Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا فرهنگ مجموعه پیچیده‌ای شامل معارف، معتقدات، هنرها، صنایع، فنون، اخلاق، قوانین، سنن، عادات و رفتار و ضوابطی است که فرد عضو شده از جامعه آن را فرا می‌گیرد و در قبال آن جامعه وظایف و تعهدات ایفا می‌کند در واقع این فرهنگ مجموعه به هم پیوسته از اندیشه‌ها و احساسات و اعمال کم و بیش غیرصریحی است که بیشتر افراد جامعه آن را پذیرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مفهوم انتزاعی فرهنگ به اندازه تمام جامعه‌شناسان و انسان‌شناسان و کسانی که مطالعه فرهنگی می‌کنند تعریف و مفهوم دارد اما با تمام مفهوم‌هایی که برای آن متصور شده و با تمام تفاوت‌هایی که در تمدن‌ها و جامعه‌های مختلف دارد در هر جامعه‌ای به صورت منحصر به فرد زیست اجتماعی آن جامعه را تشکیل می‌دهد و بودنش و استحکامش را تضمین می‌کند.

 از آنجا که سوژه اصلی گزارش ما فرهنگ عمومی است که دایره وسیعتری از فرهنگ را دربرمی‌گیرد در تعریف آن باید گفت که گسترده‌ترین و فراگیرترین باورها، نگرش‌ها، گرایش‌ها، ارزش‌ها، الگوها و عادات رفتاری یک جامعه است که بیشتر مردم در زندگی فردی و اجتماعی‌شان به کار می‌گیرند

فرهنگ عمومی در کشورمان ایران که از تمدن غنی و ارزش‌های استوار برخوردار است اهمیت خاص خود را دارد این فرهنگ عمومی از یکسری اصول و معارف خاصی نشأت می‌گیرد اصول و معارفی که بخشی از آن دین بزرگ اسلام و بخشی از آن در فرهنگ و تمدن ما استوار است.

سیستان و بلوچستان هم از نظر تاریخی و فرهنگی قدمت زیادی دارد  قدمتی که هر بار که به این استان سفر کنید می‌توانید بخشی از این فرهنگ عمیق و گسترده را بببینید در این استان جنوب شرقی هم رویکردهای مختلفی نسبت به فرهنگ عمومی وجود دارد.

 فرهنگ اساس کار و پایه رشد هر جامعه

فرهنگ مجموعه‌ای از اتفاقات، رفتار، ایمان، هنجارها، باور مردم و آداب و رسوم یک جامعه است این جمله را  نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت و افزود که فرهنگ دارای اهمیت فراوان و تاثیر گذاری گسترده زندگی فردی و اجتماعی است و شامل حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می شود.

آیت الله مصطفی محامی تصریح کرد که فرهنگ قانون‌گرایی و احترام به قانون، فرهنگ تعاون و همکاری اجتماعی، فرهنگ تشکیل خانواده و فرزندآوری، فرهنگ صحیح پرهیز از اسراف و حمایت از تولید داخلی از جمله فرهنگ های مهم در حوزه اجتماعی است.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه فرهنگ اساس کار و پایه رشد هر جامعه است ادامه داد: دشمن، فرهنگ جوامع اسلامی و کشور ما را نشانه گرفته و با تهاجم فرهنگی و القای فرهنگ منحط شده خود سعی دارد جامعه ما را به گمراهی بکشاند.

فرهنگ عمومی و ابعاد مختلف

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه فرهنگ عمومی یکی از ابعاد و بخش‌های فرهنگ است که تعاریف مختلفی برای آن صورت گرفته است گفت: فرهنگ عمومی شامل فرهنگی است که مسائل عام مانند نهاد خانواده، تغذیه، لباس، پوشش، معاشرت، راهنمایی و رانندگی و مقولات اینچنینی به آن مرتبط است و حوزه هایی مانند دین و زبان نیز جزو فرهنگ عمومی است.

شورای فرهنگ عمومی ضرورتی مهم

شورای فرهنگ عمومی شورای سیاستگذاری فرهنگی است و در حقیقت یک پارلمان فرهنگی استانی محسوب می شود که اقدام به هماهنگی و هم افزایی تمامی سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی می‌کند.

حسین مسگرانی  افزود: فرهنگ عمومی در سال ۶۴ به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب که در آن زمان رییس جمهوری بودند در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و شورای فرهنگ عمومی در کشور ایجاد شد.

وی بیان کرد: رییس شورای فرهنگ عمومی در سطح کشور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در مراکز استان ها نماینده ولی فقیه است و استاندار نیز نایب رییس و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر شورای فرهنگ عمومی و دبیرخانه آن نیز ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: دستورالعمل شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌ها نیز تصویب شد و امام جمعه هر شهرستان به عنوان رییس شورا و نائب رییس و دبیر شورا رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها است.

مسگرانی گفت: در سیستان و بلوچستان شهرهایی که شرایط برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی را داشتند تشکیل و در برخی شهرستان ها که نماینده یا امام جمعه حضور نداشت به شکل دیگری موضوع در حال بررسی است.

وی افزود: در شهرهایی مانند زابل، زهک، هیرمند، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، ایرانشهر، دلگان، نیکشهر، کنارک، سراوان و سرباز شورای فرهنگ عمومی فعال است.

شورای فرهنگ عمومی و رصد فعالیت‌های فرهنگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: یکی از بحث‌ها در این شورا سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است و یکی از موضوعاتی که به صورت استانی به آن توجه می‌شود رصد فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که در شورای فرهنگ عمومی استان بصورت ویژه و خاص در حال پیگیری است سند برش مهندسی فرهنگی استان است که خوشبختانه در این شورا عناوین و کلیات مسائل به تصویب رسیده و در پنج کمیته زیرشاخه شورای برنامه ریزی استان در حال بحث و بررسی است و پس از تایید و تصویب در شورای برنامه ریزی برنامه های۱۴۰۱ که ۲۵ اقدام متناسب با این رویکردها است به تصویب خواهد رسید.

مسگرانی گفت: یکی دیگر از موضوعات که شورای فرهنگ عمومی در حال پیگیری است موضوع اولویت‌های فرهگی استان از دیدگاه مردم و نخبگان فرهنگی است که در قالب پژوهش در حال انجام بوده و فاز اول انجام شده و فاز دوم در حال انجام است.

وی افزود: همچنین پیگیری موضوعات خاص و مهم رصد و تصمیم‌گیری می‌شود و در همین راستا در تلاشیم روزی بنام استان در تقویم رسمی ثبت شود و چندین جلسه نیز برگزار شده و کمیته علمی مشورتی شورای فرهنگ عمومی جلسات متعددی در این زمینه داشته و به جمع بندی هایی نیز رسیده است.

وی بیان کرد: بحث ساماندهی عزاداری ها و برگزاری جلسات و اعیاد در استان با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی نیز انجام شده و رویدادهایی درباره تقویت وحدت اسلامی و انسجام ملی به صورت ویژه در شورای فرهنگ عمومی به آن توجه شده است.

مسگرانی ادامه داد: پیگیری ایجاد بنیاد فرهنگی و هنری وحدت اسلامی و چند موضوع دیگر در شورای فرهنگ عمومی استان مورد بررسی قرار گرفت و یکی از موضوعاتی که در این شورا تصویب شد، روز روستا و عشایر بود که به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال و به تایید و تصویب رسید و در تقویم رسمی کشور نیز ثبت شد.

وی با بیان اینکه  یکی از اقدامات جدی شورای فرهنگ عمومی پیگیری مصوبات قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با استان در راستای مصوبات کلان است. افزود: همچنین بحث اصلاح فرهنگ عمومی و مقولات اینچنینی مانند آسیب های اجتماعی در شورای فرهنگ عمومی در حال بررسی است و در کمیته ای بنام آسیب های اجتماعی موضوعات حاشیه نشینی، طلاق و مواد مخدر به صورت ویژه پیگیری می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: گزارش پژوهشی دیگری با عنوان وضعیت فرهنگی استان در شورا مطرح شد که با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تکمیل و بزودی منتشر می شود.

فرهنگ عمومی در ساخت هویت فرهنگی جامعه نقش مهمی را ایفاء و در قالب اهمیت دادن به ارزش‌های محلی و ملی زمینه را برای برنامه‌ریزی توسعه و پویایی یک جامعه فراهم می‌کند از اینرو این گزارش کوتاه سعی کرد چند رویکرد را درباره این مفهوم در سیستان و بلوچستان به صورت نظری بیان کند.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان فرهنگ عمومی زاهدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان فرهنگ عمومی زاهدان سیستان و بلوچستان فرهنگ عمومی زاهدان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان فرهنگ عمومی فرهنگ عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۶۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار و گفتگوی صمیمانه مدیرکل آموزش و پرورش استان با خانواده های معزز شهدای فرهنگی

  اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، در ادامه برنامه های فرهنگی هفته بزرگداشت مقام شامخ معلم و در چهارمین روز از این ایام، حسن بروشکی به دیدار خانواده های معزز شهدای فرهنگی رفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در این دیدارها شهدای فرهنگی را صاحبان حقیقی قلم و اندیشه و فکر دانست که خود در مکتب تعلیم و تربیت رشد یافته اند.

وی افزود: جامعه و آحاد مردم به وجود شهدای والامقام و خانواده های صبور و معزز آنان افتخار و مباهات نموده و خود را وامدار این عزیزان می دانند.

بروشکی تکریم و تجلیل از جایگاه رفیع شهدا را وظیفه ای همگانی عنوان نمود و خاطرنشان کرد: همانطور که شهدای گرانقدر رسالت ایثار و فداکاری را تبیین نمودند، معلمان نیز وظیفه خطیر تربیت فرزندان جامعه را عهده دار هستند و به نوعی مشق ایثار و مهرورزی می نمایند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کنترل ۱۸۰۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی در سیستان و بلوچستان
  • نظارت و کنترل بیش از ۱۸۰۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی در سیستان و بلوچستان
  • دیدار و گفتگوی صمیمانه مدیرکل آموزش و پرورش استان با خانواده های معزز شهدای فرهنگی
  • برگزاری جشنواره منتظران در دیار علم و فرهنگ
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات
  • فروش صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • اعتلای فرهنگ جامعه از مسیر تعلیم و تربیت معلمان می‌گذرد
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»