Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، پیشگیری بهتر از درمان است هر چند این ضرب‌المثل در زمینه سلامت کاربرد بیشتری دارد، اما قابل تسری به دیگر مسائل نیز هست و رانش زمین به عنوان یکی از بلایای طبیعی که خسارت زیادی به بخش‌های مختلف کشاورزی و زیرساختی وارد می‌کند یکی از این موضوعات مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای جلوگیری از رانش زمین مهمترین اصل حفظ منابع طبیعی، درختان و مراتع کشور برای تثبیت خاک است؛ گام بعدی و نهایی هم شناسایی نقاط مستعد و حرکت به سمت کشاورزی اصولی و استحکام بخشی راه‌ها و منازل مسکونی در این مناطق مستعد است.

حسین آباد کالپوش که روزگاری به آفتابگردان‌های طلایی و مزارع زیبای شقایق‌های وحشی‌اش شهره بود سه سالی می‌شود که سایه رانش زمین و خرابی خانه‌های مسکونی را مانند بختکی شوم بر سر خود احساس می‌کند.

رانش‌های کوچک در این روستا از سال ۹۵ آغاز و در اواخر سال ۹۷ با اولین تراوشات آب در محله پایین دست روستا، در ۱۰ خانه محله بهرامی‌ها تا فرو ریختن کلی مدرسه شبانه روزی هاجر که فقط سه ماه از افتتاح آن می‌گذشت، پایان یافت که هم چنان با توجه به اینکه کالپوش منطقه‌ای پر بارش است، کمتر روزی در زمستان است که در این منطقه باران یا برف نبارد، با آغاز فصل بهار و زمان ذوب برف‌ها، دلهره کالپوشی‌ها درباره تکرار رانش زمین در این منطقه آغاز می‌شود.

قول بی‌امکان تحقق به مردم نمی‌دهیم

سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان در دیدار با شورا‌های اسلامی سطح بخش کالپوش بابیان اینکه قول و وعده با عدم امکان تحقق به مردم نمی‌دهیم، ابراز داشت: درخواست‌ها و مطالبات مردم کالپوش اولویت‌بندی و رسیدگی خواهد شد.

وی بابیان اینکه در صورت مراجعه سرمایه‌گذاران در بخش کالپوش بی‌تردید زیرساخت‌های لازم تأمین می‌شود، افزود: هر فرد یا گروهی قصد ایجاد مراکز گردشگری در منطقه کالپوش را داشته باشد، از تسهیلات مناسب گردشگری برخوردار خواهد شد.


حسین آبادی‌ها پس از گذشت ۳ سال هم چنان به دنبال سرپناه

پس از گذشت سه سال از آن روز‌ها که حسین آبادی‌ها از زمین‌های آباد و اجدادی خود دل کندند، می‌گذرد، اما همچنان در فکر تامین سرپناه خود هستند.

علیرضا فلاح مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در دیدار با شورا‌های اسلامی سطح بخش کالپوش بابیان اینکه برای تأمین مسکن محرومان هیچ‌گونه محدودیتی نیست، گفت: ۱۰۰ درصد اعتبارات موردنیاز منطقه کالپوش تخصیص‌یافته است و شش هزار واحد مسکونی در بخش کالپوش وجود دارد که ۵۰ درصد از این تعداد دارای سند شده است.

فلاح ضمن بیان اینکه پنج میلیارد و۸۳۰ میلیون تومان تسهیلات برای حادثه دیدگان کالپوش در هیئت دولت مصوب شده بود، ابراز داشت: می‌کوشیم تا با سفر معاون بازسازی بنیاد مسکن کشور به کالپوش تسهیلات بلاعوض جدیدی را برای مردم این منطقه کسب کنیم.

مدیر کل بنیاد مسکن استان سمنان در خصوص احتمال جابجایی روستا و نگرانی‌های مردم برای وقوع رانش‌های جدید می‌گوید: موضوع جابجایی کل روستا مطرح نیست چرا که عملیات تثبیت در روستای فعلی انجام و قسمت مخاطره آمیز روستا از طرح خارج شده است.

بیشتر بخوانید: ساخت مجتمع تحصیلی جدید کالپوش میامی ۶۱۰ میلیارد ریال نیاز دارد

یک رخداد خوب در بین همه نگرانی‌ها، تحویل مدرسه ۶ کلاسه در کالپوش

سعید هژبری مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان بابیان اینکه پس از حادثه زمین‌لغزه از محل اعتبارات ملی یک باب مدرسه شش کلاسه در منطقه به‌سرعت ساخته و تحویل داده شد، ابراز داشت: علاوه بر آن دو باب فضای آموزشی دخترانه و پسرانه برای سایت جدید کالپوش پیش‌بینی‌شده است.

ساخت واحد های مسکونی برای خسارت دیدگان کالپوش به کجا رسید؟

ملایری، فرماندار شهرستان میامی گفت: در فاز اول بازسازی روستای حسین‌آباد کالپوش، ساخت ۱۱۳ واحد مسکونی برای خسارت دیدگان در دستور کار قرار رفت و عملیات عمرانی آغاز شد.

وی با بیان اینکه در فاز دوم ۱۸ هکتار زمین برای ساخت ۱۱۰ واحد مسکونی دیگر برای خسارت دیدگان در نظر گرفته شد ادامه داد: ادارات نباید منتظر بودجه استانی و شهرستانی برای تکمیل واحدهای اداری و آموزشی منطقه کالپوش باشند.

فرماندار میامی گفت: در فاز سوم برای احداث منزل مسکونی برای ۳۵ نفر جامانده از کسانیکه خسارت دیده اند، ۱۸ هکتار زمین نیاز است که به بنیاد مسکن معرفی شده است.

علت رانش زمین در کالپوش چه بود ؟!

خداداد، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان نیز گفت: بر اساس گزارش های فنی، زمین لغزه در روستای حسین‌آباد کالپوش بر اثر چندین عامل و ترکیب فرآیند هایی از جمله مهم ترین آن، بارندگی بی سابقه در آن برهه بالغ بر ۷۰۰ میلیمتر بود که بوقوع پیوست.

وی خاطرنشان کرد: مشکلاتی در خصوص روستا و شهرک جدید طی بازدید اخیر که در تاریخ ۲۰ مهر ۱۴۰۰ انجام شد وجود دارد که جلساتی به منظور بررسی این موارد و رسیدگی به آنها، با حضور دستگاه های متولی امر برگزار شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان گفت: تا به امروز بالغ بر حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای بحث مشکل روستای حسین آباد کالپوش هزینه شده است و این فرآیند همچنان ادامه دارد.

کلام آخر : 

در پس همه ی جلسات و وعده و وعید هاییی که هنوز علاوه بر این که منتج به نتیجه نشده اند بلکه کوچک ترین اثری نیز از آن وعده های بی اساس مشاهده نشده ، مردمی هستند که پس از گذشت ۳ سال هم چنان با مراجعه به ادارت و مسئولان بدنبال سرپناه می گردند .

گزارش  از زینب حیدری 

عکاس حامد حمزه

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رانش زمین وعده های مسئولان حسین آباد کالپوش بخش کالپوش بنیاد مسکن رانش زمین هم چنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۰۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت سرمایه‌گذاری ۱۲۰ همتی سازمان ملی زمین و مسکن

به گزارش خبرگزاری مهر، ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: در راستای تحقق شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) با مشارکت مردم و بخش خصوصی شناسایی و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در سازمان ملی زمین و مسکن به ارزش بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در دست اقدام است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در ادامه تاکید کرد: از این میزان ۳۳ پروژه مشتمل بر ۵ هزار و ۲۲۵ واحد مسکونی، تجاری، اداری و خدماتی به ارزش بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان در حال ساخت است. البته هم‌اکنون ۱۱ پروژه با ظرفیت یک‌هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی، تجاری، اداری و خدماتی هم در مرحله انتخاب سرمایه‌گذار قرار دارد که ارزش ریالی این پروژه‌ها حدود ۸ هزار میلیارد تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ۳۵ پروژه سرمایه‌گذاری در ۱۸ استان به ارزش حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای انجام مطالعات و اخذ نظریه کارشناس رسمی در دست اقدام است.

کد خبر 6089630 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • اجاره خانه به این افراد ممنوع شد
  • بمباران بخش‌های مسکونی نوار غزه ادامه دارد
  • انتقاد از دستورالعمل صادر شده توسط یک مسئول در قوه قضاییه:طبق قانون اساسی نمی‌توانید ثبت شکایت و دادخواست از دولت را ممنوع کنید
  • نذر خدمت هلال احمری ها در کالپوش
  • هرنوع قرارداد رهن و اجاره با اتباع خارجی غیرمجاز ممنوع است
  • امکان ارسال پیوست بدون اینترنت در واتس‌اپ
  • فرصت سرمایه‌گذاری ۱۲۰ همتی سازمان ملی زمین و مسکن
  • خبر خوب برای مستاجران ؛ اجاره‌بها زیاد ممنوع !
  • 200 روز جنگ اسرائیل در غزه ؛ جهان شکست خورد
  • تکذیب صحبت‌های غضنفری درباره وعده مالی و کمیسیون‌ها