Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-02@02:36:36 GMT

روشهای حذف سلیکا از آب

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۰۶۸۴۰

سیلیکا یا سیلیس با فرمول شیمیایی SiO2 یکی از فراوان ترین ترکیبات موجود در آب است. جهت حذف سیلیکا از آب روشهای مختلفی وجود دارد. از آنجا که تمام این روشها مشکل و پرهزینه می باشد، وجود سیلیکا در آب به عنوان یکی از مشکلات جدی و پردردسر در فرایند تصفیه آب صنعتی محسوب می شود.

این روشها عبارتند از :

جذب سطحی اسمز معکوس رزینهای آنیونی

1- جذب سطحی : در این روش برای حذف سیلیکای موجود در آب از موادی مانند هیدروکسید فریک و ترکیبات مختلف منیزیم استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فرایند آهک زنی هیدروکسید منیزیم تولید می شود که توانایی بالایی در کاهش غلظت سیلیکا از طریق فرایند جذب سطحی دارد. چگونگی این فرایند به این صورت است که در حوضچه آهک زنی، منیزیم محلول در آب به صورت هیدروکسید منیزیم ته نشین می شود. ظرفیت این رسوب برای جذب سیلیکا زیاد است و از این طریق به حذف از آب کمک می کند. چنانچه منیزیم محلول در آب برای جذب سیلیکا کافی نباشد، می توان به جای آهک از آهک دولومیتی استفاده کرد که 30 درصد اکسید منیزیم دارد.

عوامل موثر بر حذف سیلیکا به روش جذب سطحی عبارتند از :

دما pH غلظت منیزیم نوع آهک و ماده منعقد کننده

2- اسمز معکوس

یکی از روشهای مهم و پیشرفته در صنعت تصفیه آب برای حذف ناخالصی های موجود در آب، استفاده از روش اسمز معکوس Reverse Osmosis  می باشد. دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس کارایی بسیار بالایی در حذف سیلیکا دارد.

واحدهای اسمز معکوس در حذف سیلیکا بویژه نوع کلوئیدی آن بسیار موفق هستند. اگر غلظت سیلیکا در آب ورودی به سیستم زیاد باشد ممکن است خطر رسوب گذاری سیلیکا روی غشا بوجود آید.

برای کاهش خطر رسوب گذاری سیلیکا روی سطح غشای RO می توان از روشهای زیر استفاده کرد :

کاهش درجه راندمان سیستم اسمز معکوس افزایش pH تا حدود 10 : بخاطر افزایش حلالیت سیلیکا در محدوده قلیایی افزایش دمای آب خام ورودی

3- حذف سیلیکا با استفاده از رزین های آنیونی

با وجود اینکه یکی از روشهای حذف سیلیکا استفاده از رزین های آنیونی می باشد بایستی توجه داشت که اگر سیلیکا به فرم کلوئیدی باشد، رزین توانایی حذف آن را ندارد. اگر غلظت سیلیکای کلوئیدی زیاد باشد حتی ممکن است باعث آلودگی رزین گردد و عملکرد آنرا مختل کند. علاوه بر این سیلیکا از نظر ضریب گزینش در پایین ترین رده حذف توسط رزین های آنیونی قراردارد. در واقع اولین نشتی رزین های آنیونی سلیکا می باشد.

رزین پرولایت یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین برندهای رزین تبادل یونی است. رزین های آنیونی قوی پرولایت کاربرد فراوانی برای حذف سیلیس موجود در آب دارند.

بطور کلی اگر حجم آبی که باید تصفیه شود زیاد باشد، حذف سیلیکا با روش اسمز معکوس نسبت به روش رزینی، صرفه اقتصادی بیشتری دارد. گذشته از آن روش اسمز معکوس توانایی حذف همه انواع سیلیکا را دارد. از این رو در جایی که حذف سیلیکا اهمیت زیادی دارد، از روش اسمز معکوس به عنوان پیش تصفیه آب ورودی به رزین های تعویض یونی استفاده می شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: رپرتاژ تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس روش اسمز معکوس موجود در آب تصفیه آب جذب سطحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۶۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمارش معکوس راه اندازی خط مسافربری دریایی خرمشهر به بصره

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در نشست راه‌اندازی خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره در بندر خرمشهر گفت:بندر خرمشهر آمادگی کامل برای برقراری خط مسافری دریایی از خرمشهر به بصره و برعکس را در سریع ترین زمان ممکن دارد.

وجود نظام تعرفه‌ای مناسب، جذاب و شفاف برای بازاریابی و ترغیب تردد مسافران از طریق تردد دریا با اعطای تخفیف ۹۰ درصدی در هزینه حقوق و عوارض شناور‌های مسافری ایرانی و خارجی از امکانات قابل توجه موجود در بندر خرمشهر است.

او از تدوین یک بسته پیشنهادی برای ارائه به طرف عراقی با هدف ایجاد رونق این خط مسافربری خبر داد.

او با اشاره به تاکید مدیران ارشد ۲ کشور ایران و عراق در نشست هفته گذشته و تاکید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امید است خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره و برعکس به صورت آزمایشی در کوتاه‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی شود تا با شناسایی مشکلات و چالش‌ها، مقدمات برای تردد گسترده زائران در ایام اربعین حسینی فراهم شود.

بنا بر اظهارات عسکری بندر خرمشهر در عرصه‌های ایمنی و حفاظت ناوگان، تجسس دریایی، یدک‌کشی، مقابله با آلودگی دریایی، حضور در مواقع اضطرار برای جست‌وجو و نجات، پشتیبانی از حوادث، ارائه خدمات پزشکی به مسافران به صورت آنلاین و دیگر موارد موردنیاز توانایی همکاری و همراهی با طرف عراقی را دارد. 

 بندر خرمشهر یکی از بنادر یازده‌گانه ایران با ۲۳۰ هکتار و به عنوان سومین بندر صادراتی غیر نفتی کشور به شمار می‌رود، دارای یک ترمینال مسافری دریایی به نام خلیج فارس با ۶ هزار متر مربع مساحت و ۲ پست اسکله است که روزانه می‌تواند به ۲ هزار و ۵۰۰ مسافر خدمات‌دهی کند.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • با این خوراکی های خوشمزه خواب آلودگی و بی حالی بهاری را دور کنید
  • سیاستمدار انگلیسی: جریان حمایت غرب از اسرائیل معکوس شده است
  • ۳۵ تا ۴۰ درصد از افرادی که از روشهای IVF برای درمان ناباروی اقدام می کنند بچه دار می شوند 
  • شمارش معکوس: رانگنیک این هفته به بایرن جواب می‌دهد
  • شمارش معکوس راه اندازی خط مسافربری دریایی خرمشهر به بصره
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان