Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@03:48:28 GMT

آب؛ مهمترین عامل شیوع بیماری‌های عفونی

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۹۶۶۱۲

آب؛ مهمترین عامل شیوع بیماری‌های عفونی

به گزارش روز جمعه گروه آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، این تهدیدات بهداشتی، بیماری‌های عفونی مشترک بین انسان و دام نامیده می‌شود. شیوع‌های اخیر بیماری های عفونی شامل کووید-۱۹ و ابولا است.

« پاتریک استفنز»، استادیار پژوهشی در دانشکده بوم شناسی دانشگاه «جورجیا اودوم» در آتن گفت: در دوران کووید-۱۹، قابل درک است که بسیاری از مردم ممکن است متوجه نباشند که چه تعداد از شیوع دیگر بیماری های عفونی ناشی از شرایط پیچیده و درهم تنیده اکولوژیکی و اجتماعی-اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گروه تحقیقاتی چهار هزار و ۴۰۰ شیوع بیماری مشترک میان انسان و دام را از سال ۱۹۷۴ میلادی در سراسر جهان تجزیه و تحلیل کرد. آنها موفق به شناسایی ۱۰۰ مورد از بزرگترین بیماری های مشترک میان انسان و دام شدند که تمامی آنها هزاران تا صدها هزار نفر را آلوده کرده بودند. آنها این موارد را با ۲۰۰ شیوع بیماری که شامل ۴۳ مورد یا موارد کمتر آلودگی افراد می شد، مقایسه کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد؛ آلودگی آب بیشترین علت شیوع گسترده بیماری ها و دومین علت موارد شیوع های کوچکتر بیماری بود. هپاتیت یی(E)، تیفویید و اسهال خونی نمونه هایی از بیماری های مرتبط با آب هستند. علاوه بر آلودگی آب، شیوع های گسترده بیماری اغلب به دلیل الگوهای آب و هوایی غیرعادی، تغییرات فراوانی ناقلان بیماری مانند پشه ها و کنه ها و مدیریت فاضلاب ایجاد می شد.

شیوع های کوچکتر با آلودگی مواد غذایی، تولید دام محلی و تماس انسان و حیوان همراه بود.

بر اساس یافته‌هایی که اخیراً در مجله Philosophical Transactions B منتشر شده است، محققان همچنین دریافتند شیوع‌ های بزرگ بیماری معمولاً ناشی از عوامل متنوع‌تری نسبت به شیوع‌های کوچک هستند.

استفنز در یک بیانیه دانشگاهی نوشت: عواملی مانند ارتباط و تماس با پستانداران وحشی، اختلال در زیستگاه، تجارت بین المللی، سفر، تماس با غذا و آب آلوده ملاحظات مهمی هستند.

استفنز یادآور شد: تحقیق ما به این منظور طراحی شده است که بفهمیم عوامل مختلف در چه نسبتی از شیوع بیماری ها نقش داشته اند. طبق دانش ما، این تحقیق اولین مطالعه ای است که  نمونه جهانی شیوع بسیاری از بیماری های عفونی را مورد بررسی قرار داده است. 

این محقق افزود: کار زیادی باقی مانده است تا بفهمیم چگونه می توان از شیوع بیماری های عفونی در مقیاس بزرگ پیشگیری و کنترل کرد.

وی  ادامه داد: شاید دو سوم شیوع بیماری های عفونی در آینده ناشی از پاتوژن های مشترک بین انسان و دام باشد و تعداد این بیماری ها در سراسر جهان رو به افزایش است. تحقیق ما اولین گام بسیار مهم برای درک بهتر تغییرات جهانی در محرک های شیوع است.

برچسب‌ها ویروس کرونا آب محیط زیست برگزیدگان علم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا آب محیط زیست ویروس کرونا آب محیط زیست برگزیدگان علم بیماری های عفونی شیوع بیماری ها انسان و دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۶۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد

مدت‌هاست که مشخص شده است قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

به گزارش مدیسن نت، تحقیقات تازه ژنتیکی اکنون افرادی را که ممکن است آسیب پذیرترین وضعیت در این خصوص داشته باشند نشان می‌دهد.

تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی ۸۰۰ بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلا به این بیماری در معرض ۱۰ آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال ۱۹۷۴ در معرض این بیماری بودند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند.

دکتر «برنت فوگل»، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی، توضیح داد که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با ظهور پارکینسون مرتبط است.

این مطالعه نشان داد که انواع مرتبط با فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت کش‌ها قرار داشتند بیشتر بود.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار ضایعات در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن طولانی در معرض آفت کش‌ها رخ می‌دهد.

همانطور که ترکیبات سمی- از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌ها با پارکینسون مرتبط است- در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند، می‌توانند در آنچه که به نام اجسام لویی در بافت‌ها شناخته می‌شوند، نیز تشکیل شوند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع جسم لویی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند.»

وی افزود: «به صورت روزانه، این گونه‌ها تأثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به ابتلا به بیماری پارکینسون شوند. به این حالت تعامل ژن-محیط زیست گفته می شود».

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم».

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • مهمترین عامل سقط جنین در کشور عوامل فرهنگی است
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • مواظب این موجود خطرناک باشید
  • نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز
  • مواظب این موجود خطرناک باشید!
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد