Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@09:16:19 GMT

وضعیت نامطلوب استان یزد در شاخص فلاکت

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۰۵۴۰۳

وضعیت نامطلوب استان یزد در شاخص فلاکت

ایسنا/یزد آمارها بیانگر شاخص فلاکت ۶۰ درصدی استان یزد و قرار گرفتن این استان در محدوده‌ی قرمز و بالاتر از میانگین کشوری است.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان وابسته به وزارت تعاون، شاخص فلاکت در ۲۰ استان کشور به شرایط نامطلوب رسیده است و متاسفانه استان یزد نیز از نظر این شاخص در شرایط نامطلوبی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص فلاکت براساس مجموع نرخ بیکاری و تورم تعیین می‌شود که میانگین این شاخص از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای کل کشور ۵۵.۴ درصد اعلام شده ولی در این بین، استان یزد با شاخص فلاکت ۶۰ درصد، در محدوده قرمز و بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

هرچند بیشترین نرخ فلاکت براساس آمارهای ارائه شده مربوط به استان‌های هرمزگان، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری بوده است ولی شاخص فلاکت ۶۰ درصدی استان یزد در حالی به دست آمده که استان‌های همجوار شرایط بهتری را نسبت به استان یزد تجربه می‌کنند.

به عنوان مثال، شاخص فلاکت در استان اصفهان ۵۸ درصد و در استان فارس ۵۶ درصد اعلام شده است. استان‌های خراسان جنوبی و کرمان نیز با شاخص فلاکت ۵۵ و ۵۷ درصد وضعیت بهتری را نسبت به استان یزد تجربه می‌کنند.

این در حالیست که استان یزد طی مدت اخیر از نظر تورم، در شرایط بهتری نسبت به سایر نقاط کشور قرار داشته به طوری که بنا بر گزارش مرکز آمار ایران، استان یزد در دی ماه ۱۳۹۹ با نرخ تورم ۲۸.۷ درصد، جایگاه هشتم کمترین تورم را بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

در گزارش‌های منتشر شده از شاخص فلاکت کشور، مواردی همچون شیوع کرونا و تحریم‌های اقتصادی دو عامل ضربه زننده به معیشت مردم عنوان شده‌اند. با این وجود به نظر می‌رسد تاثیر منفی تحریم‌های اقتصادی برای کسب‌ و کارها، بسیار بیشتر از شیوع بیماری کرونا بوده است.

البته با توجه به تورم نه چندان بالای استان یزد در مقایسه با سایر نقاط کشور، به نظر می‌رسد آمار بالای بیکاری در استان موجب شده است تا شاخص فلاکت این خطه به حدی غیرقابل قبول افزایش یابد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی شاخص فلاکت يزد کروناویروس تحريم نرخ بیکاری استان یزد شاخص فلاکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۵۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۴ شهر بر مدار قرمز و نارنجی

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۵ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هفت صبح یکشنبه نهم اردیبهشت با میانگین ۷۶ وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان و کردآباد با عدد ۵۶، خیابان احمدآباد، پارک زمزم و رهنان ۷۴، میدان انقلاب ۶۲، بزرگراه خرازی ۹۶، سپاهان‌شهر ۵۲، خیابان فیض ۵۱، بولوار کاوه ۷۳ AQI در وضعیت قابل قبول و در ایستگاه خیابان‌های فرشادی و میرزا طاهر به ترتیب با عدد ۳۷ و ۲۳ پاک است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه دانشگاه صنعتی و خیابان زینبیه با عدد ۱۵۳ AQI وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان و در ایستگاه ولدان با عدد ۱۰۱ ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۵۴، کاشان ۷۳ و مبارکه با میانگین ۵۵ AQI در وضعیت قابل قبول، سجزی با میانگین ۱۴۱، شاهین‌شهر ۱۰۶ و قهجاورستان با ۱۲۲ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس و در نجف‌آباد با ۱۵۲ AQI قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6090493

دیگر خبرها

  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • عملیات در رفح هیچ اهمیت راهبردی ندارد/ شرایط اسراییل نامطلوب است
  • کیفیت هوای اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس
  • آخرین وضعیت بارش‌ها تا اردیبهشت ۱۴۰۳ در کشور + آمار استان‌ها کم‌ بارش و پر بارش
  • وضعیت کیفیت هوای پایتخت امروز سه شنبه
  • آخرین وضعیت ضریب نفوذ اینترنت در کشور  
  • اردبیل و اهواز ابتدا و انتهای مدار کیفیت هوای کشور
  • هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۴ شهر بر مدار قرمز و نارنجی
  • هوای ۴ شهر ناسالم و آلوده است / پاک‌ترین هوا سهم اردبیل شد
  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی