Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@18:40:20 GMT

برگزاری کارگاه آشنایی با تکنیک PCR و کاربردهای آن

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۰۱۸۵۹

برگزاری کارگاه آشنایی با تکنیک PCR و کاربردهای آن

گروه بیومدیکال پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا (س) و انجمن علمی دانشجویی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی این دانشگاه، کارگاه تئوری عملی آشنایی با تکنیک PCR و کاربردهای آن را برگزار می کنند.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، که Quantitative PCR نیز نامیده می‌شود، تکنیکی است که به طور گسترده در بررسی‌های کمی بیان ژن به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

Real-time PCR همچنین روشی بسیار قدرتمند و حساس در تعیین تعداد ویروس‌های موجود در یک نمونه است. ویژگی کلیدی Real-time PCR، فراهم شدن امکان بررسی تکثیر قطعات DNA همزمان با انجام گرفتن آزمایش و با استفاده از گزارشگرهای فلوئورسنت (fluorescent reporters) می‌باشد. قدرت سیگنال فلوئورسنت تولیدشده ارتباط مستقیمی با مقدار مولکول‌های تکثیرشده دارد. این تکنیک در تست‌های مختلف تشخیصی، جای PCR عادی را گرفته است.

آزمایش PCR از زمان معرفی‌اش تاکنون، کاربردهای گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف مانند کلون کردن ژن، نقشه‌برداری ژنی، تشخیص جهش‌ها، توالی‌یابی DNA و تعیین هویت افراد داشته‌است. آزمایش PCR همچنین می‌تواند در سنجش میزان بیان ژن‌ها مورد استفاده قرار گیرد و مثالی برای این کاربرد تکنیک Competitive PCR است. این تکینک از جمله روش‌هایی است که برای سنجش میزان mRNA تولیدشده در حین رونویسی یک ژن خاص به کار می‌رود. محصولات تولیدشده طی Competitive PCR در پایان فرایند و طی الکتروفورز و یا densitometry بررسی می‌شوند و حین انجام واکنش امکان آنالیز آن‌ها وجود ندارد. این به آن معنی است که مشاهده نتایج تنها پس از کامل شدن واکنش و انجام یک سری فرایندهای دیگر ممکن خواهد شد.

آزمایش PCR (پی سی آر این‌روزها برای تشخیص کرونا برای متفاضیان و بیماران مشکوک به کرونا انجام می شود که برای نخستین بار از طریق تکنیک ویرایش ژن موسوم به کریسپر انجام می‌گیرد می‌تواند برای تشخیص سریع ویروس کرونا در بدنِ افراد به کار گرفته شود که از طریق یافتن تکه‌های پروتئین ویروس در مخاط بینی صورت می‌گیرد و تاکنون با تکه‌برداری از مخاط گلو و آزمایش سلول‌های مدافع بدن (آنتی بادی‌های تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن در خون) تشخیص داده می‌شد.

"آشنایی با اصول و کاربردهای PCR"، "انجام مراحل عملی PCR"، "آشنایی با انواع مختلف PCR"، "آشنایی با الکتروفورز و آشکارسازی قطعات DNA"، "آنالیز نتایج الگوی قطعات DNA در الکتروفورز" و "بررسی خطاهای کار و حل مشکلات(PCR Troubleshooting‌ ) از جمله مباحث و سرفصل های آموزشی این کارگاه عملی است.

بخش تئوری این برنامه با تدریس دکتر نعیمه نجفی ـ کارشناس آزمایشگاه گروه بیومدیکال دانشگاه الزهرا (س)، روز سه شنبه دوم آذر، ساعت ۱۷ الی ۱۹، به صورت آنلاین در فضای اسکای روم  و بخش عملی آن  روز چهارشنبه  ۳ آذرماه، ساعت ۸:۳۰ الی ۱۷، به صورت حضوری در آزمایشگاه گروه بیومدیکال دانشگاه الزهرا آذر برگزار می شود.

 علاقه‌مندان می توانند جهت ثبت‌نام به لینک https://www.gevents.ir/main/showevent/۵۶ مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۱۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کارگاه فنی و تخصصی کاربری سامانه تیر الکترونیک e_TIR در تهران

تین نیوز

اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای که با نام اختصاری TIR شناخته می شود و مقر آن هم اینک در ژنو سوئیس است ، نقش قابل ملاحظه ای در تسریع و تسهیل ترانزیت و حمل و نقل جاده ای بر عهده دارد و ایران هم اکنون به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود در منطقه ، یکی از نخستین امضاکنندگان این پیمان بین المللی و پیشتاز استفاده و گسترش این امکان در میان کشورهای منطقه شناخته می شود .

به گزارش تین نیوز به نقل از پرتال حمل و نقل ، کارگاه فنی و تخصصی کاربری سامانه تیر با حضور مربیان اعزامی کمیسیون اقتصادی اروپایی سازمان ملل متحد در تهران برگزار و جزئیات این سامانه تیر تشریح شد .

در این کارگاه تخصصی که با حضور همزمان کارشناسان فناوری اطلاعات و کارشناسان فنی و امور گمرکی گمرکات کشور برگزار شده است ، سامانه تیر الکترونیک توسط مربیان اعزامی از کمیسیون اقتصادی اروپایی سازمان ملل متحد UNECE تشریح شد .

بنابراین گزارش در این کارگاه آموزشی فاطمه اعتماد مقدم مدیر کل دفتر آموزش ، تحقیقات و ظرفیت سازی گمرک ، با اشاره به توانایی های ترانزیتی ایران ، اظهار امیدواری کرد برگزاری این کارگاه در مسیر دستیابی به اهداف بین المللی ترانزیتی گمرک ایران حداکثر اثرگذاری را ایفا کند .

در این کارگاه رضا راستی مدیر کل دفتر ترانزیت گمرک نیز کارنه تیر را زبان مشترک گمرکات در دنیا معرفی کرد که سبب تسهیل تجارت است . گمرک ایران نخستین کشور در منطقه و پیشگام بهره برداری از سامانه تیر الکترونیک بوده است که با کشور ترکیه استفاده از این سامانه را کلید زده است .

وی افزود : گمرک ایران بیشترین سهم استفاده از تیر داشته است و اکنون مترصد بهره برداری گسترده از تیر الکترونیک می باشد .

این گزارش می افزاید : اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای که با نام اختصاری TIR شناخته می شود و مقر آن هم اینک در ژنو سوئیس است ، نقش قابل ملاحظه ای در تسریع و تسهیل ترانزیت و حمل و نقل جاده ای بر عهده دارد و ایران هم اکنون به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود در منطقه ، یکی از نخستین امضاکنندگان این پیمان بین المللی و پیشتاز استفاده و گسترش این امکان در میان کشورهای منطقه شناخته می شود .

این گزارش می افزاید : سیستم e_TIR (تیر الکترونیک) بر مبنای دریافت اطلاعات پیاده سازی شده و این امکان را در اختیار کشورهای عضو قرار می دهد تا از طریق تبادل اطلاعات مربوط به کالاهای تجاری و ترانزیتی فرایند امور گمرکی و نظارتی خود را تسهیل و تسریع کنند .

شایان ذکر است ، این دوره فنی و تخصصی از امروز در مرکز آموزشی و فرهنگی گمرک ایران در تهران آغاز و به مدت ۳ روز ادامه دارد .

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • بنویسید تا به دست بیاورید
  • برگزاری کارگاه بین‌المللی تئوری مخابرات با حمایت همراه اول
  • بهترین روش کاشت موی طبیعی در ایران چیست ؟
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • برگزاری کارگاه فنی و تخصصی کاربری سامانه تیر الکترونیک e_TIR در تهران
  • سرور ابری و آشنایی با ویژگی های آن
  • آشنایی با روش‌های بدون جراحی کاشت موی طبیعی
  • برگزاری کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در خوی
  • انجام آزمایش تب مالت دامها نیازمند همکاری مردم در روستاها است
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی