Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی دارابی قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی


در محل موزه ملی ایران و در مراسم افتتاح نمایشگاه « انسان در جستجوی منابع » آثار گزیده ای از معدن کاری کهن موزه معدن آلمان از « شهر بوخوم » و نمایشگاه «مرگ در نمک » یافته هایی از معدن نمک چهرآباد زنجان برای افتتاح و سخنرانی در این نمایشگاه شرکت کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این نمایشگاه یافته هایی متعلق به ۵ قاره جهان و ۲۰ کشور با بیش از ۲۰۰ اثر قابل بازدید است. معاون سفیر آلمان در ایران و مدیران و مسئولان ذیربط از دو کشور حضور داشتند. 

***
در این نمایشگاه توسعه شهر نشینی و جهشی که در شناسایی و بهره برداری از منابع در آلمان شده است و نیز سبک زندگی بخشی از ایرانیان در دوران هخامنشیان که از آثار کشف شده « مردنمکی» در زنجان بدست آمده است بیانگر بخشی از تلاش و خدمات بزرگ باستان شناسان و دانشمندان دو کشور را نشان می دهد.

***
باستان شناسان هستند که زندگی انسان ها و آنچه بر آنها گذشته است را کنکاش و در خدمت جامعه بشری قرار میدهند. 

برگزاری این قبیل نمایشگاه ها گامی بزرگ در پیشبرد اهداف مشترک فرهنگی کشورهاست. میراث فرهنگی هر ملتی نشانه خلاقیت، تاریخ، فرهنگ و هویت جوامع انسانی است که در طول هزاران سال از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است و موزه ها که ویترین هر کشوری هستند نقشي مهم در حلقه ارتباطی گذشته با حال و آینده دارد. 

موزه ملی ایران، بزرگترین، مهم ترین و قدیمی ترین (۱۳۱۶ ه.ش) موزه کشور است که در قالب دو موزه « ایران باستان » و « باستان شناسی و هنر اسلامی ایران » به نمایش در آمده است.
این‌نمایشگاه تا ۲۴ دی ماه در موزه ملی ایران دایر می باشد.

در این نمایشگاه  گفتم :

«میراث‌فرهنگی هر کشوری نشان‌دهنده خلاقیت، تمدن، دانایی و تلاش مردان و زنان آن کشور است که پایه‌های تمدنی را تشکیل داده‌اند. میراث هزاران ساله‌ای که به نسل امروز رسیده و مایه مباهات جامعه بشری است.»

- «در این میان موزه‌ها به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم فرهنگی نقش مهمی در فرهنگ و تمدن داشته‌اند و فرصتی بی‌نظیر به بازدیدکننده می‌دهند که از نزدیک با آداب و رسوم زندگی گذشتگان خود آشنا شوند. از این نظر موزه‌ها حلقه ارتباطی ما با نسل‌های گذشته هستند.»

- «موزه‌های بزرگ جهان تلاش می‌کنند با برپایی نمایشگاهی از آثار خود و آثاری از کشورهای مختلف دنیا فرصت آشنایی مخاطبان با تمدن‌های مختلف را فراهم آورند. نتیجه این همکاری‌های متقابل شناخت بیشتر ملت‌ها از هم و نزدیکی جوامع انسانی است.»
قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: «هرجا که فرهنگ و هنر خودنمایی می‌کند جا را برای دشمنی تنگ و تنگ‌تر می‌کند. ما برای گسترش صلح و دوستی در جهان نیازمند توسعه و تقویت همکاری‌های فرهنگی هستیم و این نمایشگاه‌ها نمونه‌ای از این همکاری‌ها است.» 

- «همکاری‌های دو کشور ایران و آلمان در حوزه فرهنگی سابقه‌ای نزدیک به یک قرن دارد. نمایشگاهی که امروز افتتاح شد بخشی از این همکاری‌هاست و تصویری از ارتباط بین جوامع در قاره‌های مختلف را روایت می‌کند.» 
دارابی خاطرنشان کرد: «آرزو می‌کنم برگزاری این دو نمایشگاه گام مهمی برای توسعه روابط فرهنگی و تقویت ارتباطات موزه‌ای بین دو کشور ایران و آلمان باشد.»

اشتفان بوخوالد معاون سفیر آلمان

منبع: الف

کلیدواژه: میراث فرهنگی همکاری ها دو کشور موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۹۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین

غلامرضا منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و عنوان کرد: شعار سی‌وپنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌های مهمی دربر دارد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با شعار امسال نمایشگاه با عنوان «بخوانیم و بسازیم»، اشاره کرد: این شعار در عین ایجاز و کوتاهی، مفاهیم عمیقی را منتقل می‌کند. ما از دوران کودکی آموختیم «توانا بُوَد، هر که دانا بُوَد» زمینه توانایی دانایی است و دانایی در گرو مطالعه است.

وی ادامه داد: اگر ارتباط با کتاب برقرار شود، سطح دانش و بینش اجتماعی افزایش پیدا می‌کند و با فرهنگ کتابخوانی شاهد رشد و بالندگی جامعه خواهیم بود که بخشی از آن مرتبط با ساختن جامعه است. شعار نمایشگاه در عین کوتاهی پیام‌های مهمی دارد و نیاز است تا رسانه‌های جمعی این شعار را بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

منتظری که دبیر فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی است، نمایشگاه کتاب را فرصت مناسبی در توسعه دیپلماسی فرهنگی کشور دانست و افزود: در درجه اول باید به تولید و نشر آثار مرتبط با حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی بیش از گذشته مبادرت داشته باشیم. به اعتقاد من نمایشگاه کتاب تهران مشابه یک سفره معنوی و فرهنگی محسوب می‌شود که نیاز‌های معنوی جامعه هدف را پاسخ می‌دهد.

وی تأمین نیاز «ایران فرهنگی» با تولیدات فرهنگی را ضروری عنوان کرد و گفت: لازم است نشر کشورمان به تولیدات متناسب با نیاز «ایران فرهنگی» به تعبیر واقعی خودش، مبادرت کند تا بتوانیم ابعاد مختلف فرهنگ و تمدن غنی این سرزمین سربلند را به جهانیان معرفی کنیم.

منتظری ادامه داد: قطعاً نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه‌هایی که در سایر کشور‌ها برگزار می‌شود، می‌تواند به معرفی فرهنگ و تمدن ایران زمین کمک بسیاری کند. نمایشگاه کتاب در حکم یک پنجره است که به روی ساختمان شخصیت فرهنگی و تمدن ما باز می‌شود. تنها از این طریق یعنی با ارائه کتاب‌های ایرانی است که افراد با فرهنگ و تمدن ما آشنا خواهند شد.

دبیر فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد تحقق رهنمود مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مسئله «تمدن نوین اسلامی» گفت: به فعالیت‌های علمی و پژوهشی و نشر آثار تحول آفرین نیاز داریم. پیشنهاد می‌کنم برگزاری نمایشگاه کتاب محدود به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نباشد و بیش از گذشته زمینه شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور را فراهم کنیم که در رونق دیپلماسی فرهنگی ایران بسیار موثر است.

وی همچنین به ضرورت انجام کار‌های مشترک میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجلس شورای اسلامی در توسعه دیپلماسی فرهنگی پرداخت و ادامه داد: برگزاری نشست مشترک کمیسیون فرهنگی مجلس با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی به منظور تقدیر و تشکر و ارزیابی برنامه‌های آن‌ها مفید بود؛ انتظارات خود را با آن‌ها در میان گذاشتیم و این نشست را می‌توان با فراکسیون توسعه دیپلماسی فرهنگی نیز برگزار کرد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • میدان داری میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه ایران اکسپو
  • نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم