حاصل یک تلاش بسیار وسیع و فشرده است.

وی اضافه کرد: البته خود بیماری هم نوسان‌هایی دارد، بعضی سال‌ها کم می‌شود و برخی سال‌ها بالا می‌رود ولی روی هم رفته در حال حاضر محدود شده است. در استان اصفهان شهرستان‌های اردستان، برخوار، نطنز و شاهین شهر و همین طور شهرستان‌های شرقی استان کانون‌های اصلی سالک هستند. بعضی سال‌ها هم کانون‌های جدیدی ایجاد می‌شود که در گذشته نبوده است.

فدایی عنوان کرد: برای این بیماری یک داروی اصلی موسوم به آمپول گلوکانتیم وجود دارد که این دارو را وزارت بهداشت به اندازه نیاز کل استان‌های سالک‌خیز تهیه و به رایگان توزیع می‌کند و ما هم به رایگان به بیماران تزریق می‌کنیم. همچنین دو یا سه نوع پماد وجود دارد که در کنار این آمپول، داروی کمکی محسوب می‌شوند و سیر بهبودی بیماری را تسریع می‌کند. از این رو این داروها را ما به مقدار مورد نیاز داریم و معمولا کمبود نداریم.

وی ادامه داد: از نظر درمانی بسیاری از بیماران پس از گذشت ماه‌ها از ضایعه پوستی مراجعه می‌کنند که در آن موقع زخم بزرگ شده و درمان آن هم سخت‌تر می‌شود. ما همیشه در آموزش‌هایی که بین مردم مناطق سالک‌خیز داریم بیان می‌کنیم که اگر زخمی بر روی سطح بدنتان پیدا شد، فورا برای درمان مراجعه کنند، چون درمان در مراحل اولیه بسیار کارآمدتر و ساده‌تر هست.

رضایت نسبی از داروهای سالک تولید داخل

فدایی با اشاره به داروی سالک تولیدی شرکت‌های دانش بنیان داخلی گفت: آن دسته از داروهایی که سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت تایید می‌کنند، مجاز به استفاده از آن‌ها هستیم. به طور مثال داروی سیناآمفولیش پمادی است که یک شرکت دانش بنیان تولید کرده است و پس از تایید وزارت بهداشت ما هم مجاز به استفاده از آن شدیم. به طور کلی یک رضایت نسبی در کنار داروهای اصلی از این داروهای محصول شرکت‌های دانش بنیان حاصل شده است، لذا از این نظر قدم‌های مثبتی برداشته اند.

وی درباره درمان جای زخم (اسکار) سالک گفت: متخصصان پوست و جراحان پلاستیک، روش‌هایی برای ترمیم نسبی جای زخم‌ها دارند که درمان از طریق سلول‌های بنیادی یکی از آن‌ها است. اما این روش‌ها نسبی و بسیار پر هزینه هستند. به همین دلیل ما تمام تلاشمان در زمینه مقابله با خود بیماری و مراجعه به موقع بیماران است.

فدایی همچنین به تغییرات روند ابتلا به بیماری سالک اشاره کرد و افزود: طبق اطلاعات منتشر شده از وزارت بهداشت روی هم رفته در کشور ما روند ابتلا به این بیماری رو به کاهش است. ظاهرا از بالای ۲۰ هزار مورد ابتلا در سال در حال حاضر به کمتر از ۱۰ هزار مورد رسیده ایم. در استان اصفهان نیز موارد ابتلا بین ۳ تا ۵ هزار نفر بود که الان به ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: حتی در سالی که آمار ابتلا کاهش پیدا می‌کند، نباید از این بیماری غافل شد، چرا که این بیماری خودش هم افت وخیز دارد، جدا از کاری که سیستم برای مهار آن انجام می‌دهد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902092

دیگر خبرها

  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • پایان مرحله اول واکسیناسیون اتباع خارجی در کردستان
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • موفقیت واکسن‌های موسسه رازی در کنترل و پیشگیری بیماری آبله در گوسفند و بز در کشور
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان