Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@23:05:47 GMT

طرح طبقه بندی مشاغل چه شرایطی دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۶۰۹۱۹۸

طرح طبقه بندی مشاغل چه شرایطی دارد؟

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، منظور از طرح طبقه بندی مشاغل کارگران مشمول قانون کار این است که کارگران با رعایت شرایط احراز پیش‌بینی شده در شناسنامه شغلی از گروه و مزد شغل و مزد سنوات برخوردار می‌شوند.

در این طرح برای ساده کردن کار ضریب ۱ در نظر گرفته می‌شود و شغل‌ها باتوجه به پیچیدگی و مهارت‌های مورد نیاز ضرایب بیش‌تری می‌گیرند همچنین هر چه سابقه فرد بیش‌تر شود گروه شغلی او بالاتر می‌رود یعنی نسبت به دستمزد ساده‌ترین کار باید درصد بیش‌تری مزد بگیرد پایین‌ترین مزد همان دستمزدی است که توسط وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی هر ساله اعلام می‌شود بنابراین اگر این طرح اجرا شود کارگاه‌ها از این حالت که حداقل دستمزد را به تمام کارکنان خود بدهند خارج می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح طبقه بندی مشاغل به این منظور است که کارفرما نتواند برای تمامی اعضاء لیست بیمه با عنوان کارگر ساده بیمه رد کند. کارگران برحسب وظیفه شغلی، ریسک‌های کار، بدی آب وهوا، مأموریت، سختی کار، ضریب خورده، رتبه‌های شغلی متفاوتي دارند؛ بنابراین طبق رتبه شغلی افراد تحت لیست بیمه، کارشناس اداره کار، ضریب شغلی را در نظر می‌گیرد و طرح طبقه بندی را یادداشت می‌کند. سپس کارفرما باید توسط کانون اداره کار، طرح نوشته شده را تائید کند و سپس در سایت اداره کار بارگذاری کند.

به منظور استقرار مناسبات صحیح کارگاه با بازار کار در زمینه مزد و مشخص بودن شرح وظایف و دامنه مسئولیت مشاغل مختلف در‌ کارگاه کارفرمایان مشمول این قانون موظفند با همکاری کمیته طبقه‌بندی مشاغل کارگاه و یا موسسات ذی‌صلاح، طرح طبقه‌بندی مشاغل را تهیه کنند و پس از تایید وزارت کار و امور اجتماعی به مرحله اجراء درآورند.

‌تبصره ۱ - وزارت کار و امور اجتماعی دستورالعمل و آیین‌نامه‌های اجرایی طرح ارزیابی مشاغل کارگاه‌های مشمول این ماده را که ناظربه تعداد‌کارگران و تاریخ اجرای طرح است تعیین و اعلام خواهد کرد.

‌تبصره ۲ - صلاحیت موسسات و افرادی که به تهیه طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل بر کارگاه‌ها می‌پردازند باید مورد تایید وزارت کار و اموراجتماعی‌باشد.

‌تبصره ۳ - اختلافات ناشی از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل با نظر وزارت کار و امور اجتماعی در هیات حل اختلاف قابل رسیدگیاست.

بر اساس قانون واحد‌هایی که ۵۰ کارگر یا بیش‌تر دارند باید این طرح را در کارگاه خود اجرایی کنند همچنین اگر کارگاه اصلی دارای طبقه‌بندی مشاغل باشد همه‌ی پیمانکاران با هر نوع کاری که انجام می‌دهند و هر تعداد کارگری که دارند مشمول اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند.

پس از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگرانی که مدرک تحصیلی لازم را ندارند، اما تجربه دارند و می‌توانند از تجربه خود در کار استفاده کنند سابقه خدمت تجربی می‌تواند جایگزین کمبود تحصیلات آن‌ها شود البته مشاغلی که نیاز به مدرک تحصیلی خاصی دارنداز این قاعده مستثنی هستند.

مزایای پرداختی در طرح طبقه‌بندی مشاغل حق مسکن، بن خوار و بار، حق اولاد، هزینه ایاب و ذهاب و انواع عیدی و پاداش که به کارگران تعلق می‌گیرد است.

بیشتر بخوانید

فرقی میان کارگر و کارآموز در دریافت حداقل دستمزد وجود ندارد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قانون کار طبقه بندی مشاغل کارگران طرح طبقه بندی مشاغل وزارت کار اجرای طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۹۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقی معمولی، ستاره میدان اراک!

به گزارش ورزش سه ایرالکو در شرایطی مقابل پرسپولیس قرار گرفت که در روز مصدمیت اسماعیل شریفات و مرتضی تبریزی ، علیرضا نقی زاده به عنوان یکی دیگر از باتجربه های خود را در اختیار نداشت.
در شرایطی که به نظر می رسید نقی زاده مصدوم است و شرایط بازی ندارد اما در وقت های اضافه به میدان رفت و گل چهارم تیمش را در وقت های تلف شده به ثمر رساند تا بازی را به پنالتی ببرد.
نقی زاده همچنین  آخرین پنالتی تیمش را هم در ضربات پنالتی با مهارت بالا تبدیل به گل کرد تا نقش اول پیروزی تیمش باشد آن هم در شرایطی که دقایق زیادی در زمین نبود.

نقی زاده که بازیکنی ساکت و در خدمت تیم است پیش تر هم در یکی از بردهای آلومینیوم در اراک مقابل پرسپولیس نیز موفق شده بود دروازه سرخ ها را باز کند.
جالب اینکه  نقی زاده در شروع مسابقه با محمدحسین کنعانی زادگان مدافع ملی پوش حریف دیدار گرمی داشت چرا که این دو بازیکن در تیم ماشین سازی تبریز همبازی بودند.
البته برخلاف نقی زاده ، کنعانی زادگان که 120 دقیقه در زمین بود روز خوبی نداشت و با وجود اینکه پنالتی اول تیمش را در ضربات پنالتی تبدیل به گل کرد اما در خط دفاعی تیم که چهار گل خورد  نتوانست در کنار دیگر اعضای خط دفاع تیمش دو بار پیش افتادن با دو گل برتری را حفظ کند.

دیگر خبرها

  • تعویض‌هایی که بلای جان پرسپولیس شد
  • آیا دریافت وام ازدواج دوم واقعیت دارد؟ / آیا دو بار می‌توان وام ازدواج گرفت؟ 
  • تعویض ششم اوسمار کاملا بی نتیجه بود!
  • نقی معمولی، ستاره میدان اراک!
  • پرسپولیس در پنالتی هم کامبک خورد!
  • اجرای ۱۶ طرح طبقه بندی مشاغل جدید در کارگاه های گیلان
  • عجیب‌ترین گل فصل پرسپولیس به نام آل‌کثیر
  • غیرمنتظره: مدافع راست پرسپولیس خط خورد
  • نمایشگاه هفته مشاغل در شاهرود
  • چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟