Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-01@02:00:02 GMT

بهترین راهکارهای مقابله با کم‌خونی در زنان

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۹۴۲۲۷

بهترین راهکارهای مقابله با کم‌خونی در زنان

دکتر خدیجه رحمانی روز جمعه مشکل کم خونی را یکی از معضلات کل جامعه بخصوص زنان عنوان و خاطرنشان کرد: کم خونی در بانوان زیر چهل و پنج سال و تا قبل از یائسگی بیش از همیشه بروز و نمود می کند و اختلاف آماری بالایی میان زنان کم خون با مردان وجود دارد اما بعد از یائسگی این مشکل کمرنگ شده و تفاوت آماری چندانی بین کم خونی آقایان و بانوان وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به اینکه کم خونی انواع و اقسام مختلفی دارد که شایع ترین آن فقر آهن است، افزود: خستگی، رنگ پریدگی، کاهش انرژی، شیار گوشه‌های لب و ناخن‌های قاشقی از علائم ابتلا به فقر آهن است اما تشخیص اصلی فقر آهن از طریق انجام آزمایش خون و بررسی ذخایر آهن در بدن انسان صورت می گیرد.

رحمانی تصریح کرد: کم خونی به دلیل شیوع عادت ماهانه و به دنبال آن از دست دادن خون، در میان دختران نوجوان شایع می شود و دچار فقر آهن می شوند به همین علت لازم است از همان سنین نوجوانی از منابع غذایی آهن دار بیشتر استفاده کنند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: در صورتی که کم خونی شدید است باید تحت نظر پزشک از مکمل های آهن استفاده کرد و پزشک متخصص، دز و تعداد و میزان آن را مشخص کند تا مکمل ها تاثیر بهینه داشته باشند.

منبع غذایی حیوانی بهترین منبع جذب آهن برای زنان است

رحمانی با تاکید بر اینکه برای جذب آهن مورد نیاز بدن، باید از منابع غذایی آهن استفاده کرد، تصریح کرد: غنی ترین منبع غذایی آهن، گوشت بخصوص گوشت قرمز است. گوشت قرمز نسبت به گوشت سفید آهن بیشتری دارد بنابراین غنی ترین منبع است که بتواند در دسترس قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: جذب آهن از منابع حیوانی بخصوص گوشت بسیار بالا است البته گوشت سفید هم در وهله دوم مطرح می شود.  ضمن اینکه منابع غذایی دریایی هم می تواند کمک کننده باشد.

این متخصص تغذیه، در دسته بندی منابع غذایی آهن دار، به حبوبات به عنوان منبع غذایی آهن دار یاد کرد و اظهار داشت: سبزی های سبز بخصوص سبز تیره مانند برگ اسفناج آهن نسبتا بالایی دارند البته هر چه قدر تیره تر آهن بیشتری دارند.

 وی با تاکید بر اینکه جذب آهن از منابع حیوانی بسیار بالاتر است تا از منابع گیاهی، توضیح داد: منابع گیاهی ممکن است آهن زیادی داشته باشند اما چون جذب آهن آن کمتر است به تنهایی کفایت نمی کند. به همین علت بهتر است در برنامه غذایی اگر گوشتی در کنار سفره غذایی در خانواده است به خانم ها اختصاص داده شود اما متاسفانه فرهنگ اشتباهی از این نظر در جامعه وجود دارد بخصوص در جوامع روستایی که گوشت غذای سفره را در اختیار مردان قرار می دهند این اشتباه است زیرا مردان نیازی به این گوشت ندارند و  نیاز خانم ها خیلی بیشتر است.

خشکبار از جمله کشمش سرشار از آهن است

رحمانی با  یادآوری اینکه میوه ها از جمله منابع غذایی مکمل هستند، اظهار داشت: میوه ها هم منبع خوبی دارند بخصوص انگور قرمز که بسیار مفید فایده و سرشار از آهن است. میوه های خشک بویژه کشمش برای فقر آهن بسیار خوب است زیرا  بسیار غنی است. خشکبارهایی مانند برگه آلو و زردآلو هم منبع خوب آهن هستند که باید از این منابع استفاده شود.

مصرف ویتامین سی به جذب آهن کمک می کند

وی به زنان توصیه کرد: در کنار همه این ها، استفاده از ویتامین سی در برنامه غذایی و وعده غذایی باعث افزایش جذب آهن می شود. تاکید اختصاصی داریم کسانی که گیاهخوار هستند و از منابع حیوانی استفاده نمی کنند و فقط حبوبات و سبزیجات استفاده می کنند حتما از منابع ویتامین سی غنی کنار غذای خود استفاده کنند مانند انواع سبزی ها، سالادها و بخصوص گوجه فرنگی که منبع بسیار غنی از نظر ویتامین سی است.

به گفته این متخصص رژیم درمانی، مطالعات هم نشان داده استفاده از منابع غنی ویتامین سی، گوجه فرنگی، لیمو و آبلیموی تازه در کنار غذا به صورت سالاد و سبزیجات تازه جذب آهن را بالا می برد.

مصرف چای و قهوه زیاد در جذب آهن اختلال ایجاد می کند

رحمانی تاکید کرد: افراد باید تلاش کنند از موادی که با جذب آهن تداخل می کنند همزمان با مصرف آهن خودداری کنند که شایع ترین آنها در فرهنگ غذایی ما مصرف چای است.

وی توصیه کرد: سعی کنید چای یا قهوه که جذب آهن را مختل می کند را به فاصله دو تا سه ساعت قبل و بعد از غذا مصرف نکنید تا در جذب آهن با مشکل روبه رو نشوید.

این متخصص تغذیه درباره تغییر فصل و آب و هوا و تاثیر آن بر افزایش یا کاهش کم خونی، توضیح داد: تغییر فصل تاثیری بر کم خونی و ایجاد فقرآهن ندارد مگر از نظر دسترسی به منابع غذایی که خوشبختانه در فصول پاییز و زمستان به دلیل دسترسی دایم به مرکبات که غنی ترین منبع ویتامین سی هستند و همچنین کیوی، کم خونی به نسبت به تابستان شایع نیست.

وی در پاسخ به اینکه بی قراری پا به کم خونی مربوط است یا خیر، توضیح داد: این امر به صورت مستقیم به فقر آهن مرتبط نیست اما به صورت غیر مستقیم این مشکل به دلیل کم خونی ایجاد می شود.

رحمانی تاکید کرد: کم خونی ام الامراض است. زیرا مواد غذایی با جریان خون به تک تک سلول ها می رسد و مواد زاید را برمی گرداند اما در  صورت دچار شدن افراد به کم خونی، اختلال در خون رسانی به عضوهای بدن به وجود می آید و مشکلات بغرنج ظهور و بروز می کنند.

۴۷۲۳۱

کد خبر 1570135

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: انتقال خون آزمایش خون سلامت بهداشت و سلامت زنان منابع غذایی ویتامین سی غذایی آهن ترین منبع کم خونی فقر آهن جذب آهن کم خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۴۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارائه راهکارهای خردمندانه محیط زیستی در توسعه صنایع و رشد اقتصادی کشور به خصوص در سواحل مکران در دست اقدام است که با مشارکت مردم و جوامع محلی راه‌اندازی و فعال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، مجتبی ذوالجودی با تبریک «روز ملی خلیج فارس» در تشریح اهمیت توجه به زیستگاه‌های دریایی به‌ویژه خلیج فارس اظهار کرد: خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان است و مساحتی به بزرگی ۲۳۷ هزار کیلومتر مربع دارد و به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین منطقه تأمین انرژی جهان با برخورداری از ۴۰ درصد ذخایر نفتی جهان و از طریق تردد سالانه بیش از ۴۰ هزار کشتی، بیش از ۲۳ درصد نفت تولیدی جهان را تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه مرجان‌های خلیج فارس تا تغییرات روزانه ۹ درجه و تغییرات سالانه ۲۰ درجه را تحمل می‌کنند، بنابراین به عنوان منابع بالقوه ژنتیکی برای افزایش تاب‌آوری در برابر تغییر اقلیم مورد توجه هستند، افزود: کیفیت نفت‌های خام در جهان مشابه هم نیست و ذخایر نفتی خلیج فارس دارای ویژگی‌هایی چون سهولت استخراج، هزینه پایین تولید، امکان تولید مازاد بر ظرفیت و کیفیت‌تر بالا است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: خلیج فارس با تنوع و غنای زیستی و تولید بالا و برخورداری از جزایر بی‌نظیر و ارزشمندترین زیستگاه‌های حساس ساحلی مانند جنگل‌های حرا، آبسنگ‌های مرجانی، بسترهای علفی، مناطق تخم گذاری لاکپشت‌ها، پهنه‌های جزر و مدی، خوریات و مصب‌های متنوع و ذخایر عظیم آبزی، یکی از اکوسیستم‌های دریایی منحصربه‌فرد آب‌های گرمسیری جهان محسوب می‌شود و نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور و معیشت مردم بومی منطقه دارد.

ذوالجودی اضافه کرد: محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان مشترک بین ایران و هفت کشور عربی همسایه با برخی از چالش‌های زیست محیطی مواجه هستند که صید بی‌رویه و غیر مسئولانه از منابع آبزی، تخریب و ایجاد تغییرات فیزیکی مناطق ساحلی، ریزش نفت ناشی از اجرای عملیات اکتشاف و استخراج و حمل‌ونقل نفت از جمله آن‌ها است.

وی ادامه داد: آلودگی‌های با منشأ خشکی در خلیج فارس شامل فاضلاب‌های شهری و روستایی، پساب‌های صنعتی و کشاورزی، آلودگی‌های صنایع مستقر در مناطق ساحلی، عملیات عمرانی و توسعه غیراصولی در سواحل مانند استحصال و خشک کردن دریا، انباشت پسماندها از جمله زباله‌ها و پلاستیک و میکروپلاستیک در نواحی سواحلی می‌شوند که نیازمند مدیریت اصولی است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت توجه به زیست بوم خلیج فارس گفت: این منطقه به لحاظ غنا و تنوع زیستی بالا و ارتباط با دریای عمان و آب‌های باز اقیانوسی (اقیانوس هند) از ظرفیت‌های بسیار بالای اکولوژیک در تولید آبزیان، گردشگری و طبیعت گردی، پرنده‌نگری، تولید انرژی پاک و حمل‌ونقل دریایی و بسیاری از زمینه‌های دیگر اقتصادی برخوردار است که با برنامه‌ریزی اصولی می‌توان برای بهره‌برداری و توسعه متوازن و خردمندانه از این ثروت بی‌نظیر و نعمت خدادادی در راستای توسعه و ایجاد شغل و درآمد پایدار جوامع محلی اقدام کرد که معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در جهت سیاست‌های ابلاغی توسعه دریامحور مقام معظم رهبری و دستور اکید رئیس جمهوری در سال جاری برنامه‌های ویژه‌ای جهت دستیابی به اهداف این سیاست‌ها از طریق فعال‌سازی ظرفیت‌های اکولوژیک و زیست‌محیطی محیط‌های دریایی و تالاب‌ها و ارائه راهکارهای خردمندانه محیط زیستی در توسعه صنایع و رشد اقتصادی کشور به خصوص در سواحل مکران را در دست اقدام دارد که با مشارکت مردم و جوامع محلی راه‌اندازی و فعال خواهد شد.

کد خبر 749041

دیگر خبرها

  • «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی در مشهد اکران می‌شود
  • بهترین منابع جمع‌بندی کنکور (تجربی، انسانی و ریاضی)
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل بررسی شد
  • عملیات اجرایی بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبد چرب (فیلم)
  • (تصاویر) جواد عزتی و شبنم قربانی در اکران مردمی تمساح خونی
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار