Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@16:32:25 GMT

سه انتصاب مهم وزیر ارشاد و انتخاب شعار هفته کتاب

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۹۴۲۳۱

سه انتصاب مهم وزیر ارشاد و انتخاب شعار هفته کتاب

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و اندیشه: گزارش این‌هفته اخبار برگزیده حوزه کتاب و نشر از نظر کمیت، نصف تعداد اخبار گزارش هفته گذشته را دارد اما از حیث کیفیت و اهمیت، اخبار مهمی را در خود جا داده است. گزارش هفته پیش ۱۴ خبر داشت و دو خبر مهم انتصاب مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و همچنین انتصاب دبیر هفته کتاب را در خود جا داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش این‌هفته با وجود داشتن ۷ خبر، ۳ خبر از انتصابات مهم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را شامل می‌شود.

این‌گزارش همچنین خبر انتخاب شعار هفته کتاب، افتتاح نهمین کتابشهر ایران، برگزاری نشست معرفی پنج‌گانه افول آمریکا و راهیابی یکی از کتاب‌های کودک و نوجوان ایران به فهرست کلاغ سفید در مونیخ را شامل می‌شود.

در ادامه مشروح این‌گزارش را می‌خوانیم؛

انتصاب اعضای هیئت علمی جایزه جلال آل‌احمد

طبق خبری که روز شنبه این‌هفته روی خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکام جداگانه مرتضی سرهنگی، جواد کاموربخشایش، ابراهیم حسن‌بیگی، مریم بصیری، مریم برادران، کامران پارسی‌نژاد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید فخرزاده، محمدرضا شرفی‌خبوشان و محمود جوانبخت را به‌عنوان هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جلال آل احمد منصوب کرد.

نشست اعضای هیئت علمی این‌جایزه با یاسر احمدوند معاون فرهنگی امور وزیر ارشاد هم روز چهارشنبه 12 آبان برگزار شد.

انتصاب مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد

طبق خبری که دوشنبه این‌هفته منتشر شد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی علی‌ اکبر ابراهیمی را به‌عنوان مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر این وزارتخانه منصوب کرد.

انتصاب مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت ارشاد

دیگر انتصابی هم که با حکم وزیر ارشاد انجام شد و روز دوشنبه اطلاع‌رسانی شد، مربوط به محمدعلی مرادیان به‌عنوان مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی این‌وزارتخانه بود.

انتخاب شعار هفته کتاب

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه ۱۰ آبان درباره انتخاب شعار بیست و نهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: شعار امسال هفته کتاب «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» انتخاب شده است تا کتاب به نوعی جاهای خالی را پر کند.

افتتاح نهمین کتابشهر ایران در اردبیل

مراسم افتتاح نهمین کتابشهر ایران، چهارشنبه ۱۲ آبان همزمان با فرارسیدن ایام ۱۳ آبان و سالروز مبارزه با استکبار جهانی در اردبیل برگزار شد.

برگزاری نشست معرفی مجموعه‌کتاب «پنج‌گانه افول آمریکا»

دیگر رویداد مهمی که مربوط به چهارشنبه این‌هفته است، برگزاری نشست معرفی مجموعه پنج‌گانه «افول آمریکا» است که روز چهارشنبه ۱۲ آبان با حضور و سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونان و مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در کتابخانه مرکزی کتابخانه پارک شهر برگزار شد.

راهیابی «ضحاک» به فهرست کلاغ سفید

طبق خبری که روز شنبه ۸ آبان منتشر شد، کتاب «ضحاک» اثر آتوسا صالحی از ایران امسال در فهرست کلاغ سفید کتابخانه مونیخ قرار گرفت. فهرست کلاغ سفید عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای کاری کتابخانه بین المللی کودکان مونیخ است که هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در کشور آلمان و در جمع ناشران و علاقمندان به کتاب رونمایی می‌شد.

کد خبر 5343023 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حکم انتصاب دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته کتاب هفته کتاب و کتاب خوانی محمد مهدی اسماعیلی یاسر احمدوند فهرست کلاغ سفید کتابخانه مونیخ جایزه جلال آل احمد کتابشهر ایران کتاب معرفی کتاب طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی ترجمه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دفاع مقدس جنگ تحمیلی دفاع مقدس تجدید چاپ انتشارات سوره مهر تازه های نشر انتشارات راه یار علوم انسانی انتشارات سروش فلسفه ادبیات داستانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرست کلاغ سفید انتخاب شعار مدیرکل دفتر هفته کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۴۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ونوس بهنود- در دل یک مرکز تجاری جایی که انتظار نمی‌رود، بهشتی از 161 هزار یار مهربان تو را فرامی‌خواند. باغی از کتاب‌ها که می‌توانی رایگان امانت بگیری.

محمد رحیم شربت ملکی زمانی کتابفروشی داشت. اما اتفاقی موجب شد عطوفت انسانی را ارجح دانسته و کتاب را از دنیای داد و ستد پول و زر به دنیای تبادل اندیشه و عشق بکشاند.

در گفتگویی که از وی در فضای مجازی موجود است می‌گوید زمانی که می‌دیدم کسی به کتابخانه مراجعه می‌کند و قدرت خرید ندارد، متأثر می‌شدم. دنبال فکری بودم که بتوانم کتاب را به دست کتاب‌خوان واقعی برسانم.این بود که ماجرای استتثنایی‌ترین کتابخانه ایران زمین شکل گرفت.

آقای ملک مدتی بعد از ماجرای مراجعات افراد به کتابفروشی این مجموعه را تبدیل به کتابخانه‌ای جهت امانت کتاب کرد. برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره پدر و مادرش و ایجاد چرخه‌های دانش افزایی و مطالعه، باغ کتاب ملک در مرکز تجاری ولنجک متولد شد. مالک این مجموعه حتی برای اینکه میزبان خوبی باشد در سال 75 مرکز کارشناسی و در سال 81 مدرک کارشناسی ارشد خود از رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی را ضمیمه بینش متعالی خود ساخت.

131 هزار کتاب در گردش

این مجموعه که همنشینی 161 هزار کتاب است در طول زمان با همت مردم توسعه یافته است و امروز گفته می‌شود، نیمی‌از کتاب‌ها اهدایی خود مردم است. در وضعیت فعلی نیز حدود 131 هزار کتاب از تعداد کل کتاب‌ها در سراسر ایران و در شهرها و روستاها در گردش بوده و امانت در دست مردم است.

کتاب‌ها تا چندی پیش حتی به صورت موضوعی نیز قفسه‌بندی نشده بود و مخاطب با ورود به این ملک، با دریایی از کتاب‌ها مواجه می‌شد و باید می‌گشت تا الماسی که به سراغش آمده پیدا کند.  با قفسه‌بندی موضوعی بازدید‌ها بیشتر هم شده است.

موضوعاتی از جمله منطق، فلسفه، ادبیات، ادیان و مذاهب، کودک و نوجوان، زبان‌های خارجی، شعر، ادبیات و رمان و حتی کتاب‌های درسی دیده می‌شود و اینطور نیست که کتاب‌ها کیفیت لازم را نداشته باشد بلکه مردم با شور و اشتیاق بهترین و حتی کمیاب ترین کتاب‌های خود را به این مجموعه اهدا می‌کنند.

ببرید و 6 ماه بعد برگردانید

نه تنها در این کتابخانه فهرست جستجوی کتاب نیست بلکه مقوله‌ای به نام عضویت نیز وجود خارجی ندارد. در باغ بهشت کتاب به روی همه گشوده است و از 10 صبح لغایت9 شب در تمامی ‌روزهای هفته در خدمت علاقه‌مندان است. حتی قفسه‌ای در خارج از کتابفروشی با هزاران کتاب تعبیه شده که در صورت تعطیلی کتابخانه علاقه‌مندان بتوانند از آن جا کتاب خود را تهیه کرده و دست خالی نروند.

این مجموعه بر اساس اعتماد و رفاقت بنا شده و برای امانت کتاب‌ها هیچ مدرکی و حتی نام نویسی وجود ندارد. مراجعان کتاب‌ها را می‌برند و در صورتی که ساکن تهران باشند تا 6 جلد و در صورتی که از شهرستان‌ها آمده باشند تا 8 جلد می‌توانند کتاب با خود ببرند.

اما به گفته فعالان این کتابخانه، مردم اغلب کتاب‌ها را بر گردانده و حتی کتاب هم برای هدیه می‌آورند. شعار باغ کتاب ملک این است که اگر قادر نبودید کتاب را برگردانید حداقل به فرد دیگری برسانید تا او نیز مطالعه کند و گردش مطالعه برقرار بماند.

افرادی که در داخل ایران سکونت دارند می‌توانند کتاب‌های امانی را تا 6 ماه در نزد خود نگه دارند و افرادی که خارج از کشور هستند تا یک سال می‌توانند کتاب‌ها را در اختیار داشته باشند.

می‌توان گفت در وضعیتی که سه هزار و 741 باب  کتابخانه عمومی در کشور فعال است، باغ کتاب ملک به سادگی با ایجاد فضایی از دوستی و نشاط و اعتماد متقابل بیش از کتابخانه‌های عمومی ‌بازدید و مراجعه کننده داشته است و جالب آنکه هیچگاه نیازی به ارائه گزارش از عملکرد خود نداشته و در شبکه‌های اجتماعی محور اصلی را تقدیر از اهداکنندگان  کتاب و چهره‌های اهل قلم و خود مردم قرار داده است.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی