Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@00:01:43 GMT

جلسات شورای عالی کار ماهانه شد

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۹۷۷۳۶

جلسات شورای عالی کار ماهانه شد

به گزارش ایسنا، فصل دهم قانون کار به موضوع شورای عالی کار می پردازد. به موجب ماده ۱۶۸ قانون کار،‌شورای عالی کار حداقل هر ماه یک جلسه تشکیل می‌دهد و در صورت نیاز و ضرورت، جلسات فوق العاده شورا به دعوت رئیس یا تقاضای سه نفر از اعضای شورا قابل برگزاری است.

جلسات شورا با حضور ۷ نفر از اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با اکثریت آرا معتبر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر یک از اعضای شرکت کننده در جلسات شورا نیز دارای یک رأی هستند.

محل دبیرخانه شورای عالی کار در وزارت کار قرار دارد و مسئول دبیرخانه به پیشنهاد وزیر کار و تصویب شورا انتخاب می شود و به عنوان دبیر در جلسات شرکت می‌کند.

علی حسین رعیتی فرد ـ معاون روابط کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از برگزاری ماهانه جلسات شورای عالی کار به پیشنهاد وزیر کار خبر داد و گفت: جلسات شورا از این پس هر ماه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه نخستین جلسه شورای عالی کار شنبه ۱۵ آبان برگزار خواهد شد،‌ گفت: معتقدیم که سه جانبه گرایی یکی از اصول مهم در حوزه کار و تولید کشور است.

دبیر شورای عالی کار، گفتمان وزارت کار را گفتمان مردم دانست و تاکید کرد: در حوزه تنظیم روابط کار به دنبال آن هستیم که مطالبات و مشکلات جامعه کار و تولید کشور را  پیگیری و حل و فصل کنیم.

به گفته وی، جامعه کار و تولید امروز دغدغه  امنیت شغلی ، تامین اجتماعی، مسکن و درمان دارد و جامعه کارفرمایی نیز به دنبال تامین مواد اولیه و پوشش بیمه کارگران خود است.

رعیتی فرد، با اشاره به جنگ اقتصادی چند ساله کشور گفت: نوک پیکان این حمله حوزه تولید، صنعت و کار است و در چنین شرایطی وظیفه ما این است که موانع تولید را به حداقل برسانیم.

به گفته معاون وزیر کار، در شرایط کرونا و تحریم‌های اقتصادی، جامعه تولید و جامعه کارگری کشور در حوزه تامین نیازهای مردم و استمرار و تداوم تولید، جهاد واقعی کردند و اجازه ندادند خط تولید دچار آسیب شود.

به گزارش ایسنا، پیشنهاد وزیر کار برای برگزاری ماهانه جلسات شورای عالی کار نشان از اهتمام و توجه ویژه وی به مباحث مربوط به حوزه روابط کار و مسایل جامعه کارگری و کارفرمایی بر پایه قانون و احترام به اصل سه جانبه گرایی دارد.

پیش از این بسیاری از فعالان و مقامات کارگری برگزاری ماهانه جلسات شورای عالی کار را خواستار شده بودند.

برگزاری جلسه شورای کار در اولین فرصت

ناصر چمنی فعال حوزه کار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتصاب معاون جدید روابط کار از وی خواسته بود که در اولین اقدام جهادی برگزاری جلسه شورای عالی کار را برنامه‌ریزی کند.

به گفته وی، نمایندگان کارگری در دیداری که با وزیر کار داشتند درخواست تشکیل جلسه شورای عالی کار را مطرح کرده بودند و طبق آیین‌نامه شورای عالی کار جلسات شورا می تواند ماهی یکبار برگزار شود.

به اعتقاد چمنی جلسات شورا باید از حالا برگزار شود تا مذاکرات و صحبتهای اولیه از سوی نمایندگان کارگری و کارفرمایی صورت گیرد، سپس کمیته دستمزد به تعیین هزینه سبد معیشت ورود کند.

گام‌هایی برای باز شدن گره معیشتی کارگران

محمد رضا تاجیک ـ رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، بر ضرورت تشکیل ماهانه جلسات شورای عالی کار برای پرداختن به مشکلات معیشتی کارگران تاکید کرد و گفت: در دولت قبل علیرغم درخواست نمایندگان کارگری برای برگزاری ماهانه جلسات این اتفاق نیفتاد و در نهایت بیش از سه تا چهار جلسه در شورای عالی کار تشکیل نشد در حالی که برگزاری جلسات شورا به طور ماهانه در قانون آمده و ضمن بررسی مسایل مربوط به حوزه کار و حل و فصل مشکلات جامعه کارگری، به تعیین دستمزد شایسته برای کارگران کمک می کند.

وی با ابراز امیدواری از برگزاری جلسات رسمی و تخصصی شورای عالی کار تاکید کرد: در صورت تشکیل ماهانه جلسات می توانیم راهکارهای تقویت معیشت و کاهش هزینه های زندگی خانوارهای کارگری را مورد بررسی و ارزیابی قرار بدهیم و از این طریق گره‌ای از مشکلات کارگران باز کنیم.

به گزارش ایسنا، برابر ماده ۱۶۷ قانون کار، شورای عالی کار در وزارت کار برگزار می شود و اعضای آن را وزیر کار به عنوان رئیس شورا، دونفر از افراد بصیر و مطلع در مسایل اجتماعی و اقتصادی به پیشنهاد وزیر کار و تصویب هیات وزیران، سه نفر نماینده کارگری و سه نفر نماینده کارگری تشکیل می‌دهند.

شورای عالی کار دارای یک دبیرخانه دائمی است که کارشناسان حوزه کار و مسائل کارگری و اقتصادی، اجتماعی و فنی دبیرخانه، مطالعات مربوط به روابط و شرایط کار و دیگر اطلاعات مورد نیاز را تهیه و در اختیار شورا قرار می‌دهند.

منبع: الف

کلیدواژه: ماهانه جلسات شورای عالی کار برگزاری ماهانه جلسات پیشنهاد وزیر کار جلسه شورای روابط کار جامعه کار حوزه کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۹۷۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ۶۰ درصدی کارگران مرکزی از آمار بیمه‌شدگان

استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی استان کارگری است و بیش از ۶۰ درصد بیمه شدگان اجباری استان از کارگران هستند. - اخبار استانها -

به‌ گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، فرزاد مخلص الائمه ظهر امروز در جشنواره امتنان استان مرکزی (تجلیل از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه)، اظهار داشت: استان مرکزی استان کارگری است و بیش از 60 درصد بیمه شدگان اجباری استان از کارگران و حداقل 650 هزار نفر در استان مرتبط با بخش کارگری هستند که این مهم حساسیت استان را ویژه می‌کند، در حال حاضر وضعیت استان در حوزه کار و تولید در یک ثبات مبتنی بر امنیت قرار دارد و نرخ بیکاری در این استان کاهش قابل توجه و نرخ مشارکت اقتصادی افزایش داشته است که نشان از موفقیت جامعه کار و تولید دارد.

وی افزود: برخی شهرستان‌های استان در گذشته با مشکل بیکاری مواجه بودند، اما اکنون با مشکل کمبود نیروی کار مواجه هستند، تولید جزو لاینفک نظام کارگری به شمار می‌رود، تلاش دولت سیزدهم در کشور و استان بر این بوده که نامگذاری سال‌های اخیر را به عنوان فرمان رهبری به شایستگی پیاده کند که توفیقات خوبی نیز در استان رقم خورده است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه در بخش دولتی تلاش شده نسبت به بررسی مسائل کارگری و واحدهای دارای حقوق معوق بررسی لازم صورت گیرد، عنوان کرد: سال گذشته نسبت به سال ماقبل واحدهای دارای حقوق معوق 50 درصد کاهش  داشته است. سال گذشته 550 مصوبه در حوزه‌های مختلف بانکی، تامین اجتماعی؛ گمرک و غیره در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اجرایی و پیگیری شده است. همچنین سال 1401 به میزان  223 و در سال گذشته نیز 497 واحد اقتصادی با اشتغال نزدیک 2 هزار نفر به مدار تولید برگشتند و اکنون موضوع حادی در این خصوص وجود ندارد.

مخلص‌الائمه ادامه داد: در طرح نهضت ملی مسکن در شهر اراک حدود یک هزار واحد مسکونی در حال ساخت است در حالی که در مسکن مهر اراک 1400 واحد مسکونی ساخته شده بود که این اقدامات نیازمند نیروی کار است که متاسفانه نیروی کار به ویژه نیروی متخصص وجود ندارد و این مهم سبب چالش شده است.بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری تولید، مادر حل بسیاری از مشکلات از جمله معیشت، اشتغال و بیکاری است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: نامگذاری برای هر هفته سه محور دارد مبنی بر اینکه در این روز فرصتی ایجاد می‌شود که ابتدا آن قشر معرفی و سپس از فعالان آن عرصه تقدیر شود و در نهایت نیز فرصتی برای بیان مشکلات و چالش‌ها حوزه مربوطه است.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • سهم ۶۰ درصدی کارگران مرکزی از آمار بیمه‌شدگان
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • وزیر کار: تعیین دستمزد توسط مجلس گلایه‌ها را کاهش می‌دهد
  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • برگزاری دوره‌های حقوقی و قضایی برای اعضای شورا‌ها در گلستان
  • معاون وزیر کار مُنکر پیشنهاد افزایش حق مسکن شد
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • شورا انتظار بعضی تغییرات در شهرداری را داشت/ بدهکاری دلیل بی‌مهری نیست