Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:09:41 GMT

مشقِ پیکسل با رنگ بر بوم نقاشی

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۹۶۴۹۳

مشقِ پیکسل با رنگ بر بوم نقاشی

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نمایشگاه انفرادی یوشا بشیر با عنوان پیوستار نا محدود عصر جمعه ۱۶ مهر در گالری مدار موازی آغاز به کار کرد و تا ۲۱ آبان میزبان علاقه مندان به تماشای آثار هنری است.

در این نمایشگاه سه مجموعه از نقاشی‌های هنرمند که با تکنیک اکریلیک، در طول چند سال گذشته شکل گرفته به نمایش گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نمایشگاه شامل یک مجموعه مجسمه و دو مجموعه نقاشی است که در مدت ۳ سال شکل گرفته است. مجسمه‌ها با مواد مختلفی مانند فایبرگلاس، فوم و رزین ساخته شدند و نقاشی‌ها با اکریلیک، جوهر و پاستل شکل گرفتند.

بشیر در این نمایشگاه به دنبال ساخت مناظری انتزاعی با استفاده از فناوری دیجیتال رفته است تا از طریق آن‌ها امکانات فضا و القای عمق را بررسی کند.

جهان بصری کنونی ما، توسط دیجیتال احاطه شده و تجربه دیداری ما با پیکسل آمیخته شده است که جزئیات چشم اندازهای روزانه ما زیر ذره بین نقاش قرار گرفته است تا فرم هایی انتزاعی را از عناصر واقعی عیان کند.

این نمایشگاه همچون لگوهای بازی هستند که مخاطب آن باید برای خود از تجربه این نمایشگاه اشکال تازه ای بسازد و رد هر اثر را در اثر بعدی جستجو کند.

خود و باز تعریف مفهوم خود در جهت یافتن مرز بین فضای درون و بیرون یکی از اصلی‌ترین کاوش‌های او در آثارش است که این نمایشگاه را می توان در ادامه آثار این هنرمند مورد ارزیابی قرار داد.

از این رو موضوع آثار او غالباً فیگورها و مناظر انتزاعی آرمانشهر/ ویران‌شهر هستند. مجموعه‌ اخیر یوشا بشیر ادامه‌ مشق‌کردن چشم‌انداز انتزاعی اوست. او رابطه‌ی بین قلمروی دیجیتال و فیزیکی را در نقاشی کشف می‌کند. این نقاشی‌ها با ایده‌ ترجمه/تأویل نادرست از تصویر دیجیتال به نقاشی فیزیکی و محدودیت‌ها و فرصت‌هایی که هر پلتفرم فردی ایجاد می‌کند بازی می‌کنند.

این نمایش از سه مجموعه‌ کوچک‌تر تشکیل شده که با عناوین «شکست فضای محصور» ،«شکست یک شکست» و «فضای دوم/فضای سوم» ارائه شده است که  هرکدام از این مجموعه‌ها یک حضور مستقل و درعین‌حال وابسته با مجموعه‌های دیگر می‌سازند.

در شکست فضای محصور محدوده‌ بوم نقاشی را در مناظری پیکسلی جست‌وجو می‌کند و در شکست یک شکست هنرمند دسترسی‌های پلتفرم‌های دیجیتال را برای گسترش فرم‌های دوبعدی به سه‌بعدی در فضا و در راستای ایجاد عمق بررسی می‌کند و در نهایت فضای دوم/فضای سوم برای او درگاهی برای تعریف سه فضا می‌شود که می توان به فضای اول؛ منظره (برخورد هنرمند با جهان بیرون)، فضای دوم؛ نقاشی (بازنمایی جهان توسط هنرمند روی بوم نقاشی در استودیو) و فضای سوم؛ مواجه (لحظه مواجه‌ مخاطب با اثر در مکانی دیگر) تقسیم بندی کرد.

در این مجموعه‌ها به روش‌های مختلف امکانات گسترش اثر و شکست فضا بین فضای دیجیتال به فضای واقعی آزموده شده و این رفت‌وآمد بین هرکدام از فضاها یک دسترسی برای ایجاد انگیزه در پردازش این مناظر انتزاعی می‌شود.

هنرمند تلاش کرده تا با استفاده از مفاهیمی مانند عمق، فضا، شکست و دستکاری قاب‌بندی، تجربه‌ای تلفیقی خلق کند. برای مثال در «فضای دوم/فضای سوم» مخاطب با نقاشی‌هایی روبه‌رو می شود که گذشته و آینده را در بومی مشترک بازنمایی می‌کند. تجربه‌ای که منظره‌پردازی را از بعد زمان رها کرده و به مسیر آفرینش نقاشی‌ها در مجموعه‌های به نمایش درآمده هویت می‌بخشد.

یوشا بشیر متولد ۱۳۶۸، هنرمندی چندرشته‌ای ساکن تهران است که کارهای او از نقاشی، مجسمه تا چیدمان را در بر می‌گیرد. مفاهیمی مانند ساخت و ساز، تخریب، دوگانگی و تعلیق از عناصر کلیدی در آثار این هنرمند است.

 ششمین نمایش انفرادی‌ یوشا بشیر تا ۲۱ آبان در گالری مدار موازی به نشانی تهران، خیابان حافظ، نرسیده به چهار راه کالج، نبش کوچه بامشاد، پلاک ۴۰۹ برپاست.

برچسب‌ها هنرهای تجسمی گالری گردی هنرمندان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنرهای تجسمی گالری گردی هنرمندان هنرهای تجسمی گالری گردی هنرمندان مجموعه ها نقاشی ها فضای دوم فضای سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۶۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشم پدر، جان همسر و فرزندش را گرفت

  به گزارش خبرنگار جام‌جم، روزهای پایانی فروردین امسال آتش‌سوزی در یکی از محله‌های مرکزی پایتخت به آتش‌نشانی گزارش شد. نیروهای امدادی به آنجا اعزام شده و توانستند شعله‌های آتش را خاموش کنند. آنها زنی میانسال، شوهر او و پسرشان را که دچار سوختگی شده بودند، به بیمارستان منتقل کردند اما مادر خانواده همان روز فوت شد ولی پسر ۱۱ساله و پدر خانواده تحت درمان بودند تا این‌که دو روز بعد پسر نوجوان هم به‌دلیل شدت سوختگی در بیمارستان فوت کرد اما پدر خانواده که نجات یافته بود، در تحقیقات پلیسی مدعی شد که نفهمیده چطور خانه آتش گرفته و وقتی به خود آمده، همسر و پسرش در میان شعله‌های آتش گرفتار شده و خودش هم می‌خواسته آنها را نجات دهد که دچار حادثه شده است.بنابراین ماموران به تحقیق از همسایه‌ها پرداختند که آنها اعلام کردند زن فوت‌شده با شوهرش اختلاف و درگیری داشته، بارها صدای مشاجره‌شان را بلند شده و آن روز هم صدای مشاجره مادر و پسر با پدر خانواده را شنیدند، سپس صدای کمک‌خواهی از خانه‌شان بیرون آمد که متوجه شدند آتش‌سوزی شده و از آتش‌نشانی کمک خواستند. با جمع‌بندی این اطلاعات مرگ این دو نفر به بازپرس کشیک قتل دادسرای جنایی تهران گزارش شد. در حالی که پدر خانواده منکر آتش‌سوزی مرگبار بود اما شواهد حکایت از آن داشت که او در ماجرا نقش دارد؛ تا این‌که چند روز پیش کارشناسان آتش‌نشانی اعلام کردند آتش‌سوزی عمدی بوده که او با دستور قضایی بازداشت شد و سرانجام دو روز پیش با اعتراف به قتل دو عضو خانواده‌اش گفت: کارم نقاشی ساختمان است. با همسر و پسرم بر سر مسائل مختلف اختلاف داشتم. حتی از پسرم می‌خواستم وقتی برای انجام کار نقاشی ساختمان می‌روم، او نیز با من بیاید اما کار نقاشی ساختمان را دوست نداشت و با من همراهی نمی‌کرد. روز حادثه قرار بود برای نقاشی خانه‌ای در یکی از محله‌های تهران بروم. از پسرم خواستم با من همراه شود اما قبول نکرد و دعوای‌مان شد. ظرف بنزینی را که می‌خواستم برای کار نقاشی ببرم، برداشتم و مقداری از آن را روی خودم پاشیدم و به پسرم گفتم اگر از این رفتارت دست برنداری، خودم را به آتش می‌کشم که توجهی به این تهدیدهایم نکرد. حتی جواب سربالا به من داد که مرا با حرف‌هایش عصبانی‌تر کرد. همین موضوع باعث شد یکدفعه تصمیم بگیرم او را به جای خودم بسوزانم. بخشی از بنزین را روی او پاشیدم و فندک زدم که او آتش گرفت.متهم به قتل ادامه داد: زنم آمد جلو تا شعله‌های آتش را خاموش کند و پسرمان را نجات دهد که چون بنزین روی زمین پخش شده بود، لباس‌هایش آغشته به آن شد و همگی سوختیم. پشیمان شدم و خواستم نجات‌شان دهم که نشد و شعله‌های آتش بخشی از خانه را هم سوزاند. همسایه‌ها خبردار شده و به کمک آتش‌نشانی به خانه‌مان آمدند و آتش را خاموش کردند که من زنده ماندم اما همسر و فرزندم فوت شدند. سرهنگ کارآگاه مرتضی نثاری، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ با تایید این خبر به جام‌جم گفت: متهم به قتل همسر و فرزندش در بازداشت به سر می‌برد و تحقیقات از او ادامه دارد. 

دیگر خبرها

  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • دستاوردهای سازمان اوقاف در مسیر انقلاب اسلامی است
  • معروفترین نقاشی جهان اتاق دار می‌شود
  • نمایشگاه نقاشی گروهی دانش آموزان ابتدایی شاهرود
  • خشم پدر، جان همسر و فرزندش را گرفت
  • حراج پشته‌های علف مشهور «مونه»
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی نشاندهنده شکست طرح‌های شیطانی برای منزوی کردن ایران بود
  • «نیست‌وَش» افتتاح شد/ تخیلی که بر مبنای خیال صورت می‌گیرد