Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@20:05:46 GMT

اختلافی که گره مذاکرات برجامی را کور خواهد کرد؟

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۰۳۷۳۴

اختلافی که گره مذاکرات برجامی را کور خواهد کرد؟

فرارو- هفته گذشته علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، در صفحه توییتر خود نوشت: «در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.»
به گزارش فرارو، پیش از این در دیداری که علی باقری با مقامات اروپایی داشت ایران و اروپا برای بررسی زمان مذاکره هسته‌ای توافق کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران اعلام کرده موضوع رفع تحریم‌ها علیه ایران و اجرای کامل تعهدات طرف مقایل دستور کار اصلی مذاکرات خواهد بود.
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین، در پیامی به اعلام زمان برگزاری مجدد مذاکرات احیای برجام در وین ازسوی مقام‌های ایران واکنش نشان داد. اولیانوف در پیامی توییتری نوشت: «خبر فوری! مذاکرات وین در تاریخ ۲۹ نوامبر (۸ آذر) دوباره ازسر گرفته می‌شود». او در ادامه افزود: «این تصمیم که مدت‌ها منتظرش بودیم راه را برای رفع تحریم‌های آمریکا و تعهد کامل ایران به توافق هسته‌ای هموار می‌کند.»
این درحالیست که اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد کمیسیون مشترک برجام قرار است روز ۲۹ نوامبر (۸ آذر) در وین نشست داشته باشد. در این بیانیه آمده است: «انریکه مورا» هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای قرار است ریاست نشست این کمیسیون مشترک را بر عهده داشته باشد و نمایندگانی از چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران نیز در آن حاضر خواهند شد.
همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با استقبال از اعلام تاریخ ازسرگیری مذاکرات وین، اعلام کرد که این کشور در مذاکرات هسته‌ای پایان نوامبر شرکت می‌کند. ند پرایس اعلام کرد: اروپایی‌ها با ایرانی‌ها درمورد ازسرگیری مذاکرات هماهنگی کردند. از اعلام تاریخ ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران در پایان ماه نوامبر استقبال می‌کنیم.
ند پرایس گفت: اگر می‌خواهیم تا گفتگو‌ها با ایران در مورد پرونده هسته‌ای آن موفقیت‌آمیز باشد، باید آنچه در دوره‌های گذشته به‌دست آورده‌ایم را تکمیل کنیم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: اگر ایران به توسعه توانمندی‌های هسته‌ای خود ادامه دهد، نمی‌توانیم به توافق سال ۲۰۱۵ بازگردیم.
اختلاف ایران و آمریکا بر سر چیست؟
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه واقعیت این است که اصل آغاز مذاکرات می‌توان خبر خوبی باشد، گفت: با توجه به تاخیر ۵ ماهه در رابطه با از سرگیری مذاکرات، با این حال مشخص شدن زمان آغاز گفتگو‌ها خود از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که در این مدت آشوب طلبان در حال کار بودند و خباثت‌های زیادی را از جمله رژیم صهیونیستی در این رابطه انجام دادند.
وی با اشاره به اینکه هزینه تاخیر زیاد در شروع مذاکرات را ایران و مردم کشورمان به دلیل تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی می‌پردازند، افزود: این که نقطه آغاز شروع مذاکرات چه باشد، این موضوعی است که به چارچوب مذاکرات و گفتگو‌ها بستگی دارد، برداشت‌های ایران و آمریکا در مورد نقطه آغاز مذاکرات در ۸ آذرماه متفاوت است، آمریکا می‌گوید مذاکرات در دور هفتم باید در ادامه ۶ دور قبلی باشد، در حالی که ایران معتقد است توافق باید از جایی آغاز شد که ۹۱۵ تحریمی که بعد از خارج شدن ترامپ از برجام وضع شد، رفع شود و بعد از آن مذاکرات آغاز شود.
فلاحت‌پیشه اظهار داشت: یعنی اینکه تحریم‌های اشاره شده باید در ابتدا برداشته شود تا بعد از مذاکرات آغاز شود، این نقطه محل مناقشه است. این در حالی است که بایدن هم با توجه به سیاستی که در پیش گرفت، باعث پیچیده شدن شش دور مذاکرات وین شد، چرا که رئیس‌جمهور آمریکا با استفاده از سیاست فشار حداکثری ترامپ و ادامه آن خواستار امتیاز گیری بیشتری از ایران است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا زمانی که در حال ترک قدرت بود، اعلام کرد، دولت ترامپ ساختار تحریم‌ها را طوری تنظیم کرده که دولت بعدی آمریکا نیز اگر بخواهد به برجام برگردد، این کار بسیار سخت خواهد بود و اگر هم این کار صورت بگیرد، تحریم‌ها باقی خواهد ماند، در این رابطه دو طرف باید به نقطه‌ای برسند که از یک طرف انتظاراتی که ایران در قبال رفع تحریم‌ها دارد، برآورده شود، تا بتواند به مذاکرات بازگردد و در طرف مقابل نیز نکاتی که آمریکا در مورد تعهدات هسته‌ای ایران دارد، می‌تواند با محوریت آژانس انجام شود، بنابراین باید دو طرف به تفاهمی دست پیدا کنند، تا مذاکرات به نتیجه‌ای ملموس ختم شود.
وی با تاکید بر اینکه اگر مذاکرات فرسایشی شود امکان شکست گفتگو‌ها و فروپاشی برجام وجود دارد، ادامه داد: به نظر می‌رسد آمریکا قصد فرسایشی کردن مذاکرات را دارد و می‌خواهد مذاکره برای مذاکره کند، در صورتیکه مذاکرات باید برای به نتیجه رسیدن انجام شود، در حال حاضر نیز توپ در زمین آمریکایی‌هاست، آن‌ها باید امتیازاتی در قبال لغو تحریم‌ها قائل شوند، تا ایران راضی شود به تعهدات خود برگردد و مذاکرات نتیجه‌بخش باشد، اما اگر همچنان آمریکا مواضع سرسختانه خود را ادامه دهند، ممکن است مذاکرات نتیجه نداشته باشد و به شکست بیانجامد.
چرا ممکن است مذاکرات به سرانجام نرسد؟
فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه تعیین زمان آغاز مذاکرات برجام یک اجبار بود که به آن تن داده شد، گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی ایران و فشار اقتصادی که بر روی مردم است، دولت رئیسی چاره‌ای جزء قبول این مذاکرات نداشت، اما اینکه برخی در داخل مدام می‌گویند مذاکرات باید از نقطه صفر آغاز شود و مذاکرات در دوره روحانی را قبول ندارند، این موضوع نشان دهنده عدم شناخت آن‌ها از شرایط روابط بین‌الملل است.
وی افزود: ۶ دور مذاکراتی که در زمان روحانی یا اعضای برجام و به صورت غیر مستقیم با دولت بایدن انجام شد، گفتگو‌هایی بود که با دولت ایران انجام شد و به تبع مورد قبول نیز بوده که تاکنون ادامه یافته، اینکه حال دولت عوض شده، دولت جدید می‌گوید، باید مذاکرات از نقطه صفر سرگرفته شود، حرف نادرستی است که در عرصه روابط بین‌الملل زده می‌شود، چرا که آن‌ها با ایران مذاکره کرده‌اند، حال اینکه دولت در ایران عوض شده یک موضوع داخلی است و به طرف مقابل ارتباطی پیدا نمی‌کند.
مجلسی اظهار داشت: نظام بین‌الملل قواعدی دارد و زمانیکه مذاکراتی بین کشور‌ها انجام می‌شود، باید به آن‌ها پایبند بود، اینکه اگر هر کسی روی کار آمد، بگوید، مذاکرات قبلی را قبول ندارد، دیگر روابط بین‌الملل معنا پیدا نمی‌کند و اصلا سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، بنابراین اینکه مذاکرات در نقطه صفر آغاز شود مورد قبول کشور‌های غربی قرار نخواهد گرفت.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه دولت رئیسی از سر اجبار تن به مذاکره داده است، اضافه کرد: با توجه به شرایطی که کشور با آن روبرو است، دولت سیزدهم مجبور شده که به مذاکرات برگردد، اما به دلیل اظهاراتی که مقامات دولتی و مسئولان وزارت امور خارجه بیان کرده‌اند، به نظر نمی‌رسد دولت ابراهیم رئیسی هیچ تمایلی برای احیای برجام و انجام تعهدات هسته‌ای داشته باشد.
مجلسی با بیان اینکه از نظر بنده پرونده برجام مختومه است، ادامه داد: اینکه ما بگوییم تضمین می‌خواهیم برای اینکه به مذاکرات برگردیم، حرف بسیار عجیبی است که در روابط بین الملل چنین چیزی را کشوری بخواهد، در عرف بین‌الملل کشور‌ها بدون هیچگونه پیش‌شرطی با هم مذاکره می‌کنند، بنابراین اینکه دولت بخواهد با چنین مسائلی مذاکرات را آغاز کند، این موضوع نشان‌دهنده آن است که هیچ عزم و اراده برای احیا و برجام وجود ندارد و نمی‌توان امیدی به ادامه توافق هسته‌ای داشت.
وی تصریح کرد: این درحالیست که تمامی این مسائلی که ما سال‌هاست با آن روبرو هستیم و این دشمنی‌ها بر سر آن شکل گرفته، مرتبط با اسراییل است که جمهوری اسلامی هیچگاه چنین چیزی را نخواهد پذیرفت و آمریکا و غرب نیز همچنان به تخاصم خود علیه ایران ادامه خواهند داد و این قصه هیچگاه به سرانجام نخواهد رسید.

منبع: فرارو

کلیدواژه: احیای برجام مذاکرات وین توافق هسته ای مذاکره با آمریکا رفع تحریم ها نابودی برجام روابط بین الملل آغاز مذاکرات مذاکرات وین آغاز شود تحریم ها گفتگو ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۳۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

کنعانی افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228562 برچسب‌ها تحریم ایران

دیگر خبرها

  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست
  • حماس: احتمال پذیرش طرح صهیونیست‌ها پایین است 
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • جهاد اسلامی: نسخه آمریکایی آتش‌بس غزه بدتر و گمراه‌کننده‌تر است
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی