Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر امروز در همایش ضداستعماری زنان حماسه‌ساز استان بوشهر، بیان کرد: مردم این استان ۶۰۰ سال تاریخ مبارزاتی ضد استعماری دارند و همین موضوع باعث شده است که این استان در تاریخ منطقه و جهان همچون ستاره‌ای پرفروغ بدرخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: انگلستان چهار بار از زمان محمد شاه تا احمد شاه قاجار به بوشهر حمله کرده است و هر بار با مقاومت مردم روبرو می‌شدند و شکست می‌خوردند.

امام جمعه بوشهر افزود: اوج حمله انگلیس به بوشهر در سال ۱۲۹۴ هجری شمسی بود که سرداران بزرگی مانند رئیسعلی دلواری با فتوای علمای دینی با تجاوزگران مقابله کردند.

صفایی بوشهری رئیسعلی دلواری را مکتب مبارزه با استعمار خواند و گفت: انگلیس پس از حمله به بوشهر و پذیرش شکست، تاکنون حمله نظامی دریایی نکرده است.

امام جمعه بوشهر استعمار بدون جنگ را استعمار نو دانست و گفت: استعمار فرانو نیز تفکرات جامعه را مورد هدف و نشانه و هویت دینی و ملی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که تنها راه برخورد با این نوع تهاجم، مقاومت فرهنگی، رسانه‌ای و نرم است.

صفایی بوشهری با اشاره به حماسه زنان استان بوشهر در برابر تهاجم انگلیسی‌ها، بیان کرد: در مقابل تهاجم استعمار پیر انگلیس زنان استان پرچمدار پایداری هویت ملی و دینی شدند و قیام زنان لَرده دشتستان تنها بخشی از حماسه زنان این استان است.

او با تشریح حماسه زنان منطقه لرده، عنوان کرد: زنان لرده به انگلیسی‌ها حمله کردند و ضمن شکست آنان، متجاوزان را وادار کردند که به سرزمین خود بازگردند.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه ۱۲ شهریور روز شهادت رئیسعلی دلواری به‌عنوان روز ملی مبارزه با استعمار در تاریخ ایران به ثبت رسیده است، بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی قرار است از سال آینده یکی از روز‌های هشتم، نهم یا پانزدهم آبان‌ به‌عنوان روز ملی ضد استعماری بانوان ایران با نماد زنان لرده در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شود.

در پایان این همایش از زنان حماسه ساز استان بوشهر از جمله مادران شهدا، نوادگان زنان لرده، نوادگان سرداران و علمای مبارزه با استعمار، بانوان ورزشکاران و هنرمند استان بوشهر تجلیل و از ۶ اثر هنری نیز به همین مناسبت رونمایی شد.

در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی نیرو‌های انگلیسی بعد از تصرف بوشهر به دنبال حمله به مرکز ایران بودند که در منطقه لَردِه روستایی کوهستانی در قلب کوه‌های گیسکان شهرستان دشتستان، در هشتم تا دهم آبان با مقاومت مردمان آن منطقه روبه‌رو شدند و در نبردی که شکل گرفت مردان منطقه را دستگیر کردند.

در این میان، زنان این منطقه وارد میدان شدند و ضمن نجات مردانشان، انگلیسی‌ها را فراری دادند و حماسه‌ای به یاد ماندنی آفریدند.

عکس‌هایی از این مراسم را در زیر ببینید.

عکاس: کیوان عمادی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حماسه لرده رئیسعلی دلواری ضد استعماری دشتستان امام جمعه بوشهر استان بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۶۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!

وزیر خارجه انگلیس با طرح ادعاهایی علیه ایران، گفت اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند.

به گزارش ایسنا، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا اسرائیلی وجود دارد.

طبق گزارش الجزیره، وی مدعی شد: ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌های یمن (انصارالله) و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

این ادعا در حالی است که انگلیس به همراه آمریکا بارها به خاک یمن حمله کرده‌اند و از حامیان رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی در غزه بوده‌اند.

ایران هم بارها اعلام کرده نیروهای مقاومت در منطقه بر اساس منافع کشورهای خود، به مبارزه علیه اشغالگری آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

کامرون که در ریاض صحبت می‌کرد، ادامه گفت: اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند زیرا این امر در طولانی مدت به سودش خواهد بود. راه‌حل ۲ دولتی در طولانی مدت امنیت اسرائیل را تضمین خواهد کرد.

اخیرا نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا توافق آتش‌بسی که به حماس پیشنهاد شده را «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و گفت حماس باید هرچه سریع‌تر درباره آن تصمیم‌گیری کند.

او مدعی شد که حماس در میان غیرنظامیان مخفی می‌شود و پایان‌نیافتن جنگ غزه به این دلیل است که حماس سلاح‌های خود را کنار نگذاشته، اسرا را آزاد نکرده و خود را تسلیم نکرده است!

بلینکن همچنین مدعی شد که اجرای راهکار ۲ دولتی در مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشورهای منطقه «بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس» خواهد بود.

او همچنین با طرح این ادعا که حماس تنها مانع حصول توافق آتش‌بس در جنگ غزه است، گفت سران جنبش مقاومت فلسطین باید هرچه سریع‌تر درباره پیشنهادی که به آن‌ها شده تصمیم‌گیری کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پایان همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر در گرگان
  • دین اسلام مدافع اصلی حقوق زنان است
  • زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع‌ اصلی حقوق زنان است
  • حمله مجدد آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن
  • حمله مجدد آمریکا و انگلیس به یمن
  • روز خلیج فارس نماد استقلال، هویت ملی و استکبار ستیزی ملت ایران است
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • روایتی از خلیج فارس با عکس‌هایی از مستند «دریای پارس»/ عکس