Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@22:51:42 GMT

نماینده بروجن: کمبود آب مساله اصلی کشور است

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۹۷۶۶۳

نماینده بروجن: کمبود آب مساله اصلی کشور است

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری روز جمعه در شورای اداری چهارمحال و بختیاری که با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برگزار شد، تاکید کرد: سفرهای این کمیسیون به استان‌های کشور برای ارائه تصویر واقعی ظرفیت‌ها و چالش‌های زیرمجموعه بخش کشاورزی در نقاط مختلف انجام می‌شود.
وی افزود: ایران هم‌اکنون در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفته و معیشت مردم به‌طور نابرابر هدف قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جعفری تصریح کرد: در شرایط تحریمی کنونی، برخی سوءمدیریت‌ها باعث بروز مشکلات و چالش‌هایی به‌خصوص در حوزه منابع آب شده است.
وی با اشاره به وجود بحران آب یادآور شد: تمامی این بحران مختص خشکسالی‌ها نیست و ضعف مدیریت‌ها ارتباط دارد.
رییس کمیته آب کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چالش آب در بخش کشاورزی، حوزه امنیت غذایی و امنیت ملی را تحت تاثیر قرار داده است.
وی گفت: در سیاست‌های کشور باید تفکر و بازنگری‌هایی برای رفع چالش‌های حوزه آب پیش‌بینی شود و امید است روزهای آینده در مصوباتی با وزیران مرتبط، به‌منظور رفع مشکلات چهارمحال و بختیاری اقدام شود.
جعفری تاکید کرد: امروز آب به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری به تهدیدی برای این استان تبدیل شده و تاکنون به‌جز طرح انتقال آب آشامیدنی کوهرنگ به شهرکرد، هیچ طرحی برای بهره‌برداری از منابع آب پایدار این استان اجرایی نشده است.
وی افزود: طرح انتقال آب بن به بروجن با دربرگیری ۴۵۰ هزار نفر از جمعیت چهارمحال و بختیاری و پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی باید سریع‌تر اجرایی شود.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، آب را به‌عنوان چالش اصلی چهارمحال و بختیاری در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی اعلام و تصریح کرد: هم‌اکنون ۲۷ حلقه چاه آب آشامیدنی شهر بروجن را تامین می‌کند که در صورت خروج یکی از این چاه‌ها از مدار، بحران ایجاد می‌شود و ۱۲۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن دارد و آب‌خوان آن تخلیه شده است.
جعفری اظهار داشت: وزارت نیرو ۲۷ سال قبل دشت‌های سفیددشت و فرادنبه شهرستان بروجن را ممنوعه اعلام کرد اما هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده است.
وی شهرستان بروجن را کویر چهارمحال و بختیاری دانست و گفت: هم‌اکنون ۹۰ درصد قنات‌ها و چشمه‌های این شهرستان خشک و نابود شده است که برای احیای آن با هدف تامین منابع آب پایدار باید تلاش شود.
نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جلوگیری از کشت محصولات پُرآب‌بر و هدایت به سمت و سوی توسعه گلخانه‌ها تنها راه مدیریت بحران خشکسالی و گذر از این دوران است.
وی با اشاره به وجود حدود ۴۰ هکتار گلخانه در چهارمحال و بختیاری افزود: توسعه گلخانه‌ها در این استان به رفع مشکل گاز نیاز دارد و در یک سال گذشته طراحی‌های لازم برای راه‌اندازی پنج مجتمع گلخانه‌ای در شهرستان بروجن انجام شده است.
وی آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری را ضروری دانست و یادآور شد: تلاش برای رفع خشکیدگی و پرهیز از آسیب به جنگل‌های بلوط زاگرس در این استان ضرورت دارد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری از چهارشنبه شب ۱۲ آبان‌ماه میزبان اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس است.
اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه تعدادی از معاونان وزرا در حوزه جهادکشاورزی، نیرو، حفاظت محیط‌زیست به مدت ۲ روز به بررسی مسایل حوزه آب، کشاورزی و دامپروری استان خواهند پرداخت.
در این سفر ۲ روزه تمام اعضای کمیسیون به حوزه‌های انتخابی استان سفر خواهند کرد و از نزدیک از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این حوزه‌ها آشنا و تنش‌های آبی در استان و همچنین با تنش‌های حوزه محیط زیست، جنگل و مرتع، حوزه سدها و تالاب‌های استان و طرح‌های حوزه کشاورزی و دامپروری و محیط زیست آشنا خواهند شد.
اعضای این کمیسیون با بازید از این طرح‌ها با چالش‌ها و فرصت‌های استان آشنا در پایان سند سفر نیز در استان تدوین و تنظیم خواهد شد.
چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

برچسب‌ها کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی جلسه شورای اداری چهارمحال وبختیاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی جلسه شورای اداری چهارمحال وبختیاری کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی جلسه شورای اداری چهارمحال وبختیاری چهارمحال و بختیاری مجلس شورای اسلامی کمیسیون کشاورزی شهرستان بروجن منابع طبیعی محیط زیست چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۷۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معضل مدیریت پسماند چهارمحال و بختیاری بدون راهکار مانده است

رئیس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: در مدیریت پسماند و زباله در استان دچار سردرگمی هستیم و هیچ راهکار مشخصی مطرح نشده و روز به روز این معضل در استان در حال گسترش است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، بهمن میری در حاشیه نشست بررسی مسائل محیطی زیستی مناطق پنج‌گانه کشور اظهار داشت: در خصوص تفاهم‌نامه‌ای که مهرماه سال 1402 بین شورای اسلامی استان و اداره کل محیط زیست استان جلسه‌ای با حضور اعضای شورای استان و رؤسای شورای شهرستان‌ها با مدیرکل و معاونین و کارشناسان برگزار شد.

وی ادامه داد: مطالبات و درخواست‌های افراد  در جلسه در حوزه استانی و شهرستانی مطرح شد و مصوب شد که مسائل پیگیری شود و همکاری مناسب‌تری را در سطح استان، شوراهای اسلامی و سازمان محیط زیست داشته باشیم.

 رئیس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری در خصوص مهمترین مشکلات استان در زمینه محیط زیست تصریح کرد: ما باید بپذیریم که در استان در مورد مدیریت پسماند دچار چالش هستیم و در حوزه پسماند و زباله‌ها دچار نوعی بی‌تکلیفی و عدم مشخص بودن متولی مدیریت پسماند و زباله در سطح استان نیز هستیم.

 وی اضافه کرد: دهیاری‌ها منابع بسیار محدودی برای مدیریت دارند و نمی‌توانند طبق اصولی که در قانون مطرح شده است مدیریت کنند، شهرداری‌ها نیز به همین شکل دچار مسئله هستند و ما اساسی‌ترین مسئله‌ای که در شهرها و روستاها داریم موضوع پسماند و مدیریت آن است که مشکلات بسیار زیادی را برای شوراهای شهرها و روستاها و به ویژه شخصیت حقیقی برخی مسئولان ایجاد کرده است.

میری خاطرنشان کرد: در مدیریت پسماند و زباله در استان دچار سردرگمی هستیم و هیچ راهکار مشخصی مطرح نشده و روز به روز این معضل در استان در حال گسترش است.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • بهره برداری از طرح آبرسانی روستای گل سفید کیار
  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری
  • پروژه پمپاژ آب ناغان می‌تواند در بخش کشاورزی تحول ایجاد کند
  • تعیین تکلیف نهضت ملی مسکن در شهرستان کیار تا ماه آینده
  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی
  • تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار برای ساخت آسمان نمای دیجیتال
  • ۲ اثر به جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد راه یافت
  • ایجاد 13 هزار فرصت شغلی جدید در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی در استان
  • معضل مدیریت پسماند چهارمحال و بختیاری بدون راهکار مانده است